V50 1.6d 2005 Advies bij schade gevraagd

Geleverd vanaf 2003
ernesto85
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29

Beste forumleden,

Eerder dit jaar heb ik een volvo v50 1.6d gekocht uit 2005. Deze auto had een complete onderhoudshistorie bij de volvo dealer en een kmstand van rond de 145.000. Hij was netjes onderhouden, dus ik heb de gok gewaagd.
Nu, 20.000 km verder, heeft de auto me laten staan. Auto sloeg ineens af en wilde niet meer starten. Na te zijn afgesleept, heb ik mijn garage laten onderzoeken wat het probleem is.

Hier volgt een opsomming van de geconstateerde problemen:
- katalysator is verstopt
- carterontluchting zit verstopt / druk in het carter is te hoog
- roetfilter moet vervangen worden
- turbo is defect
- alle 4 verstuivers lekken

Mijn garage vertelde me dat het ongeveer €3750 euro ging kosten om het te laten repareren.
Ik ben sowieso niet bereid zoveel geld uit te geven aan een auto die blijkbaar zo slecht in elkaar steekt dat ik wellicht binnen aanzienlijke tijd weer bij de garage sta met een defecte turbo en/of roetfilter.

Graag wil ik van jullie weten of deze kosten een reëel lijken. Een second opinion is wellicht aan te raden, maar de auto rijdt momenteel niet, dus dat wordt ingewikkeld.

De garage gaf aan dat de onderdelen ongeveer het volgende kosten (ex btw)
Roetfilter - 620
Turbo - 765
Injectoren - 1000
Loon - 675

Daarbij komen nog een aantal 'kleinere kosten' als olie, oliefilter etc etc.

Wat vinden jullie van bovenstaande inschatting door de garage? Is dit reëel of kan het vele malen goedkoper? Hebben jullie nog andere tips?
Ik zit zelf te denken om de auto t.e.a.b. te verkopen en een andere auto te kopen. Ik heb namelijk geen vertrouwen meer in dit type.

Ik zie uit naar jullie reacties. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik zou de auto voor een scecond opinion naar een andere garage brengen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle genoemde componenten ineens tegelijkertijd defect zijn.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Fuel_80
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 30.01.2012 - 22:07

Zonder meteen een oordeel te willen vellen, maar een 2005 met roetfilter? Ik neem aan dat het een retrofit filter is en niet een filter af - fabriek?
ernesto85
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29

Marcnij schreef:Ik zou de auto voor een scecond opinion naar een andere garage brengen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle genoemde componenten ineens tegelijkertijd defect zijn.
Turbo en roetfilter zijn in ieder geval aan vervanging toe. In principe kan je er mee rijden, maar dat lijkt me niet verstandig voor het behoud van de motor. Die lekkende verstuivers, kan dat door verhoogde carterdruk komen?
Fuel_80 schreef: Zonder meteen een oordeel te willen vellen, maar een 2005 met roetfilter? Ik neem aan dat het een retrofit filter is en niet een filter af - fabriek?
Auto is van oktober 2005 en heeft dus een roetfilter af - fabriek.
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

In deze staat verkopen is waarschijnlijk een grote financiele aderlating. Ik zou hem op transport naar Dennis van Volvoservice.eu in Elst zetten en daar plan de campagne maken. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar voor veel minder dan het in de startpost genoemde bedrag een gerepareerde auto terug krijgt waar je nog vele kilomteres mee kan rijden.
ernesto85
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29

Erik V70 schreef: In deze staat verkopen is waarschijnlijk een grote financiele aderlating. Ik zou hem op transport naar Dennis van Volvoservice.eu in Elst zetten en daar plan de campagne maken. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar voor veel minder dan het in de startpost genoemde bedrag een gerepareerde auto terug krijgt waar je nog vele kilomteres mee kan rijden.
Dennis even aan de telefoon gehad. Sleep de auto er morgen even heen.
Na het telefoongesprek ben ik toch iets positiever gestemd over een eventuele toekomst met deze auto.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

maak je veel korte ritjes met deze wagen?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Op jacht naar delen van de sloop, is goedkoper dan nieuw en de meeste zaken zijn zelf te vervangen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8455
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Klopt de km stand wel?
Beetje weinig voor een diesel na 10 jaar..
meeuw
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53

iid @Ramon&Ramon, toen ik op zoek was naar een diesel uit 2005 had ik er geen 1 gezien onder de 2 ton.

