d5 auto of manueel?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41008
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik ben tevreden met m'n automaat en vind schakelen een overbodige handeling 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:53
- Locatie: Duizel
- Contacteer:
er gaat echt niks boven een automaat... blij dat ik glij
...snel weg en je voelt hem niet schakelen

volvo V50 D5
- pimp
- 2nd Gear member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 24.06.2006 - 22:31
Ik denk dat de automaat prima is, maar de grote vraag is of je een automaat wilt. Wij hebben thuis al jaren automaten en willen niks anders.
De handgeschakelde gaat 400nM leveren ips de 350nM van de automaat, dus zal meer kracht hebben. Maar wanneer die precies gaat komen is bij volvo altijd de grote vraag, waarschijnlijk MY2008???
Een verkoper vertelde ons dat de d5 met automaat waarschijnlijk iets duurder gaat worden wanneer er een handgeschakelde versie beschikbaar komt.
Je kan ook een 2.0d nemen en chippen, hoef je niet te wachten op een handgeschakelde.
De handgeschakelde gaat 400nM leveren ips de 350nM van de automaat, dus zal meer kracht hebben. Maar wanneer die precies gaat komen is bij volvo altijd de grote vraag, waarschijnlijk MY2008???
Een verkoper vertelde ons dat de d5 met automaat waarschijnlijk iets duurder gaat worden wanneer er een handgeschakelde versie beschikbaar komt.
Je kan ook een 2.0d nemen en chippen, hoef je niet te wachten op een handgeschakelde.
Ouders: C70 convertible 2.4t automaat en V60 T5 summum powershift. Zelf: BMW 125i cabrio en MINI Countryman Cooper S All4
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Er zijn nog geen verdere technische gegevens van een D5 met handbak, maar ga er rustig van uit dat die ook een lager koppel heeft als de D5 die in de S60 en V70 gebruikt wordt.
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
- Locatie: Amsterdam
De berichtgeving tot nu toe is juist dat de handbak een hoger koppel aankan en dus ook meer vermogen zal krijgen. De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen. Daarentegen zal de huidige 2.0D-bak aangepast moeten worden om hem het hogere vermogen te kunnen laten verwerken. Mijn bak heeft al aardig wat moeite met de 380 Nm die hij nu voor de kiezen krijgt.
- Lambert
- 5th Gear member
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
- Locatie: Almere
ik heb een s60 D5 met een handroer 6-bak en ben er uitermate tervreden over... lekker sportief rijden.... de 1 is erg kort om zen power deruit te blazen.... tenminste dat gaat erg hard en daarna heerlijk, door het hoge koppel is het in de 5 en 6 gewoon een automaat hoor...dan kun je gerust naar 70 terugzakken
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat zullen bij Volvo best leuk vinden om te horen, tot op heden beweren ze daar namelijk toch echt wat anders.danielk schreef:De berichtgeving tot nu toe is juist dat de handbak een hoger koppel aankan en dus ook meer vermogen zal krijgen. De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen. Daarentegen zal de huidige 2.0D-bak aangepast moeten worden om hem het hogere vermogen te kunnen laten verwerken. Mijn bak heeft al aardig wat moeite met de 380 Nm die hij nu voor de kiezen krijgt.
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Dus een automaat rijdt lekker, maar heeft minder vermogen en hoger verbruik dan de manuele zesbak? Of ben ik zo verkeerd? Maar aan jullie reacties te horen zouden jullie zeker gaan voor de automaat.
@rien: welk toerental heb je aan 130km/u?
@rien: welk toerental heb je aan 130km/u?
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Ik dacht dat ook het hele spruitstuk anders was met een geintegreerde turbo (ook om het allemaal te laten passen) en dat daardoor de D5 juist minder vermogen heeft in de V50/S40danielk schreef:De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Zoiets dachten ze bij Volvo nu ook....menjo schreef:Ik dacht dat ook het hele spruitstuk anders was met een geintegreerde turbo (ook om het allemaal te laten passen) en dat daardoor de D5 juist minder vermogen heeft in de V50/S40danielk schreef:De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
- Locatie: Amsterdam
Beperken jouw toevoegingen zich nu uitsluitend tot melden wat ze bij Volvo denken? Voor wat betreft het blok heeft menjo wel gelijk trouwens, ik haalde twee dingen door elkaar.bart simpson schreef: Zoiets dachten ze bij Volvo nu ook....
Desondanks vat ik niet helemaal waarom een geïntegreerde turbo en intercooler 12,5% minder koppel zou opleveren en tegelijk slechts een krappe 3% minder pk's.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
@danielk
BS is een zeer gewaardeerd forummer die behoorlijk wat weet van VOLVO en de VOLVO organisatie.
Zijn manier van schrijven is misschien niet even tactisch (de mijne ook niet) maar hij heeft het wel 100% bij het rechte eind. Want idd dat dacht VOLVO ook.
En met een motor met turbo ben je eerder koppel dan vermogen kwijt als je er wat mee gaat downtunen. Dat is helaas nu eenmaal zo.
Ohw ja zou ik bijna vergeten antwoord te geven op de vraag van Topicstarter.
Waarom wachten op een manuele bak, terwijl de automaat zoveel smeuïger rijdt. En ook in België komen meer files dus is het ook daar nog eens prettiger rijden.
BS is een zeer gewaardeerd forummer die behoorlijk wat weet van VOLVO en de VOLVO organisatie.
Zijn manier van schrijven is misschien niet even tactisch (de mijne ook niet) maar hij heeft het wel 100% bij het rechte eind. Want idd dat dacht VOLVO ook.
En met een motor met turbo ben je eerder koppel dan vermogen kwijt als je er wat mee gaat downtunen. Dat is helaas nu eenmaal zo.
Ohw ja zou ik bijna vergeten antwoord te geven op de vraag van Topicstarter.
Waarom wachten op een manuele bak, terwijl de automaat zoveel smeuïger rijdt. En ook in België komen meer files dus is het ook daar nog eens prettiger rijden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
pk = koppel * toerentaldanielk schreef: Desondanks vat ik niet helemaal waarom een geïntegreerde turbo en intercooler 12,5% minder koppel zou opleveren en tegelijk slechts een krappe 3% minder pk's.
Het maximum aantal pk's ligt dus gewoon bij een ander toerental dan het maximum koppel. Bij het toerental waar het maximum aantal pk's ligt is het koppel maar 3% gedaald (of dat toerental ligt gewoon hoger of lager bedenk ik me nu).
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:53
- Locatie: Duizel
- Contacteer:
Net ff geprobeerd bij 130km 2500 toeren en bij 140km 2700 toerenPritchard schreef: @rien: welk toerental heb je aan 130km/u?
Het optrekken is gewoon een sensatie. Ik zit wel eens bij iemand in de wagen en die heeft ook 6 versnellingen...en maar roeren in dat potje dan weer naar z'n 5 en maar weer terug naar z'n 6 van z'n 6 naar de 3, enz enz...en maar schokken.
ff iets anders bij my 2007 kun je ook het geluid van de radio instellen als je harder rijdt gaat het geluid ook harder, ga je weer zachtjes past het volume zich ook weer aan...(misschien was dit bij eerdere modellen ook wel zo?)
btw er zit ook geen reserve wiel meer in maar een compressor.
volvo V50 D5
- HMG
- 4th Gear member
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
- Locatie: Veynes
Sinds de 850 met Volvo audio al standaard, en daarna op alle modellen mits je (duurdere) originele audio hebt.ff iets anders bij my 2007 kun je ook het geluid van de radio instellen als je harder rijdt gaat het geluid ook harder, ga je weer zachtjes past het volume zich ook weer aan...(misschien was dit bij eerdere modellen ook wel zo?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:53
- Locatie: Duizel
- Contacteer:
en de compressor?
volvo V50 D5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
- Locatie: Amsterdam
Gezien zijn postcount geloof ik dat graag, bovendien zeg ik nergens dat hij geen gelijk heeftV480-V40 schreef:@danielk
BS is een zeer gewaardeerd forummer die behoorlijk wat weet van VOLVO en de VOLVO organisatie.
Zijn manier van schrijven is misschien niet even tactisch (de mijne ook niet) maar hij heeft het wel 100% bij het rechte eind. Want idd dat dacht VOLVO ook.

