hoi,
Ik ben net togetreden tot het forum, heb al gezocht naar een antwoord,
maar niet echt gevonden. . . .
Ik zal proberen om mijn vraag zo duidelijk mogelijk uit te leggen:
Mijn V40 stottert, niet continu weliswaar maar bij lager toerental.
Dus méér gasgeven gaat niet, terugschakelen helpt wel.
Als hij door "het moeilijke punt heen is" kan ik zonder problemen gas bijgeven.
Bij het beklimmen van een helling moét je wel gas bijgeven, wat dus niet wil, dus terugschakelen dan maar tot je boven komt in z'n één!!
Dit probleem treedt op bij benzine èn LPG.
Wat ik inmiddels heb ondernomen. . .
* 2 nieuwe bobines geplaatst en nieuwe bougies.
* kabels gecontroleerd = goed
* de 2 dempers vernieuwd omdat Volvo ervan uit ging dat kathalysator
defect was, bleek niet het geval te zijn.
* LpI installatie laten uitlezen = goed
* 2 maal uit laten lezen door Volvo-garage, volgens de computer is alles
in orde, geeft dus geen enkele storing aan.
* compressie gemeten = goed.
* stappenmotor gereinigd, was overigens schoon.
* Wynn's injectorreiniger toegevoegd aan benzine, geen resultaat.
* uitlaat gcontoleerd op gasdichtheid (ook vóór de kat)
De Volvo-garage (in Beverwijk) heeft méér dan een uur gezocht, maar niets kunnen vinden.
Hun advies: breng hem maar, ze willen hem minimaal een dag hebben en gaan dan onderdelen uitwisselen, net zo lang tot ze de storing gevonden hebben. . . . Dat gaat dus aardig in de papieren lopen, ben ik bang!!
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben in mijn omschrijving. . . .
Wie heeft er voor mij één of meerdere tips??!!
Alvast bedankt en ik ben reuze benieuwd of "de gouden tip" er tussen zal zitten!!
Erik
V 40 uit '98 stottert. . . op benzine`en ook op LPG
-
- 3rd Gear member
Hoi Erik, da's lastig zeg. Als ik het goed begrijp heb je soms vermogens verlies op lagere toerentallen. Heb je het idee dat de motor op 3 cil loopt of is het echt het wegvallen van de motor of gaat hij echt bokken? Nog iets te zeggen of het gebeurt bij een warme motor of koude motor? gaat check engine ook niet knipperen? Kun je me zeggen welk LPG inst je hebt?
Zal wel weer iets kleins en simpels zijn.
Martin
Zal wel weer iets kleins en simpels zijn.
Martin
Inderdaad een vreemde storing. Als ik jou verhaal zo lees zou ik zeggen dat er een bougie kapot is maar als je die al hebt vervangen en de kabels zijn goed durf ik er ook niks over te zeggen. Ik heb het zelf ooit wel eens gehad bij een V40 T4 maar toen was er een bougie overleden.
Piet
Piet
- Erik-V40
- 1st Gear member
hoi Martin,
het euvel voltrekt zich tussen de 1000 en 2000 toeren (ongeveer) Hij loopt wèl op 4 poten trouwens. Hij stottert en houdt dan in. niet echt bokken dus.
Check-engine gaat niet knipperen en het gebeurt zowel bij koude als warme motor. . .
G3 is van Vialle.
Overigens werd mij het advies gegeven om injectorreiniger aan de benzine toe te voegen (injection power van Wynn's) heb ik inmiddels gedaan, maar eigenlijk treedt er geen verbetering op, al lijkt hij op benzine nu iets minder problemen te hebben dan op gas. . . .
En inderdaad: het zal vast iets kleins en simpels zijn, maar zie het maar te vinden!!
Wat vindt jij van het idee van Volvo om net zolang door te gaan met onderdelen uit te wisselen tot ze de storing gevonden hebben?
Dat zou pas op 7 aug. kunnen. Misschien kan ik zelf intussen met behulp van een multimeter wat electronische onderdelen doormeten, maar ja welke??
Adviezen en tips zijn welkom en in ieder geval tot dusver bedankt!!
