Pagina 2 van 2

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 10:48
door MN-NL
als je het een beetje handig plant ligt je bestemming in een andere tijdszone, kom je eerder aan dan je vertrokken bent en is het verbruik per uur zelfs negatief.......

en bankhangend nadenken over de materie reduceert iig het verbruik tot nul. Eerste winst :D

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 12:55
door lint
V70/2.4D/2003 schreef: Cum Laude mijn waarde
Daar kijk ik nu niet van op.

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 17:22
door Summum
Ik geloof dat Aesthetics inmiddels gillend is weggerend, foei heren niet zo plagen!

Toch even een eigen ervaring delen. De laatste keer dat ik naar Denemarken reed heb ik op de heenweg zo stevig mogelijk doorgereden. Dat wil zeggen, waar de situatie het toeliet in NL en DK ca. 10km/u boven de max. toegestane snelheid en in Duitsland waar mogelijk 160 of meer. Uitschieters tot 200. Op de terugweg heb ik de hele weg de ACC op gezet, in NL en DK op de max. snelheid en in Duitsland continue op 130km/u gehad. Op deze rit van ca. 8-8,5 uur scheelde het welgeteld 20 minuten reistijd. Het verbruik was op de heenweg echter wel zo'n 15-20% hoger.

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 17:27
door Ben
Zie je wel. Al dat gejakker is nergens voor nodig.

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 18:11
door lint
Als je al wat langer auto rijdt is dat natuurlijk geen nieuws, brandstofverbruik is hoger en je hebt meer stress bij sneller rijden.

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 19:58
door snorremans
Ik zou gewoon het eerste stuk overslaan :D dat scheelt pas echt brandstof :lol:

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 21:42
door Fredraket
FIETSEN!! Dat scheelt pas echt!

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 21:44
door lint
Fredraket schreef: FIETSEN!! Dat scheelt pas echt!
Daar kan je moe van worden en ernstig nat bij regenweer.

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 21:55
door JeroenSpock
Theoretisch haal je met een fiets, met de rolweerstand en luchtweerstand op aarde, een verbruik van omgerekend ongeveer 480 kilometer met 1 liter benzine. Bij normale inspanning (dan levert een gezonde jongeman zo'n 200-300 Watt) rijdt je dan exact 20 kilometer per uur. Bij 'vol gas' (750 Watt) met een normale huis tuin en keuken fiets haal je 44 km/u, ik weet helaas niet wat dan het verbruik is maar die 480 kilometer haal je echt niet meer.
En voor de weetjes: Doe je hetzelfde op de maan bij 'vol gas' op dezelfde fiets, dan haal je zomaar 3820 kilometer per uur, de helft van de ontsnappingssnelheid van de maan :)
Dat je het even weet.

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 10.11.2015 - 22:04
door Fredraket
JeroenSpock schreef: Theoretisch haal je met een fiets, met de rolweerstand en luchtweerstand op aarde, een verbruik van omgerekend ongeveer 480 kilometer met 1 liter benzine. Bij normale inspanning (dan levert een gezonde jongeman zo'n 200-300 Watt) rijdt je dan exact 20 kilometer per uur. Bij 'vol gas' (750 Watt) met een normale huis tuin en keuken fiets haal je 44 km/u, ik weet helaas niet wat dan het verbruik is maar die 480 kilometer haal je echt niet meer.
En voor de weetjes: Doe je hetzelfde op de maan bij 'vol gas' op dezelfde fiets, dan haal je zomaar 3820 kilometer per uur, de helft van de ontsnappingssnelheid van de maan :)
Dat je het even weet.
Zat jij bij Ger in de klas? :D

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 12.11.2015 - 22:29
door VolvoTech
En in zijn achteruit?

Re: Vraag over het verbruik

Geplaatst: 22.01.2016 - 19:58
door Volvolof
Even terugkomend op de originele vraag. Heel lang geleden werkte ik bij Van Doorne's Transmissie en kreeg ik ook plaatjes te zien van het motor rendement bij diverse toerentallen en belasting.
De toenmalige turboloze motoren hadden het hoogste rendement bij wat lagere toerentallen en bijna plankgas (zeg maar 80%).
Al lang voor het nieuwe rijden paste ik dat dus toe. Met relatief veel gas en tijdig opschakelen heb ik met een V70 2.4 benzine gemiddeld 8.6 l/100km gereden (over 140000km). Best netjes dacht ik.
Met mijn nieuwe 1.6 Turbo viel het verbruik met een dergelijke rijstijl zwaar tegen. Het gaspedaal minder diep intrappen bij het accelereren zodat die de overboost niet aanspreekt scheelt duidelijk in gebruik.
Blijkbaar passen ze iets van mengsel verrijking toe bij hoge belasting van die motor.