d5 auto of manueel?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Ik ben van plan een d5 aan te schaffen, is het dan best te wachten tot de manuele zesbak te verkrijgen is? Of is de automaat beter??
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41008
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik ben tevreden met m'n automaat en vind schakelen een overbodige handeling :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Rien
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:53
Locatie: Duizel
Contacteer:

er gaat echt niks boven een automaat... blij dat ik glij :P ...snel weg en je voelt hem niet schakelen
volvo V50 D5
Gebruikersavatar
pimp
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 24.06.2006 - 22:31

Ik denk dat de automaat prima is, maar de grote vraag is of je een automaat wilt. Wij hebben thuis al jaren automaten en willen niks anders.
De handgeschakelde gaat 400nM leveren ips de 350nM van de automaat, dus zal meer kracht hebben. Maar wanneer die precies gaat komen is bij volvo altijd de grote vraag, waarschijnlijk MY2008???
Een verkoper vertelde ons dat de d5 met automaat waarschijnlijk iets duurder gaat worden wanneer er een handgeschakelde versie beschikbaar komt.
Je kan ook een 2.0d nemen en chippen, hoef je niet te wachten op een handgeschakelde.
Ouders: C70 convertible 2.4t automaat en V60 T5 summum powershift. Zelf: BMW 125i cabrio en MINI Countryman Cooper S All4
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Er zijn nog geen verdere technische gegevens van een D5 met handbak, maar ga er rustig van uit dat die ook een lager koppel heeft als de D5 die in de S60 en V70 gebruikt wordt.
Volvo for life
danielk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
Locatie: Amsterdam

De berichtgeving tot nu toe is juist dat de handbak een hoger koppel aankan en dus ook meer vermogen zal krijgen. De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen. Daarentegen zal de huidige 2.0D-bak aangepast moeten worden om hem het hogere vermogen te kunnen laten verwerken. Mijn bak heeft al aardig wat moeite met de 380 Nm die hij nu voor de kiezen krijgt.
Gebruikersavatar
Lambert
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
Locatie: Almere

ik heb een s60 D5 met een handroer 6-bak en ben er uitermate tervreden over... lekker sportief rijden.... de 1 is erg kort om zen power deruit te blazen.... tenminste dat gaat erg hard en daarna heerlijk, door het hoge koppel is het in de 5 en 6 gewoon een automaat hoor...dan kun je gerust naar 70 terugzakken
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

danielk schreef:De berichtgeving tot nu toe is juist dat de handbak een hoger koppel aankan en dus ook meer vermogen zal krijgen. De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen. Daarentegen zal de huidige 2.0D-bak aangepast moeten worden om hem het hogere vermogen te kunnen laten verwerken. Mijn bak heeft al aardig wat moeite met de 380 Nm die hij nu voor de kiezen krijgt.
Dat zullen bij Volvo best leuk vinden om te horen, tot op heden beweren ze daar namelijk toch echt wat anders.
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Dus een automaat rijdt lekker, maar heeft minder vermogen en hoger verbruik dan de manuele zesbak? Of ben ik zo verkeerd? Maar aan jullie reacties te horen zouden jullie zeker gaan voor de automaat.

@rien: welk toerental heb je aan 130km/u?
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

danielk schreef:De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen.
Ik dacht dat ook het hele spruitstuk anders was met een geintegreerde turbo (ook om het allemaal te laten passen) en dat daardoor de D5 juist minder vermogen heeft in de V50/S40
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

menjo schreef:
danielk schreef:De D5-automaat is enkel teruggetuned omdat de automatische bak aangepast moest worden om hem onder de motorkap te kunnen krijgen.
Ik dacht dat ook het hele spruitstuk anders was met een geintegreerde turbo (ook om het allemaal te laten passen) en dat daardoor de D5 juist minder vermogen heeft in de V50/S40
Zoiets dachten ze bij Volvo nu ook....
danielk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
Locatie: Amsterdam

bart simpson schreef: Zoiets dachten ze bij Volvo nu ook....
Beperken jouw toevoegingen zich nu uitsluitend tot melden wat ze bij Volvo denken? Voor wat betreft het blok heeft menjo wel gelijk trouwens, ik haalde twee dingen door elkaar.

Desondanks vat ik niet helemaal waarom een geïntegreerde turbo en intercooler 12,5% minder koppel zou opleveren en tegelijk slechts een krappe 3% minder pk's.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@danielk
BS is een zeer gewaardeerd forummer die behoorlijk wat weet van VOLVO en de VOLVO organisatie.
Zijn manier van schrijven is misschien niet even tactisch (de mijne ook niet) maar hij heeft het wel 100% bij het rechte eind. Want idd dat dacht VOLVO ook.