Geldt natuurlijk ook voor lingsper. . .
hoi Erik
het euvel voltrekt zich tussen de 1000 en 2000 toeren (ongeveer) Hij loopt wèl op 4 poten trouwens. Hij stottert en houdt dan in. niet echt bokken dus.
Check-engine gaat niet knipperen en het gebeurt zowel bij koude als warme motor. . .
G3 is van Vialle.
Overigens werd mij het advies gegeven om injectorreiniger aan de benzine toe te voegen (injection power van Wynn's) heb ik inmiddels gedaan, maar eigenlijk treedt er geen verbetering op, al lijkt hij op benzine nu iets minder problemen te hebben dan op gas. . . .
En inderdaad: het zal vast iets kleins en simpels zijn, maar zie het maar te vinden!!
Wat vindt jij van het idee van Volvo om net zolang door te gaan met onderdelen uit te wisselen tot ze de storing gevonden hebben?
Dat zou pas op 7 aug. kunnen. Misschien kan ik zelf intussen met behulp van een multimeter wat electronische onderdelen doormeten, maar ja welke??
Adviezen en tips zijn welkom en in ieder geval tot dusver bedankt!!
Geldt natuurlijk ook voor lingsper. . .
hoi Erik
-
- 3rd Gear member
hoi Erik,
Ik denk dat jou probleem aan de benzine (of Volvo) kant ligt aangezien hij op benzine en lpg hetzelfde probleem heeft en LPi een benzine volg systeem is. Dit houdt in dat de benzine comp alle signalen ontvangt en de inspuiting bepaalt. Dit wordt vervolgens omgerekend naar een LPG injectie tijd door de LPI comp. Het zit hem niet in de afzonderlijke onderdelen zoals benzine injector want een vuile benzine injector veroorzaakt niet een probleem op LPG. Het moet iets zijn dat beide systemen gebruiken.
Hoe doet hij het onbelast, dus gewoon in zijn vrij gas geven? Ik zou in eerste instantie ook denken aan bougie(kabel) maar ik lees dat dit nu wel uitgesloten is (weet je zeker dat deze vernieuwd zijn en niet alleen nagekeken). Aangezien de compressie goed is neem ik aan dat de kleppen niet veel te strak staan. Ik was geneigd naar een verkeerde ingangs signaal waardoor de uitgang (injectietijd) verkeerd is maar dan moet er een checkengine komen. Ik zou de injector onderbreker (van vialle) niet uitsluiten, wellicht dat er een lek stroom is waardoor hij op 2 brandstoffen loopt (dit moet overigens ook merkbaar zijn aan een hoger benzineverbruik). Kijk voor de zekerheid ook eens naar de soldeerverbindingen bij de benzine injectoren. Hier wordt de benz inj sigaal onderbroken en naar de injectoronderbreker geleidt. Kan zowie zo geen kwaad om de soldeer en stekker verbindingen van de LPi te controleren. Is het lang geleden dat je je distributie riem hebt vervangen, ik bedoel zou het kunnen dat de riem wat tandjes is verschoven. Haperende variabele kleptiming kan ook een oorzaak zijn.
Zal er verder nog even over nadenken en me erin verdiepen.
MvG Martin
Uiteidelijk zul je er wel achter komen, maar het zal wel duur worden en kan het, als je pech hebt, een langdurige zaak worden. Ik ben altijjd voorstander om voordien logisch beredeneren en technisch kennis te combineren. Als ik zo had gedaan zoals de dealer je adviseerd had ik al een nieuwe LPI tank geheel onnodig laten monteren om het stotteren en bokken op te lossen.Wat vindt jij van het idee van Volvo om net zolang door te gaan met onderdelen uit te wisselen tot ze de storing gevonden hebben?
Ik denk dat jou probleem aan de benzine (of Volvo) kant ligt aangezien hij op benzine en lpg hetzelfde probleem heeft en LPi een benzine volg systeem is. Dit houdt in dat de benzine comp alle signalen ontvangt en de inspuiting bepaalt. Dit wordt vervolgens omgerekend naar een LPG injectie tijd door de LPI comp. Het zit hem niet in de afzonderlijke onderdelen zoals benzine injector want een vuile benzine injector veroorzaakt niet een probleem op LPG. Het moet iets zijn dat beide systemen gebruiken.
