XC70 2010: 2.4d drive of D3 5-cilinder?
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Dat zou super zijn, vergemakkelijkt het zoeken weer!OGA244 schreef: helaas, er bestaat echt geen D3 4 cilinder XC70
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Wij hebben zowel de D3 2.4 twin turbo als de D3 2.0 single turbo in de garage staan, en wat ik ervaar is dat de 2.0 bruter is ivm de 2.4, die rijdt een pak smeuiger.
De 2.0 heeft dan wel weer een beperkte koppelkromme, waardoor je met een handbak regelmatig moet schakelen, de 2.4 heeft meer overschot.
De 2.0 zou ik niet in handbak nemen.
Een V70 versus XC70, daar kan ik kort over zijn, ik heb beiden gereden en de XC70 is in mijn ogen aangenamer, de hogere instap en zit vind ik een plus en een XC70 rijdt toch wel een pak comfortabeler dan een V70 wegens de hogere veerweg.
Ik heb mijn hart gevolgd en een XC70 D3 AWD geartronic gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
De C70 D3 rijdt ook erg aangenaam maar is in mijn ogen iets te brutaal, effe wat sneller vertrekken zonder wielspin is niet altijd evident.
De 2.0 heeft dan wel weer een beperkte koppelkromme, waardoor je met een handbak regelmatig moet schakelen, de 2.4 heeft meer overschot.
De 2.0 zou ik niet in handbak nemen.
Een V70 versus XC70, daar kan ik kort over zijn, ik heb beiden gereden en de XC70 is in mijn ogen aangenamer, de hogere instap en zit vind ik een plus en een XC70 rijdt toch wel een pak comfortabeler dan een V70 wegens de hogere veerweg.
Ik heb mijn hart gevolgd en een XC70 D3 AWD geartronic gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
De C70 D3 rijdt ook erg aangenaam maar is in mijn ogen iets te brutaal, effe wat sneller vertrekken zonder wielspin is niet altijd evident.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Dank voor je reactie, geeft nog wat extra info en stof tot nadenken. Kortere koppelkromme in combinatie met veel handmatig schakelen zou dan weer sturen richting de 2.4d zoals geleverd in de XC70 in 2009-2010. Dus niet de D3 2.0 vijf cilinder zoals in de XC70 geleverd in 2010-2011.BlackcurrantV70 schreef: Wij hebben zowel de D3 2.4 twin turbo als de D3 2.0 single turbo in de garage staan, en wat ik ervaar is dat de 2.0 bruter is ivm de 2.4, die rijdt een pak smeuiger.
De 2.0 heeft dan wel weer een beperkte koppelkromme, waardoor je met een handbak regelmatig moet schakelen, de 2.4 heeft meer overschot.
De 2.0 zou ik niet in handbak nemen.
Een V70 versus XC70, daar kan ik kort over zijn, ik heb beiden gereden en de XC70 is in mijn ogen aangenamer, de hogere instap en zit vind ik een plus en een XC70 rijdt toch wel een pak comfortabeler dan een V70 wegens de hogere veerweg.
Ik heb mijn hart gevolgd en een XC70 D3 AWD geartronic gekocht en nog geen moment spijt van gehad.
De C70 D3 rijdt ook erg aangenaam maar is in mijn ogen iets te brutaal, effe wat sneller vertrekken zonder wielspin is niet altijd evident.
Ik begrijp je bericht tevens dat er dus niet alleen een 'oude' 2.4d is, naast een D3 2.0 (die zowel met vier als vijf cilinders is geleverd, maar in de XC70 alleen als vijf cilinder), maar ook nog een D3 2.4. Vanaf wanneer is die dan weer geleverd? Of bedoel je daarmee de oude 2.4d die dus nog geen D3 heette? Of heette die toen ook al zo?
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begin me toch af te vragen waarom Volvo die benamingen zo mistig heeft gemaakt. Zal toch geen poging zijn om gesjoemel met diesels te verhullen...
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13554
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Er bestond bij de xc70 geen enkele 4 cilinder diesel voor de komst van de 181pk d4…
De d3 bestaat als 163 pk 2.0d fwd en als 163pk 2.4d awd, mooier wordt het niet
De d3 bestaat als 163 pk 2.0d fwd en als 163pk 2.4d awd, mooier wordt het niet
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Mijn D3 AWD is niet in NL geimporteerd, alleen in Zweden, Duitsland en Belgie denk ik.
De "oude" 2.4 is een single turbo ik denk geleverd tot MY10
Vanaf MY11 is de 2.4 een twin turbo.
De D3 is een 2.0 5 pitter FWD 163PK
De D3 AWD is een 2.4 5 pitter AWD 163PK, in principe dezelfde motor als de D5 AWD 215pk, maar terug getuned naar 163pk (belastingtechnisch).
Ik zou zeggen ga eens rijden met een 2.0 D3 handbak, ik denk dat je dan een geartronic overweegt, omdat dan de koppelkromme minder impact heeft.
Als je je hart volgt zou je een D5 AWD moeten nemen
YOLO (You Only Live Once)
De "oude" 2.4 is een single turbo ik denk geleverd tot MY10
Vanaf MY11 is de 2.4 een twin turbo.
De D3 is een 2.0 5 pitter FWD 163PK
De D3 AWD is een 2.4 5 pitter AWD 163PK, in principe dezelfde motor als de D5 AWD 215pk, maar terug getuned naar 163pk (belastingtechnisch).
Ik zou zeggen ga eens rijden met een 2.0 D3 handbak, ik denk dat je dan een geartronic overweegt, omdat dan de koppelkromme minder impact heeft.
Als je je hart volgt zou je een D5 AWD moeten nemen

