S80 2.5T Chiptuning

m1karabijn
4th Gear member

veeveertig schreef: Dus als ik het goed begrijp wordt er zonder de auto te meten, te kennen, te rijden of te voelen, van een file voorzien. Wordt er niet gekeken, gemeten, of gevoeld of de tuning goed is, en de klant mag beoordelen of de file goed is?
Vragen welk maat pak je wilt hebben uit het rek, maakt het product nog geen perfect passend maatpak.
Ik weet nu niet of die Obbe een Armani is en jullie met dito pakken rondlopen, of dat jullie niet te kritisch zijn voor 300 euro. Begrijp met niet verkeerd, het kan nog steeds een mooi pak zijn, en je kunt er heel tevreden mee zijn.
je mag rustig kritisch zijn maar welke tuner gaat rijden en voelen?
Obbe weet uit ervaring of de tuning goed is of niet en wie kan beter voelen dan de eigenaar van de auto die er neem ik aan dagelijks mee rijd?
en Obbe draagt zeker geen Armani :D
maar meneer of mevrouw veeveertig kijk maar wat je doet of niet doet
het wantrouwen straalt er van af van de reply's die u geeft ik heb naar eer en geweten gereageerd en u van antwoorden voorzien zoals ik het heb ervaren en u komt met meeten,voelen,rijden Armani
als je jouw auto eerst op de rollenbank wil hebben moet je een andere tuner zoeken misschien is ATN Tuning wat voor u :'(
Volvo V70 R=Design D4
veeveertig
Starter

m1karabijn schreef: je mag rustig kritisch zijn maar welke tuner gaat rijden en voelen?
Een maatwerktuner?
m1karabijn schreef: Obbe weet uit ervaring of de tuning goed is of niet en wie kan beter voelen dan de eigenaar van de auto die er neem ik aan dagelijks mee rijd?
Ik verwacht diezelfde ervaren tuner, die weet namelijk precies hoe een goede tuning hoort aan te voelen.
m1karabijn schreef: het wantrouwen straalt er van af van de reply's die u geeft ik heb naar eer en geweten gereageerd en u van antwoorden voorzien zoals ik het heb ervaren en u komt met meeten,voelen,rijden Armani
Ik weet ook dat een rollenbank uitdraai niets zegt over hoe de auto rijdt in alle versnellingen en naar die 100% gas toe gaat, dus daar gaat het me niet om. Maar als er over maatwerk wordt gesproken in anderhalf uur dan word ik wantrouwig, en naar aanleiding van uw antwoorden blijkbaar terecht. Als er helemaal niet naar de auto zelf wordt gekeken, dan is de file een one size fits all... Ik ben van mening dat niet elke auto van hetzelfde type hetzelfde is en rijdt, en in dezelfde staat is. Mijn verwachting van maatwerk is anders, en merk dat niet iedereen dezelfde definitie hanteert. Nogmaals ik wil best geloven dat er een kwalitatief goede file op wordt gezet, en twijfel geen moment aan uw goede bedoelingen.
Laatst gewijzigd door veeveertig op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Frederik Welvaert
5th Gear member

Wow, wat een discussie...
Toevallig ben ik vandaag bij Obbe langs geweest. In eerste instantie voor een powerflush. Mijn auto was al gechipt door Rica, maar ik wou toch graag even echt zien wat er anders was aan de Rica file vergeleken met standaard. Bij Rica kreeg ik namelijk niks van uitleg. Ik had gevraagd voor een ecotune, en als ik het niet zou gezien hebben had men er iets anders op gezet. Daar was het gewoon even laptop eraan, nieuwe software erin, proefrit (die ik overigens ook zelf reed) niks van uitleg, 600 euro uit je zakken en weg. Niet slecht om 1x een file te ontwikkelen en die dan steeds te hergebruiken. Nu, het reed wel goed, maar toch had ik de indruk dat ik iets miste.

