S80 2.5T Chiptuning

greyhound
Starter

Zaterdag bij Volotune langsgeweest voor een chiptuning van mijn S80 2.5T. Alles prima geregeld, mooie wachtruimte, met wifi en koffie. Na een anderhalf uur was alles klaar. Ik ben ontzettend blij met het resultaat: +45Pk +80 nM :-) . Je merkt direct het enorme verschil. Wat een vakman. Ik kan het iedereen aanbevelen, deze tuning op maat.
Carfreak
7th Gear member

Vertel eens welke verschillen het meest opvallen. Heb je Geartronic? Ben met name benieuwd naar de invloed van de tuning daarop! En mag ik vragen wat je kwijt was. Staat nl. ook nog op mijn verlanglijstje.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
greyhound
Starter

Wat het meest opvalt is de acceleratie. Heel fijn om bij een snelheid van 120 bijvoorbeeld snel en veilig in te kunnen halen. Vermogen is toegenomen met 45 pK, en koppel met 80Nm. Verder loopt de moter veel rustiger, dan voorheen, het is allemaal duidelijk geoptimaliseerd over het hele toeren bereik. Voor prijzen en zo neem een kijkje op de website van Volvotune. Ik heb mijn S80 sinds 2012, en had al langer het idee om een tuning uit te laten voeren, maar had zo mijn twijfels over de kwaliteit en de mogelijke schadelijke effecten. Ik wist wel dat ik een tuning op maat wilde i.pv. een tuning waarbij standaard software wordt geladen of een of andere race chip wordt gemonteerd. Al met al ben ik tot nu toe uitermate tevreden.
greyhound
Starter

Was nog vergeten te vermelden dat ik ook een geartronic heb.
Carfreak
7th Gear member

De geartronic schakelt ook rustiger vanwege het toegenomen koppel?
ashwin1
1st Gear member

rustiger stationair? dat zit denk ik tussen je oren, of de tuner moet de ignitionmap en/of idle rpm veranderd hebben.
Je zegt trouwens op maat, heeft hij een Wideband gebruikt om de VE map op je auto af te stemmen? en indien lpg heeft hij een ignitionmap gebruikt die geoptimaliseerd is voor lpg?

sorry voor mijn nieuwsgierigheid, in de trionic7 scene heb je HEEL veel mensen die zeggen op maat te tunen terwijl het een off the shelf base file gebruikt wordt waarbij de torque request omhoog geschroefd wordt zonder de boostmaps/ignitionmaps/VE maps mee te veranderen, ik probeer een beetje uit te vissen of dat ook in de ME7 wereld zo gedaan wordt.
Laatst gewijzigd door ashwin1 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo VIDA & DICE aanwezig
Landi LSI/Vogels VGI/Eurogas uitlees en config software aanwezig.
ECU tuner (ME7 WIP)

Volvo S80 2.4T full options MY03
veeveertig
Starter

"Na anderhalf uur was alles klaar" , "deze tuning op maat", lijkt een tegenstelling. Kun je me iets meer uitleggen hoe men te werk gaat?
Ben
Executive Member
Contacteer:

Vijf en veertig PK meer ? !
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Fredhead
Geartronic member

Mijn diesel is er toen nog iets meer op vooruit gegaan dan die 45 pk Ben, het kan allemaal :)

Obbe vraagt vooraf duidelijk wat de wensen zijn van de klant en trekt bij aankomst de ECU eruit.
Deze wordt aan zijn pc gehangen waarna hij aan het rekenen gaat. Dit wil dus zeggen dat alle mappen en instellingen op elkaar geoptimaliseerd worden.
Vooraf een pk winst melden doet hij niet aan, je krijgt een schatting van wat je mogelijk kan verwachten maar kijk er niet van op dat dit niet gehaald wordt.

Pas als alle instellingen naar Obbe zijn zin staan en alle grafieken op de pc aangeven dat alles goed staat wordt de ECU weer terug gehangen in de auto en mag je een proefrit maken.
Bevalt deze zijn alle partijen blij, is het niet naar je zin kan het of standaard gemaakt worden of doet Obbe zijn best om de boel nog verder naar je zin te maken.

Vanuit mijn eigen ervaring met mijn diesel: Uiteraard bovenstaand verhaal over alles optimaliseren, eerste resultaat dat mij werd genoemd aan theoretisch vermogen en koppel was mij net wat te laag waarbij er zonder enig weerwoord weer achter de computer plaats werd genomen om het werk nog een keer overnieuw te doen.
Hierna is de ECU terug gehangen en kwam ik na de proefrit met een glimlach van oor tot oor terug in de werkplaats en was het wel duidelijk dat het werk beviel 8)

Heb er nu een ruime 20.000 kilometer mee gereden en de auto hangt wat lekkerder aan het gaspedaal en is uiteraard over het gehele toerenbereik sterker geworden.
Ook ik heb een geartronic en doordat je je rijstijl aanpast op het extra vermogen/koppel zorgt dit voor een soepeler rijdende combinatie die goed gebruik weet te maken van de extra paarden onder de kap.
En als je de kickdown gebruikt kan je de teller beter maar goed in de gaten houden....
Bij mijn wensenpakket zat ook een stuk om meer kracht te hebben voor het rijden met een paardentrailer achter de auto, dit is natuurlijk voor een ieder verschillend maar ik kan melden dat ook dit nu helemaal naar wens gaat, Je merkt eigenlijk niet meer dat er nog 1600 kilo aan de trekhaak hangt.

Voor echt uitgebreide informatie zou ik aanraden om zelf contact met Obbe op te nemen, dit vind hij geen enkel probleem en hij helpt je ook graag met je vragen.
Zat zelf ook nog met een hele waslijst aan vragen en die zijn allemaal keurig beantwoord.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Carfreak
7th Gear member

Bedankt voor dit heldere verhaal Ferdi!
veeveertig
Starter

Voor mij is het helaas nog niet helemaal helder. Heeft Obbe nu 2x tientallen 3D mappen handmatig aangepast, of 2x een file geselecteerd en die geflasht? Laat ik het anders vragen: hoe lang duurde het daadwerkelijk aanpassen van de software de eerste en de tweede keer? Vind je het niet vreemd dat hij jou laat test rijden, i.p.v. dat hij zelf gaat test rijden om de tuning aan te voelen, en daarop aanpassingen te maken?
ashwin1
1st Gear member

Ik denk basefile, wl je echt handmatig een tune maken mag je de mobiele EGT/Wideband lambda erbij halen.
Volvo VIDA & DICE aanwezig
Landi LSI/Vogels VGI/Eurogas uitlees en config software aanwezig.
ECU tuner (ME7 WIP)

Volvo S80 2.4T full options MY03
YamahaV8
2nd Gear member

Een goede tuner gaat met een vermogensbank te werk aankomst schoon aan de haak dus standaard run, dan volgende aanpassing weer een run op de bank met middengebied en top diagrammen die al zeker een verbetering moeten laten zien in de Pk en Newton meestal na elke aanpassing 4 of 5 runs op de bank zijn de goede en kwade zaken er uit gefilterd.
Een wachtruimte die Wifi heeft of goede koffie is leuk maar ik sta graag met mijn neus boven op het geheel waarom omdat dit dan ook gewoon word uitgelegd en zo kan zien wat je winst is heb hier al het nodige over gehoord van werkwijze.

Gevoel van trekkracht of soepelheid is natte vinger werk, meten is weten dit is alleen op een vermogensbank duidelijk te zien zo ook wat je wil stage van motor management iets meer, middel of top of de Bill de laatste kost gewoon veel geld zo ook de manier hoe ga je der mee om de boel heel te houwen.

Je moet ook rekening houden als je een tune plaatst en regulair onderhoud laat plegen bij een Volvo garage bij elke software update de tune word overschreven dus dan ook de garantie hebben van het tuningsbedrijf dat hij na deze upgrade dan ook gratis weer de tune er voor jou inzet na deze update.

Bij Rica heb je hiervoor een Isoftloader die zowel de nieuwste updates voor je Type Volvo kan downloaden (op je eigen internet thuis) plus dat de tune die je heb laten plaatsen dan ook gelijk weer terug word geplaatst dus geen probleem voor latere Volvo updates.
S80 4.4 8 ventjes dansend voor je uit is de sound of pleasure.
Fredhead
Geartronic member

Beetje erg laat terug aanhaken op dit topic, had er een beetje overheen gekeken na de laatste tijd wat vluchtige forumbezoeken vanaf mijn telefoon.

Rica past hun tuning niet op maat aan en hun product met Isoftlader is nog eens stukken duurder dan Obbe zijn werk.
Al zou je 4 keer opnieuw naar Uden moeten rijden ben je nog altijd goedkoper uit.
En alleen bij het overschrijven van de motorsoftware (iets wat zeker met de wat oudere modellen weinig tot niet meer gebeurd) raak je de tuning kwijt.

Obbe heeft 2x de 3D mappen aangepast, niet enkel de basefile.
Uiteraard is echt meten weten en zou je de boel nog wat fijner kunnen krijgen, maar met de middelen die hij heeft kan het haast niet beter dan Obbe nu doet.
Ik meen te herinneren dat de eerste aanpassing ruim een uur duurde en de 2e aanpassing duurde ook wel een tijdje. Echt alle waardes moesten naar zijn zin staan en anders begint hij weer overnieuw.

Het moment van tunen (en in mijn geval flushen van de automaat) heb ik er gewoon met mijn neus bovenop gestaan. Dit was mogelijk en heb die kans dan ook ter harte genomen.
Een goede wachtruimte geef ik ook niets om.
De genoemde waardes zijn via het programma dat gebruikt wordt om de mappen aan te passen berekend, uiteraard valt en staan deze waardes met de staat van onderhoud/staat van de auto.
En ook ik weet wel dat een run op een rollenbank veel meer zegt dan een stukje software. Zelf nog een wat enthousiaster project staan dat wel eens de bank op is geweest dus ik weet het plaatje van meerdere kanten dan alleen enthousiast mee praten met anderen.

Ikzelf snap de reden wel waarom de klant mag rijden, die moet tenslotte tevreden zijn over het eindresultaat en er dagelijks mee rijden.
Is die tevreden over de proefrit/het werk dan weet je dat je aan de wensen hebt voldaan en anders staat de klant een verassing te wachten als hij/zij naar huis toe rijd omdat je dan pas weet hoe de auto eigenlijk rijd.

Ben zelf ook een enorme twijfelaar geweest om het wel of niet te laten doen, maar uiteindelijk zou ik zo weer langs rijden omdat ik prima tevreden ben over het geleverde werk.
Spreek in deze post ook grotendeels vanuit mijn kant hoe ik het zie of wil en kan me goed voorstellen dat het voor een ander weer anders is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
YamahaV8
2nd Gear member

Rica past hun tuning niet op maat aan en hun product met Isoftlader is nog eens stukken duurder dan Obbe zijn werk.

Rica Wateringen waar ik ben geweest met mijn S60 T5 van 2001 is wel degelijk op deze auto afgesteld per run werd er het nodige herschreven.

De Isoftloader is alleen makkelijk als er een upgrade via de garage overheen gezet word de tune weer terug gezet kan worden maar ook alle upgrade algemeen van je type auto er in te zetten.

Al zou je 4 keer opnieuw naar Uden moeten rijden ben je nog altijd goedkoper uit.

Als je in de buurt woont wel en geen V8 rij misschien.

En alleen bij het overschrijven van de motorsoftware (iets wat zeker met de wat oudere modellen weinig tot niet meer gebeurd) raak je de tuning kwijt.

Dit heb ik in de 10 1/2 jaar dat ik de S60 had 3 gehad.

Obbe heeft 2x de 3D mappen aangepast, niet enkel de basefile.
Uiteraard is echt meten weten en zou je de boel nog wat fijner kunnen krijgen, maar met de middelen die hij heeft kan het haast niet beter dan Obbe nu doet.
Ik meen te herinneren dat de eerste aanpassing ruim een uur duurde en de 2e aanpassing duurde ook wel een tijdje. Echt alle waardes moesten naar zijn zin staan en anders begint hij weer overnieuw.

Maar er is dan alleen een theoretische berekening wat dan ook bij vele turbo loze motoren de pk winst in midden gebied ineens bij max vermogen word gezet.

Het moment van tunen (en in mijn geval flushen van de automaat) heb ik er gewoon met mijn neus bovenop gestaan. Dit was mogelijk en heb die kans dan ook ter harte genomen.

Dan is je interesse van aanpassingen er dan ook op gericht om resultaten te zien en ook dat het bedrijf hier voor open staat is ook een betere openheid van zaken zonder donkere kamers en praatjes.

Een goede wachtruimte geef ik ook niets om.

5 minuten voor een bak koffie en pis pauze.

De genoemde waardes zijn via het programma dat gebruikt wordt om de mappen aan te passen berekend, uiteraard valt en staan deze waardes met de staat van onderhoud/staat van de auto.

Oké als hier een helder en duidelijk programma is wat dan ook te aanschouwen is enig uitleg wat de verbeteringen zijn.

En ook ik weet wel dat een run op een rollenbank veel meer zegt dan een stukje software. Zelf nog een wat enthousiaster project staan dat wel eens de bank op is geweest dus ik weet het plaatje van meerdere kanten dan alleen enthousiast mee praten met anderen.

Zou ook een mogelijkheid de run bij een ander bedrijf uit te voeren van standaard waarde en na upgrade.

