Pagina 2 van 2

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 11:18
door NielsPHEV
zou eens bij Rima gaan informeren

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 12:24
door Anna
Is er een technisch iemand die zou kunnen vertellen of een 'jongere' d5244t (Die uitvoering welke boven die van de 185pk kwam) zou passen in een xc90 uit MY2007? Is dat slechts het aanpassen van motormanagement-software of is er technische reden(aansluitingen, andere bevestigingspunten oid) die dat niet mogelijk zou kunnen maken?

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 12:43
door sbv
als je de 205 pk bedoeld ben bang dat die niet gaat passen.

Met de huidige auto, mogelijk andere kop erop en weer rijden mits dat het is en anders misschien een ander blok

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 13:18
door Jers3n
Oei, inderdaad wel ellendig dat dit je overkomt, en indien het inderdaad een probleem met de kleppen is, is het dan toch het beruchte klepstoter probleem?

Mbt een ander blok, in de XC90 is toch nooit het nieuwere D5 bi-turbo blok (205/225pk) geleverd? In de latere bouwjaren was er wel een 200pk D5 maar dat was bij mijn weten de 'oude D5' met wat meer vermogen, wellicht dat die technisch wel past, of dat qua software/aansturing etc ook past is wellicht moeilijker.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 13:27
door V480-S60
Ik zou toch eerst afwachten wat er uit de diagnose komt als de kop er af is. Voordien blijft het koffiedik kijken.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 15:47
door edraket
Ik gok dat er een tuimelaar is gebroken, en daardoor wellicht de nokkenas. Met het nodige geluk ben je weer mobiel met alleen een andere kop (van de sloop) en zijn de zuigers niet beschadigd. Ben benieuwd naar de uitslag.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 22:55
door Anna
Edraket, laten we het hopen! Ik laat weten hoe het verder gaat. Fingers crossed

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 22.12.2015 - 18:19
door Anna
Nou, er waren twee afzonderlijke kleppen afgebroken en in twee cilinders terecht gekomen. Einde motor dus. Wel heel wonderlijk na 240K vind ik, maar daarover zijn de meningen verdeeld.
Nu maar eens nadenken om bij de andere motor die geplaatst gaat worden om maar meteen de ERG te omzeilen omdat de opbouw van vuil toch wel de reden heeft kunnen zijn. Iemand daarmee ervaring of tips/ adresje????

En eventueel andere handige tips????

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 22.12.2015 - 18:27
door V70/2.4D/2003
Vriend, welkom bij de club! Ik had mazzel, onderblok is bij mij nog heel en dus nieuwe kop en de rest van het gedoe (zie mijn topic dataangaande)
Er staan bij de forumsponsor Rima in elk geval 3 motoren met niet al te gek veel kilometers en nogmaals: gedeelde smart is halve smart want je bent de enige niet op dit moment.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 22.12.2015 - 18:58
door lint
Het moet geen rage of nieuwe mode worden die defecte D5 motoren.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 22.12.2015 - 22:34
door Discovery
Bij Carrec stond vorige week ook een defecte V70NN D5, geknapte multiriem die tussen die distributieriem was gekomen.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 09.01.2016 - 17:49
door Anna
Update:

Mijn geliefde wagen is weer terug en heeft een harttransplantatie ondergaan. Een ruilmotor met 140K en een jaar jonger. Hiermee is dan hopelijk een herhaling voorkomen.

Wat is er gebeurd: er zijn twee kleppen in een cilinder afgebroken. Deze zijn naar beneden gevallen en hebben daar hun werk gedaan. De cilinderkop was iig volledig geruïneerd, de cilinderwand beschadigd, de betreffende injector vernietigd en dan zal ongetwijfeld onderin het blok nog het een en ander kapot/beschadigd zijn (krukas?).

Nu vertelde mijn monteur dat de D5 motoren uit de 2006 serie hier wel eens debet aan kunnen zijn. Dit was niet het eerste geval wat hij zag en waarover hij gehoord had. Van binnen was het blok niet uitermate vuil, de EGR en de slangen niet heel erg dichtgeslipt etc. Hij weet het niet zo zeer aan de euro4 milieunorm trucs die Volvo heeft uitgehaald om de emissies naar beneden te krijgen (lees: EGR en daardoor vuilophoping) maar domweg metaalmoeheid in een minder kwalitatief goede serie motoren. Tja, mooi kak dus gezien dit grapje toch enkele duizenden euro's gaat kosten.

Anyway, hij rijdt weer en hoe! Als een zonnetje. De nieuwere onderdelen zoals de injectoren, waterpomp, dynamo, EGR etc. zijn allemaal overgenomen zodat deze ook weer een 100K minder hebben gedraaid. Tegelijkertijd zijn de vloeistoffen van de transmissie, de stuur- en rembekrachtiging vervangen dus dat luistert weer net wat strakker. Ook de condensator van de A-C meteen meegenomen. Die was bijna verpulverd! Als beloning nog nieuwe ruitenwissers gemonteerd. Dat gaat dus helemaal goedkomen...

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 09.01.2016 - 17:52
door V70/2.4D/2003
Laat ik het zo zeggen: gedeelde smart is halve smart.......die van jou loopt weer, de mijne bijna weer.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 09.01.2016 - 18:29
door lint
Ger, moed houden, jouw V70 wordt ook weer motorisch helemaal nieuw.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 09.01.2016 - 19:18
door sanco
Sterkte mannen, dit doet het imago geen goed, maar ik hoop dat straks het goede gevoel weer de overhand gaat krijgen.
Op naar de volgende ton(nen)

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 09.01.2016 - 19:34
door evert65
Auw, auw,
dus de NN van ca 2006-2008 maar laten staan ?

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 10.01.2016 - 08:46
door V70/2.4D/2003
Nee, gerust kopen! Alleen (in mijn geval) geen losse voorwerpen in de distributie krijgen, dan is het namelijk klaar, over en uit.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 10.01.2016 - 10:33
door BlackcurrantV70
Mmm nu begin ik plots toch minder spijt te krijgen dat mijn V70N 24D uit 2006 total loss gereden werd in 2012.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 10.01.2016 - 11:16
door strui901
Word je niet vrolijk van als dit soort dingen je overkomen.
Dit terwijl deze blokken vaak moeiteloos 400000km draaien...\

Veel rijplezier gewenst weer.

Kun je nog tanken na al deze ingrepen :-)?