Pagina 2 van 2
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 22:07
door hvt
Ik zit ook op de 700 tot 1000km per week in de master L2H2, leasebakbeest van de werkgever.
En dit hoofdzakelijk alleen in friesland.
Zou het pas knap vinden als ze deze elektrisch zouden kunen laten rijden.
Mag max 3500kg wegen, en laten we het er maar op houden dat hij dit excact weegt.

Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 22:43
door wim de jong
Nou, zo'n L2H2 is geen enkel probleem elektrisch.
Er zijn elektrische vrachtwagens, die zo fluisterstil in de nacht in de binnenstad kan bevoorraden.
Ver in de buitenwijk koppelen ze de elektrische truck los, aan de lader, en rijden verder met de diesels naar de volgende stad.
Het probleem met de L2H2 is dat je dan hoorlijke bagage ruimte kwijt bent voor de accu's, wil je een fatsoenlijke actieradius krijgen. En dat wil je ook niet, want zoals je zlef eigenlijk zegt......bakbeest moet vol.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 15.10.2015 - 23:52
door JeroenSpock
PER DAG! Wie rijdt er nou echt de accu's (600 km) in 1 dag leeg?
En als Arriva op Schiermonnikoog met elektrische (Chinese) bussen kan rijden, kan een kleine vrachtauto dat ook.
Ik ben benieuwd hoe de subsidie's er over 4 jaar uit zien, of Volvo moet met een goedkope EV komen.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 16.10.2015 - 00:19
door hvt
Elke keer als ik een nieuwe bestelbus krijg, allen formaat L2H2, is deze weer zwaarder.
Het laadvermogen wordt elke keer dus al minder.
Als er dan ook nog accu's in moeten, kan ik qua gewicht alleen nog maar mijn gereedschap mee nemen.
Zou ik het ook met een xc90 T8 kunnen doen.
Denk dat er ook nogal wat accu's in moeten. Door het gewicht, geen stroomlijn, veel binnenweggetjes met veel rotondes en drempels is het verbruik met diesel al 1:7 a 8.
Met 100 liter kom ik vaak de week niet door.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 17.10.2015 - 18:39
door valser
Het succes van Tesla ten spijt, is een volledig elektrische auto nu geen partij voor een traditionele auto. Dat ligt met name aan de actieradius, en ook zoals genoemd, kan een groot deel van NL niet meer met de caravan op vakantie.
Het zal toch van de waterstof/fuelcel aandrijving moeten komen lijkt me. De techniek is er. De infra nog niet. Die volgende stap wordt, en dat is 'common knowledge', tegengehouden en vertraagd door de auto-lobby, die miljarden geïnvesteerd hebben in dieseltechniek. En die oude techniek moet tot de laatste druppel worden uitgeperst. Het is aan de politiek om hier keuzen te maken, maar tot nu toe zitten die teveel aan tafel met de auto-lobby.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 17.10.2015 - 19:00
door JeroenSpock
Wat zien mensen toch in die waterstof auto's? Het is alleen maar een extra stap om de auto te laten rijden. Elektriciteit van het net --> zo in de accu. Of, Elektriciteit van het net --> waterstoffabriek (tegen die tijd opgekocht door de oliemaatschappijen) --> tankstation --> auto.
Even snel aan Google gevraagd hoe ver zo'n waterstof auto dan komt met een volle tank, ook 500-600 km.
De politiek heeft geen keuze, die doet braaf wat de grote bedrijven van ze vragen.
Het is nu aan de eigenwijze bedrijven als Tesla de taak om zich daar niets van aan te trekken en stug overal tegen in gaan.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 22.10.2015 - 20:36
door volvo708090
Ik heb ergens een interessant stuk gelezen, nou ja, kruiselings over gegaan wegens te weinig tijd. het was een toekomstvisie, werkend als prototype, waarbij je met een mini waterstof centrale thuis kon stroom maken en opslaan zowel voor het huis als de wagen. Dàt lijkt me wel wat
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 22.10.2015 - 20:45
door Oceanracer
JeroenSpock schreef:
Wat zien mensen toch in die waterstof auto's? Het is alleen maar een extra stap om de auto te laten rijden. Elektriciteit van het net --> zo in de accu. Of, Elektriciteit van het net --> waterstoffabriek (tegen die tijd opgekocht door de oliemaatschappijen) --> tankstation --> auto.
Even snel aan Google gevraagd hoe ver zo'n waterstof auto dan komt met een volle tank, ook 500-600 km.
De politiek heeft geen keuze, die doet braaf wat de grote bedrijven van ze vragen.
Het is nu aan de eigenwijze bedrijven als Tesla de taak om zich daar niets van aan te trekken en stug overal tegen in gaan.
Simpel toch? Water is overal voorhanden, stroom niet! Juist de beperking van het opslaan van stroom is het probleem met die electrische auto's. Door met je eigen stroomvoorziening te gaan rijden, heb je welhaast een onbeperkte actieradius.
En inderdaad, je kunt de auto thuis ook nog eens de stroom laten leveren voor je wasmachine en je droger. Toekomst? Geen idee, de techniek is er al, alleen de politieke wil ontbreekt. En dat laatste heeft dan weer met het grote geld te maken en natuurlijk niks met het milieu.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 22.10.2015 - 21:09
door Oceanracer
Maargoed, dit topic ging over electrische auto's en niet over waterstof. Dus ga ik daar graag even op in.
Eenmaal electrisch gereden, wil je nooit meer anders! Geen getril, geen motorgeluid, geen geschakel en je complete motorvermogen beschikbaar vanaf 0 toeren per minuut, dus je auto schiet werkelijk van z'n plek. Vanaf het moment dat je gaat zitten, tot je weer uitstapt, is het autorijden 2.0.
Fastned doet enorm haar best om voor een goede landelijke dekking te zorgen als het gaat om snel (bij)laden. Niet zoals thuis met 10 of 16 Ampère te laden, maar gewoon 50.000 Watt per uur in je auto stampen! Dus even "stekkeren", bakje doen en weer verder genieten. Wacht écht, autorijden zonder brandstofmotor is echt zó veel plezieriger.
Het is natuurlijk een non-argument dat het slecht voor de rijlesbranche is. Ik geef ook rijles in een automaat en die markt zal alleen maar verder groeien. En zeg nou zelf, wat voegt dat hele geschakel nou toe aan het autorijden? Omdat het echt iets is voor stoere mannen? Dat was roken ook, net als paard rijden en een rode zakdoek om je hoofd geknoopt. Beetje met je tijd meegaan noem ik dat...
Ik heb afgelopen zomer met de E-Golf mogen rijden en ben écht om. Enige probleem met die auto is de actieradius van 192 km. Als Volvo die weet te verdubbelen ben ik er van overtuigd dat Volvo die doelstelling van 10% nog gaat overstijgen, zéker als de bijtelling voor die auto's 0 % blijft.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 23.10.2015 - 14:41
door Max
klopt, dan ga ik er ook serieus over nadenken om er eentje aan te schaffen, tot die tijd moet de XC het maar volhouden.
Re: Volvo gaat volledig elektrische middenklasser bouwen
Geplaatst: 23.10.2015 - 19:58
door NielsPHEV
Quota schreef:
lint schreef:
Dat zal vast wel een keer gebeuren maar de echte petrol-heads zullen altijd blijven bestaan al is het maar als herinnering aan de goede oude tijden.
Klopt, je hebt nu ook nog oude bromsnorren die keuvelen en kwijlen bij stoommachines....
stoommachines zijn cool, overigens zijn nagenoeg alle e power plants gebaseerd op stoomturbines