Wow, wat een discussie...
Toevallig ben ik vandaag bij Obbe langs geweest. In eerste instantie voor een powerflush. Mijn auto was al gechipt door Rica, maar ik wou toch graag even echt zien wat er anders was aan de Rica file vergeleken met standaard. Bij Rica kreeg ik namelijk niks van uitleg. Ik had gevraagd voor een ecotune, en als ik het niet zou gezien hebben had men er iets anders op gezet. Daar was het gewoon even laptop eraan, nieuwe software erin, proefrit (die ik overigens ook zelf reed) niks van uitleg, 600 euro uit je zakken en weg. Niet slecht om 1x een file te ontwikkelen en die dan steeds te hergebruiken. Nu, het reed wel goed, maar toch had ik de indruk dat ik iets miste.
Helemaal anders bij Volvotune. Allereerst, zoals de naam het zegt doet Obbe bijna niks anders dan Volvo, hij kent de producten en hun sterktes en zwaktes door en door en dat merk je aan zijn gedrevenheid en passie waarmee hij piekfijn uitlegt wat hij doet en waarom of waarom niet. Ook tijdens het aanpassen van de software mocht ik gewoon meekijken, zeggen wat mijn wensen waren, en kreeg ik duidelijk te zien wat er werd aangepast en de uitleg erbij waarom.
Ik ben aangekomen om 12u en terug vertrokken om 17u30. Dat noem ik nog eens tijd maken voor een klant!
Allereerst de Geartronic geflusht, inclusief duidelijke uitleg hoe en wat en ook aan de hand van een opengemaakt kleppenhuis eens getoond hoe een en ander werkt.
Na de flush even gaan rijden in de buurt en de automaat rustig laten schakelen zodat het zou opvallen als iets niet klopt. Schakelen ging boterzacht, dus terug naar de werkplaats.
ECM uitgebouwd, open gemaakt en de kabeltjes van de communicatie module aangesloten en alles ingelezen. Dan een originele file erbij gehaald ter vergelijking. Wat we daar zagen schrokken we allebei wat van.
Alle maps waren voorzien van goede waarden om een mooi resultaat mee te halen, behalve de torque request.. Die bouwde mooi op tot 2750rpm, maar in plaats van het koppel vast te houden over een groter gebied begonnen vanaf daar de waarden al te zakken, tot zelfs ONDER de waarden van de originele file!
Enkele waarden onder de 1000rpm waren hier en daar ook omhoog getrokken. Wat daar het nut van is ontging ons wel een beetje... De mapping voor ijlere atmosfeer was zelfs over het hele gebied met 15% naar beneden getrokken. Wat dus wil zeggen dat mijn (gechipte) wagen in de bergen minder trekkracht zou hebben dan een originele... Ook hier heeft Obbe een mouw aan gepast. Na de nodige aanpassingen was er nog een kleine dip te zien in de grafiek welke Obbe mooi uitvlakte. Een puur theoretische berekening leert mij dat mijn auto nu bij 3000rpm 20pk meer heeft dan met de Rica file.
Al bij al zijn we toch gemakkelijk anderhalf uur bezig geweest om de torque map van de Rica file op punt te zetten. Obbe heeft toen de ECM terug ineen gestoken en weer ingebouwd. Dan een iets uitgebreidere testrit gedaan (hoop alleen dat er geen flitsers stonden in zone 60, want aangezien vooral het hogere toerengebied een duw heeft gehad moest natuurlijk vooral dat getest worden
Het resultaat is super: voor normaal rijden is er niets veranderd, maar als ik nu de kickdown gebruik (of zelf een verzet lager ga) om in te halen moet ik echt de kilometerteller in het oog houden. De wagen blijft gewoon doortrekken nu, terwijl die daarvoor duidelijk zo snel niet was in hogere toeren.
De hele middag door werden we trouwens door Obbe z'n vrouw van koffie voorzien. Niet dat ik daar echt een punt van zou maken, maar het is toch aangenaam als je ergens een hele middag zit dat men het je aanbiedt.
Leuk ook om de 3 goeroes (Obbe, Gery, Dennis) samen aan het werk te zien. Dan valt het nogmaals op dat ze allen een grote liefde voor het merk en vooral grote kennis en respect voor techniek delen.