D5 euro 4 ellende

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Anna
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 18.11.2006 - 00:59
Locatie: Breda

Nou,

Gisteren was het mijn beurt met de blijkbaar befaamde D5 euro IV motor. Plotseling hobbelen en stoten, geen vermogen meer en binnen 30 meter een bushalte ingestuurd. Afgetakeld naar mijn garage en vandaag het eerste bericht:
Iets met een van de zuigers. Ze moeten nog verder kijken maar ik vrees het.....zeker gezien de verhalen hier. Zelf de wagen nieuw gekocht, altijd op tijd laten onderhouden, eerst warm draaien en voornamelijk snelweg kilometers, nu 240K gelopen en na bijna 9 jaar trouwe en foutloze (dat wel!) dienst een, laten we maar zeggen, hartinfarct.

En nu? Een reparatie van snel een mille of 3 terwijl de restwaarde 9-10K bedraagt? Een revisiemotor of een ruilmotor met de kans op het zelfde probleem of de bekende klepstoter/ERG/wervelkolom ellende (dat heb ik dan gelukkig niet gehad, maar toch) na verloop van tijd?

Ideeën?
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8159
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

9 jaar en 240.000km foutloos parcours en dan spreken van "ellende" ?

Velen automobilisten willen hiervoor tekenen denk ik...

Ik zou nog niet te snel van stapel lopen
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Vind het heel nog niet zo raar dat er een x iets gebeurt bij 240dkm...
Benieuwd wat de oorzaak daadwerkelijk is.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28009
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Anna schreef:En nu? Een reparatie van snel een mille of 3 terwijl de restwaarde 9-10K bedraagt?
Ik ben bang dat je blij mag zijn met een kleine 6/6,5k :'(

Overigens zou ik eerst eens rustig afwachten wat daadwerkelijk het probleem is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Vervelend voor je, hoop dat het meevalt. Of het economisch interessant is hangt af hoe lang je nog van plan bent nog met de auto te doen en de verder staat van de auto.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Super vervelend natuurlijk. Maar zoals je al opmerkt gezien leeftijd van de auto is een andere motor met niet te veel km's de beste optie waarschijnlijk om er nog een aantal jaren aan vast te knopen met deze wagen.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2782
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

VolvoTech schreef: Vind het heel nog niet zo raar dat er een x iets gebeurt bij 240dkm...
Benieuwd wat de oorzaak daadwerkelijk is.
Ik vindt het gewoon niet kunnen dat nu al een motor in de prak loopt, bijzonder Volvo onwaardig,...of niet.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Ligt maar net aan de oorzaak...
(En wat er uiteindelijk echt aan de hand is...)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4286
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Verkeerde olie icm lange onderhoudsintervallen van 30k aanhouden ?

Eerst maar eens kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En wat moet ik verstaan onder "eerst warm draaien"? Op de oprit en dan naar binnen voor een kop koffie? In dat geval mag je namelijk nóg van geluk spreken dat ie überhaupt de twee ton heeft gehaald!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Ik denk dat de vraag die gesteld wordt een hele begrijpelijke is. Als dit ons zou overkomen zouden wij als forumleden het zelfde gevoel hebben. Zoals bob aangeeft eerst even afwachten wat er daadwerkelijk aan de hand is voordat we allemaal oordelen en het maar normaal vinden. Het blijft vervelend voor de persoon die dit overkomt.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

De kern van de gestelde vraag is heel begrijpelijk en het is echt vervelend voor de TS. Maar "c'est le ton qui fait la musique", überhaupt al in de titel over ellende praten terwijl er nog geen goede diagnose is gesteld vind ik te ver gaan. Maar dat is persoonlijk.

En ja soms kan het al na 240.00 km echt misgaan. Dat zou niet mogen gebeuren. Maar het kan wel. En bij elk merk. Zo weet ik dat het ook bij Bentley voor is gekomen. Al na 30.000 km! En daar mag het dan helemaal niet bij voorkomen. Sorry, maar 240.000 km is hoe dan ook een respectabele km-stand. Neemt niet weg dat het enorm vervelend is dat er mogelijk wat ernstigs aan de hand is.
Eerst maar de juiste diagnose en het kostenplaatje afwachten.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1613
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Anne, ik kan je teleurstelling en titel wel begrijpen.
Je hebt deze Volvo nieuw gekocht en deze steeds netjes laten onderhouden en dat je met warmdraaien meent te zeggen dat je niet meteen plankgas geeft voordat je de temperatuurwijzer het juiste gebied ziet aanwijzen zal de 'opritopmerker' ook wel begrijpen. Met deze zorg verwacht je In ieder geval niet dat een Volvo je in de steek laat, ook niet na negen jaar en zeker niet bij een kilometerstand van 240.000km. (Ikzelf zou hetzelfde gevoel hebben, sterker nog ik heb het ook meegemaakt, ooit had ik volgens een Volvo specialist de mooist draaiende roffel van de Volvo 850 club!)