Helemaal anders bij Volvotune. Allereerst, zoals de naam het zegt doet Obbe bijna niks anders dan Volvo, hij kent de producten en hun sterktes en zwaktes door en door en dat merk je aan zijn gedrevenheid en passie waarmee hij piekfijn uitlegt wat hij doet en waarom of waarom niet. Ook tijdens het aanpassen van de software mocht ik gewoon meekijken, zeggen wat mijn wensen waren, en kreeg ik duidelijk te zien wat er werd aangepast en de uitleg erbij waarom.
Ik ben aangekomen om 12u en terug vertrokken om 17u30. Dat noem ik nog eens tijd maken voor een klant!
Allereerst de Geartronic geflusht, inclusief duidelijke uitleg hoe en wat en ook aan de hand van een opengemaakt kleppenhuis eens getoond hoe een en ander werkt.
Na de flush even gaan rijden in de buurt en de automaat rustig laten schakelen zodat het zou opvallen als iets niet klopt. Schakelen ging boterzacht, dus terug naar de werkplaats.
ECM uitgebouwd, open gemaakt en de kabeltjes van de communicatie module aangesloten en alles ingelezen. Dan een originele file erbij gehaald ter vergelijking. Wat we daar zagen schrokken we allebei wat van.
Alle maps waren voorzien van goede waarden om een mooi resultaat mee te halen, behalve de torque request.. Die bouwde mooi op tot 2750rpm, maar in plaats van het koppel vast te houden over een groter gebied begonnen vanaf daar de waarden al te zakken, tot zelfs ONDER de waarden van de originele file!
Enkele waarden onder de 1000rpm waren hier en daar ook omhoog getrokken. Wat daar het nut van is ontging ons wel een beetje... De mapping voor ijlere atmosfeer was zelfs over het hele gebied met 15% naar beneden getrokken. Wat dus wil zeggen dat mijn (gechipte) wagen in de bergen minder trekkracht zou hebben dan een originele... Ook hier heeft Obbe een mouw aan gepast. Na de nodige aanpassingen was er nog een kleine dip te zien in de grafiek welke Obbe mooi uitvlakte. Een puur theoretische berekening leert mij dat mijn auto nu bij 3000rpm 20pk meer heeft dan met de Rica file.
Al bij al zijn we toch gemakkelijk anderhalf uur bezig geweest om de torque map van de Rica file op punt te zetten. Obbe heeft toen de ECM terug ineen gestoken en weer ingebouwd. Dan een iets uitgebreidere testrit gedaan (hoop alleen dat er geen flitsers stonden in zone 60, want aangezien vooral het hogere toerengebied een duw heeft gehad moest natuurlijk vooral dat getest worden ;)
Het resultaat is super: voor normaal rijden is er niets veranderd, maar als ik nu de kickdown gebruik (of zelf een verzet lager ga) om in te halen moet ik echt de kilometerteller in het oog houden. De wagen blijft gewoon doortrekken nu, terwijl die daarvoor duidelijk zo snel niet was in hogere toeren.

De hele middag door werden we trouwens door Obbe z'n vrouw van koffie voorzien. Niet dat ik daar echt een punt van zou maken, maar het is toch aangenaam als je ergens een hele middag zit dat men het je aanbiedt.

Leuk ook om de 3 goeroes (Obbe, Gery, Dennis) samen aan het werk te zien. Dan valt het nogmaals op dat ze allen een grote liefde voor het merk en vooral grote kennis en respect voor techniek delen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Bover
8th Gear member

maar meneer of mevrouw veeveertig kijk maar wat je doet of niet doet
het wantrouwen straalt er van af van de reply's die u geeft ik heb naar eer en geweten gereageerd en u van antwoorden voorzien zoals ik het heb ervaren en u komt met meeten,voelen,rijden Armani
als je jouw auto eerst op de rollenbank wil hebben moet je een andere tuner zoeken misschien is ATN Tuning wat voor u :'(
[/quote]
+++++++++++
Nou veeveertig (AK) Een Armani uit het rek is geen maatpak, dat is een goed confectie pak uit het rek.
Deze tuner bekijkt alle auto's op de PC uitvoerig en past dan aan. Een kleermaker leert met de jaren de maatpakken sneller aan te meten, maar elke keer wel meten. Dat gebeurt hier ook leert de ervaring van verschillende klanten die op dit forum voor 99% tevreden zijn.

En zoals gesuggereerd, het staat je vrij om naar een andere tuner te gaan. Het wegschrijven van Obbe heeft geen zin. Tientallen volco's rijden met een grote glimlach rond en al zoals al genoemd, de meeste tuners halen de aanpassing van de plank en drukken ze er gewoon in.
Obbe levert maatwerk!!
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
veeveertig
Starter

Frederik Welvaert schreef: Wow, wat een discussie...
Toevallig ben ik vandaag bij Obbe langs geweest.

......

Dan valt het nogmaals op dat ze allen een grote liefde voor het merk en vooral grote kennis en respect voor techniek delen.
Kijk, dit is nu wat ik verwachtte!

Kleine onduidelijkheid: heb jij getest of de tuner?

