Pagina 2 van 4
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 06.01.2015 - 06:34
door kuupertie
Dat ziet er inderdaad niet uit alsof hij goed dicht staat
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 06.01.2015 - 09:21
door edraket
Kan ook zijn dat er al veel vervuiling in zat voor het dicht zetten, en door het dichtzetten er juist wat meer olie in de inlaat terecht komt, waardoor de aangekoekte rotzooi wat drap wordt. Meestal is het wat droger aangekoekt.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 07.01.2015 - 21:44
door ifex
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn S60 D5 uit 2008. Na het vervangen van alleen het plastic stangetje (kostte een paar euro) was bij mij het probleem opgelost. In mijn geval waren alleen de kommetjes van het plastic stangetje uitgesleten. Het nieuwe stangetje klikte als nieuw op de "bolletjes". Nooit geen melding meer gehad, ook niet tijdens vakantie met de caravan in de Alpen.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 08.01.2015 - 14:57
door dennis850estate
samengevat komt het op het volgende neer (vul maar aan als het niet kompleet is)
1. Wervelklepmechanisme heeft een kogeltje dat aan een hefboompje geklikt zit en dat kogeltje en hefboom verslijt. Vervanging kan uitgesteld worden door zelf te modificeren zodat hefboom er tijdelijk niet meer af valt
2. Wervelklepmechanisme vervuilt door de uitlaatgassen die via je EGR het blok in komen. EGR laten dichtzetten bij mijn collega Obbe van Volvotune
3. Wervelklepmechanisme vervangen kan alleen door de verstuivers te demonteren en die kunnen wel eens erg vast zitten en daardoor soms overlijden. Je hebt nodig montagesetjes voor de verstuivers, het mechanisme zelf, het hefboompje en een klepdekselpakking. leidingen kun je hergebruiken.
4. Noodloop door kapot wervelklepmechanisme kun je tijdelijk oplossen door het mechanisme naar achteren te duwen en te blokkeren met iets.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 08.01.2015 - 16:30
door staaf
Dennis,
Wat is nu juist her nut van deze kleppen? Beter lucht/diesel mengsel?
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 09.01.2015 - 11:52
door edraket
dennis850estate schreef:
samengevat komt het op het volgende neer (vul maar aan als het niet kompleet is)
1. Wervelklepmechanisme heeft een kogeltje dat aan een hefboompje geklikt zit en dat kogeltje en hefboom verslijt. Vervanging kan uitgesteld worden door zelf te modificeren zodat hefboom er tijdelijk niet meer af valt. Geldt alleen voor de modellen nar 2007, ervoor zit het kogeltje op de hefboom.
2. Wervelklepmechanisme vervuilt door de uitlaatgassen die via je EGR het blok in komen. EGR laten dichtzetten bij mijn collega Obbe van Volvotune
3. Wervelklepmechanisme vervangen kan alleen door de verstuivers te demonteren en die kunnen wel eens erg vast zitten en daardoor soms overlijden. Je hebt nodig montagesetjes voor de verstuivers, het mechanisme zelf, het hefboompje en een klepdekselpakking. leidingen kun je hergebruiken.
4. Noodloop door kapot wervelklepmechanisme kun je tijdelijk oplossen door het mechanisme naar achteren te duwen en te blokkeren met iets.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 09.01.2015 - 11:54
door edraket
staaf schreef:
Dennis,
Wat is nu juist her nut van deze kleppen? Beter lucht/diesel mengsel?
De klep zorgt voor een andere luchtstroom in het inlaattraject bij lagere toeren. Er zijn 2 kanalen in het inlaatspruitstuk, de klep zorgt voor de stroom in het spruitstuk. Bij lagere toeren is het kanaal langer en wordt de lucht wervelend in de verbrandingsruimte geleid.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 09.01.2015 - 16:13
door staaf
edraket schreef:
Bij lagere toeren is het kanaal langer en wordt de lucht wervelend in de verbrandingsruimte geleid.
Ed,
Wil je deze ook nog eens verklaren? Deze snap ik niet goed. Waarom is het kanaal langer bij lagere toeren?
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 11.01.2015 - 13:16
door dennis850estate
staaf schreef:
edraket schreef:
Bij lagere toeren is het kanaal langer en wordt de lucht wervelend in de verbrandingsruimte geleid.
Ed,
Wil je deze ook nog eens verklaren? Deze snap ik niet goed. Waarom is het kanaal langer bij lagere toeren?
google eens op 'lengte inlaat traject' oid Het heeft te maken met gasdynamische effecten ( het traagheidseffect en het pulsatie-effect) Komt er kort op neer dat het een optimalisatie is van de lucht die de motor in komt. Het zo gunstig mogelijk mengen van brandstof en lucht bij ieder toerental
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 09:46
door Jers3n
Bij deze een foto van hoe het stangetje bij ons is vastgezet met een splitpennetje. Het betreft dus het nieuwere type wervelklep(stangetje) met het kogeltje op de wervelklep, is een gaatje geboord door het kogeletje en daar de splitpen doorheen.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 10:42
door edraket
dennis850estate schreef:
staaf schreef:
edraket schreef:
Bij lagere toeren is het kanaal langer en wordt de lucht wervelend in de verbrandingsruimte geleid.
