XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik heb nooit gemerkt dat de extra actieradius in pure ook op het display gemeld wordt. Wel heb ik gezien dat schakelen tussen eco en auto klimaat soms invloed heeft op de weergegeven actieradius.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Bij pure neemt idd de range voorspeld toe met 4 a 5 kmCO2clean schreef: Ok, dan geloof ik je, en standaard staat de auto op hybrid bij het starten dus dat verklaart het dan. Kan iemand zien of, bij het selecteren van "pure", de actieradius dan veranderd van 35 naar 40? Anders is het mogelijk toch anders.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ik mag dan wel geen PIH rijder zijn, maar over welk model, XC90 of V60, gaat het nou? Of loopt het, en die indruk heb ik, een beetje door elkaar?NielsPHEV schreef:Bij pure neemt idd de range voorspeld toe met 4 a 5 kmCO2clean schreef: Ok, dan geloof ik je, en standaard staat de auto op hybrid bij het starten dus dat verklaart het dan. Kan iemand zien of, bij het selecteren van "pure", de actieradius dan veranderd van 35 naar 40? Anders is het mogelijk toch anders.
Krijg nl ook de indruk dat het bij de XC90 anders weergeven wordt en wellicht ook anders werkt (systeem etc. is toch paar jaar nieuwer) dan bij de V60.
En waarom wordt er bij de aangegeven resterende actieradius op electriciteit geen rekening gehouden met het rijgedrag/gem. verbruik (op stroom) van de voorgaande XX kilometers? Dat gebeurt bij brandstof toch ook en zou m.i. eigenlijk best logisch zijn, toch?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22
[/quote]
Ik mag dan wel geen PIH rijder zijn, maar over welk model, XC90 of V60, gaat het nou? Of loopt het, en die indruk heb ik, een beetje door elkaar?
Krijg nl ook de indruk dat het bij de XC90 anders weergeven wordt en wellicht ook anders werkt (systeem etc. is toch paar jaar nieuwer) dan bij de V60.
En waarom wordt er bij de aangegeven resterende actieradius op electriciteit geen rekening gehouden met het rijgedrag/gem. verbruik (op stroom) van de voorgaande XX kilometers? Dat gebeurt bij brandstof toch ook en zou m.i. eigenlijk best logisch zijn, toch?
[/quote]
Het gaat om de vraag waarom Volvo maar 35km rijbereik aangeeft wanneer dat 40 moet zijn. Bij de V60 wordt 50 weergegeven en moet het ook 50 zijn. De techniek is verder niet zo verschillend volgens mij, dus lijkt het mij niet erg om de V60 en XC90 PIH als gelijken te zien hierin.
Idealiter zou je inderdaad een actieradius op basis van gebruik willen of een actieradius op basis van een realistisch gebruik van energie per km (in dit tweede geval zou Volvo rekenen met een vaste waarde (Wh/km) die realistisch wordt geacht). Nu wordt gerekend met de NEDC cyclus en die ga je met een normale rustige rijstijl niet halen.
Ik mag dan wel geen PIH rijder zijn, maar over welk model, XC90 of V60, gaat het nou? Of loopt het, en die indruk heb ik, een beetje door elkaar?
Krijg nl ook de indruk dat het bij de XC90 anders weergeven wordt en wellicht ook anders werkt (systeem etc. is toch paar jaar nieuwer) dan bij de V60.
En waarom wordt er bij de aangegeven resterende actieradius op electriciteit geen rekening gehouden met het rijgedrag/gem. verbruik (op stroom) van de voorgaande XX kilometers? Dat gebeurt bij brandstof toch ook en zou m.i. eigenlijk best logisch zijn, toch?
[/quote]
Het gaat om de vraag waarom Volvo maar 35km rijbereik aangeeft wanneer dat 40 moet zijn. Bij de V60 wordt 50 weergegeven en moet het ook 50 zijn. De techniek is verder niet zo verschillend volgens mij, dus lijkt het mij niet erg om de V60 en XC90 PIH als gelijken te zien hierin.
Idealiter zou je inderdaad een actieradius op basis van gebruik willen of een actieradius op basis van een realistisch gebruik van energie per km (in dit tweede geval zou Volvo rekenen met een vaste waarde (Wh/km) die realistisch wordt geacht). Nu wordt gerekend met de NEDC cyclus en die ga je met een normale rustige rijstijl niet halen.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
De instelling van de climate control beinvloed de weergegeven actieradius. Heel soms leidt dat -bij de V60- tot een actieradius van 45km ipv 50 bij volgeladen accu. Ik heb dat al een paar keer gezien.
Je kunt op de volgende wijze zien dat de klimaat-instelling de actieradius beinvloed:
Rij in Hybrid, wacht tot de actieradius verspringt van bv 25 naar 20km. Schakel dan Pure in. Je zult waarschijnlijk zien dat de actieradius weer 25 wordt. Zet nu de climate control op auto (nog steeds in Pure dus). De actieradius springt weer nar 20. Schakel climate control afwisselend naar eco en auto en zie dat de actieradius weergave afwisselend 25 en 20 km aangeeft.
Niemand hier weet precies hoe eea werkt. We moeten allemaal een beetje gissen nav wat we zien gebeuren. Mijn conclusie op basis van waarnemingen is dat de weergegeven actieradius beinvloed wordt door de climate control, ik vermoed meer specifiek door de airco, en niet door de gekozen rijmodus.
Of dit ook geldt voor de T8 weet ik natuurlijk niet. Maar het is niet ondenkbaar dat de hybride techniek van de T8 overeenkomt met die van de V60 PIH, en dat dit de reden is dat je 35 ipv 40 km ziet bij volgeladen accu.