YOLO (You Only Live Once)

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Aha... er zijn blijkbaar dus twee vijf cilinder D3's met elk 163pk, maar bij de FWD is het een 2 liter blok en bij de AWD een 2.4 liter?!OGA244 schreef: Er bestond bij de xc70 geen enkele 4 cilinder diesel voor de komst van de 181pk d4…
De d3 bestaat als 163 pk 2.0d fwd en als 163pk 2.4d awd, mooier wordt het niet
Uit de autovergelijker op Autoweek kan ik dit overigens niet halen, daar gaat het bij elke D3 in een XC70 van rond 2010-2012 om 1984cc motorinhoud, of het nou en FWD (Drive) of AWD is. Maar het zou een hoop onduidelijkheid verklaren.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Nog meer helderheid in het geheel: de D3 AWD met 2.4 literblok is in Nederland blijkbaar niet geleverd? Dat verklaart dan weer het ontbreken op de autovergelijker op Autoweek.BlackcurrantV70 schreef: Mijn D3 AWD is niet in NL geimporteerd, alleen in Zweden, Duitsland en Belgie denk ik.
De "oude" 2.4 is een single turbo ik denk geleverd tot MY10
Vanaf MY11 is de 2.4 een twin turbo.
De D3 is een 2.0 5 pitter FWD 163PK
De D3 AWD is een 2.4 5 pitter AWD 163PK, in principe dezelfde motor als de D5 AWD 215pk, maar terug getuned naar 163pk (belastingtechnisch).
Ik zou zeggen ga eens rijden met een 2.0 D3 handbak, ik denk dat je dan een geartronic overweegt, omdat dan de koppelkromme minder impact heeft.
Als je je hart volgt zou je een D5 AWD moeten nemen
YOLO (You Only Live Once)![]()
En een D5 AWD... rijtechnisch geloof ik daar wel in, ben ook zeer happy met mijn huidige oer D5. Met een verbruik van 1:16, en dat bevalt me prima bij het tanken

Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Een 2.0 diesel is nooit in AWD geleverd tot de 4 pitter 191pk er kwam dacht ik.
De 2.4 D3 AWD is in NL nooit geleverd vandaar ook niet in autoweek.
Je kan in autogids in Belgie zoeken, in Belgie zijn de 2.0 D3 en 2.4 D3 geleverd.
Op de Nlse Volvocars website kan je oude prijslijsten downloaden met alle gegevens
De 2.4 D3 AWD is in NL nooit geleverd vandaar ook niet in autoweek.
Je kan in autogids in Belgie zoeken, in Belgie zijn de 2.0 D3 en 2.4 D3 geleverd.
Op de Nlse Volvocars website kan je oude prijslijsten downloaden met alle gegevens
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
1 op 16 ga je inderdaad niet halen met een D3 AWD of D5 AWD 
Koken kost geld

Koken kost geld

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Mag ik jullie hartelijk danken voor het scheppen van licht in de duisternis? Al weken loop ik te rommelen met het hele verhaal, en een berichtje op het Volvo forum maakt het helder. Super!
Nu begrijp ik waarom ik de ene keer gewezen wordt op FWD, het de andere keer weer gaat over vijf cilinders 2.4, en dan weer over 2.0. Voeg daar nog wat snuffelen in het Belgische aanbod aan toe het de chaos was bijna compleet, maar nu is het plaatje alsnog helder.
Kijkend naar de Nederlandse markt hoef ik bij het zoeken naar een XC70 D3 van rond 2010-2012 dus verder niet meer te letten op het aantal cilinders, het aantal aangedreven wielen of de Euronorm; dat is namelijk altijd 5, FWD en E5 (iets wat een dealer die in onlangs sprak zelf niet helemaal helder in beeld had).
En voor een blok dat mogelijk wat lekkerder rijdt met een handbak is het te adviseren om ook de wat oudere 2.4d drive (2009-2010) niet over het hoofd te zien.
En die handbak, daar ga ik voorlopig toch voor, in de hoop nog een beetje in de buurt te blijven van de 1:16 (voor wat het milieutechnisch waard is in een XC70...).
Dan ga ik me nu maar eens bezig houden met de kleurstelling van al dit moois, en eens kijken of er ergens nog een schuifdakversie te vinden is
Nu begrijp ik waarom ik de ene keer gewezen wordt op FWD, het de andere keer weer gaat over vijf cilinders 2.4, en dan weer over 2.0. Voeg daar nog wat snuffelen in het Belgische aanbod aan toe het de chaos was bijna compleet, maar nu is het plaatje alsnog helder.
Kijkend naar de Nederlandse markt hoef ik bij het zoeken naar een XC70 D3 van rond 2010-2012 dus verder niet meer te letten op het aantal cilinders, het aantal aangedreven wielen of de Euronorm; dat is namelijk altijd 5, FWD en E5 (iets wat een dealer die in onlangs sprak zelf niet helemaal helder in beeld had).
En voor een blok dat mogelijk wat lekkerder rijdt met een handbak is het te adviseren om ook de wat oudere 2.4d drive (2009-2010) niet over het hoofd te zien.
En die handbak, daar ga ik voorlopig toch voor, in de hoop nog een beetje in de buurt te blijven van de 1:16 (voor wat het milieutechnisch waard is in een XC70...).
Dan ga ik me nu maar eens bezig houden met de kleurstelling van al dit moois, en eens kijken of er ergens nog een schuifdakversie te vinden is

Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.