Ed,
Wil je deze ook nog eens verklaren? Deze snap ik niet goed. Waarom is het kanaal langer bij lagere toeren?
google eens op 'lengte inlaat traject' oid Het heeft te maken met gasdynamische effecten ( het traagheidseffect en het pulsatie-effect) Komt er kort op neer dat het een optimalisatie is van de lucht die de motor in komt. Het zo gunstig mogelijk mengen van brandstof en lucht bij ieder toerental
In dit plaatje kun je het mooi zien, de klep sluit het lange traject af bij hoge toeren, bij lage toeren staan beide kanalen open.

Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 10:44
door edraket
Jers3n schreef:
Bij deze een foto van hoe het stangetje bij ons is vastgezet met een splitpennetje. Het betreft dus het nieuwere type wervelklep(stangetje) met het kogeltje op de wervelklep, is een gaatje geboord door het kogeltje en daar de splitpen doorheen.
Heb jij het kogeltje aan de wervelklep zitten? Lijkt van wel. Hoe is de splitpen dan gemonteerd aan de zijde van de wervelklep? Of heb je een gaatje geboord door het stangetje (met kogel) en die door de klep (gaatje) en stangetje bevestigd?
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 12:05
door Jers3n
Zal zo nog even kijken of ik de ander zijde (wervelkepzijde) ook duidelijk op de foto krijg en die kan posten.
Maar inderdaad zit het kogeltje dus aan de wervelklep vast en heeft het stangetje twee kommetjes. Bij de dealer (niet door mezelf) is er een gaatje door dit kogeltje geboord (zal wel met n flexibel verlengstuk gaan zijn, maar heb niet meegekeken) en de splitpen van links naar rechts (vanaf de wevelklep zeg maar) hier doorheen.
EDIT: foto ga ik nog wel (proberen te) maken maar dat zal niet meer vandaag zijn.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 17:03
door staaf
Ed,
Danjewel voor de verduidelijking. Ikzelf had altijd het idee dat het te maken had met het verhogen van de luchtsnelheid. Indien alle lucht door 1 ipv 2 pijpen moet, ligt deze vanzelf hoger. Nooit gedacht dat de lengte een rol speelde. Immers over wat praten we in de praktijk (20cm?)?
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 17:16
door M@rcel
Hier nog wat meer info (in het engels)
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-l ... e_manifold
Het heeft niet alleen te maken met de luchtsnelheid, maar ook met het pulseren van de luchtstroom. Bij correcte afstemming van het inlaattraject zal er een resonantie optreden waardoor de cilindervulling nog beter wordt. Door de lengte van het traject aan te passen zijn er verschillende toerentallen te kiezen waarbij deze resonantie optreedt.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 20:50
door kuupertie
Geweldige theorien allemaal. Had ik al gezegd dat ik die van mij eruit gehaald heb ?
Ik heb alleen het motortje laten zitten.
Hij loopt geweldig zonder !
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 21:10
door staaf
Kuupertje,
Jij hebt de kanalen waar de wervelklep inzat afgedopt heb ik gelezen, krijg je dan geen problemen met luchttekort? Of anders gesteld, waarom laat je deze niet gewoon open.
Op mijn vorige wagen, een opel vectra 2.0 Turbodiesel heb ik deze kleppen er gewoon uitgehaald, nadat ik tijdens een toevallige reiniging van het inlaattraject er achter kwam dat er één klep afgebroken lag voor de inlaat. Hierna nog 200.000km gereden zonder deze kleppen gemist te hebben.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 21:13
door M@rcel
staaf schreef:
Op mijn vorige wagen, een opel vectra 2.0 Turbodiesel heb ik deze kleppen er gewoon uitgehaald
Dit zullen niet de kleppen geweest zijn van een variabel inlaattraject. Die zul je namenlijk nooit bij een turbo-motor aantreffen.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 21:44
door kuupertie
Shit...nu wordt het me te technisch. Ik vermoed...dat de lucht in de inlaat olienevel en andere troep kan bevatten. Misschien wel als gevolg van de EGR en andere milieumaatregelen.
Bij de Volvo zit het hele werveklep mechanisme mooi in het inlaatcircuit. Bij de BMW zitten de scharnieren en het mechanisme van de swirl flaps (mooi he) aan de buitenkant van de inlaat. Bij mij lekten de klepjes een beetje, met als gevolgt dat mijn blok van boven tot onder onder de olie zat.
Omdat de olie onderin mijn gloeibougiesrelais gelopen was, gaf deze ook de geest.
Daarom heb ik die van mij afgedopt. Omdat het systeem toch anders is als bij volvo. Wellicht is het bij Volvo een optie om de klep geforceerd in een bepaalde stand te fixeren en het stangetje van het motortje af te halen. Ik denk dat de storing wordt veroorzaakt door het motortje. Als deze gewoon zijn werk kan doen zonder te weten dat de klep helemaal niet bevestigd is, is er niets aan de hand.
Ik het al heel wat volvos gezien waarbij de mechanisme kapot was, zonder dat de eigenaar hiervan op de hoogte was.
Re: S60 D5 2008
Geplaatst: 12.01.2015 - 21:50
door M@rcel
Een wervelklep is iets heel anders dan een variabel inlaattraject. Een wervelklep doet niets anders zorgen voor extra wervelingen in de instromende lucht zodat de brandstof beter verneveld. Bij hogere toerentallen is dit niet nodig omdat de grotere luchtstroom zelf al voor voldoende wervelingen zorgt. Bovendien zou de wervelklep de luchstroom teveel hinderen bij hogere toerentallen.
Volvo pastte variabele inlaattrajecten vooral toe in de negentiger jaren en noemde het VVIS (Volvo Variable Induction System) en alleen op niet-geblazen motoren.
Ook de V8 B8444S maakt gebruik van de variable inlaattechniek.