Mods edit
quote ingekort
Laatst gewijzigd door veeveertig op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
t5power
5th Gear member

veeveertig schreef: Ik weet ook dat een rollenbank uitdraai niets zegt over hoe de auto rijdt in alle versnellingen en naar die 100% gas toe gaat, dus daar gaat het me niet om. Maar als er over maatwerk wordt gesproken in anderhalf uur dan word ik wantrouwig, en naar aanleiding van uw antwoorden blijkbaar terecht. Als er helemaal niet naar de auto zelf wordt gekeken, dan is de file een one size fits all... Ik ben van mening dat niet elke auto van hetzelfde type hetzelfde is en rijdt, en in dezelfde staat is. Mijn verwachting van maatwerk is anders, en merk dat niet iedereen dezelfde definitie hanteert. Nogmaals ik wil best geloven dat er een kwalitatief goede file op wordt gezet, en twijfel geen moment aan uw goede bedoelingen.
Ik heb zelf geen ervaring met Rica of andere tuners maar als ik de verhalen zo lees lijkt het alsof je daar default ook een standaard chipje krijgt.
Zelf hebben we een S40 2.0D (zonder DPF) laten remappen (en EGR wegschrijven) om eventuele problemen voor te zijn. Vond zelf dat ik aardig wat te zeggen had m.b.t. de type tuning en de manier waarop deze wordt afgegeven. Heb toen gekozen om niet het onderste uit de kan te halen en ook om de extra kracht niet al te bruusk te laten komen (zogenaamde elastiekje model). Op die manier wordt de kracht vrij rustig (doch merkbaar meer kracht dan voorheen) opgebouwd. Het klopt dat er niet m.b.v. een rollerbank en persoonlijk naast zitten nog extra wordt getweaked. Ik denk echter dat 95% van potentiele klanten op deze manier prima geholpen is. Dit zie je ook terug in de prijs, deze is erg laag vergeleken met andere aanbieders.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
veeveertig
Starter

Bover schreef: Nou veeveertig (AK) Een Armani uit het rek is geen maatpak, dat is een goed confectie pak uit het rek.
Dat is nu precies het punt dat ik probeerde te maken.
Bover schreef: Deze tuner bekijkt alle auto's op de PC uitvoerig en past dan aan. Een kleermaker leert met de jaren de maatpakken sneller aan te meten, maar elke keer wel meten. Dat gebeurt hier ook leert de ervaring van verschillende klanten die op dit forum voor 99% tevreden zijn.

En zoals gesuggereerd, het staat je vrij om naar een andere tuner te gaan. Het wegschrijven van Obbe heeft geen zin. Tientallen volco's rijden met een grote glimlach rond en al zoals al genoemd, de meeste tuners halen de aanpassing van de plank en drukken ze er gewoon in.
Obbe levert maatwerk!!
Ik kon niet van de eerdere commentaren afleiden dat er maatwerk werd geleverd, sterker deze gaven me een beeld van een tuner die zijn eigen werk niet controleert. Ik krijg vanmorgen voor het eerst een verhaal dat een ander beeld laat zien. Is kritische vragen stellen meteen "het wegschrijven van Obbe"? Ik dacht dat een forum nu juist bedoeld is voor dit soort discussies.
veeveertig
Starter

t5power schreef: Ik heb zelf geen ervaring met Rica of andere tuners maar als ik de verhalen zo lees lijkt het alsof je daar default ook een standaard chipje krijgt.
Zelf hebben we een S40 2.0D (zonder DPF) laten remappen (en EGR wegschrijven) om eventuele problemen voor te zijn. Vond zelf dat ik aardig wat te zeggen had m.b.t. de type tuning en de manier waarop deze wordt afgegeven. Heb toen gekozen om niet het onderste uit de kan te halen en ook om de extra kracht niet al te bruusk te laten komen (zogenaamde elastiekje model). Op die manier wordt de kracht vrij rustig (doch merkbaar meer kracht dan voorheen) opgebouwd. Het klopt dat er niet m.b.v. een rollerbank en persoonlijk naast zitten nog extra wordt getweaked. Ik denk echter dat 95% van potentiele klanten op deze manier prima geholpen is. Dit zie je ook terug in de prijs, deze is erg laag vergeleken met andere aanbieders.
Ik denk ook dat 95% van de klanten op deze manier prima geholpen is, en de prijs is inderdaad erg laag, dus dan kun je ook minder kritisch zijn.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mods break

Heren, let even op het juist quoten.
1. alleen quoten wat van belang is
2. niet hele verhalen quoten die 2 berichten eerder zijn geschreven.

