D2 als caravantrekker: gebruikerservaring

Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Bij aanschaf van m'n V60 D2 had ik nooit de intentie om een caravan te gaan trekken met deze auto maar mensen veranderen,
plannen veranderen en opportuniteiten beiden zich aan. O-) Daarom deze serieuze vraag: hoe realistisch is het om met deze wagen een
reis te maken met een niet al te zware caravan (genre Eriba, Kip, ... max 1200 kg beladen) achter de auto?


Reisbestemming ligt nog niet vast maar waarschijnlijk zal er een stuk Italie, Slovenie en Kroatië bij zitten.

De auto mag op papier 1300 kg trekken, maar weet niet of dat allemaal wel vlot loopt met een caravan, bagage en een gezin van 4 personen?
Ik verwacht geen F1 prestaties maar wil wel graag over een heuveltje geraken zonder motor die in noodloop gaat.
Iemand ervaringen met dergelijke combi?

PS caravantrekker.nl al even bekeken maar weinig ervaringen daar met deze specifieke combinatie
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29546
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb geen idee of de D2 een goede caravantrekker is, maar een volledig beladen V60 en een caravan van 1200 erachter lijkt het mij geen feest om te rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21424
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zolang je niet als eerste boven wilt zijn bij Luik moet het makkelijk kunnen. Wat doet een D2? 140 PK en 300 Nm ongeveer? Dat lijkt mij toch voldoende om vlotjes met het verkeer mee te rijden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Bedankt voor de snelle reacties!
De waarden zijn helaas iets minder: 115PK en 270 nm.
Via tuning kan dit wel naar 136pk en 320 nm maar weet niet of dat aan te raden valt?

Ik hoef niet perse al eerste boven zijn maar toch wel graag op een veilige manier met een klein beetje marge.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
ex-Mooseman
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 30.08.2012 - 16:33
Locatie: WVL

115 PK en 270 nM. Veel overschot zal er niet op zitten...

Alhoewel we destijds met de Ford Sierra 2.3d met 69 PK en een zwaardere caravan (Detthlefs Nomad) naar Italië trokken. De klim naar de Gotthard-tunnel in tweede, temperatuurmeter naar het rood... Pa had een schakelaartje dat het bimetaal van de fan overbrugde, zodanig dat die constant bleef draaien, om toch maximale koeling te hebben.

Ik zou het niet meer doen.
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Ik weet dat het geen topcombi is maar inderdaad vroeger reden ze met veel minder pk's ook de berg op.
Kan natuurlijk ook een oudere V70 D5 kopen voor dit doel, die vind je al voor 3 a 4000 €, mét trekhaak.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

Och gaan al 4jaar met de v50 met caravan en auto volgeladen naar het zuiden van frankrijk en heb geen enkel probleem met de wagen.Integendeel het is een uiterst stabiele wagen met voldoende vermogen!
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

@suban: welke motor ligt er in jouw V50?
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

het lijkt me een kwestie van tijdig terugschakelen en gewoon vakantie hebben, ook onderweg. Het koppel zorgt wel dat de combinatie naar boven tokkelt. Mijn ervaring komt van de 850, met 126pk ook niet echt een racemobiel maar de vijfpitter trok gewoon zonder mekkeren 1500kg mee van Maastricht naar het westen incl de Col de Brienenoord. Jij hebt meer koppel door de diesel en de turbo en een zesbak.
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

Billybob,dezelfde als jou.
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10666
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ja weet je het gaat allemaal prima. Zolang je geen haast hebt en niet als eerst boven wilt zijn. Ik zou me er geen zorgen over maken. Auto is zwaar genoeg en dus ook in staat om wat snelheid op te bouwen zodra je naar beneden rijdt. Ruim op tijd terug schakelen en het ding op toeren en op snelheid houden. Liever iets hoger in de toeren en constante snelheid aanhouden zodat hij blijft rollen en bergop wellicht iets meer geduld hebben.
Ik heb met een 90PK 406 HDI een 1500kg zware Knaus de Alpen over getrokken en dat ging ook prima. Ik herinner me wel dat zodra het bergop ging mijn lontje iets korter werd :-) er moest op dat moment niet aan mijn kop gezeurd worden omdat ik continue aan het inschatten was wat de rest om mij heen ging doen zodat ik dar op kon anticiperen.

Mijn advies;
Gewoon doen, wat meer geduld op gaan brengen en niet teveel haast hebben dan komt het allemaal goed. Je ontkomt er niet aan wat frequenter te schakelen. En de hoogste 6 of 5 gebruik je dan eigenlijk niet. Liever dat de auto wat meer toeren draait en dus de olie- en waterpomp de vloeistoffen wat sneller door het blok spoelen. Waardoor het warmlopen, als dat al aan de orde zou zijn, minder snel kan gaan gebeuren.
Veel plezier!
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3982
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Wij deden het ooit jarenlang met een 245 (made in Torslanda) van 115pk en een koppel van 'slechts' 180Nm vanaf 2500 toeren. (made in Skovde)
Met 2 volwassen en 4 kids en 1600kg sleurhut.
Inclusief de steilste hellingen in Noorwegen. Die zijn soms 18% over enkele kilometers.
Nee, wij waren niet als eerste boven; gewoon in z'n (werkelijk fantastische) 1e versnelling met een koppeling die je nog echt 'voelde' !
Snelweg hellingen door het 'bekende-Europa' naar het zuiden?
Gewoon in z'n 3 en max 80km/u
Vlakke wegen?
Vanaf 100km/u had je de 'kracht' nog steeds maar de stabiliteit niet meer.
Dat laatste heeft bijna niemand met een sleurhut; ook al heb je een zwaardere motor.
Genietse van je caravan-avontuur.
enne: vul je gegevens eens in www.caravantrekker.nl en bezoek ook eens www.caravan-forum.nl
Je snapt dat bij die laatste verhoudingsgewijs aardig wat Volvo-rijders zijn!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

