Goeiedag,
Ik vraag het me heel vaak af dus bij deze mijn vraag.
Is er verschil in brandstof verbruik wanneer je continu rijdt en schakelt met 10/30% het gas pedaal in in te drukken vergeleken met 70/100% het pedaal in te drukken. Dat wel continu overschakelen tussen de 2000 en 3000 toeren.
Ik rijd veel en wil het graag weten.
Mij lijkt het dat er wel degelijk verschil is in het verbruik i.v.m. het feit dat de gasklep bij 100% het gas pedaal in te drukken helemaal open staat. Dan neemt hij toch veel meer benzine dan wanneer je 30% het gas pedaal in trapt?
De vraag klinkt misschien stom, maar daar ben ik gewoon heel erg benieuwd naar.
Groetjes
Vraag over het verbruik
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Tuurlijk verbruikt hij meer als je het gaspedaal dieper indrukt, maar om een bepaalde snelheidstoename te bewerkstelligen ben je met vol gas eerder op de gewenste snelheid en is de duur van dit hoge verbruik (veel) korter dan wanneer je gaspedaal veel minder diep in trapt. Uiteindelijk zul je met vol gas vaak net ietjes meer verbruiken doordat je gemiddelde snelheid hoger ligt en iets meer energieverliezen zijn, maar dit zorgt er dus wel voor dat je je sneller zult verplaatsen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 08.10.2015 - 19:51
Het klopt inprincipe wel wat je zegt. Maar mensen zeggen ook dat je met 110/km/u meer verbruikt dan met 120km/u. Inprincipe klopt dat ook wel, maar stel je voor je rijdt 100 km. Dan ben je, wanneer je 120km/u rijdt ipv 110km/u, rond de 5 minuten(volgensmij) eerder op je bestemming. Dan verbruik je met 110km/u wel minder, maar je rijdt ook 5 minuten langer.
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Mijn excuus om 60 op cc te rijden ip 50-55, dan verbruikt ie aanzienlijk minder omdat ie dan net iets mooier loopt.



Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
Luchtweerstand is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Een dubbel zo hoge snelheid betekent dus een 4x zo hoge luchtweerstand. Naast het in beweging brengen van de massa van de autoe en het overwinnen van de rolweerstand is er dus ook de luchtweerstand. En iedereen die wel eens met een hoge aanhanger of een caravan heeft gereden weet dat die invloed niet mis is.....
En al die weerstanden worden overwonnen door de motor, die daarvoor brandstof vraagt. En hoe meer weerstand, hoe meer brandstof. Ik begrijp de bewering ook niet dat een auto bij 120km/h zuiniger zou rijden dan bij 110. Dat zou een bom leggen onder alle beweringen van de milieuactivisten.
De kunst is om gas te geven tot je qua toeren in het bereik zit waar de motor het meest efficiënt werkt. En op die stand te houden tot je de gewenste snelheid hebt bereikt en dan de CC erop in een hoge versnelling. Succes!
En al die weerstanden worden overwonnen door de motor, die daarvoor brandstof vraagt. En hoe meer weerstand, hoe meer brandstof. Ik begrijp de bewering ook niet dat een auto bij 120km/h zuiniger zou rijden dan bij 110. Dat zou een bom leggen onder alle beweringen van de milieuactivisten.
De kunst is om gas te geven tot je qua toeren in het bereik zit waar de motor het meest efficiënt werkt. En op die stand te houden tot je de gewenste snelheid hebt bereikt en dan de CC erop in een hoge versnelling. Succes!
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
OMG dit meen je toch niet... Gemiddeld verbruik wordt gemeten middels aantal liters + afstand en heeft niets te maken met hoe lang je rijdt.Aesthetics schreef: Het klopt inprincipe wel wat je zegt. Maar mensen zeggen ook dat je met 110/km/u meer verbruikt dan met 120km/u. Inprincipe klopt dat ook wel, maar stel je voor je rijdt 100 km. Dan ben je, wanneer je 120km/u rijdt ipv 110km/u, rond de 5 minuten(volgensmij) eerder op je bestemming. Dan verbruik je met 110km/u wel minder, maar je rijdt ook 5 minuten langer.
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24660
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Is het niet zo dat als je harder en dus korter rijdt, je eigenlijk tijdswinst hebt doordat je minder kilometers aflegt? Als in binnenbochten nemen etc.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52
Hoe hoger je gemiddelde snelheid, des te korter de tijd die je nodig hebt om je bestemming te bereiken. Theoretisch klopt het, maar in de praktijk heb je te maken met andere weggebruikers, wegsituaties (verkeerslichten, kruisingen, rotondes) en dan weegt het sneller rijden vaak niet op tegen de tijdswinst van hooguit enkele tientallen seconden.
Het verbruik bij hogere snelheden is mede afhankelijk van de verhoudingen van de versnellingsbak. Bij moderne auto's is de laatste versnelling(sbakverhouding) dusdanig laag dat je bij een zuchtje tegenwind al moet terugschakelen. Het zou zomaar kunnen dat de motor bij 130 km/h net rond een wat gunstiger toerental zit en wellciht wat minder verbruikt.
Vloeiend rijden, anticiperen en dergelijke levert wellicht net zo veel tijdswinst op als jakkeren. Afgelopen zomer met een V70 Classic 2.5TDI met automaat ruim 5.500 kilometer gereden in tien dagen (tripje naar Porrtugal) en volop gebruik gemaakt van de cruise control en ter plekke geldende maximum snelheid. Verbruik ruim 1:16, ik hoefde niet te letten op radar- en/of lasercontroles en die paar automobilisten die veel harder reden, passeerde ik weer bij het volgende tankstation.
Het verbruik bij hogere snelheden is mede afhankelijk van de verhoudingen van de versnellingsbak. Bij moderne auto's is de laatste versnelling(sbakverhouding) dusdanig laag dat je bij een zuchtje tegenwind al moet terugschakelen. Het zou zomaar kunnen dat de motor bij 130 km/h net rond een wat gunstiger toerental zit en wellciht wat minder verbruikt.
Vloeiend rijden, anticiperen en dergelijke levert wellicht net zo veel tijdswinst op als jakkeren. Afgelopen zomer met een V70 Classic 2.5TDI met automaat ruim 5.500 kilometer gereden in tien dagen (tripje naar Porrtugal) en volop gebruik gemaakt van de cruise control en ter plekke geldende maximum snelheid. Verbruik ruim 1:16, ik hoefde niet te letten op radar- en/of lasercontroles en die paar automobilisten die veel harder reden, passeerde ik weer bij het volgende tankstation.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40982
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
en alles staat tot de verhouding van uurloon t.o.v. het minimum inkomen en de kostprijs van de brandstof.
Niet te vergeten de rekentijd en het aantal kilometers dat je rijdt om de afstand te overbruggen.
Niet te vergeten de rekentijd en het aantal kilometers dat je rijdt om de afstand te overbruggen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
En als je nou doorpeunt tot 200km/u en dan laat uitrollen tot 100km/u ? En dat blijven herhalen?
(Bij uitrollen verbruik je minder, hoe komt de berekening dan uit?)