En met een motor met turbo ben je eerder koppel dan vermogen kwijt als je er wat mee gaat downtunen. Dat is helaas nu eenmaal zo.

Ohw ja zou ik bijna vergeten antwoord te geven op de vraag van Topicstarter.

Waarom wachten op een manuele bak, terwijl de automaat zoveel smeuïger rijdt. En ook in België komen meer files dus is het ook daar nog eens prettiger rijden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

danielk schreef: Desondanks vat ik niet helemaal waarom een geïntegreerde turbo en intercooler 12,5% minder koppel zou opleveren en tegelijk slechts een krappe 3% minder pk's.
pk = koppel * toerental
Het maximum aantal pk's ligt dus gewoon bij een ander toerental dan het maximum koppel. Bij het toerental waar het maximum aantal pk's ligt is het koppel maar 3% gedaald (of dat toerental ligt gewoon hoger of lager bedenk ik me nu).
Rien
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:53
Locatie: Duizel
Contacteer:

Pritchard schreef: @rien: welk toerental heb je aan 130km/u?
Net ff geprobeerd bij 130km 2500 toeren en bij 140km 2700 toeren
Het optrekken is gewoon een sensatie. Ik zit wel eens bij iemand in de wagen en die heeft ook 6 versnellingen...en maar roeren in dat potje dan weer naar z'n 5 en maar weer terug naar z'n 6 van z'n 6 naar de 3, enz enz...en maar schokken.

ff iets anders bij my 2007 kun je ook het geluid van de radio instellen als je harder rijdt gaat het geluid ook harder, ga je weer zachtjes past het volume zich ook weer aan...(misschien was dit bij eerdere modellen ook wel zo?)
btw er zit ook geen reserve wiel meer in maar een compressor.
volvo V50 D5
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

ff iets anders bij my 2007 kun je ook het geluid van de radio instellen als je harder rijdt gaat het geluid ook harder, ga je weer zachtjes past het volume zich ook weer aan...(misschien was dit bij eerdere modellen ook wel zo?)
Sinds de 850 met Volvo audio al standaard, en daarna op alle modellen mits je (duurdere) originele audio hebt.
Rien
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.05.2006 - 19:53
Locatie: Duizel
Contacteer:

en de compressor?
volvo V50 D5
danielk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
Locatie: Amsterdam

V480-V40 schreef:@danielk
BS is een zeer gewaardeerd forummer die behoorlijk wat weet van VOLVO en de VOLVO organisatie.
Zijn manier van schrijven is misschien niet even tactisch (de mijne ook niet) maar hij heeft het wel 100% bij het rechte eind. Want idd dat dacht VOLVO ook.
Gezien zijn postcount geloof ik dat graag, bovendien zeg ik nergens dat hij geen gelijk heeft :)
En met een motor met turbo ben je eerder koppel dan vermogen kwijt als je er wat mee gaat downtunen. Dat is helaas nu eenmaal zo.
Dat zal best zo zijn, ik vraag me alleen af waarom :) Bij opvoeren is het in de meeste gevallen juist zo dat het vermogen doorgaans procentueel meer toeneemt dan het koppel (bij mijn tuning is het koppel met 18% gestegen, het vermogen echter met 35%)
menjo schreef:pk = koppel * toerental
Het maximum aantal pk's ligt dus gewoon bij een ander toerental dan het maximum koppel. Bij het toerental waar het maximum aantal pk's ligt is het koppel maar 3% gedaald (of dat toerental ligt gewoon hoger of lager bedenk ik me nu).
De rekensom voor koppel is dan pk / toerental. Wetend dat het maximum koppel voor de S40/V50 D5 volgens fabrieksopgave op 1750 rpm ligt en voor de 'normale' D5 op 2000 rpm zou dat op moeten leveren dat de S40/V50 D5 bij het lagere toerental een relatief hoger vermogen levert.

Overigens zou ik zelf nooit de handbak nemen, een dikke diesel in combinatie met een goede automaat rijdt echt heel erg relaxed.
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Het lijkt me duidelijk dat jullie allemaal voorstander zijn van de automaat. Ik ben altijd een manuele bak gewoon geweest, heb wel eens met een d5 gereden (vervangwagen), is natuurlijk wel leuk, maar vroeg me af of je het schakelen niet gaat missen na een tijdje...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

@danielk: ik zie dat je een 2.0d hebt die beetje getuned is, dus in principe mis je een automaat dus???
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”