Hallo deskundigen,
Ik rij al 10 jaar in een S60 rond en ben 2 jaar geleden na 300.000 km.overgestapt op een 2e exemplaar van 2008.
Hiermee heb ik sinds enige tijd problemen met de bediening van de wervelklep en met de nodige meldingen tot gevolg.
Navraag bij de dealer leverde me een offerte op van bijna 600,- en dat is veel geld.
Op het forum zag ik dat er verschillende inventieve leden zijn geweest die het op hun manier en veel goedkoper hebben opgelost.
Ik zag oplossingen voorbij komen waarbij door een geboord gaatje een splitpennetje werd gehaald maar ook een geknipt en in model gebogen stukje blik met een kunststof bandje erom heen was effectief.
Is er iemand van die inventieve leden die (uiteraard tegen betaling) dit kunstje ook bij mijn S60 willen uithalen?
Graag reactie want ik wil de auto graag weer eens de sporen geven zonder allerlei meldingen op mijn dashboard als gevolg.
groeten AW S60
S60 D5 2008
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Hoi AW S60,
Ik wil best eens kijken...maar is uit de richting...en ik kan niets garanderen.
Ik weet zeker dat in ieder geval Erwin van autoservice Hardenberg je voor een stuk minder geld verder kan helpen.
Je auto zal nu in noodloop gaan.
De bediening van je wervelklep zit linksvoor op je blok. Als je de motorkap er afhaalt zie je deze. Vanaf een motortje (die altijd najoelt als je de auto uitzet) gaat een plastic stangetje richting je blok. In de meeste gevallen zijn het kopje en het kommetje versleten.
Ik heb destijds een gaatje door het kopje en het kommetje geboord en er een roestig spijkertje doorgestoken. Vervolgens heb ik deze met een tangetje rond gebogen. Daarm heb ik vervolgens 200.000 KM mee gereden.
Als ik je verder moet helpen, dan graag even PB...ik kijk hier niet elke dag.
Ik wil best eens kijken...maar is uit de richting...en ik kan niets garanderen.
Ik weet zeker dat in ieder geval Erwin van autoservice Hardenberg je voor een stuk minder geld verder kan helpen.
Je auto zal nu in noodloop gaan.
De bediening van je wervelklep zit linksvoor op je blok. Als je de motorkap er afhaalt zie je deze. Vanaf een motortje (die altijd najoelt als je de auto uitzet) gaat een plastic stangetje richting je blok. In de meeste gevallen zijn het kopje en het kommetje versleten.
Ik heb destijds een gaatje door het kopje en het kommetje geboord en er een roestig spijkertje doorgestoken. Vervolgens heb ik deze met een tangetje rond gebogen. Daarm heb ik vervolgens 200.000 KM mee gereden.
Als ik je verder moet helpen, dan graag even PB...ik kijk hier niet elke dag.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
waar dient die wervelklep voor? Ook bij een diesel?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Voor luchtwerveling in je inlaat......en derhalve een betere verbranding.
Enkel bij de D5 v.a. 2005 als ik me niet vergis.
Enkel bij de D5 v.a. 2005 als ik me niet vergis.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Daar had jij toch ook leuke ervaringen mee, met die wervelklep bedoel ik.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27004
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
2 berichten hoger kijken en je had het antwoord al gezien 
Bekende kwaal helaas

Bekende kwaal helaas
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- robertslaat
- 3rd Gear member
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 26.02.2006 - 16:03
- Locatie: Twente
Veroorzaakt deze werverklep ok het klopperige geluid wat onder het luchtfilter vandaan komt als mijn D5 op temeratuur is? Koud loopt hij rustiger dan warm zoals de meeste D5-en tussen 2005-2007.
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Klopperij geluid? Wordt dit erger als je de olievuldop losdraait?
Klinkt als versleten tuimelaars...
Klinkt als versleten tuimelaars...
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27004
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Klinkt inderdaad meer richting versleten tuimelaars.
Die van mij loopt warm ook rustiger dan koud, koud lekker rauw maar warm gewoon lekker zacht/rustig lopend.
Volgens mij staat er ergens een filmpje op het www van een auto met versleten tuimelaars zodat je het geluid er eens mee kan vergelijken.