(Bij uitrollen verbruik je minder, hoe komt de berekening dan uit?)


Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Laten we vooral hellingspercentages niet vergeten. En hoe hoger je komt, hoe minder zuurstof. Zucht, wat een complexe materie 

V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Dan moet je het harder slijten van je banden weer gaan meerekenen. Is er een wiskundige in de zaal?VolvoTech schreef: En als je nou doorpeunt tot 200km/u en dan laat uitrollen tot 100km/u ? En dat blijven herhalen?
(Bij uitrollen verbruik je minder, hoe komt de berekening dan uit?)
![]()
![]()
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Nee, wel eentje die boerenkoolpsychologie heeft gestudeerd en die is van mening dat er een paar terug moeten naar MAVO-2 om de natuurkunde-, wiskunde- en statistieklessen weer op te frissen.4wielen schreef:Dan moet je het harder slijten van je banden weer gaan meerekenen. Is er een wiskundige in de zaal?VolvoTech schreef: En als je nou doorpeunt tot 200km/u en dan laat uitrollen tot 100km/u ? En dat blijven herhalen?
(Bij uitrollen verbruik je minder, hoe komt de berekening dan uit?)
![]()
![]()
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Altijd al in geïnteresseerd geweest, maar leek me zo'n moeilijke studie. Vertel er eens wat meer over!V70/2.4D/2003 schreef: Nee, wel eentje die boerenkoolpsychologie heeft gestudeerd
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52
<grin> Bij het uitrollen verbruikt de motor geen brandstof.... beweert men. Mijn diesel blijft echter wel draaien, zonder brandstof?VolvoTech schreef: En als je nou doorpeunt tot 200km/u en dan laat uitrollen tot 100km/u ? En dat blijven herhalen?
(Bij uitrollen verbruik je minder, hoe komt de berekening dan uit?)
![]()
![]()
En neem de bochten ruim, dan slijten je banden minder hard

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik had als bij-vak "condomologie".....en dat is de studie ten aanzien van het eindeloos l*llen zonder tot een vruchtbaar gesprek te komen.4wielen schreef:Altijd al in geïnteresseerd geweest, maar leek me zo'n moeilijke studie. Vertel er eens wat meer over!V70/2.4D/2003 schreef: Nee, wel eentje die boerenkoolpsychologie heeft gestudeerd

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Moeiteloos gehaald zeker?V70/2.4D/2003 schreef: Ik had als bij-vak "condomologie".....en dat is de studie ten aanzien van het eindeloos l*llen zonder tot een vruchtbaar gesprek te komen.![]()

V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Cum Laude mijn waarde
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24660
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Ger, lieve ouwehoeroloog van me, als iedereen lekker zuinig en rustig gaat rijden, heb jij straks pennen en geeltjes over...
Enneh, houden we bij de tijdswaarneming ook rekening met de periodieke astronomische tijdsaanpassing?
Enneh, houden we bij de tijdswaarneming ook rekening met de periodieke astronomische tijdsaanpassing?
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!