Dat zal best zo zijn, ik vraag me alleen af waaromEn met een motor met turbo ben je eerder koppel dan vermogen kwijt als je er wat mee gaat downtunen. Dat is helaas nu eenmaal zo.

De rekensom voor koppel is dan pk / toerental. Wetend dat het maximum koppel voor de S40/V50 D5 volgens fabrieksopgave op 1750 rpm ligt en voor de 'normale' D5 op 2000 rpm zou dat op moeten leveren dat de S40/V50 D5 bij het lagere toerental een relatief hoger vermogen levert.menjo schreef:pk = koppel * toerental
Het maximum aantal pk's ligt dus gewoon bij een ander toerental dan het maximum koppel. Bij het toerental waar het maximum aantal pk's ligt is het koppel maar 3% gedaald (of dat toerental ligt gewoon hoger of lager bedenk ik me nu).
Overigens zou ik zelf nooit de handbak nemen, een dikke diesel in combinatie met een goede automaat rijdt echt heel erg relaxed.
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
Het lijkt me duidelijk dat jullie allemaal voorstander zijn van de automaat. Ik ben altijd een manuele bak gewoon geweest, heb wel eens met een d5 gereden (vervangwagen), is natuurlijk wel leuk, maar vroeg me af of je het schakelen niet gaat missen na een tijdje...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- Pritchard
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
- Locatie: Gent
@danielk: ik zie dat je een 2.0d hebt die beetje getuned is, dus in principe mis je een automaat dus???
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus