Vredestein quatrac 5

Geleverd vanaf 2003
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Camino schreef: Ik heb goede ervaringen met Hankook Optimo 4S.

Goede prijs en slijtvast. Good Year en Vredestein zijn een stuk duurder en slijten sneller.

Hankook wordt standaard onder alle Hyundai's geleverd, dus zo'n slecht merk zal het niet zijn.
Camino schreef: Hankook is op zich een goede band maar de all season, dus de optimo 4s wordt door de anwb behoorlijk afgewaardeerd vanwege ondermaatse prestaties op sneeuw en ijs.
Dat is dus precies de reden waarom ik die knetterharde slijtvaste "groene" banden mijd. Door de harde slijtvastere compounbd boet je in aan grip en rijcomfort.

Het is dat het niet zomaar even kan, maar leg voor de lol eens een goede, zachtere zomerband op je auto, ik garandeer je dat je zoveel beter rijd, ook op nat en kouder wegdek.

Die aanname dat als een automerk een bepaald merk band af fabriek monteert het dan ook maar direct een goed merk is, tsja... Ford monteerde in USA vaak Firestone banden, totdat er in de jaren 90 ineens veel veiligheids issues mee waren. Wat mij betreft een aaname die op niets gebaseerd is.

Maarja ik ben actief op veel verschillende auto fora, en elk jaar weer rond deze tijd laait de discussie weer op. Ieder heeft zo zijn eigen redenen om wel of niet winterbanden te rijden.

Ik rijd wel op winterbanden elke winter, al jaren lang, en bevalt al jaren prima. Met de Avensis, zoals ik hierboven al ergens schreef, eens een poosje in de winter op Energy Savers van Michelin (zaten bij levering onder de auto) gereden, wat een drama op sneeuw...

Als ik een winterband kan aanraden: Nokian WR D3 en (net geintroduceerd) Nokian WR D4. Fijne banden voor een redelijke prijs.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Camino
2nd Gear member

Inmiddels weer een paar maanden verder en wellicht zijn er leden die de Vredestein Quatrac 5 inmiddels gemonteerd hebben. Ik ben nu echt aan nieuwe banden toe. Mijn voorkeur gaat echt uit naar een all-season band. Voornamelijk omdat we regelmatig in Duitsland komen en de winterband of in dit geval een goedgekeurde all season band daar een verplichting is. Discussie over dat het beter is winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer te hebben ken ik maar is geen optie voor mij.

Concreet dus nogmaals de vraag: Hoe zijn de ervaringen met de Quatrac 5?
foxtrot
2nd Gear member

http://www.autovandaag.nl/autonieuws/11 ... andentest/

Misschien zijn deze ook wat michelin cross-climate.
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
mad2000
2nd Gear member

Wij hebben alle smaken door elkaar (gehad) hier...
De Quatrac3, Quatrac5 en QuatracLite.... Op dit moment rijd ik zelf in de XC90 op de Quatrac3 en mijn vriendin heeft de nieuwere Quatrac5 versie op haar Mitsu.ASX.

Op de XC90 bevallen ze prima... Aardig stil en geen enkel probleem op nat of vorstig wegdek. Onder de vorige auto (S80) zaten ook Quatrac3's en bij normaal rijgedrag deden deze het in de sneeuw prima!
Ik zeg bewust normaal rijgedrag omdat je op de snelweg heel veel chauffeurs hun snelheden niet aan ziet passen aan de weersomstandigheden. Met andere woorden ze rijden in de winter zo mogleijk nog harder en associaler als op hun zomerbandjes. Een XC90 is geen racewagen maar een auto waar je rustig van word.... Uitstekende band voor mijn rijstijl....

Alleen in de bocht voel je dat de banden iets minder grip hebben. Maar in de Mitsu ASX van mijn vriendin merk je daar helemaal niks van dus ik wijt het maar aan het gewicht van de XC90. Scheelt toch bijna een ton met een ASX namelijk....

