Milieu eisen en onze honger naar PKs maken die blokjes te gevoelig voor problemen.
Dat bedrag vind ik nu zelf ook wel heel hoog, kan je er niet beter een 2.0 inleggen voor dat geld?
(Misschien is het bedrag voor hetgeen er gedaan moet worden terecht, maar voor ene auto van zoveel jaar, nog eens zoveel uitgeven, dat vind ik veel.)
Een 5 cilinder, ja leuk, alleen efe opletten wat de inschrijvingstaks en belasting gaat zijn. Ik weet een 850 staan, beeldige staat, perfecte motor, perfect interieur, lage prijs, omdat de taks en inschrijving schandalig hoog zijn door de te hoge CO2 uitstoot, doodjammer. Krijgen ze aan de straatstenen niet verkocht.
V50 1.6d 2005 Advies bij schade gevraagd
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29
Het genoemde bedrag in de 1e post ga ik ook absoluut niet betalen. Ik wacht nu eerst op een offerte van volvoservice. En als zij vinden dat ik er beter een nieuw blok in kan leggen, dan zullen ze me dat ook zeker vertellen.BG_Volvoforum schreef: Milieu eisen en onze honger naar PKs maken die blokjes te gevoelig voor problemen.
Dat bedrag vind ik nu zelf ook wel heel hoog, kan je er niet beter een 2.0 inleggen voor dat geld?
(Misschien is het bedrag voor hetgeen er gedaan moet worden terecht, maar voor ene auto van zoveel jaar, nog eens zoveel uitgeven, dat vind ik veel.)
Een 5 cilinder, ja leuk, alleen efe opletten wat de inschrijvingstaks en belasting gaat zijn. Ik weet een 850 staan, beeldige staat, perfecte motor, perfect interieur, lage prijs, omdat de taks en inschrijving schandalig hoog zijn door de te hoge CO2 uitstoot, doodjammer. Krijgen ze aan de straatstenen niet verkocht.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Roetfilter had er nooit op moeten zitten. Met verwijderen kom je nu nog door de apk maar dat gaat veranderen. Het is gewoon een slecht ontwerp en er zijn er maar weinig die de 2 ton halen zonder dure reparaties.ernesto85 schreef:Gelukkig kunnen ze een groot deel van deze problemen (bij volvoservice/volvotune) oplossen dmv van softwarematige aanpassingen en praktisch nadenken.prwi schreef:In dit geval spreken de statistieken niet in het voordeel van dit blok. Turbo problemen, roetfilter problemen, stijgend oliepeil etc etc. Doe mij maar een ouderwetse 5 cilinderNED249 schreef: Beste PRWI,
Het 1.6 PSA blok is hier in Europa in heel wat Peugeot , Citroen, Ford, en Volvo auto's geplaatst.
En waarschijnlijk het meest geleverde dieseltje in z'n tijd.
Het is meer een kwestie van statistiek, en vaak lees je op forums alleen de klachten.
Het blokje is wel gevoelig voor onderhoud, dat wel!
Maar een rotblok ? Dat lijkt mijn inziens redelijk kort door de bocht.![]()
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
- koos
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15
Beste PRWI,
Sorry, maar dat is in mijn optiek wel erg kort door de bocht... Mijn eerste (2006) heeft nieuwe brandplaatjes gekregen bij ±150.000 KM ivm lekkende verstuivers, mijn huidige 1.6d uit 2010 heeft op een defecte EGR klep na geen steek laten vallen en staat nu op 280.000 KM.
Goed onderhoud is bij deze blokken wel erg belangrijk.
Koos
Sorry, maar dat is in mijn optiek wel erg kort door de bocht... Mijn eerste (2006) heeft nieuwe brandplaatjes gekregen bij ±150.000 KM ivm lekkende verstuivers, mijn huidige 1.6d uit 2010 heeft op een defecte EGR klep na geen steek laten vallen en staat nu op 280.000 KM.
Goed onderhoud is bij deze blokken wel erg belangrijk.
Koos
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29
Even ter verduidelijking. Mijn garage gaf aan dat de bovengenoemde zaken vervangen moesten worden. Toen ik dit aan de mannen bij Volvoservice probeerde uit te leggen, waren ze sceptisch over de bevindingen van mijn garage. Het wil dus helemaal niet zeggen dat al het bovengenoemde ook daadwerkelijk stuk is of aan vervanging toe is.
Zoals gezegd, ik wacht het af en houdt jullie op de hoogte!
Zoals gezegd, ik wacht het af en houdt jullie op de hoogte!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29
Bericht van Volvoservice:
Turbo loopt stroef en moet vervangen worden. Verstuivers lekken, reinigen en pakkingen moeten vervangen worden. Roetfilter wordt gedemonteerd en software-matig weggeschreven. EGR wordt gedicht en de motor wordt getuned.