Ikzelf snap de reden wel waarom de klant mag rijden, die moet tenslotte tevreden zijn over het eindresultaat en er dagelijks mee rijden.
Is die tevreden over de proefrit/het werk dan weet je dat je aan de wensen hebt voldaan en anders staat de klant een verassing te wachten als hij/zij naar huis toe rijd omdat je dan pas weet hoe de auto eigenlijk rijd.

Zou mooier zijn dat hier een week voor staat (wel te betalen) om al je bevindingen uit te proberen of te meten na tegenvallen resultaten terug naar standaard (bedrag teruggestort krijg)

Ben zelf ook een enorme twijfelaar geweest om het wel of niet te laten doen, maar uiteindelijk zou ik zo weer langs rijden omdat ik prima tevreden ben over het geleverde werk.

Als je een getunede auto gewend ben dan wil je dit ten alle tijden weer.

Spreek in deze post ook grotendeels vanuit mijn kant hoe ik het zie of wil en kan me goed voorstellen dat het voor een ander weer anders is.

Mee eens.

Mods edit
quote hersteld
Laatst gewijzigd door YamahaV8 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
S80 4.4 8 ventjes dansend voor je uit is de sound of pleasure.
m1karabijn
4th Gear member

ik ben met mijn D5 2 keer bij Obbe geweest en ik kan alleen maar zeggen fantastisch
eerste keer een Eco tuning de 2e keer een Power tuning
nou bij alle 2 had ik geen rollenbank nodig wat een verschil in power en souplesse
wat ik het belangrijkste vind is dat het heel blijft
Obbe zal een nooit een tuning uitvoeren waar hij bij denkt dat het geheel kapot gaat
ik heb een aantal citroen berlingo's gehad met de Hdi motoren waren toen 90 Pk heb ik laten tunen naar 125Pk en heb daar tonnen aan kilometers mee gereden zonder een centje pijn
kijk als je gaat rijden als een gek met koude motor en ook als hij warm is altijd op de maximale belasting dan gaat het een keertje kapot
Rica staat op dit forum goed aangeschreven dus dat zal best zo zijn ik weet het niet ben er nog nooit geweest ik ben wel bij Atn tuning geweest en is een heel verhaal maar ik heb nog nooit zoveel koekebakkers bij elkaar gezien.
wat Atn niet voorelkaar kreeg was bij Obbe een fluitje van een cent het was gelijk vertrouwd je zag aan alles dat het een vakman is
kortom ik ben zeer tevreden met Obbe
Laatst gewijzigd door m1karabijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 R=Design D4
veeveertig
Starter

Dankjewel m1karabijn. Hoeveel tijd werd er aan jouw tuning besteed? Heeft hij bij jou wel met de auto vantevoren en na de tuning gereden? En een of andere meting verricht?
m1karabijn
4th Gear member

Obbe is toch wel zo'n 2 uur bezig om een goede tuning te maken
hij gaat niet van te voren met de auto rijden en de meeting doe jij zelf achteraf
je weet wat je auto kan of niet kan je zal zien je krijgt een hele andere auto terug
kies je voor Eco of Power Tuning het is echt fantastisch
Obbe kan je aan het eind van de tuning precies laten zien hoeveel Pk en hoeveel Nm en bij welk toerental al dat moois vrij komt
hij zal je alles laten zien als je dat wilt daar is Obbe totaal niet moeilijk in alle mappen en grafieken die hij heeft gemaakt mag jij inzien
Obbe zit in zijn kantoor en geeft antwoord aan al je vragen maar zodra hij gaat tunen moet je uit het kantoor omdat hij niet afgeleid wil worden
hij maakt eerst een backup van het bestaande systeem en gaat daarna tunen ben je achteraf niet tevreden zet hij zo de backup weer terug
Laatst gewijzigd door m1karabijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 R=Design D4
Carfreak
7th Gear member

Kan iemand vertellen of het na tuning vd 2.5t noodzakelijk is om euro 98 te tanken?
veeveertig
Starter

Dus als ik het goed begrijp wordt er zonder de auto te meten, te kennen, te rijden of te voelen, van een file voorzien. Wordt er niet gekeken, gemeten, of gevoeld of de tuning goed is, en de klant mag beoordelen of de file goed is?
Vragen welk maat pak je wilt hebben uit het rek, maakt het product nog geen perfect passend maatpak.
Ik weet nu niet of die Obbe een Armani is en jullie met dito pakken rondlopen, of dat jullie niet te kritisch zijn voor 300 euro. Begrijp met niet verkeerd, het kan nog steeds een mooi pak zijn, en je kunt er heel tevreden mee zijn.
Plaats reactie

Terug naar “S80”