@edit : vervelend vind ik nooit dat de prijzen er niet bij staan.
Laatst gewijzigd door meeuw op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NED249
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.07.2015 - 10:09
Locatie: Strijen Z-H

Beste Ernesto,

Inderdaad een typische kilometerstand voor een zelfontbrander uit 2005, echter als het verleden van de auto helemaal bekend kan dit natuurlijk wel.
Nu ben ik zelf ook in het bezit van een v50 1.6d uit 2006 weliswaar, en ik weet uit ervaring dat deze met veel korte ritten (<20 Km) gevoelig wordt voor interne vervuiling.
Misschien dat deze auto "slechts" wat ademnood heeft gekregen vanwege interne vervuiling van het luchtinlaattraject, egr dichtgekoekt etc.
De werking van de turbo kan zeer bemoeilijkt worden door de ademnood van het inlaat traject, en de vermoedelijk hoge tegendruk van het uitlaatsysteem.
Hetzelfde geld voor de carterontluchting, waarschijnlijk ook verstopt door vervuiling.
Het roetfilter kan helaas absoluut niet tegen korte ritjes, maar misschien dat deze met een geforceerde regeneratie nog tot leven kan worden gewekt.
Dat de verstuivers lekken is niet wenselijk maar dit is misschien met schoonmaken van de zitting en nieuwe brandplaatjes goed te verhelpen.
Met een beetje geluk valt de motorschade erg mee, vermoedelijk een hoop vervuiling en dan zullen de kosten best meevallen.

Mijn ervaring/gevoel met het 1.6 PSA blok is,dat zolang je het netjes warm rijd en ook weer laat afkoelen na een stevige rit het makkelijk de 3 ton moet kunnen halen.
Echter wel gevoelig op onderhoud, bv. ruim op tijd olie (5W30 A5 ) verversen ( om de 15.000 Km ) want de olie vervuild/verouderd in mijn beleving erg snel.
Jammer dat er zo'n ellendig roetfilter op zit, maar goed, alles voor het milieu... (Dat dan weer wel)
Laatst gewijzigd door NED249 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
S-40 II 2.4 Geartronic op LPG 2007
Dacia logan MCV 1.6 2007
V50 1.6d MY2006
Ford Fusion 1.6 16v 2006
Seat Cordoba 1.4 16v G3 2003
Ford Fiesta tdci 1.4 2006
Vokswagen sharan 2.0 2002
Ford mondeo 1.8 2002
Ford focus 1.8 tddi 2000
Volkswagen golf 1.9 TDI 1998
Seat Cordoba 1.9 TDI 1996
En daarvoor nog een paar ;-)
ernesto85
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29

Mensen, dank voor jullie reactie.

De kilometerstand klopt wel, auto is geïmporteerd uit Duitsland, waar je dus ook een diesel kan rijden als je minder km's maakt.
Ik rijd voornamelijk woon-werk en dat is 70 km enkele reis. Ik laat de auto ook altijd rustig warm worden en na de rit laat ik de motor altijd nog 10-20 seconden stationair draaien ten behoeve van de turbo.

@NED249; je verhaal lijkt heel erg op wat Dennis van Volvoservice mij vertelde. Laten we hopen dat het meevalt en dat ik nog vele km's plezier kan hebben van deze auto.

Overigens heb ik netjes elke 10.000 km de olie ververst (Kroonoil 5w30, dus ook geen goedkope rommel).
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Ik zou er afscheid van nemen. De 1.6D is een rotmotor, daar blijf je problemen mee houden.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
NED249
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.07.2015 - 10:09
Locatie: Strijen Z-H

Beste PRWI,

Het 1.6 PSA blok is hier in Europa in heel wat Peugeot , Citroen, Ford, en Volvo auto's geplaatst.
En waarschijnlijk het meest geleverde dieseltje in z'n tijd.
Het is meer een kwestie van statistiek, en vaak lees je op forums alleen de klachten.
Het blokje is wel gevoelig voor onderhoud, dat wel!
Maar een rotblok ? Dat lijkt mijn inziens redelijk kort door de bocht.
Laatst gewijzigd door NED249 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S-40 II 2.4 Geartronic op LPG 2007
Dacia logan MCV 1.6 2007
V50 1.6d MY2006
Ford Fusion 1.6 16v 2006
Seat Cordoba 1.4 16v G3 2003
Ford Fiesta tdci 1.4 2006
Vokswagen sharan 2.0 2002
Ford mondeo 1.8 2002
Ford focus 1.8 tddi 2000
Volkswagen golf 1.9 TDI 1998
Seat Cordoba 1.9 TDI 1996
En daarvoor nog een paar ;-)
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

1.2 TFSI en 1.4 TFSI-blokjes van VAG worden ook aan de lopende band verkocht. Dat wil nog niet zeggen dat de motoren best oke zijn.
(Helemaal een ramp icm. een DSG)
Ze zijn echt om te huilen namelijk! Ik krijg hetzelfde gevoel bij de dieseltjes van PSA...
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