Als het iets met een zuiger is vrees ik dat de genoemde drie duizend inderdaad te weinig is. Toch maar even afwachten. Sterkte.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
VolvoFox
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 22.08.2011 - 13:37
Locatie: Utrecht

Los van het feit dat er nog geen definitieve diagnose bekend is, snap ik wel dat je teleurgesteld bent als een motor inderdaad bij 240k aan zijn eind is.
De vergoelijkende reacties begrijp ik niet helemaal en geven volgens mij blijk van Volvoblindheid...
Succes!
'23-heden: Tesla model Y
'19-'23: Superb combi 1.5 TSI DSG etc...
'16-'19: Superb combi 1.6 TDI
'11-'16: V70 DRIVe (D2) MY12 professional line
'08-'11: C4 Grand Picasso 2.0 HDI
'05-'08: V50 2.0 D
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Even een reactie op bovenstaande "vergoelijkende reacties".
Ik zie dat nergens terug. Daarnaast zijn de meeste reageerders allerminst Volvoblind. Echter hoe vervelend ook, de conclusie die TS trekt na een eerste diagnose gaat wel erg ver. Hoe weinig zeldzaam ook bij Volvo misschien, 240.000 km is gewoon bovengemiddeld veel voor een auto. Neemt niet weg dat TS teleurgesteld is en mag zijn. Dat zou een ieder zijn waarbij de motor op is als je het nog niet verwacht. Overigens ik kan erover meepraten. Tijdens mijn vakantie vloog mijn D5 163 pk ui 2002 zonder aanwijsbare reden in de fik bij 270.000 km. En die was op dat moment net 7 jaar oud. Gewoon pech. De ellende begon daarna pas.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19925
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

VolvoFox schreef: Los van het feit dat er nog geen definitieve diagnose bekend is, snap ik wel dat je teleurgesteld bent als een motor inderdaad bij 240k aan zijn eind is.
De vergoelijkende reacties begrijp ik niet helemaal en geven volgens mij blijk van Volvoblindheid...
Succes!
Geen Volvoblindheid..
Mijn vader reed eens in een lease Alfa Romeo die een distributieriem liet knappen, blok had 85k gelopen en was 13 maanden oud.
Maw na 9 jaar en 240k kan zoiets gebeuren..
Ben overigens wel benieuwd wat de schade veroorzaakt heeft, daar hebben we nog steeds geen antwoord op.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Anna
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 18.11.2006 - 00:59
Locatie: Breda

Even een update. Ze hebben met zo'n camera'tje in de kop proberen te kijken via het gat van de verstuiver omdat ze de kop nog niet hebben gelicht. Dat bleek hem niet te worden. Ze verwachten nu dat er iets is afgebroken (stukje van een klep) aangezien de men niet een volledige slag kan doordraaien. Ergens bijna in de bovenste stand van de zuiger blokkeert het geheel. Als je dan terugdraait gebeurt hetzelfde en ook weer bijna op het hoogste punt.
Deze week wordt de boel alsnog geopend dus dan volgt er meer duidelijkheid, maar dat het niet lekker zit lijkt mij wel duidelijk.

Wordt vervolgd....

Ps: met warmdraaien bedoelde ik rustig rijden gedurende de eerste tien minuten tot een kwartier. Dus niet op de oprit stationair laten draaien want daarvoor had ik een standkachel..... :)
Laatst gewijzigd door Anna op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik hoop dat het meevalt, maar het is zwaar vervelend. Succes.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Anna
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 18.11.2006 - 00:59
Locatie: Breda

Dank, en hoop het ook....
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28581
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat eerste onderzoek bij de garage is niet hoopgevend, ben benieuwd wat er gevonden wordt na verdere demontage. Veel sterkte met dit probleem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024 ( in bestelling)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”