Dit alles voor bijna een derde van het bedrag dat mijn (vorige!!) garage had begroot. Heb dus besloten om de reparatie uit te laten voeren. Ik moet het resultaat natuurlijk nog even afwachten, maar vooralsnog lijkt dit een aardige meevaller te zijn. Waar een 2nd opinion al niet goed voor kan zijn.
Turbo loopt stroef en moet vervangen worden. Verstuivers lekken, reinigen en pakkingen moeten vervangen worden. Roetfilter wordt gedemonteerd en software-matig weggeschreven. EGR wordt gedicht en de motor wordt getuned.
Dit alles voor bijna een derde van het bedrag dat mijn (vorige!!) garage had begroot. Heb dus besloten om de reparatie uit te laten voeren. Ik moet het resultaat natuurlijk nog even afwachten, maar vooralsnog lijkt dit een aardige meevaller te zijn. Waar een 2nd opinion al niet goed voor kan zijn.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Verwijderen van het roetfilter vind ik tricky gezien de plannen die er liggen. Het kon wel eens een APK-puntje gaan worden.ernesto85 schreef: Bericht van Volvoservice:
Turbo loopt stroef en moet vervangen worden. Verstuivers lekken, reinigen en pakkingen moeten vervangen worden. Roetfilter wordt gedemonteerd en software-matig weggeschreven. EGR wordt gedicht en de motor wordt getuned.
Dit alles voor bijna een derde van het bedrag dat mijn (vorige!!) garage had begroot. Heb dus besloten om de reparatie uit te laten voeren. Ik moet het resultaat natuurlijk nog even afwachten, maar vooralsnog lijkt dit een aardige meevaller te zijn. Waar een 2nd opinion al niet goed voor kan zijn.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29
De uitvoering die ik heb heeft geen af-fabriek roetfilter. Daarbij werd het mij verzekerd dat dit geen problemen geeft met uitstoot en APK.prwi schreef:Verwijderen van het roetfilter vind ik tricky gezien de plannen die er liggen. Het kon wel eens een APK-puntje gaan worden.ernesto85 schreef: Bericht van Volvoservice:
Turbo loopt stroef en moet vervangen worden. Verstuivers lekken, reinigen en pakkingen moeten vervangen worden. Roetfilter wordt gedemonteerd en software-matig weggeschreven. EGR wordt gedicht en de motor wordt getuned.
Dit alles voor bijna een derde van het bedrag dat mijn (vorige!!) garage had begroot. Heb dus besloten om de reparatie uit te laten voeren. Ik moet het resultaat natuurlijk nog even afwachten, maar vooralsnog lijkt dit een aardige meevaller te zijn. Waar een 2nd opinion al niet goed voor kan zijn.
De RDW site geeft aan dat er geen retrofit roetfilter aanwezig is en bij milieuclassificatie staat de letter R.
De waarde R staat voor "uitstoot deeltjes" minder dan 0,005 g/km. Alleen van toepassing op een personenauto of bedrijfauto met een dieselmotor die niet voldoet aan Euro 5 of hoger.
Wie weet hoe dit zit?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29
Afgelopen vrijdag eindelijk mijn V50 weer op kunnen halen bij Volvoservice. Ik heb er wat geduld voor moeten hebben (6 weken), maar alles lijkt weer naar behoren te werken!
Uiteindelijk was het vervangen van de turbo en de tuning e.d. niet het grootste probleem, maar waren het oa de verstuivers (bleven lekken) en een aantal sensoren (zoals de turbodruk-sensor) die ervoor zorgden dat de auto bij elke testrit in noodloop kwam. Ze werden er in Elst ook moedeloos van...net als ik, want mijn geduld werd wel op de proef gesteld.
Maarrrrr, de V50 werkt en heeft geen storingen meer, heeft er een paar PK (20-30) bij en spreekt zelfs Nederlands (thanks Dennis!). Op naar nog vele probleemloze kilometers in deze auto!
Uiteindelijk was het vervangen van de turbo en de tuning e.d. niet het grootste probleem, maar waren het oa de verstuivers (bleven lekken) en een aantal sensoren (zoals de turbodruk-sensor) die ervoor zorgden dat de auto bij elke testrit in noodloop kwam. Ze werden er in Elst ook moedeloos van...net als ik, want mijn geduld werd wel op de proef gesteld.

Maarrrrr, de V50 werkt en heeft geen storingen meer, heeft er een paar PK (20-30) bij en spreekt zelfs Nederlands (thanks Dennis!). Op naar nog vele probleemloze kilometers in deze auto!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 05.10.2015 - 21:02
Goed te horen dat je er weer verder mee kunt en de kosten niet de pan uit zijn gerezen.
Toch wel prettig dat er nog specialisten zijn die mee denken.
Toch wel prettig dat er nog specialisten zijn die mee denken.
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd