Pagina 2 van 3

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 06.01.2015 - 18:24
door Rippie V70
Ik denk dat t prima moet kunnen. Ik heb een 130pk 2,4d v70 en sleep onze kip 47 van 1500kg prima naar zuid frankrijk. En altijd via luik.
85 omhoog in de 4 op halfgas daar. 1200kg met een d2 moet dan toch ook wel kunnen.

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 06.01.2015 - 18:32
door BlackcurrantV70
Denk er wel aan dat in de "goeie oude tijd" de trucks ook maar 200-250PK hadden en nu er nog weinigen zijn beneden de 500PK, dus trucks inhalen met een Citroen BX 1400 met caravan gaat nu niet meer lukken vrees ik :-)

BMWs en Audi's waren toen ook nog hoffelijk op de weg....

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 06.01.2015 - 18:33
door BillyBob
Onwijs bedankt voor al deze reacties!
Moet eerlijk zeggen dat het vooral mijn vrouw is die met dit idee op de proppen kwam.
Ik zat zelf nog in de mobilhome-fase. :)
Maar nu ik me er wat in verdiep lijkt het me super om op deze manier op vakantie te
gaan. Fijn om te horen dat dit wel gaat lukken. We zijn van plan om een tweedehandscaravan
aan te schaffen, als iemand tips heeft qua startercaravans tot 1200 kg: die zijn welkom!

Hoe staan jullie trouwens tegenover het chippen van deze motor in functie van dit doel?

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 06.01.2015 - 20:54
door ex-Mooseman
Chippen zal m.i. Niet veel.uithalen.

Vergeet de gele nummerplaat achterop niet, Billybob :D

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 06.01.2015 - 21:02
door BillyBob
ex-Mooseman schreef: Vergeet de gele nummerplaat achterop niet, Billybob :D
Als in ...
Opgelet extreme slow vehicle? ;)

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 07.01.2015 - 08:17
door Walter
lint schreef: Dat klopt vaak wel maar in onze caravantijd was ik altijd erg blij met de 2.5T en D5 motoren bij het rijden met de caravan.
Een Chevy pickup met een 6,7 liter V8 twinturbodiesel gaat nog beter. Het gaat er nu even om of het met de D2 realistisch is

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 07.01.2015 - 08:29
door Johann
Ik zou huiverig zijn voor de koppeling. Het zwakke punt bij sommige Diesel Volvo's is dat er vrijwel geen koppel aanwezig is in de lage toeren. Bij vlakke weg gaat dit allemaal wel maar zodra he berg op weg moet rijden dan kan het een uitdaging worden en niet echt vriendelijk voor de koppeling.
Wij rijden een XC60 DrivE 2.0 5 cylinder diesel met 163 PK en over de 400Nm koppel maar tussen 1000 en 13-1400 toeren gaat er bar weinig. Met overbeladen 2 ton plus tandemasser achter de auto op vlakke weg gaat het goed maar in de bergen vol bepakt zonder aanhanger berg op wegrijden ging nauwelijks. Had er niet aan moeten denken dat er nog een aanhanger achter had gezeten. Les dus wel even op dat de motor in het juiste toerengebied blijft en niet het nieuwe rijden toepassen.

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 07.01.2015 - 08:41
door diesel01
Johann schreef: Ik zou huiverig zijn voor de koppeling. Het zwakke punt bij sommige Diesel Volvo's is dat er vrijwel geen koppel aanwezig is in de lage toeren. Bij vlakke weg gaat dit allemaal wel maar zodra he berg op weg moet rijden dan kan het een uitdaging worden en niet echt vriendelijk voor de koppeling.
Wij rijden een XC60 DrivE 2.0 5 cylinder diesel met 163 PK en over de 400Nm koppel maar tussen 1000 en 13-1400 toeren gaat er bar weinig. Met overbeladen 2 ton plus tandemasser achter de auto op vlakke weg gaat het goed maar in de bergen vol bepakt zonder aanhanger berg op wegrijden ging nauwelijks. Had er niet aan moeten denken dat er nog een aanhanger achter had gezeten. Les dus wel even op dat de motor in het juiste toerengebied blijft en niet het nieuwe rijden toepassen.
Daarom mag er ook maar 1600kg getrokken worden.
Mijn D5 awd komt vol beladen prima van zijn plek, zelfs op 10% helling met split.
Ik ben het met je eens dat je niet vanuit stilstand met caravan dikke bulten moet willen bedwingen met een D2.
Doorgaans kan er altijd even worden aangezet om zodoende met snelheid de bult op te komen.

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 07.01.2015 - 09:16
door MN-NL
Stelletje automobiele hypochonders hier!

