Buiten dat ik dus niet meteen bang ben dat er direct iets kapot gaat, bij een Haldex systeem dan, ben ik wel in de veronderstelling (en wellicht ten onrechte dus) dat er altijd 5-10% (5 of 10% wordt beiden vermeld) van de aandrijfkracht naar achter gaat en dat het Haldex-systeem, zeker vanaf generatie III, iets geavanceerder werkt dan alleen maar schakelen bij (dreigend) grip verlies van de voorwielen. Dus dat de aandrijving naar achter, zoals Blackcurrant al noemt, in bepaalde 'standaard' situaties al verhoogd wordt, afhankelijk van bv. snelheid, stuurhoek, etc.
Ik blijf het vreemd, of op zijn minst opmerkelijk, vinden dat de eerder genoemde zo sterk afwijkende maat reservewiel geleverd wordt op de XC70.
Door het verschil in omtrek en dus aantal omwentelingen 'denkt de auto' dat er aan één van de assen een wiel slipt. Dat zullen de systemen trachten bij te regelen lijkt me, maar of en, zo ja, hoe dat gebeurt weet ik zo ook niet. Vandaar ook mijn vraag aan M@rcel of hij dan enig idee heeft hoe dat uitschakelen zou kunnen gebeuren. Wat hij nu omschrijft is hoe het systeem werkt, al dan niet met permanent een minimaal % aandrijving naar achter, zal dat m.i. ook met een gemonteerd reservewiel zo werken, de auto 'weet' immers niet dat die er op zit.
Ik kan me nog wel voorstellen dat er inderdaad verschil zit in het voor of achter monteren van de spare, maar ook daarvoor geld dat er verschillende scenario's voor te stellen zijn mbt de reactie van de systemen in de auto hierop.
Bv bij voor monteren spare; auto registreert slip van een van de voorwielen (ik neem aan dat de systemen in de auto weten hoeveel afwijking, binnen een bepaalde bandbreedte, in het aantal omwentelingen voor mogen komen tussen de voor wielen onderling bij het sturen met een bepaalde stuurhoek)*, en zal meer aandrijfkracht naar achteren sturen. Dat lijkt me op zich niet heel problematisch bij de voorgeschreven beperkte snelheid, al zal de tractioncontrol/DSTC wellicht ingrijpen als dan nog er te veel slip is.
Bv bij achter spare gemonteerd; auto registreert slip, *(zelfde opmerking hier), van een van de achterwielen bij minimale (of geen aandrijving) naar achter, dat is natuurlijk erg vreemd, hoe gaan de systemen hier op reageren? Minder aandrijving naar achter gaat niet, zal de tractioncontrol/DSTC hier dan op ingrijpen? Ik weet het niet.
Maar goed, het zijn maar mijn bedenkingen hierbij, wellicht maak ik daarin een denkfout, (of was dat denken al de fout

) dat kan natuurlijk, maar het lijkt mij, ook voor de voorgeschreven 'zo kort mogelijke afstand' met max 80 km/h verre van ideaal.
Ik zou het dan ook wel een zwakte bod vinden als alleen maar voor deze maat gekozen is omdat de 'eigenlijk wel kloppende maat' niet in de daarvoor bestemde bak onder de bagageruimte zou passen....