Wij hebben met onze V50 1.6D meerdere keren de autoroute Du Soleil afgereden. En dat gaat. Wij hadden toen een Fendt van 1300 kg. Boven kom je overal en nooit verder terug hoeven schakelen dan naar 3-de versnelling (op de snelweg). De V50 had nog 5 versnellingen, waardoor er veel geschakeld moest worden en de 5 al vrij snel niet meer te gebruiken was zodra het een beetje omhoog begon te lopen of bij harde tegenwind. Koeling heeft nooit problemen gegeven maar we hadden we het advies opgevolgd en een zwaardere koeling laten instaleren. Op vlakke wegen (en bij niet al te veel wind) kan je makkelijk tussen de 100 en 110 km/u blijven rijden. Grootste probleem was dat je niets over hebt. Inhaal acties moet je goed plannen b.v. bij vrachtauto's daarvan zakt de snelheid meestal pas ergens halverwege de helling, terwijl wij daarvoor al wat snelheid waren verloren (o.a. door schakelen). Bij forse tegenwind had de auto er merkbaar moeite mee het front van de caravan voorbij het front van de cabine van een vrachtauto te trekken. Als er wat ruimte links is kan het helpen wat meer naar links te rijden om uit de zuiging te komen.
En o ja, houdt de brandstofmeter in de gaten. wij rijden gemiddeld 1:6 / 1:7. Houdt je 90 km/u aan als max. snelheid dan red je 1:9.
Combinatie reed als op rails, voor het gevoel in ieder geval stabiel. Inmiddels rijden we met een V60D4 en Fendt van 1500kg. Wat stabiliteit betreft ook daar niets te klagen. (over trekken ook niet trouwens, maar dat zal geen verassing zijn)
De V60 D2 heeft volgens mij 6 versnellingen wat het volgens mij makkelijker zal maken dan met de 5 lange versnellingen van de V50.
Ik zou er niet speciaal een auto voor bij kopen, maar met deze blijven rijden. Bij volgende auto er pas weer mee aan de gang gaan. Zo hebben wij het in ieder geval gedaan.

Verder, veel plezier met het caravannen.
V60 D4 Kinetic
frisian1
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 15.04.2014 - 13:53

mijn aanhanger ervaringen zijn als volgt

Auto Ford Mondeo met 1.6 Tdci econetic = de Volvo D2

Het gaat zeker als het vlak is allemaal prima en je zult de wegen in Kroatië en slovenie en italie best de baas kunnen. Echter ga je moeten schakelen dus je zult berg op waarschijnlijk de 3e versnelling aan moeten houden. Achter die Mondeo heb ik wel eens 1800 kilo gehangen in duitsland en met stijgingspercentages tot 7% ging dat in zijn 5 prima met 90 kmh

Afgelopen zaterdag reed ik zonder aanhanger bij Luik en kon de 1.6 diesel de 130 er al niet in houden in zijn 6. In de 5 bleef de snelheid gelijk en in zijn vier liep de snelheid weer makkelijk op.

Devies, het lukt allemaal prima maar zorg dat je motor tussen de 2000 en 3000 toeren blijft daar geeft hij namelijk zijn maximale koppel af.
Current: 2015 Volvo V60 D4 181PK Power Blue Momentum + Business pack Connect + Stoelverwarming & Welvaartsknobbel.
Current: 1998 Mazda 323 P 1.3 73PK LX Blue metallic
Current: 1929 Peugeot 190 S Camionnette Tolee 695cc 14PK
Past: 2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI Econetic 115PK Lunar Sky Titanium + Business Pack + Winterpack & Welvaartsknobbel.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mensen.. Vroeger gingen onze ouders toch met een Citroen BX 1.4 op gas met op de knobbel een Chateau van 1400kg en bagage voor 5 personen naar het zuiden van Frankrijk.
Wij hebben nog foto's van Castellane tussen Gap en Grasse waarbij we gewoon binnendoor stijgingen hebben gehad van weetikveel hoeveel..
Uit mijn hoofd 76pk en 140nm koppel..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10666
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

diesel01 schreef: Mensen.. Vroeger gingen onze ouders toch met een Citroen BX 1.4 op gas met op de knobbel een Chateau van 1400kg en bagage voor 5 personen naar het zuiden van Frankrijk.
Wij hebben nog foto's van Castellane tussen Gap en Grasse waarbij we gewoon binnendoor stijgingen hebben gehad van weetikveel hoeveel..
Uit mijn hoofd 76pk en 140nm koppel..
Klopt. Echter dat was vroegah. Die combinaties zie je niet of nauwelijks meer. Nu ziet de grote boze menschenwereld qua Woonwagens er heel anders uit. En daar zul je hoe je het went of keert mee geconfronteerd worden. En een voorbereid mensch gaat altied veiliger van huus af.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Snap ik maar nu denken dat je met een 115pk diesel en 240nm niet boven komt gaat wat ver.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29546
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Die waardes zijn in de huidige caravanwereld niet echt schokkend, het lukt allemaal net maar er is geen enkele reserve.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10666
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Keerls; Vake Bin Ie te bange.... :-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29546
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat klopt vaak wel maar in onze caravantijd was ik altijd erg blij met de 2.5T en D5 motoren bij het rijden met de caravan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”