Hoe doet hij het onbelast, dus gewoon in zijn vrij gas geven? Ik zou in eerste instantie ook denken aan bougie(kabel) maar ik lees dat dit nu wel uitgesloten is (weet je zeker dat deze vernieuwd zijn en niet alleen nagekeken). Aangezien de compressie goed is neem ik aan dat de kleppen niet veel te strak staan. Ik was geneigd naar een verkeerde ingangs signaal waardoor de uitgang (injectietijd) verkeerd is maar dan moet er een checkengine komen. Ik zou de injector onderbreker (van vialle) niet uitsluiten, wellicht dat er een lek stroom is waardoor hij op 2 brandstoffen loopt (dit moet overigens ook merkbaar zijn aan een hoger benzineverbruik). Kijk voor de zekerheid ook eens naar de soldeerverbindingen bij de benzine injectoren. Hier wordt de benz inj sigaal onderbroken en naar de injectoronderbreker geleidt. Kan zowie zo geen kwaad om de soldeer en stekker verbindingen van de LPi te controleren. Is het lang geleden dat je je distributie riem hebt vervangen, ik bedoel zou het kunnen dat de riem wat tandjes is verschoven. Haperende variabele kleptiming kan ook een oorzaak zijn.
Zal er verder nog even over nadenken en me erin verdiepen.
MvG Martin
- Erik-V40
- 1st Gear member
hoi martin,
Bedankt voor je uitgebreide bericht èn voor het meedenken!!
Om op je vragen te antwoorden:
Onbelast merk je dat de motor eerst even hapert, niet op toeren komt. . .
maar dat is maar heel even.
Daarna loopt hij goed op tot volgas (of bijna vol)
De kabels zijn nagekeken, maar niet vernieuwd. Dat ga ik alsnog doen.
Hij loopt niet op 2 brandstoffen, de Volvo dealer heeft de LPG stekkers losgehaald (op de injectors).
De distributieriem is (officieel) nog niet aan vervanging toe overigens.
De soldeer-en stekker verbindingen van de LPi zal ik controleren en jouw adviezen ter hand nemen. . .
Haperende variabele kleptiming: als daar en storing in zit, kan de computer van Volvo dat uitlezen??
Ik houd je op de hoogte van het verloop van dit mysterie.
bedankt en groetjes van Erik
Bedankt voor je uitgebreide bericht èn voor het meedenken!!
Om op je vragen te antwoorden:
Onbelast merk je dat de motor eerst even hapert, niet op toeren komt. . .
maar dat is maar heel even.
Daarna loopt hij goed op tot volgas (of bijna vol)
De kabels zijn nagekeken, maar niet vernieuwd. Dat ga ik alsnog doen.
Hij loopt niet op 2 brandstoffen, de Volvo dealer heeft de LPG stekkers losgehaald (op de injectors).
De distributieriem is (officieel) nog niet aan vervanging toe overigens.
De soldeer-en stekker verbindingen van de LPi zal ik controleren en jouw adviezen ter hand nemen. . .
Haperende variabele kleptiming: als daar en storing in zit, kan de computer van Volvo dat uitlezen??
Ik houd je op de hoogte van het verloop van dit mysterie.
bedankt en groetjes van Erik
-
- 6th Gear member
op 2 brandstoffen lopen kan niet als hij op benzine rijd.martin2 schreef: Ik zou de injector onderbreker (van vialle) niet uitsluiten, wellicht dat er een lek stroom is waardoor hij op 2 brandstoffen loopt (dit moet overigens ook merkbaar zijn aan een hoger benzineverbruik).
het enige wat de onderbreker doet is tijdens lpg bedrijf de benzine injectors van minder stroom voorzien zodat de injector niet van de zitting getrokken word.
de LPi onderbreker heeft dus geen functie tijdens rijden op benzine.
als het probleem zich enkel voordeed met lpg rijden wél.
bougiekabels nagekeken?, straffe gast die dat zo kan beoordelen.

en waarom zijn er 2 bobine's nieuw geplaatst?, je hebt toch een 4 cylinder. :?:
het idee om onderdelen 1 voor 1 uit te wisselen is goed.
tenminste als je hierbij met je dealer een afspraak kan maken.
bv met een bepaald onderdeel het probleem niet opgelost, het oude terug erin en het nieuwe terug het magazijn in.