Laten we proberen de discussie zo overzichtelijk mogelijk te houden
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Fredhead
Geartronic member

veeveertig schreef:
Bover schreef: Nou veeveertig (AK) Een Armani uit het rek is geen maatpak, dat is een goed confectie pak uit het rek.
Dat is nu precies het punt dat ik probeerde te maken.
Bover schreef: Deze tuner bekijkt alle auto's op de PC uitvoerig en past dan aan. Een kleermaker leert met de jaren de maatpakken sneller aan te meten, maar elke keer wel meten. Dat gebeurt hier ook leert de ervaring van verschillende klanten die op dit forum voor 99% tevreden zijn.

Obbe levert maatwerk!!
Ik kon niet van de eerdere commentaren afleiden dat er maatwerk werd geleverd, sterker deze gaven me een beeld van een tuner die zijn eigen werk niet controleert. Ik krijg vanmorgen voor het eerst een verhaal dat een ander beeld laat zien. Is kritische vragen stellen meteen "het wegschrijven van Obbe"? Ik dacht dat een forum nu juist bedoeld is voor dit soort discussies.
Hetzij vrij beknopt, maar op de vorige pagina wordt er door mij genoemd dat mijn tuning daadwerkelijk echt wel "op maat" is.
Ik gebruik de auto voor diverse dingen waaronder regelmatig met een paardentrailer rijden en had daarom andere wensen dan de klant die dat niet doet en een standaard chipje heeft dan zeker niet het gewenste effect.

Mijn S60 bouwt tot de 3000 toeren rustig koppel en vermogen op om op 3000 toeren pas te pieken met het koppel en vermogen nog wat later uiteraard.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
veeveertig
Starter

Klopt, ik heb alleen een andere verwachting.

@Ben
Je mag van mij het topic sluiten
Laatst gewijzigd door veeveertig op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Carfreak
7th Gear member

Ja hallo! Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag of je na chippen euro98 moet tanken :D
Ik heb dat ooit eens ergens gehoord volgens mij. Dat zou chippen in mijn ogen wat minder interessant maken voor de benzinerijders onder ons.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
m1karabijn
4th Gear member

wie of welke tuner doet aan jouw verwachting?
Volvo V70 R=Design D4
Carfreak
7th Gear member

Fasttech in Haaksbergen waarschijnlijk wel. Rollenbank voor en na het chippen. Zie je natuurlijk wel terug in de prijs.
Vriend van me is daar pas geleden met z'n 335d geweest. Koste hem 450 euro.
m1karabijn
4th Gear member

@Carfreak geef volvotune even een Pm dan weet je het gelijk :D
Volvo V70 R=Design D4
Carfreak
7th Gear member

Zou kunnen maar dacht dat dit sneller zou zijn. Valt een beetje tegen :D
Bover
8th Gear member

Ha Carfreak:

Ik heb bij Fasttech Haaksbergen( Dennis en Marco) in de jaren 2005-2009 wel drie volvo's gechipt. Begin periode van dit forum.
Ze zaten eerst nog in Neede. We hebben daar zelfs nog ooit een meeting gedaan in Neede.
Zijn ook een volwaardig tuning bedrijf en ze hebben een dynamische rollerbank.
Trouwens ik denkdag bedrijven niet elke seconde op dit forum zitten dus inderdaad is een mailtje via hun site of PM sneller.
Doe ze maar de groeten :D

Fredhead
Geartronic member

Carfreak schreef: Ja hallo! Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag of je na chippen euro98 moet tanken :D
Ik heb dat ooit eens ergens gehoord volgens mij. Dat zou chippen in mijn ogen wat minder interessant maken voor de benzinerijders onder ons.
Je kan gewoon 95 blijven tanken, de ECU regelt daar op af.
Wil je echter maximale prestaties moet je er wel 98 in gooien
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

Bover
8th Gear member

Dacht ik van mijn zelfrijdende grasmachine ook om beter/meer vermogen te krijgen overgegaan naar 98.
Machine werd er niet vrolijk van, hij begon er van te stotteren.
Was natuurlijk geen geen Volvo maar 2 cilinder Kawasaki 17pk.
IK wil maar zeggen ff checken kan geen kwaad of 95 versus 98 meerwaarde heeft.

Fredhead
Geartronic member

Bij je Volvo regelt de ECU het mengsel af op de juiste brandstof :)

Plaats reactie

Terug naar “S80”