Als je een beetje met de auto overweg kunt EN anticipeert op de situaties onderweg kan je makkelijk rijden met deze combi. Er zijn voldoende trucs en technieken om ook in lastige situaties in control te blijven. Zoals bij helling op vertrekken de caravan laten scharen door eerst wat achteruit te zakken: dan kan je de eerste paar meter de auto op gang brengen en komt pas daarna het gewicht van de caravan erbij als de auto al rolt.

Natuurlijk kan het altijd zwaarder, sneller, met meer geweld, etc. Maar met genoemde combi kan je gerust op stap en hoef je je nergens voor te schamen, genoeg astra's, hyundai's en etcera's met meer gewicht en minder puf om in te halen onderweg :D .

Zolang je de NL op je gele plaat maar niet op zijn Duits leest......


Marc


(NL = Nur Links)

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 07.01.2015 - 10:03
door diesel01
En anders vraag je de Scaniarijder of je een lijntje uit mag gooien. :D

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 07.01.2015 - 11:21
door BraboFrits
BillyBob,

Het lijkt me dat, als je met je verstand rijdt, die combi wel mogelijk moet zijn.

Mijn ervaring betreft alleen onze - nu 2e - auto, een Renault Megane cc (cabrio) met 110 pk 1.6 motor(tje). Leuk om solo (open!) mee te toeren maar met de trailer erachter met daarop de BMW tweewieler hield het bepaald niet over. Op de vlakke weg kon ik goed meekomen maar met een beetje helling moest ik wel het koppie erbij houden.

Onze plannen worden steeds concreter om dit jaar een caravan aan te schaffen met een totaal toegestaan gewicht van 1500 kg. Daarom ook bewust gekozen voor mijn D5. Met 215 pk en 440 NM mag ik 2000 kg trekken en het lijkt me zeer plezierig om zoveel reserve te hebben.
Uiteraard moet je ook dan met je verstand rijden, ik zal het toerental in de gaten moeten houden i.v.m. de koeling van de geartronic. Op koppel trekt 'ie bij 1500 toeren als een beul maar dat lijkt me niet verstandig met de caravan er achter. Als ik de bak op de sportstand zet blijft 'ie meestal minimaal op 2000 toeren, dat lijkt me een stuk verstandiger.

Veel plezier met het caravannen, ik lees hier ook alles mee op dit gebied

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 07.01.2015 - 17:34
door Rob2
Mij lijkt het ook dat het wel moet kunnen, al heb ik zelf geen caravan ervaring.
"vroeger" reed mijn pa in een VW 1.5d van wat zal het zijn geweest 55pk ....
met daarachter een Knaus van een meter of 4, 4 man erin en een dakspoiler erop.
We hebben letterlijk heel Europa gezien !

Heb zelf 2 jaar in een D2 gereden, als je hem een beetje op toeren rijdt zal het best goed komen.

Zelf rijden we met een camper ( Arto op een Fiat 2.3 Jtd/130pk /320nm) , dat ding weegt 3500 kilo heeft de
stroomlijn van een flatgebouw en dat gaat ook prima ( maar niet meer dan dat )

het kan altijd meer en beter ( en sparen nog even door voor een nieuwe(re) camper met de 3.0 motor......

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 07.01.2015 - 17:49
door lint
diesel01 schreef: En anders vraag je de Scaniarijder of je een lijntje uit mag gooien. :D
Kijk dat is nu power en heeft niets te maken met dat nieuwe rijden, gewoon het gas erop en gaan.

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 07.01.2015 - 21:49
door Msuidgeest
Even over die VW 1,5 D: die had "slechts" 50 pk. Later is die opgeboord naar 1,6 met maar liefst 54 pk. Ja, dat waren nog eens tijden.

Maar de fanaat weet dat hier ook een 5 cilinder van gemaakt is met 70 pk (geleverd in de Audi 100) en tevens de wel bekende 2,4 6 cilinder diesel die weer dienst deed als Volvo diesel in de 200, 700 en 900-serie.

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 08.01.2015 - 13:37
door VolvoFox
Ik heb de ervaring met een V70 met de 1,6D, een caravan van 1300 kg en 3 kinderen. De afgelopen 2 jaar naar Oostenrijk en Italiƫ geweest en nauwelijks problemen. Nauwelijks, omdat je op de lange klimmen bij bijvoorbeeld de Brenner en 35 graden de motortemperatuur wel in de gaten moet houden (welke meter?). Dus niet domweg plankgas houden, maar iets rustiger naar boven. En dan blijf ik zeggen; wat zijn die paar kilometers op 40.000 per jaar... Boven kom je overal.

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 08.01.2015 - 14:19
door HP4VOLVO
Beste Billybob,
Ik kampeer al vele jaren met een caravan Eriba ( zo eentje met een hefdak). Eerst met een Fiat Punto multijet maar nu met een Volvo V40 D2.
Het rijden met zo'n caravan gaat moeiteloos, ik rij ongeveer 90 km in de vijfde versnelling. De motor heeft dan ruim voldoende toeren, het verbruik met de caravan is ongeveer 1 op 15 ( 6,6 liter per 100 km).
Heel fijn is dat de digitale snelheidsmeter met centrale toerenteller zowel het beschikbare vermogen en het werkelijk gebruikte vermogen weergeeft.
Ik wijs je er wel op dat je met een caravan achter de auto wel het start-stop systeem uitschakelt! Bij stilstand op de rijksweg (files) of in de stad stopt de motor waardoor de turbo dan niet gekoeld wordt en erg warm wordt ( gaat stinken) , hetgeen de levensduur van de turbo niet ten goede komt.
Nog een enorm pluspunt is de trailer stability-assist die het slingeren van de caravan effectief tegengaat.
Zorg svp dat je de toerenteller boven de 1700 toeren houdt maar laat de toerenteller niet boven de 2500-3000 toeren komen.
Stijg en daal in dezelfde versnelling, zodat je goed op de motor kunt afremmen zonder de remmen veel te gebruiken.
Ik ben echt super tevreden met mijn Volvo V40, ook als trekauto
Metvriendelijke groet,
HP4VOLVO

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 08.01.2015 - 20:08
door RoaldH
HP4VOLVO schreef: Beste Billybob,
Ik kampeer al vele jaren met een caravan Eriba ( zo eentje met een hefdak). Eerst met een Fiat Punto multijet maar nu met een Volvo V40 D2.
Het rijden met zo'n caravan gaat moeiteloos, ik rij ongeveer 90 km in de vijfde versnelling. De motor heeft dan ruim voldoende toeren, het verbruik met de caravan is ongeveer 1 op 15 ( 6,6 liter per 100 km).
Heel fijn is dat de digitale snelheidsmeter met centrale toerenteller zowel het beschikbare vermogen en het werkelijk gebruikte vermogen weergeeft.
Ik wijs je er wel op dat je met een caravan achter de auto wel het start-stop systeem uitschakelt! Bij stilstand op de rijksweg (files) of in de stad stopt de motor waardoor de turbo dan niet gekoeld wordt en erg warm wordt ( gaat stinken) , hetgeen de levensduur van de turbo niet ten goede komt.
Nog een enorm pluspunt is de trailer stability-assist die het slingeren van de caravan effectief tegengaat.
Zorg svp dat je de toerenteller boven de 1700 toeren houdt maar laat de toerenteller niet boven de 2500-3000 toeren komen.
Stijg en daal in dezelfde versnelling, zodat je goed op de motor kunt afremmen zonder de remmen veel te gebruiken.
Ik ben echt super tevreden met mijn Volvo V40, ook als trekauto
Metvriendelijke groet,
HP4VOLVO
Dat is ook wat ik na stevig doorrijden met de D6 doe. Gewoon in Power of AWD laten doorlopen, zodat de smering op peil blijft.

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 09.01.2015 - 12:41
door BillyBob
Zeer bruikbare tips, dank HP4Volvo!

Nu weegt een V60 wel een stukje meer dan een V40 maar dat zal wel lukken als ik het zo lees.
Als caravanleek ben ik toch van plan een paar uur les te gaan volgen in verband met rijden met een
grotere aanhangwagen. Al was het maar voor de gemoedsrust.


(Het valt me trouwens op dat er enorm veel caravans te koop zijn in Nederland, Marktplaats staat er vol mee. Groot verschil met Belgiƫ.)

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 09.01.2015 - 13:06
door V480-S60
lint schreef: Die waardes zijn in de huidige caravanwereld niet echt schokkend, het lukt allemaal net maar er is geen enkele reserve.
PURE nonsens meneer lint. Ik heb jaaaaren met een V40 1.9D 115 pk en 240 Nm mijn vorige caravan getrokken. (Max 1200 kg) En zelfs met een 2.0 liter ongeblazen benzinemotor van 109 PK en 190 Nm ging dat perfect naar Zuid Frankrijk. Zelfs de Pukkel bij Luik kwam ik met die combinaties zonder problemen op. Niet als eerste maar wel als tweede.

Gewoon op tijd terugschakelen. Dan is er niets aan de hand. Een kruissnelheid van 95 km/h is geen enkel probleem. Er is dan genoeg reserve!
Natuurlijk is de huidige D2 niet te vergelijken met de oude 1.9D 115 pk qua afregeling etc. Daar moet je voor schakelen. Vermogen en koppel is (ruim) voldoende voor handen om veilig mee te komen in het huidige verkeer.

Re: D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Geplaatst: 09.01.2015 - 13:13
door V480-S60
Ohw ja BillyBob
Kijk eens op www.caravan-forum.nl Daar staan een heleboel tips en trics en nuttige informatie over het rijden met caravans. Verschillende Volvo-forum leden zijn er ook lid.