Ik weet dat er veel mensen hier tegen 4seizoen banden zijn maar voor de doorsnee chauffeur voldoen ze prima... Gewoon doen.
Laatst gewijzigd door mad2000 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Camino
2nd Gear member

Ik heb ze vandaag onder de auto laten monteren en meteen goed uitgeprobeerd, de Vredestein Quatrac 5. Standaardmaat 205 55 16. Ik moet zeggen een heerlijke en stille band. Kan hem echt aanraden voor de V50.
G.B.
1st Gear member

Er staan m.i. onwaarheden hier in dit topic.

In Duitsland is het niet verplicht winterbanden te monteren. Wat wel zo is, is dat je banden moeten passen bij de weersomstandigheden. Is het winters dan zul je dus winterbanden of all seasonbanden moeten hebben. Dat geldt ook zo als die omstandigheden zich tijdens het voorjaar of herfst voordoen.

Daarbij wordt een band in Duitsland aangemerkt als winterband als die voldoet aan de vereiste "tekens" op de wang en, en dat vergeten velen, er een minimale profieldiepte is van 4 mm.

Winterbanden en all seasonbanden slijten dus niet alleen sneller, ze zitten ook eerder aan hun limiet. Wel kun je sedan uiteraard blijven gebruiken onder niet-winterse omstandigheden. Komt dit zo uit tijdens de zomer heb je geluk, gebeurt het tijdens de winter zul je alsnog (en dus eerder) moeten wisselen of nieuwe aanschaffen.

Kortom, voor mij. 2 sets banden, 1 voor de zomer en 1 voor de winter.
Laatst gewijzigd door G.B. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Aalp
1st Gear member

Ik kan me vergissen maar volgens mij is de genoemde profieldiepte van 4mm een advies, ook winterbanden hebben een minimum profiel (wettelijk) van 1.6mm. Heb even bij de ADAC gekeken en vond daar dit :

. Die gesetzlich vorgeschriebene Mindestprofiltiefe beträgt auch für Winterreifen 1,6 Millimeter. Der ADAC empfiehlt aber aus Sicherheitsgründen mindestens vier Millimeter.
Camino
2nd Gear member

Kan me allemaal niet zo boeien. Het zijn fijne banden, niet idioot duur en ze rijden lekker. Uit diverse tests komen ze zowel in zomeromstandigheden en in de winter er als goed uit dus ik ben content en van dat gewissel af.
Michel84
2nd Gear member

Aalp schreef: Ik kan me vergissen maar volgens mij is de genoemde profieldiepte van 4mm een advies, ook winterbanden hebben een minimum profiel (wettelijk) van 1.6mm. Heb even bij de ADAC gekeken en vond daar dit :

. Die gesetzlich vorgeschriebene Mindestprofiltiefe beträgt auch für Winterreifen 1,6 Millimeter. Der ADAC empfiehlt aber aus Sicherheitsgründen mindestens vier Millimeter.
In Oostenrijk moeten winterbanden voldoen aan de wettelijke eisen van minimaal 4mm (onder winterse omstandigheden).
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic (Obbe Tune), 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
JTC30
3rd Gear member

Ik zit erover te denken deze banden op mijn wintervelgen te leggen. Echte winters met veel sneeuw hebben we hier niet, en ik denk dat bij een kwakkelwinter allseasons weleens de betere keuze kunnen zijn. Want ik denk dat winterbanden alleen veel beter zijn in de sneeuw en op ijs. Klopt dit? Op droog en nat verwacht ik eigenlijk de allseasons als beter en ook iets slijtvaster..
En mocht er toch wat sneeuw vallen dan ben ik tenminste een beetje voorbereid en worden mijn mooie lm-velgen niet aangetast door pekel..
Qua zomerbanden heb ik sowieso een ander maatje..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
BjornVrijburg
2nd Gear member

Ik heb ze ook sinds juli er onder liggen. Heerlijk stil in vergelijking met de Michelins die er eerder onder lagen. Maar die waren echt op. Merk wel meer grip in de bochten en bij het remmen. Nog niet veel regen gehad, dus daar kan ik niks over zeggen.
Volvo V50 D2 Momentum, MY11, Barentzblue, navigatie, beige leder
texelaar
1st Gear member

Meer mensen ervaring met de Quatrac5? Ik zit er ook over na te denken deze te monteren.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”