- Erik-V40
- 1st Gear member
Ter controle heeft de garage even de LPi stekkers losgehaald.
Om zeker te zijn zet ik er nieuwe kabels in, zoals gezegd.
Er zijn 2 nieuwe bobines geplaatst. Waarom twee?
Omdat een V40 er twee heeft!!
Eentje voor de 1e en de 4e cylinder en de andere voor de 2e en de 3e. . .
Inderdaad willen ze uitwisselen en het oude onderdeel terugzetten als daar de storing niet door veroorzaakt wordt.
hoi Erik
Om zeker te zijn zet ik er nieuwe kabels in, zoals gezegd.
Er zijn 2 nieuwe bobines geplaatst. Waarom twee?
Omdat een V40 er twee heeft!!
Eentje voor de 1e en de 4e cylinder en de andere voor de 2e en de 3e. . .
Inderdaad willen ze uitwisselen en het oude onderdeel terugzetten als daar de storing niet door veroorzaakt wordt.
hoi Erik
- 480S60
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ehm, eens even mijn gaservaringen uit een andere auto hier op de plank erbij gooien. Er was in die auto maar één onderdeel dat echt stuk ging door het rijden op LPG. Dit was de benzinedrukregelaar. Dit ding droogt uit door het rijden op gas. Daardoor gaat hij lekken en geeft hij bij het rijden op gas extra benzine erbij in het gasmengsel. Het mengsel wordt dus te rijk zonder dat de computer dit door heeft. Kortom, de motor gaat slechter lopen. Ik kan dit alleen niet verklaren als de motor op benzine loopt en dit euvel ook heeft. Zit dit dan ook in een defecte benzinedrukregelaar?
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- Erik-V40
- 1st Gear member
hoi Arjen,
Bedankt voor het meedenken ennuhh....
Lijkt wel aannemelijk wat je zegt over drukregelaar. . .
Ik zal het ding proberen te contoleren.
Wat ik zelf zo raar vind, is dat ie áls hij stottert ook knalt/ploft in de uitlaat
Bij oudere/meer eenvoudige auto's zoals bijv. de Amazone ga ik al gauw denken dat hij niet op tijd staat. . . maar zó'n storing zou toch uit te lezen moeten zijn. . .
Ik houd je op de hoogte
hoi hoi Erik
Bedankt voor het meedenken ennuhh....
Lijkt wel aannemelijk wat je zegt over drukregelaar. . .
Ik zal het ding proberen te contoleren.
Wat ik zelf zo raar vind, is dat ie áls hij stottert ook knalt/ploft in de uitlaat
Bij oudere/meer eenvoudige auto's zoals bijv. de Amazone ga ik al gauw denken dat hij niet op tijd staat. . . maar zó'n storing zou toch uit te lezen moeten zijn. . .
Ik houd je op de hoogte
hoi hoi Erik
-
- 3rd Gear member
Met de nwe info die je nu geeft gaat mijn gedachte toch weer uit naar bougiekabels. Zoals Ludo al terecht opmerkt bougiekabels kun je eigenlijk niet nakijken of het moet zijn nadat je ze een heel eind weg hebt gegooid
. Ploffen (vaak in de inlaat) is ook typerend voor doorgeslagen kabels. Ook typerend is dat je last hebt van doorslaan bij belasting (dus plotseling gasgeven of heuvel op enz), dit past ook in het plaatje.
Het is mooi dat je die afspraak kunt maken met je dealer (was ik eigenlijk wel vanuit gegaan) maar de uren zijn ook niet goedkoop, dus als je het zelf kunt oplossen wat let je.
We hadden afgesproken dat het iets simpels zou zijn dus laten we er voor alsnog vanuit gaan dat het de kabels zijn
.
We horen het wel
Martin

Het is mooi dat je die afspraak kunt maken met je dealer (was ik eigenlijk wel vanuit gegaan) maar de uren zijn ook niet goedkoop, dus als je het zelf kunt oplossen wat let je.
Ik denk dat dit niet kan met de huidige motor management systemen die lamda geregeld zijn.Het mengsel wordt dus te rijk zonder dat de computer dit door heeft
We hadden afgesproken dat het iets simpels zou zijn dus laten we er voor alsnog vanuit gaan dat het de kabels zijn

We horen het wel
Martin
-
- 6th Gear member
idd, dit zit voor 100% in de ontsteking, is veel gevoeliger bij lpg.martin2 schreef:Ploffen (vaak in de inlaat) is ook typerend voor doorgeslagen kabels. Ook typerend is dat je last hebt van doorslaan bij belasting (dus plotseling gasgeven of heuvel op enz), dit past ook in het plaatje.
- Erik-V40
- 1st Gear member
hoi!!
Fijn zèg, zoveel hulp en meedenkers. . . en inderdaad, we hebben afgesproken dat 't vast iets simpels is en dat zal ook wel zo zijn.
Maar. . . . het zit 'm toch niet in de bougiekabels (ik zou bijna zeggen helaas)
Vandaag heb ik er nieuwe op gezet, die er prachtig uitzien maar de storing niet verhelpen.
Al heb ik het idee dat ie op benzine wat minder problemen heeft dan op LPG.
Vanavond heb ik 100 km gereden, dat ging redelijk op beide brandstoffen.
Maar aan het einde van de rit moest ik een helling op en dat trok hij toch niet.
Gas geven, ook in z'n één hielp niets. Hij kwam niet op toeren en sloeg uiteindelijk af. Weer gestart en hij slaat dan wel normaal aan en loopt goed
(althans bijna goed) stationair.
Daarna geprobeerd achteruit een stoep op te rijden om te parkeren en dan moet ik er toch veel gas ophouden anders dan wil ie dat kleine verhoginkje niet op.
Op naar het volgende idee (dat ikzelf op dit moment even niet heb)
Bedankt weer!!
hoi Erik
Fijn zèg, zoveel hulp en meedenkers. . . en inderdaad, we hebben afgesproken dat 't vast iets simpels is en dat zal ook wel zo zijn.
Maar. . . . het zit 'm toch niet in de bougiekabels (ik zou bijna zeggen helaas)
Vandaag heb ik er nieuwe op gezet, die er prachtig uitzien maar de storing niet verhelpen.
Al heb ik het idee dat ie op benzine wat minder problemen heeft dan op LPG.
Maar aan het einde van de rit moest ik een helling op en dat trok hij toch niet.
Gas geven, ook in z'n één hielp niets. Hij kwam niet op toeren en sloeg uiteindelijk af. Weer gestart en hij slaat dan wel normaal aan en loopt goed
(althans bijna goed) stationair.
Daarna geprobeerd achteruit een stoep op te rijden om te parkeren en dan moet ik er toch veel gas ophouden anders dan wil ie dat kleine verhoginkje niet op.
Op naar het volgende idee (dat ikzelf op dit moment even niet heb)
Bedankt weer!!
hoi Erik
-
- 2nd Gear member
Even een klein iets van mijn kant.
Mijn S40 uit 96 had hier ook iets last van.
Gisteren heeft de auto grote beurt gehad, dus ook nieuw lucht filter.
Schijnt dat LPi auto's erg gevoelig zijn voor een vies/vuil lucht filter.
Alle troep is er weer uit en ik merk nu geen "inhouden" van de motor meer.
Ik weet niet exact wat de oplossing is, maar een grote beurt heeft mij wel daarmee geholpen....
Mijn S40 uit 96 had hier ook iets last van.
Gisteren heeft de auto grote beurt gehad, dus ook nieuw lucht filter.
Schijnt dat LPi auto's erg gevoelig zijn voor een vies/vuil lucht filter.
Alle troep is er weer uit en ik merk nu geen "inhouden" van de motor meer.
Ik weet niet exact wat de oplossing is, maar een grote beurt heeft mij wel daarmee geholpen....
-
- 3rd Gear member
Erik, ik weet niet welk motor en bouwjaar je hebt. Uitgaand dat je kleppen kunt stellen staat een of meerdere kleppen misschien te strak. Hoe warmer de klep wordt hoe meer deze uitzet. Hierdoor kan hij op een gegeven ogenblik open blijven staan. Uiteindelijk zal je klep verbranden (als het nog niet gebeurd is omdat hij bij een koude motor er ook last van heeft). Hoe gaat het met starten? Slecht starten kan door ook bovenstaand komen nl..Wat ik zelf zo raar vind, is dat ie áls hij stottert ook knalt/ploft in de uitlaat
Controleer de compressie eens direct als het probleem zich voordoet.
Groeten Martin
- Erik-V40
- 1st Gear member
Dank je wel,
Dat luchtfilter kan er ook no wel af, dus dat ga ik vervangen.
Ik weet niet exact wat een grote beurt inhoudt bij een V of S 40,
In het algemeen probeer ik zelf te onderhouden. . .
Ten eerste bespaart het een boel kosten èn ik vind het leuk werk
(met hulp erbij).
hoi Erik
Dat luchtfilter kan er ook no wel af, dus dat ga ik vervangen.
Ik weet niet exact wat een grote beurt inhoudt bij een V of S 40,
In het algemeen probeer ik zelf te onderhouden. . .
Ten eerste bespaart het een boel kosten èn ik vind het leuk werk
(met hulp erbij).
hoi Erik
-
- 2nd Gear member
Klopt, normaliter zou ik het ook zelf doen...
Maar deze keer moest er ook een fusee kogel + distributie riem vervangen worden..... dus ja...dat doe ik nie zelf.
Maar deze keer moest er ook een fusee kogel + distributie riem vervangen worden..... dus ja...dat doe ik nie zelf.
- Erik-V40
- 1st Gear member
Martin, motor 1.8 en bouwjaar '98.
Ik heb net op de snelweg gekeken of ik verschil merk tussen rijden op benzine en LPG.
Wat merkte ik. . . .
Op LPG kan ik niet dóórtrekken als je snapt wat ik bedoel. bij 4000 toeren (ongeveer) kan ik wel plankgas geven , maar hij wil niet harder.
Heb ik geprobeerd in z'n 3, 4 en 5.
Zogauw ik op benzine overschakel, heb ik duidelijk meer vermogen en kan dan verder dóórtrekken,, tot boven de 4500 toeren. Met gemak. . . .
Ik denk dan al gauw dat het iets met de gasinstallatie te maken heeft, of de afstelling daarvan.
Maar ook de gasinstallatie is uitgelezen en er komen geen storigen naar voren. . . .
ik hoop dat mijn uitleg begrijpelijk is, beter kan ik het ècht niet omschrijven!!
hoi Erik
Ik heb net op de snelweg gekeken of ik verschil merk tussen rijden op benzine en LPG.
Wat merkte ik. . . .
Op LPG kan ik niet dóórtrekken als je snapt wat ik bedoel. bij 4000 toeren (ongeveer) kan ik wel plankgas geven , maar hij wil niet harder.
Heb ik geprobeerd in z'n 3, 4 en 5.
Zogauw ik op benzine overschakel, heb ik duidelijk meer vermogen en kan dan verder dóórtrekken,, tot boven de 4500 toeren. Met gemak. . . .
Ik denk dan al gauw dat het iets met de gasinstallatie te maken heeft, of de afstelling daarvan.
Maar ook de gasinstallatie is uitgelezen en er komen geen storigen naar voren. . . .
ik hoop dat mijn uitleg begrijpelijk is, beter kan ik het ècht niet omschrijven!!
hoi Erik
-
- 3rd Gear member
Je kunt er niets aan afstellen het is nl G3.of de afstelling daarvan
Dan valt het kleppen verhaal ook af als er zo'n groot verschil is tussen benz en LPG.Zogauw ik op benzine overschakel, heb ik duidelijk meer vermogen en kan dan verder dóórtrekken
Heb je er altijd last van of soms?
Je kunt misschien je pomp druk meten door te kijken hoeveel volt de lpg druk sensor (bij hetr koppelblok) geeft tov massa. Er zijn 3 draden aan de sensor: +,-, en signaal (paars). Tap mbv een naald ofzo de voltage van deze paarse draad of steek de draad erbij bij de stekker. Ik gebruik altijd een lange draad onder de motorkap door, door de deur en dan de deur dicht. Doe de + van je multiemeter aan dfeze draad en zoek een goede massa. Noteer even de waardes bij verschillende belasting en wanneer het probleem zich voordoet.
MvG Martin