Pagina 2 van 3

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 10:53
door NielsPHEV
Walter schreef: zeker als het hele proces vertrouwt op het 'just-in-time' principe.
Ik ben alles behalve een logistiek specialist maar ik vraag me serieus af de voordelen van het "just in time" principe (eigenlijk hetzelfde als "almost too late"), het korter hebben van voorraden, en het later hoeven betalen van leveranciers altijd opweegt tegen de nadelen, de kwetsbaarheid, minder flexibiliteit en de markt klansen die je hiermee creert voor collega leveranciers. Voorlopig overigens nog geen winterbanden weer....

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 11:14
door Hans oet Twent
NielsPHEV schreef:
Walter schreef: zeker als het hele proces vertrouwt op het 'just-in-time' principe.
Ik ben alles behalve een logistiek specialist maar ik vraag me serieus af de voordelen van het "just in time" principe (eigenlijk hetzelfde als "almost too late"), het korter hebben van voorraden, en het later hoeven betalen van leveranciers altijd opweegt tegen de nadelen, de kwetsbaarheid, minder flexibiliteit en de markt klansen die je hiermee creert voor collega leveranciers. Voorlopig overigens nog geen winterbanden weer....
Zijn leuke processen de voorraad minimaal te houden en een maximaal rendement eruit te halen. Meestal gaat dat goed. En soms is het wat uitdagend te noemen. Minimum Stock Quantity wordt eigenlijk dagelijks bijgestuurd. Erg leuk als je je forecast goed hebt geprognotiseerd en er dan een klant is die ineens een aanslag op jouw minimale voorraad doet. Dan worden er mensen nerveus en moet er weer van alles uit de kast gehaald worden om die minimale voorraad weer op niveau te krijgen :D :D :D

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 20:35
door Harryeast
Ik laat hem ook op de 20" af fabriek op winterbanden zetten. Wou eerst groter maar gezien de verplichting van sneeuwkettingen op sommige plekken uiteindelijk voor 20" gekozen.

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 20:47
door Conradi
Past op 20" dan nog sneeuwkettingen? Ik dacht dat 19"de limiet was?

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 20:56
door SRI
Conradi schreef: Past op 20" dan nog sneeuwkettingen? Ik dacht dat 19"de limiet was?
Ivm ruimte in de wielkast?

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 20:59
door Conradi
Dat vermoed ik, maar Volvo is er niet duidelijk in. Uit de handleiding:

Sneeuwkettingen
Volvo adviseert om geen sneeuwkettingen te
gebruiken bij bandenmaten van meer dan
19 inch.

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 21:02
door M@rvin
Er zijn zelfs kettingen op 22" mogelijk meen ik

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 21:19
door Conradi
Geen idee, de handleiding adviseert alleen maar, da's toch iets anders dan een verbod.... ;-)

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 21:40
door Harryeast
Volvo vertelde dat 20" max was voor ze ivm de Volvo Centrax kettingen die ze mee leveren.
Dat is het klik en klaar systeem :)

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 21:50
door M@rvin
Tegenwoordig zijn alle systemen redelijk klik en klaar, na een stuk rijden is het vaak nog maar 1x opspannen voor zover dat niet automatisch gaat

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 22:08
door NielsPHEV
Mij is ook verteld dat 20 inch prima gaat met de centrax kettingen

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 12.11.2015 - 23:18
door Jers3n
Voor zover niet bekend, ter verduidelijking, het gaat bij sneeuwkettingen en 'de restrictie' meestal om de ruimte naast het wiel (aan de binnenkant) tussen band en veerpoot/wielkast, niet zozeer om de ruimte in de hoogte/lengte. Omdat een grotere velgmaat meestal ook een bredere velg en band betekend wordt er vaak vanaf een bepaalde breedte een beperkend advies gegeven. Soms passen kettingen met dunnere/kleinere schakels dan nog wel, afhankelijk van de resterende tussenruimte, maar dat hoeft niet zeker zo te zijn.
Loopvlak kettingen, zoals de centrax kettingen, komen in het geheel niet achter cq. aan de binnenkant van het wiel en kunnen dus bij grotere (lees bredere) maten wel gemonteerd worden. Al zal daar ook een max aan zitten.

Kleine noot, bij de oudere centrax kettingen was een bepaalde maat ketting geschikt voor een aantal bandenmaten. Afhankelijk van de exacte bandenmaat was het dan soms nodig 1 of meer kettingdelen een schakeltje (of schakeltjes) in te korten.
Ik weet niet of dat bij het huidige model nog steeds zo is, maar mocht je verwachten ze nodig te hebben (met AWD op winterbanden kom je een heel eind) cq. zeker willen weten dat ze in 1 keer goed passen mocht je ze toch nodig hebben, is thuis voor vertrek even proberen/passen (op een stukje onverhard of indien het er ligt sneeuw) wellicht een goede tip.
Dan merk je meteen of de wielmoeradapter past, al zal dat bij door Volvo geleverde kettingen wel kloppen.
En te grote/ruime ketting (zeker bij iets hogere snelheid dan stapvoets) kan teveel loskomen van het loopvlak van de band en wel schade veroorzaken of er snel aflopen. En het bijkomend grote voordeel van goed passende centrax-en is natuurlijk dat het in principe 'simpelweg goed opleggen en wegrijden' is, zoals ook te zien in de promo-filmpjes. Maar dan moet het dus wel goed passen.