NED249 schreef: Beste PRWI,

Het 1.6 PSA blok is hier in Europa in heel wat Peugeot , Citroen, Ford, en Volvo auto's geplaatst.
En waarschijnlijk het meest geleverde dieseltje in z'n tijd.
Het is meer een kwestie van statistiek, en vaak lees je op forums alleen de klachten.
Het blokje is wel gevoelig voor onderhoud, dat wel!
Maar een rotblok ? Dat lijkt mijn inziens redelijk kort door de bocht.
In dit geval spreken de statistieken niet in het voordeel van dit blok. Turbo problemen, roetfilter problemen, stijgend oliepeil etc etc. Doe mij maar een ouderwetse 5 cilinder :)
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
ernesto85
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 14.09.2015 - 10:29

prwi schreef:
NED249 schreef: Beste PRWI,

Het 1.6 PSA blok is hier in Europa in heel wat Peugeot , Citroen, Ford, en Volvo auto's geplaatst.
En waarschijnlijk het meest geleverde dieseltje in z'n tijd.
Het is meer een kwestie van statistiek, en vaak lees je op forums alleen de klachten.
Het blokje is wel gevoelig voor onderhoud, dat wel!
Maar een rotblok ? Dat lijkt mijn inziens redelijk kort door de bocht.
In dit geval spreken de statistieken niet in het voordeel van dit blok. Turbo problemen, roetfilter problemen, stijgend oliepeil etc etc. Doe mij maar een ouderwetse 5 cilinder :)
Gelukkig kunnen ze een groot deel van deze problemen (bij volvoservice/volvotune) oplossen dmv van softwarematige aanpassingen en praktisch nadenken.
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

ernesto85 schreef: [...]

Gelukkig kunnen ze een groot deel van deze problemen (bij volvoservice/volvotune) oplossen dmv van softwarematige aanpassingen en praktisch nadenken.
Daar zijn wel weer extra kosten aan verbonden. Turboproblemen los je daar niet mee op. Alleen EGR/roetfilter problemen.
Maar dat bedoelde jij denk ik ook al.

En het is een kwestie van tijd totdat de overheid zegt dat hierop gecontroleerd moet worden bij de APK.
Er wordt nu al over gesproken dat in de toekomst als een auto af-fabriek een roetfilter heeft dat deze tijdens de APK aanwezig moet zijn en functioneert.

Natuurlijk kan dit nog wel even duren en daarnaast moet de hele APK-gasmeting op z'n kop worden gezet om een goede meting te kunnen doen.
Bij uitboren is het roetfilter namelijk nog aanwezig, alleen functioneert hij natuurlijk niet meer.

Kortom, als je in gedacht hebt om de auto voor een langere tijd te gaan rijden, dan kan je in de toekomst een hoop gezeik krijgen mocht de overheid dit gaan doordrukken. En geloof me, overheid doet alles voor het milieu, dus dit gaat er ooit wel komen.

En dan laat ik de discussie: "Zijn roetfilters goed voor het milieu?" maar even achterwege. O-) :P
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
NED249
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.07.2015 - 10:09
Locatie: Strijen Z-H

Inderdaad,

Doe mij ook maar een ouderwetse 5 cilinder! Graag zelfs!
Alleen heden ten dagen wordt de auto industrie geplaagd door milieuwetgeving en zijn daarom genoodzaakt om astronomische pk's en Nm uit een blokje te peuteren met zeer beperkte slagvolumes.
Aan de ene kant, moeten deze motoren maximaal presteren, aan de andere kant, mogen deze motoren bijna niks meer uitstoten en zeer schraal hun maximale vermogen leveren.
Om de huidige milieu normen te halen moeten ze regelmatig hun eigen uitlaatgassen consumeren (EGR), en alle koolwaterstoffen nogmaals verteren.
Gevolg, inwendige vervuiling, en inderdaad iedere moderne motor gaat hier onder gebukt.
Daarnaast, ook nog eens geplaagd door een kurk in de uitlaat (DPF) vindt ik het nog een prestatie om 110PK uit een 1.6 dieseltje te peuteren, en dat het vaak lang goed gaat valt te roemen.

Even ter verdediging van het 1.6 PSA blok:
Ontdoe dit gemartelde blokje van z,n roetfiter en turbo en EGR en ik beloof u dat deze net zo betrouwbaar zal blijken als de goeie ouwe 5 cilinder atmosferische diesel. ( neem dan wel genoegen met een Pk of 60 )
Echter zal deze de huidige emissie normen waarschijnlijk niet meer halen, en het vermogen is ook niet echt om naar huis te schrijven. De keuze is helaas niet meer aan de consument....leve de milieu maffia en het is inderdaad nog maar de vraag of zo'n DPF beter is voor het milieu.
Laatst gewijzigd door NED249 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S-40 II 2.4 Geartronic op LPG 2007
Dacia logan MCV 1.6 2007
V50 1.6d MY2006
Ford Fusion 1.6 16v 2006
Seat Cordoba 1.4 16v G3 2003
Ford Fiesta tdci 1.4 2006
Vokswagen sharan 2.0 2002
Ford mondeo 1.8 2002
Ford focus 1.8 tddi 2000
Volkswagen golf 1.9 TDI 1998
Seat Cordoba 1.9 TDI 1996
En daarvoor nog een paar ;-)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”