V 40 uit '98 stottert. . . op benzine`en ook op LPG
- Erik-V40
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20.07.2006 - 13:57
- Locatie: IJmuiden
Martin,
Ik zal kijken of ik het filter bij de LPG tank kan vernieuwen en ga daarna de pompdruk meten.
Als ik op LPG rijd, gewoon met een constante snelheid, gaat het wel goed.
Maar als ik wat meer vermogen nodig heb, bijv. om een helling op te komen
(dan kan ik wel meer gas geven, maar dan stottert hij en slaat uiteindelijk af.
Gauw overschakelen op benzine helpt dan wel.
Kan je het nog volgen??
Ik nog nauwelijks, maar hartstikke fijn dat je meedenkt!!
hoi hoi Erik
Ik zal kijken of ik het filter bij de LPG tank kan vernieuwen en ga daarna de pompdruk meten.
Als ik op LPG rijd, gewoon met een constante snelheid, gaat het wel goed.
Maar als ik wat meer vermogen nodig heb, bijv. om een helling op te komen
(dan kan ik wel meer gas geven, maar dan stottert hij en slaat uiteindelijk af.
Gauw overschakelen op benzine helpt dan wel.
Kan je het nog volgen??
Ik nog nauwelijks, maar hartstikke fijn dat je meedenkt!!
hoi hoi Erik
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Ja het lukt nog. Constante snelheid rijden kost weinig energie (brandstof), dan hoeft er niet veel door de filter naar de motor (of hoeft de pomp niet zoveel te leveren). Heuvel op of versnellen kost wel veel energie en dus brandstof. Is een of ander wet van ene meneer Newton geloof ik.Kan je het nog volgen??
Het verwarrende is dat ik dacht dat hij het op benz net zo slecht deed als LPG. Nu begrijp ik dat het probleem toch echt aan de LPG kant ligt.
MvG Martin
- Erik-V40
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20.07.2006 - 13:57
- Locatie: IJmuiden
Dat begin ik toch ook te denken zo langzamerhand. . . . .
Alhoewel hij op benzine (een aantal weken geleden) in Frankrijk óók moeite had met klimmen.
Wellicht heeft die injectorreiniger toch geholpen.
Vandaag ga ik een helling opzoeken (zal wel Bloemendaal worden) en daar ga ik proberen!!
Je hoort weer snel van me!!
Ennuhh. . . het was inderdaad Newton, maar wèlke wet??
Alhoewel hij op benzine (een aantal weken geleden) in Frankrijk óók moeite had met klimmen.
Wellicht heeft die injectorreiniger toch geholpen.
Vandaag ga ik een helling opzoeken (zal wel Bloemendaal worden) en daar ga ik proberen!!
Je hoort weer snel van me!!
Ennuhh. . . het was inderdaad Newton, maar wèlke wet??
- Erik-V40
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20.07.2006 - 13:57
- Locatie: IJmuiden
Martin, nog even het volgende:
misschien is het raadzaam om er toch nog een keer naar te laten kijken door een LPG specialist. . . .
jos van Ommeren in Haarlem waar ik was, daar kom ik echt nooit meer!!
Heb jij ervaring op dit gebied??
hoi hoi Erik
misschien is het raadzaam om er toch nog een keer naar te laten kijken door een LPG specialist. . . .
jos van Ommeren in Haarlem waar ik was, daar kom ik echt nooit meer!!
Heb jij ervaring op dit gebied??
hoi hoi Erik
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Ik heb altijd hele slechte ervaringen LPG bedrijven: klant onvriendelijk, bot, erg op de centen, geen info geven of geheimzinnig doen, nooit tijd enz enz.
Gelukkig kan ik het allemaal zelf en heb ik ze niet nodig. Lpg specialist kan ook niet veel anders doen (behalve uren schrijven). Je moet er toch systematisch "doorheen wandelen" en goed observeren en luisteren naar de motor. Als ik jou verhaal lees en combineer met wat ervaring kom ik uit op brandstof tekort. Past ook precies in het plaatje. Ploffen in de uitlaat. Dit komt daoor een arm mengsel omdat er niet genoeg LPG bij de motor komt terwijl er wel lucht komt. Een arm mengsel brandt langzamer en dit veroorzaakt het ploffen. Je hebt nog een tank met filter dus dit lijkt me het eerste wat je na moet kijken. Bij de lpg spec vragen ze welk installatie je hebt en zullen al snel roepen: dat is waarschijnlijk een kapotte pomp (wat overigens ook mogelijk is maar dat weet je als je de druk hebt gemeten, maar dat komt later indien nodig).
Filter vervangen stelt echt niets voor, kun je makkelijk zelf.
Succes Martin
Gelukkig kan ik het allemaal zelf en heb ik ze niet nodig. Lpg specialist kan ook niet veel anders doen (behalve uren schrijven). Je moet er toch systematisch "doorheen wandelen" en goed observeren en luisteren naar de motor. Als ik jou verhaal lees en combineer met wat ervaring kom ik uit op brandstof tekort. Past ook precies in het plaatje. Ploffen in de uitlaat. Dit komt daoor een arm mengsel omdat er niet genoeg LPG bij de motor komt terwijl er wel lucht komt. Een arm mengsel brandt langzamer en dit veroorzaakt het ploffen. Je hebt nog een tank met filter dus dit lijkt me het eerste wat je na moet kijken. Bij de lpg spec vragen ze welk installatie je hebt en zullen al snel roepen: dat is waarschijnlijk een kapotte pomp (wat overigens ook mogelijk is maar dat weet je als je de druk hebt gemeten, maar dat komt later indien nodig).
Filter vervangen stelt echt niets voor, kun je makkelijk zelf.
Succes Martin
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
- Locatie: Arnhem
Klopt, zelfs ik kan het filter in de vialle tank zelf vervangen.
stelt echt helemaal niks voor.
Eerst schoonmaken...goed schoonmaken....
stelt echt helemaal niks voor.
Eerst schoonmaken...goed schoonmaken....
- Erik-V40
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20.07.2006 - 13:57
- Locatie: IJmuiden
hoi, dank jullie wel voor alle zeer bruikbare tips!!
Als eerste ga ik met het filter aan de gang, ik weet alleen (nog) niet waar dat precies zit en hoe 't eruit ziet.
Kan ik dat reinigen/vervangen met gas in de tank en. . . hoe kom ik aan een nieuw filter?? Moet ik dan weer naar één van de inderdaad meestal onvriendelijke "specialisten" ??
Ik hoor graag weer verder en. . . langzaam maar zeker distilleert het probleem zich uit!!
Dank zij alle hulp hier. . . geweldig hoor!!
hoi hoi Erik
Als eerste ga ik met het filter aan de gang, ik weet alleen (nog) niet waar dat precies zit en hoe 't eruit ziet.
Kan ik dat reinigen/vervangen met gas in de tank en. . . hoe kom ik aan een nieuw filter?? Moet ik dan weer naar één van de inderdaad meestal onvriendelijke "specialisten" ??
Ik hoor graag weer verder en. . . langzaam maar zeker distilleert het probleem zich uit!!
Dank zij alle hulp hier. . . geweldig hoor!!
hoi hoi Erik
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
- Locatie: Arnhem
Draai de klep los op de gastank.
In het midden, helemaal onderaan, daar zit een filterhuis.
Draai die los, ik geloof 3 dingen los draaien.
dan kan je het "filter huis" uit elkaar draaien, dan kan de filter eruit.
deze goed schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Denk eraan, als je de leiding los draait, dan komt er gas uit!
Dit is restant wat nog in leiding zit, dus draai rustig open......
In het midden, helemaal onderaan, daar zit een filterhuis.
Draai die los, ik geloof 3 dingen los draaien.
dan kan je het "filter huis" uit elkaar draaien, dan kan de filter eruit.
deze goed schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Denk eraan, als je de leiding los draait, dan komt er gas uit!
Dit is restant wat nog in leiding zit, dus draai rustig open......
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Sluit ik me helemaal bij aan met dien verstande dat je er ook voor kunt kiezen om de pomp zekering eruit te halen en dan de motor laten lopen totdat deze stopt (LPG in de leiding is dan op). maar dit hoeft niet, is alleen beter voor het milieu en veiliger.
Filter is inderdaad te koop ij de vialle dealer.
succes martin
Filter is inderdaad te koop ij de vialle dealer.
succes martin
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Toen ik dit las dacht ik vrij zeker te weten dat je bougiekabels op zijn?
Heb je die al vervangen? Ken toevallig 2 S40's op gas die exact dit euvel hadden en aan nieuwe bougiekabels toe waren, het blijkt dat - met name door op gas te rijden - de bougiekabels iets meer te verduren krijgen en dat het ook iets kritischer is. Bij mijn S40 merk ik dat ie nu soms begint in te houden bij lage toeren, waarbij ie gewoon even in korte stootjes in lijkt te houden terwijl je gas geeft, boven de 2000 toeren sowieso nooit een probleem. Ook bij mij is geconstateerd dat de kabels vervangen moeten worden, maar ik stel dat heel even uit (tot ik meer geld heb of tot het ondragelijk wordt).
Dus, ben benieuwd of je ze vervangen hebt en zo nee of je zeker weet dat dit het niet is!
Heb je die al vervangen? Ken toevallig 2 S40's op gas die exact dit euvel hadden en aan nieuwe bougiekabels toe waren, het blijkt dat - met name door op gas te rijden - de bougiekabels iets meer te verduren krijgen en dat het ook iets kritischer is. Bij mijn S40 merk ik dat ie nu soms begint in te houden bij lage toeren, waarbij ie gewoon even in korte stootjes in lijkt te houden terwijl je gas geeft, boven de 2000 toeren sowieso nooit een probleem. Ook bij mij is geconstateerd dat de kabels vervangen moeten worden, maar ik stel dat heel even uit (tot ik meer geld heb of tot het ondragelijk wordt).
Dus, ben benieuwd of je ze vervangen hebt en zo nee of je zeker weet dat dit het niet is!
- Erik-V40
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20.07.2006 - 13:57
- Locatie: IJmuiden
hoi Nigel,
Ik heb uiteindelijk de bougiekabels vervangen(52 euro), maar dat hielp niets.
M.a.w. mijn oude kabels zijn nog in orde.
Dus kan jij ze gaan gebruiken als je wilt. . . .
Ik wil je ze best opsturen hoor, het enige dat ik nodig heb is jouw adres!!
Laat maar weten of je dat wat lijkt.
groetjes van Erik
Ik heb uiteindelijk de bougiekabels vervangen(52 euro), maar dat hielp niets.
M.a.w. mijn oude kabels zijn nog in orde.
Dus kan jij ze gaan gebruiken als je wilt. . . .
Ik wil je ze best opsturen hoor, het enige dat ik nodig heb is jouw adres!!
Laat maar weten of je dat wat lijkt.
groetjes van Erik
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Dat is ideaal om even te proberen inderdaad.
Vervelend dat het niet geholpen heeft, zwaar lage prijs voor de nieuwe kabels btw.. ook daar hoor ik verhalen over dat goedkope kabels slecht zijn e.d.? Bij de dealer mag ik rekenen op een bedrag richting de 130,-, bij een niet-dealer-Volvo-garage vragen ze 100,- en jij bent daar nog eens de helft van kwijt geweest
das wel fijn dus 
Maargoed, ik stuur je mijn adres in een PB, alvast mijn hartelijke dank, uiteraard sta ik erop tenminste de verzendkosten voor mijn rekening te nemen!
Vervelend dat het niet geholpen heeft, zwaar lage prijs voor de nieuwe kabels btw.. ook daar hoor ik verhalen over dat goedkope kabels slecht zijn e.d.? Bij de dealer mag ik rekenen op een bedrag richting de 130,-, bij een niet-dealer-Volvo-garage vragen ze 100,- en jij bent daar nog eens de helft van kwijt geweest


Maargoed, ik stuur je mijn adres in een PB, alvast mijn hartelijke dank, uiteraard sta ik erop tenminste de verzendkosten voor mijn rekening te nemen!
- Erik-V40
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20.07.2006 - 13:57
- Locatie: IJmuiden
hoi,
Ik heb je adres inmiddels. . . .
Overigens heb ik mijn nieuwe kabels bij de Volvo-dealer gekocht, (ton van Kuijk in Beverwijk) Het zijn Volvo-kabels trouwens. . . .
Ik ga vandaag langs het postkantoor en daarná weet ik pas wat verzenden kost, maar dat zal wel meevallen hoor!!
Je hoort meer van mij, later vandaag. . . .
hoi Erik
Ik heb je adres inmiddels. . . .
Overigens heb ik mijn nieuwe kabels bij de Volvo-dealer gekocht, (ton van Kuijk in Beverwijk) Het zijn Volvo-kabels trouwens. . . .
Ik ga vandaag langs het postkantoor en daarná weet ik pas wat verzenden kost, maar dat zal wel meevallen hoor!!
Je hoort meer van mij, later vandaag. . . .
hoi Erik
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Wow, hartelijk dank Erik!
Geweldige prijs dan, buitensporige prijsverschillen. Overigens was de Brezan ook duur met die kabels
Mijn bougiekabels stammen uit 96', dus dan kan ik me voorstellen dat ze wat minder worden.
Als dit het tegen alle verwachtingen in toch niet blijkt te zijn ga ik ook balen
Misschien is er dan wel ook wat anders loos 
Geweldige prijs dan, buitensporige prijsverschillen. Overigens was de Brezan ook duur met die kabels

Mijn bougiekabels stammen uit 96', dus dan kan ik me voorstellen dat ze wat minder worden.
Als dit het tegen alle verwachtingen in toch niet blijkt te zijn ga ik ook balen