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 13.11.2015 - 08:00
door cirrusflyer
Ik heb de grote 22" velgen besteld en de standaard R-design 20" 5-spaaks worden omgezet in winterwielen. Ik zal trouwens nog even navragen met welke set ie geleverd wordt (neem aan winter), want hij kan elk moment binnenkomen bij de dealer :D

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 13.11.2015 - 08:03
door M@rvin
Hebben jullie al nagedacht welk merk en type winterbanden gemonteerd gaan worden?

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 13.11.2015 - 08:41
door diesel01
Jers3n schreef: Voor zover niet bekend, ter verduidelijking, het gaat bij sneeuwkettingen en 'de restrictie' meestal om de ruimte naast het wiel (aan de binnenkant) tussen band en veerpoot/wielkast, niet zozeer om de ruimte in de hoogte/lengte. Omdat een grotere velgmaat meestal ook een bredere velg en band betekend wordt er vaak vanaf een bepaalde breedte een beperkend advies gegeven. Soms passen kettingen met dunnere/kleinere schakels dan nog wel, afhankelijk van de resterende tussenruimte, maar dat hoeft niet zeker zo te zijn.
Loopvlak kettingen, zoals de centrax kettingen, komen in het geheel niet achter cq. aan de binnenkant van het wiel en kunnen dus bij grotere (lees bredere) maten wel gemonteerd worden. Al zal daar ook een max aan zitten.

Kleine noot, bij de oudere centrax kettingen was een bepaalde maat ketting geschikt voor een aantal bandenmaten. Afhankelijk van de exacte bandenmaat was het dan soms nodig 1 of meer kettingdelen een schakeltje (of schakeltjes) in te korten.
Ik weet niet of dat bij het huidige model nog steeds zo is, maar mocht je verwachten ze nodig te hebben (met AWD op winterbanden kom je een heel eind) cq. zeker willen weten dat ze in 1 keer goed passen mocht je ze toch nodig hebben, is thuis voor vertrek even proberen/passen (op een stukje onverhard of indien het er ligt sneeuw) wellicht een goede tip.
Dan merk je meteen of de wielmoeradapter past, al zal dat bij door Volvo geleverde kettingen wel kloppen.
En te grote/ruime ketting (zeker bij iets hogere snelheid dan stapvoets) kan teveel loskomen van het loopvlak van de band en wel schade veroorzaken of er snel aflopen. En het bijkomend grote voordeel van goed passende centrax-en is natuurlijk dat het in principe 'simpelweg goed opleggen en wegrijden' is, zoals ook te zien in de promo-filmpjes. Maar dan moet het dus wel goed passen.
Helemaal +1
Nieuwe winterbanden en awd+sneeuw is gewoon gas geven en meer dan goede grip.
Ik heb voor de wintersport de centrax geprobeerd op een stuk gras het jammere daarvan was dat de hele wijk zijn hond daar uitliet, het mooie was dat de centrax zichzelf vast trekt en daardoor hoef je er niet meer na te kijken..

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 13.11.2015 - 09:02
door Walter
Helaas kijkt de wetgeving in veel Alpenlanden niet naar de kwaliteiten van de auto op het moment dat gekeken wordt naar de ketting-bij-je-hebben-verplichting.

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 13.11.2015 - 09:16
door Conradi
M@rvin,
Als je een Volvo winterwiel kiest, heb je geen keus. Die komen altijd in een vaste combinatie van velg en band.
Ik ga voor Pirelli Scorpion Winter simpelweg omdat ik er goede ervaring mee heb.

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 13.11.2015 - 12:41
door beukenoot
Ik reed vanmorgen op de a5 achter een grijze T8 momentum. Echt een dikke bak maar deze vond ik echt te iele banden hebben. Die horen breder te zijn op zo'n auto. Toen ik ernaast reed heb ik geprobeerd me ogen met de wielen mee te draaien om de breedte af te lezen maar is me niet gelukt. o.O

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 13.11.2015 - 17:44
door OGA244
235 ipv 275

Re: Winterbanden en -wielen

Geplaatst: 14.11.2015 - 01:31
door V60_PHEV
Begrijp ik het goed dat je voor de Centrax kettingen per wiel 1 wielmoer moet vervangen door een ander soort uitstekende moer?
Doe je dat dus al voor je op wintersport vertrekt?
en geeft zo'n grotere wielmoer geen onbalans in het wiel?