Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29.07.2006 - 11:51
door Rien
Pritchard schreef:Het lijkt me duidelijk dat jullie allemaal voorstander zijn van de automaat. Ik ben altijd een manuele bak gewoon geweest, heb wel eens met een d5 gereden (vervangwagen), is natuurlijk wel leuk, maar vroeg me af of je het schakelen niet gaat missen na een tijdje...
@Pritchard: als kiespijn

Geplaatst: 29.07.2006 - 13:00
door Pritchard
@rien: dat treft, ik werk namelijk aan tanden ;)

Geplaatst: 29.07.2006 - 21:16
door danielk
Pritchard schreef:@danielk: ik zie dat je een 2.0d hebt die beetje getuned is, dus in principe mis je een automaat dus???
Ik zou een automaat aanzienlijk prettiger vinden. Nu is het blok zo sterk dat je met 3 of 4 versnellingen ook wel toekunt (ik schakel heel vaak van 4 direct naaar 6) maar toch irriteert het :)

Geplaatst: 09.08.2006 - 22:54
door henkv50
Automaat rijd heerlijk relaxed, zeker als er genoeg vermogen beschikbaar is.
Sprintje is ook erg makkelijk, alleen maar gas geven.

Toch mis is af en toe het schakelen (en ga even in de auto van m'n vrouw rijden).
Zeker als je b.v. een rotonde/bocht nadert, dan zet je de bak al vooraf in de juiste versnelling, rem je af op de motor en maakt dan voldoende toeren om lekker de bocht door/uit te trekken. Bij de automaat moet je handmatig gaan schakelen om dit te bewerkstelligen.

90-95% v/d tijd geniet ik van de automaat, soms zou ik willen schakelen.

Als de keuze aanwezig geweest was had ik 2600 euro in m'n zak gehouden en een d5 zonder automaat genomen.

Anyway, alles bij elkaar heb ik geen spijt van m'n aanschaf. En ik zou niet terug willen naar m'n 2.0d met handbak.

Succes met de keuze.

Groeten,

Henk.

Geplaatst: 10.08.2006 - 18:46
door Koidream
henkv50 schreef:...Bij de automaat moet je handmatig gaan schakelen om dit te bewerkstelligen...
En gaat dit bij een handgeschakelde dan misschien automatisch?
:P :P :P

Geplaatst: 13.08.2006 - 20:45
door Pritchard
Misschien weer een domme vraag, maar de v50 d5 is precies de enige 5-traps-automaat. Waarom plaatsen ze geen 6-traps? Plaatsgebrek? En wat zou het verschil zijn in rijgedrag en verbruik tussen de 5-traps en 6-traps?

Geplaatst: 13.08.2006 - 20:48
door bart simpson
Pritchard schreef:Misschien weer een domme vraag, maar de v50 d5 is precies de enige 5-traps-automaat. Waarom plaatsen ze geen 6-traps? Plaatsgebrek? En wat zou het verschil zijn in rijgedrag en verbruik tussen de 5-traps en 6-traps?
Een 6 bak automaat past idd niet.

Geplaatst: 13.08.2006 - 21:04
door Pritchard
@ bart simpson: u rijdt met?

Geplaatst: 13.08.2006 - 21:05
door bart simpson
Pritchard schreef:@ bart simpson: u rijdt met?
Een Volvo

Geplaatst: 13.08.2006 - 21:07
door Pritchard
echt? :p

Geplaatst: 13.08.2006 - 21:12
door bart simpson
Pritchard schreef:echt? :p
Ja...

Geplaatst: 13.08.2006 - 21:26
door Pritchard
Wil hier geen conflict...

Geplaatst: 17.08.2006 - 14:59
door fluz
Toch is 't jammer dat die handbak er niet is. €2600,- is een hoop vooral voor iemand die geen hekel heeft aan schakelen. Een diesel is al zo lekker lui te rijden en meestal op de snelweg terug te vinden. Persoonlijk denk dat Volvo een hoop auto's mis loopt door geen handbak aan te bieden, terwijl de meeste auto's in deze klasse (in NL) met handbak verkocht worden.

...en de extra euri blijven in de pocket.

Geplaatst: 17.08.2006 - 15:08
door bart simpson
Volvo had de D5 nooit geleverd als deze zonder automaat zou komen.
Er was geen voldoende betrouwbare automaat beschikbaar voor de 2.0D.

Geplaatst: 17.08.2006 - 15:44
door MM
Ik vind persoonlijk dat de automaat de lol een beetje uit de D5 motor haalt. Bij proefrit merkte ik dat wanneer je wil versnellen terwijl je laag in de toeren zit de motor een hoop kabaal maakt terwijl er weinig gebeurt. Het lijkt mij of bak en motor niet perfect op elkaar afgestemd zijn. Nu ben ik wel helemaal weg van automaat rijden (en rij ik gelukkig maar 20000 per jaar) dus heb ik gekozen voor 2.5T. Vlot en soepel tegelijk! Wanneer ik zou moeten dieselen koos ik voor een handbak.

Geplaatst: 17.08.2006 - 16:44
door fluz
Volvo had de D5 nooit geleverd als deze zonder automaat zou komen.
Er was geen voldoende betrouwbare automaat beschikbaar voor de 2.0D.
...en is dit een reden om niet met die handbak te komen?
Of kan de huidige handbak het hogere vermogen cq koppel niet aan?

Geplaatst: 17.08.2006 - 16:56
door bart simpson
Er zal op termijn mogelijk een handbak komen, er was nu een soort haast bij een "diesel met automaat"
en dit was het enige wat men had. aanvankelijk wilde men de 1.6D van een 7 trapsautomaat voorzien