Zal even zoeken of ik hem nog kan vinden.
Die van mij loopt warm ook rustiger dan koud, koud lekker rauw maar warm gewoon lekker zacht/rustig lopend.
Volgens mij staat er ergens een filmpje op het www van een auto met versleten tuimelaars zodat je het geluid er eens mee kan vergelijken.
Zal even zoeken of ik hem nog kan vinden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Ik ben de wervelkleppen EN versleten tuimelaars specialist 
Ik heb nu een BMW 525d...daar dezelfde problemen. Kleppen breken af en worden het inlaatcircuit ingezogen met allen ellende van dien.
Bij mijn huidige auto heb ik de wervelkleppen vervangen door blinding plates. Daarnaast nog een aantal maatregelen getroffen die aan de lopende band ellende veroorzaken bij moderne diesels, waaronder de D5 (Tuimelaar horror).
Kijk maar eens op youtube onder Valveticking sounds. Die versleten tuimelaars moet je als een speer vervangen !!
Als er een breekt gaat je cilinderkop in ieder geval naar z'n grootje (3.000,-). Nu kom je er nog af met een reparatie van de helft.
Heren D5 (185pk) rijders: om de 20.000 olie verversen. Regeneratie software update door laten voeren....of nog beter....roetfilter er uit en EGR dicht !!!

Ik heb nu een BMW 525d...daar dezelfde problemen. Kleppen breken af en worden het inlaatcircuit ingezogen met allen ellende van dien.
Bij mijn huidige auto heb ik de wervelkleppen vervangen door blinding plates. Daarnaast nog een aantal maatregelen getroffen die aan de lopende band ellende veroorzaken bij moderne diesels, waaronder de D5 (Tuimelaar horror).
Kijk maar eens op youtube onder Valveticking sounds. Die versleten tuimelaars moet je als een speer vervangen !!
Als er een breekt gaat je cilinderkop in ieder geval naar z'n grootje (3.000,-). Nu kom je er nog af met een reparatie van de helft.
Heren D5 (185pk) rijders: om de 20.000 olie verversen. Regeneratie software update door laten voeren....of nog beter....roetfilter er uit en EGR dicht !!!
Laatst gewijzigd door kuupertie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27004
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Nog beter eigenlijk: ALLE dieselrijders om de 15 tot 20.000 kilometer de olie verversen en sluit me verder aan bij de rest van de tip 
Wat doen die blinding plates trouwens precies? Klinkt als een mogelijke mooie oplossing voor onze 5 cilinders

Wat doen die blinding plates trouwens precies? Klinkt als een mogelijke mooie oplossing voor onze 5 cilinders
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27004
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Duidelijk! Heb er gisterenavond nog even op zitten zoeken of het voor de D5 bestaat maar ben het ook nog niet tegen gekomen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nieuw model kun je geen modificatie uitvoeren van de wervelklep stang. De bevestiging is nl omgekeerd, kogel aan de klep en oogje aan het stangetje. Er is gewoon niet voldoende ruimte om het stangetje te borgen aan het kogeltje.
Vind het nog een nette prijs van de dealer. Heb net de wervelklep vervangen. Ook bij mij was het kogeltje nogal dun geworden. Alleen met een modificatie aan het stangetje bleef hij nog zitten. Omdat ik lekkage had aan de klepdeksel pakking meteen de wervelklep vervangen. Alleen aan onderdelen is het al 270 euro ex btw, en dan heb ik de hd leidingen niet vervangen (adviseert Volvo wel, maar hoeft niet). Reparatie zelf valt erg mee, met een uur of 3 rijdt hij weer. Als er wat dingen gereinigd moeten worden komt er nog wat bij.
Vind het nog een nette prijs van de dealer. Heb net de wervelklep vervangen. Ook bij mij was het kogeltje nogal dun geworden. Alleen met een modificatie aan het stangetje bleef hij nog zitten. Omdat ik lekkage had aan de klepdeksel pakking meteen de wervelklep vervangen. Alleen aan onderdelen is het al 270 euro ex btw, en dan heb ik de hd leidingen niet vervangen (adviseert Volvo wel, maar hoeft niet). Reparatie zelf valt erg mee, met een uur of 3 rijdt hij weer. Als er wat dingen gereinigd moeten worden komt er nog wat bij.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2336
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Het stangetje is bij ons sinds 27 dec ook herhaaldelijk los geschoten, ik heb m ook wel weer gemonteerd, maar de verbinding aan de wervelklep kant is zo ruim dat het nooit lang kan blijven zitten.
Na de eerste keer al bij de dealer, waar de auto in onderhoud is, geïnformeerd naar een nieuw stangetje, dat behoort tot de mogelijkheden. Maar deze gaf eerst aan 'kijk het eerst even aan', mocht het vaker gebeuren dan kan het stangetje met een 'paperclip' gefixeerd worden (zouden ze vaker doen).
Omdat het euvel zich inmiddels vaker voor gedaan heeft en de dashboard foutmelding vooralsnog niet meer wil verdwijnen (auto rijdt prima), is het de bedoeling dat dat fixeren komende week gaat gebeuren. (Als ook de stadslichtjes voor vervangen gaan worden, 1 kapot, ander hapert)
Afgaande op bovenstaande (ze weten dat het een MY07 is met het bolletje aan de wervelklep) ben ik benieuwd of en hoe ze dat gaan doen....
Na de eerste keer al bij de dealer, waar de auto in onderhoud is, geïnformeerd naar een nieuw stangetje, dat behoort tot de mogelijkheden. Maar deze gaf eerst aan 'kijk het eerst even aan', mocht het vaker gebeuren dan kan het stangetje met een 'paperclip' gefixeerd worden (zouden ze vaker doen).
Omdat het euvel zich inmiddels vaker voor gedaan heeft en de dashboard foutmelding vooralsnog niet meer wil verdwijnen (auto rijdt prima), is het de bedoeling dat dat fixeren komende week gaat gebeuren. (Als ook de stadslichtjes voor vervangen gaan worden, 1 kapot, ander hapert)
Afgaande op bovenstaande (ze weten dat het een MY07 is met het bolletje aan de wervelklep) ben ik benieuwd of en hoe ze dat gaan doen....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als het werkt met de paperclip zou dat natuurlijk erg mooi zijn. Ben benieuwd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Ed,
Hoeveel km heeft deze er inmiddels opzitten? Ik dacht dat van deze de egr dichtgezet was?
Zelf had ik steeds het idee dat slijtage van de wervelklep veroorzaakt werd door inwendige vervuiling door de egr.
De mijne 2.4d MY'07 heeft na 205000km nog geen last van speling op de kogel.
Hoeveel km heeft deze er inmiddels opzitten? Ik dacht dat van deze de egr dichtgezet was?
Zelf had ik steeds het idee dat slijtage van de wervelklep veroorzaakt werd door inwendige vervuiling door de egr.
De mijne 2.4d MY'07 heeft na 205000km nog geen last van speling op de kogel.
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Paperclip werkt zeker. Ik heb jaren rond gereden met een kromme spijker.
Dit was wel een MY 2006
Dit was wel een MY 2006
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
183.000 km. De EGR staat inderdaad dicht, maar twijfel eraan of deze wel echt dicht staat. Het inlaatspruitstuk was behoorlijk vervuild. Deze kun je niet schoonmaken, want het laatste wat je wilt is dat er losse delen de motor in worden gezogen, en je kunt niet goed in het spruitstuk komen.staaf schreef: Ed,
Hoeveel km heeft deze er inmiddels opzitten? Ik dacht dat van deze de egr dichtgezet was?
Zelf had ik steeds het idee dat slijtage van de wervelklep veroorzaakt werd door inwendige vervuiling door de egr.
De mijne 2.4d MY'07 heeft na 205000km nog geen last van speling op de kogel.
De wervelklep zelf was erg vies, maar draait altijd soepel. De kogelkop slijt zo hard omdat de motor nogal hard aan het stangetje trekt en duwt in de eindstanden.
Ik denk dat jij nog een kopje aan de klep hebt en een kogel aan het stangetje. Deze gaan in de regel wat langer mee. De nieuwe klep is zg gemodificeerd, maar eigenlijk een achteruitgang, zeker omdat deze niet te modificeren is met paperclips/spijkers enz.

Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95