Je kunt op de volgende wijze zien dat de klimaat-instelling de actieradius beinvloed:
Rij in Hybrid, wacht tot de actieradius verspringt van bv 25 naar 20km. Schakel dan Pure in. Je zult waarschijnlijk zien dat de actieradius weer 25 wordt. Zet nu de climate control op auto (nog steeds in Pure dus). De actieradius springt weer nar 20. Schakel climate control afwisselend naar eco en auto en zie dat de actieradius weergave afwisselend 25 en 20 km aangeeft.
Niemand hier weet precies hoe eea werkt. We moeten allemaal een beetje gissen nav wat we zien gebeuren. Mijn conclusie op basis van waarnemingen is dat de weergegeven actieradius beinvloed wordt door de climate control, ik vermoed meer specifiek door de airco, en niet door de gekozen rijmodus.
Of dit ook geldt voor de T8 weet ik natuurlijk niet. Maar het is niet ondenkbaar dat de hybride techniek van de T8 overeenkomt met die van de V60 PIH, en dat dit de reden is dat je 35 ipv 40 km ziet bij volgeladen accu.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22
Iemand van hier die probeerde extra snel te laden? 
TIP: gaat niet werken en je neemt daardoor iemand anders zijn plek in.
http://www.teslamotorsclub.com/attachme ... 1451054635
EDIT: het lijkt in eerste instantie te werken, want je hoort een klik. Maar er vindt geen "handshake" plaats tussen auto en laadpaal. Dus je laadt niet op.

TIP: gaat niet werken en je neemt daardoor iemand anders zijn plek in.
http://www.teslamotorsclub.com/attachme ... 1451054635
EDIT: het lijkt in eerste instantie te werken, want je hoort een klik. Maar er vindt geen "handshake" plaats tussen auto en laadpaal. Dus je laadt niet op.
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ja, jammer! Leuk dat ik je ook op het tesla forum tegenkom!CO2clean schreef: Iemand van hier die probeerde extra snel te laden?
TIP: gaat niet werken en je neemt daardoor iemand anders zijn plek in.
http://www.teslamotorsclub.com/attachme ... 1451054635
EDIT: het lijkt in eerste instantie te werken, want je hoort een klik. Maar er vindt geen "handshake" plaats tussen auto en laadpaal. Dus je laadt niet op.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Zet eens de airco uit ipv Pure. Ik ben benieuwd of dat de actieradius verandert.Duufje schreef: Bij mijn XC90 merk ik bij volgeladen opstarten in hybrid mode 35 km. Zet ik hem dan op pure geeft hij 39 km aan.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- bobvdbrink
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22.12.2015 - 13:04
De T8 vanmorgen opgeladen en hij gaf 35km aan op hybrid mode. Na de overschakeling op Pure verscheen 39km in beeld! Dus dit beinvloed de actieradius dus wel.
Toch weet ik 'bijna' zeker dat ik bij de eerste 2 ladingen 40km had op hybrid mode. Maar goed.......
Toch weet ik 'bijna' zeker dat ik bij de eerste 2 ladingen 40km had op hybrid mode. Maar goed.......
- bobvdbrink
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22.12.2015 - 13:04
Ps. Uitschakelen vd airco, radio, navi en zelfs de lampen had geen effect op de actieradius.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22
Lampen hebben ook niet zoveel energie nodig. Laatst kwam ik tegen dat H4 lampen (volgens mij standaard halogeen koplampen) maar 55 Watt per stuk nodig hebben. Ik weet dat Volvo Xenon lampen heeft, maar hoeveel die aan energie nodig hebben weet ik niet. Als voorbeeld: 55 Watt * 2 = 110 Watt. Doe je dit een uur, is het 110 Wh. Daar kun je ongeveer 500 meter op rijden elektrisch. De andere onderdelen zoals radio gebruiken ook niet zoveel energie als je het afzet tegen het aantal km dat je elektrisch kunt afleggen.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21135
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Xenon op een XC90?CO2clean schreef: Lampen hebben ook niet zoveel energie nodig. Laatst kwam ik tegen dat H4 lampen (volgens mij standaard halogeen koplampen) maar 55 Watt per stuk nodig hebben. Ik weet dat Volvo Xenon lampen heeft, maar hoeveel die aan energie nodig hebben weet ik niet. Als voorbeeld: 55 Watt * 2 = 110 Watt. Doe je dit een uur, is het 110 Wh. Daar kun je ongeveer 500 meter op rijden elektrisch. De andere onderdelen zoals radio gebruiken ook niet zoveel energie als je het afzet tegen het aantal km dat je elektrisch kunt afleggen.
Halogeen of led denk ik.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22
Ah je hebt gelijk. Standaard halogeen en als optie full LED. Mooi!
http://www.volvocars.com/nl/modellen/mo ... cificaties
Dan zal het effect nog kleiner zijn op de actieradius.
http://www.volvocars.com/nl/modellen/mo ... cificaties
Dan zal het effect nog kleiner zijn op de actieradius.
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 783
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Als ik 's morgens gedurende 10 minuten de standverwarming aanzet, dan geeft het display 40 km aan ipv 50bobvdbrink schreef: Sinds 3 weken ben ik de gelukkige eigenaar van een XC90 T8. Na de eerste 2 oplaadbeurten gaf het display de melding dat ik 40km kon rijden na volledig laden. Maar de laatste 4 oplaadbeurten stopt de lading bij 35km! Mijn dealer verwacht dat dit met mijn rijstijl te maken heeft. Ik heb mijn twijfels. Iemand hier ervaring mee?
Kom ik op mijn werk, 8 km rijden, dan geeft de display aan 35 km.
Het maakt dan niet uit of de oorspronkelijke stand 40 of 50 km was.
Voorverwarmen doet iets met de meter, maar hoe dat zit, daar ben ik nog niet achter.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:
