@Pritchard: als kiespijnPritchard schreef:Het lijkt me duidelijk dat jullie allemaal voorstander zijn van de automaat. Ik ben altijd een manuele bak gewoon geweest, heb wel eens met een d5 gereden (vervangwagen), is natuurlijk wel leuk, maar vroeg me af of je het schakelen niet gaat missen na een tijdje...
d5 auto of manueel?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:53
- Locatie: Duizel
- Contacteer:
volvo V50 D5
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
@rien: dat treft, ik werk namelijk aan tanden 

V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
- Locatie: Amsterdam
Ik zou een automaat aanzienlijk prettiger vinden. Nu is het blok zo sterk dat je met 3 of 4 versnellingen ook wel toekunt (ik schakel heel vaak van 4 direct naaar 6) maar toch irriteert hetPritchard schreef:@danielk: ik zie dat je een 2.0d hebt die beetje getuned is, dus in principe mis je een automaat dus???

-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26.04.2006 - 13:42
Automaat rijd heerlijk relaxed, zeker als er genoeg vermogen beschikbaar is.
Sprintje is ook erg makkelijk, alleen maar gas geven.
Toch mis is af en toe het schakelen (en ga even in de auto van m'n vrouw rijden).
Zeker als je b.v. een rotonde/bocht nadert, dan zet je de bak al vooraf in de juiste versnelling, rem je af op de motor en maakt dan voldoende toeren om lekker de bocht door/uit te trekken. Bij de automaat moet je handmatig gaan schakelen om dit te bewerkstelligen.
90-95% v/d tijd geniet ik van de automaat, soms zou ik willen schakelen.
Als de keuze aanwezig geweest was had ik 2600 euro in m'n zak gehouden en een d5 zonder automaat genomen.
Anyway, alles bij elkaar heb ik geen spijt van m'n aanschaf. En ik zou niet terug willen naar m'n 2.0d met handbak.
Succes met de keuze.
Groeten,
Henk.
Sprintje is ook erg makkelijk, alleen maar gas geven.
Toch mis is af en toe het schakelen (en ga even in de auto van m'n vrouw rijden).
Zeker als je b.v. een rotonde/bocht nadert, dan zet je de bak al vooraf in de juiste versnelling, rem je af op de motor en maakt dan voldoende toeren om lekker de bocht door/uit te trekken. Bij de automaat moet je handmatig gaan schakelen om dit te bewerkstelligen.
90-95% v/d tijd geniet ik van de automaat, soms zou ik willen schakelen.
Als de keuze aanwezig geweest was had ik 2600 euro in m'n zak gehouden en een d5 zonder automaat genomen.
Anyway, alles bij elkaar heb ik geen spijt van m'n aanschaf. En ik zou niet terug willen naar m'n 2.0d met handbak.
Succes met de keuze.
Groeten,
Henk.
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Misschien weer een domme vraag, maar de v50 d5 is precies de enige 5-traps-automaat. Waarom plaatsen ze geen 6-traps? Plaatsgebrek? En wat zou het verschil zijn in rijgedrag en verbruik tussen de 5-traps en 6-traps?
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een 6 bak automaat past idd niet.Pritchard schreef:Misschien weer een domme vraag, maar de v50 d5 is precies de enige 5-traps-automaat. Waarom plaatsen ze geen 6-traps? Plaatsgebrek? En wat zou het verschil zijn in rijgedrag en verbruik tussen de 5-traps en 6-traps?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een VolvoPritchard schreef:@ bart simpson: u rijdt met?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ja...Pritchard schreef:echt? :p
- fluz
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
- Locatie: Utrecht
Toch is 't jammer dat die handbak er niet is. €2600,- is een hoop vooral voor iemand die geen hekel heeft aan schakelen. Een diesel is al zo lekker lui te rijden en meestal op de snelweg terug te vinden. Persoonlijk denk dat Volvo een hoop auto's mis loopt door geen handbak aan te bieden, terwijl de meeste auto's in deze klasse (in NL) met handbak verkocht worden.
...en de extra euri blijven in de pocket.
...en de extra euri blijven in de pocket.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Volvo had de D5 nooit geleverd als deze zonder automaat zou komen.
Er was geen voldoende betrouwbare automaat beschikbaar voor de 2.0D.
Er was geen voldoende betrouwbare automaat beschikbaar voor de 2.0D.
Volvo for life
- MM
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 15.08.2006 - 23:50
- Locatie: Nijmegen
Ik vind persoonlijk dat de automaat de lol een beetje uit de D5 motor haalt. Bij proefrit merkte ik dat wanneer je wil versnellen terwijl je laag in de toeren zit de motor een hoop kabaal maakt terwijl er weinig gebeurt. Het lijkt mij of bak en motor niet perfect op elkaar afgestemd zijn. Nu ben ik wel helemaal weg van automaat rijden (en rij ik gelukkig maar 20000 per jaar) dus heb ik gekozen voor 2.5T. Vlot en soepel tegelijk! Wanneer ik zou moeten dieselen koos ik voor een handbak.
Maarten
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
- fluz
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
- Locatie: Utrecht
...en is dit een reden om niet met die handbak te komen?Volvo had de D5 nooit geleverd als deze zonder automaat zou komen.
Er was geen voldoende betrouwbare automaat beschikbaar voor de 2.0D.
Of kan de huidige handbak het hogere vermogen cq koppel niet aan?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Er zal op termijn mogelijk een handbak komen, er was nu een soort haast bij een "diesel met automaat"
en dit was het enige wat men had. aanvankelijk wilde men de 1.6D van een 7 trapsautomaat voorzien
en dit was het enige wat men had. aanvankelijk wilde men de 1.6D van een 7 trapsautomaat voorzien