XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
bobvdbrink
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.12.2015 - 13:04

Sinds 3 weken ben ik de gelukkige eigenaar van een XC90 T8. Na de eerste 2 oplaadbeurten gaf het display de melding dat ik 40km kon rijden na volledig laden. Maar de laatste 4 oplaadbeurten stopt de lading bij 35km! Mijn dealer verwacht dat dit met mijn rijstijl te maken heeft. Ik heb mijn twijfels. Iemand hier ervaring mee?
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Hier bij een V60 PIH wil het wel eens voorkomen dat het laden klaar lijkt en de app 48/49 aangeeft ipv 50. UIteindelijk staat er wel 50 en heeft het gewoon iets meer tijd nodig.

Het beste is de accu leeg rijden en uit de app af te lezen wat de netto hoeveelheid kWh is die je eruit kan halen. Dat geeft een aardig precies beeld hoe het met de accu zit. Volvo zou hier meer info over moeten geven, zeker nu ze volledig elektrische auto's gaan maken. Ze hebben nog een lange weg te gaan.

Wat is dan het effect van je rijstijl? Wat zei Volvo daar precies over?
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

De dealer had geen idee en probeerde de klant tevreden te stellen met een onzinantwoord in plaats van zich te verdiepen in het probleem. Gebeurt helaas wel vaker.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Kan met de weersomstandigheden te maken hebben. Als het koud is buiten komt het ook wel eens voor dat er 5km minder actieradius beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Millimetervreter.
5th Gear member
Berichten: 1339
Lid geworden op: 21.02.2015 - 12:59
Locatie: Oegstgeest

Ik zat vandaag in de showroom bij Svala Leiderdorp in een XC90 T8 en daar gaf het systeem volledig opgeladen en ook 35 km aan!
Auto stond binnen en kon toch niet weten hoe koud het buiten was :)
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Kou buiten zou nooit effect mogen hebben op het rijbereik dat de auto aangeeft bij het volladen van de batterij.

Ik denk dat RichieB gelijk heeft en dat het een gevalletje is van een persoon bij Volvo/dealer die duidelijk onvoldoende kennis heeft. De inschatting van de hoeveelheid energie in de batterij (en dus bereik) is simpelweg niet heel erg nauwkeurig. De enige manier om te weten hoeveel energie er in gaat is volladen en leegrijden en dan teruglezen via app hoeveel er netto uit is gekomen (bruto energieconsumptie in kWh - regeneratie).

Het zou Volvo sieren als wordt overgegaan op een andere manier van tonen hoeveel km je elektrisch kunt afleggen. Als je het aantal kWh weet en je hebt een richtgebruik van het aantal Wh per km dan kun je eenvoudig een inschatting maken van het reële bereik. Nu gaat Volvo anders te werk en geeft het altijd de NEDC cyclus waarden op. Al gaat dat ook niet altijd goed. Als ik reken met 7,5 KWh (V60) dan rekent Volvo de ene keer met zo'n 150 Wh/km en de andere keer zo'n 130 Wh/km. Dus daar zit ook flinke speling in. Dit bereken ik oa door na een x aantal km te hebben gereden, te kijken naar de resterende km volgens de app en vervolgens bij leegrijden de resterende kWh te vinden.

In de XC90 T8 batterij van 9,2 kWh kun je overigens 6,5 kWh gebruiken voor aandrijving e.d. (http://www.greencarreports.com/news/109 ... irst-drive)
De V60 PIH heeft van de 11,2 kWh 8 kWh beschikbaar voor aandrijving e.d. (https://www.media.volvocars.com/uk/en-g ... ases/48395)
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
bobvdbrink
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.12.2015 - 13:04

Vandaag is mijn auto uitgelezen en er is geen enkele storing waargenomen. Ook vandaag wederom zeer 'netjes' gereden op de pure mode en na het laden geeft hij wederom 35km als actieradius. Dit staat dan in het instrumentenpaneel bij de tellers. Op mijn Volvo on call app, kan ik niet zien hoever de auto in procenten is geladen. Ik zie een balkje die; 0 - 1/2 - 1 aangeeft, ook zie ik geen kWh registratie of verbruik. Gebruik ik de verkeerde app?
De dealer vertelde mij; het maar even aan te zien. En in het nieuwe jaar een officieel rapport op te stellen naar Volvo...
Een verkoper vertelde mij dat alle XC90's maar tot 35km opladen, dit klopt toch niet?
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

De Volvo on call app heeft (moet je wel activeren) een rittenadministratie. Daar kun je per rit (en dus ook totaal tussen laden door) kWh/min/km/etc uitlezen.

Ik neem aan dat die verkoper het mis heeft, want de XC90 kan volgens Volvo tot 40km elektrisch rijden. Het lijkt mij dan niet handig om de auto dan niet meer dan 35 te laten tonen.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Volvogel
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 25.06.2015 - 20:14

Zet hem eens op pure. Scheelt paar km.
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Hoe kan de stand "pure" opeens de elektrische actieradius vergroten?
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Doordat je in Pure de accu meer leeg kan rijden dan in Hybrid. Pure vereist minder restcapaciteit om een of andere reden (instelling door Volvo).
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Omdat in pure de airco uitgeschakeld wordt. Als je in pure de klimaatbeheersing weer op auto zet wordt de actieradius weer wat lager.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik zet altijd de airco weer op automatisch als ik Pure heb aangezet. Dus dat verklaart het niet. In de Pure mode kan je meer kWh halen uit de accu. Zo is dat ook uitgelegd tijdens de PIH informatieavond in Beesd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Wat raar. Ik weet dat in Pure de diesel/benzine motor minder snel aanslaat. Maar dat de restcapaciteit kleiner mag zijn in pure is onlogisch. Ik weet niet wanneer ik het kan testen, maar als iemand dat kan testen met een volle batterij (dus eerst in pure helemaal leeg en dan in hybrid en via app kWh uitlezen) ben ik heel benieuwd. Maar dan ben ik ook heel benieuwd naar de reden van Volvo voor deze regel, want ik kan geen logische verklaring bedenken.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Het hele verhaal is (ongeveer) als volgt: bij Hybrid mag je de accu ontladen tot 10%, bij Pure tot 5%. Bij Save wordt hij opgeladen tot 40% bij Power en AWD tot 30%. De percentages zijn niet correct omdat A) ik ze me niet goed herinner en B) VolvoNL ze ook maar als voorbeeld gebruikte. Feit is dat je in Pure meer uit je accu kan halen. Raakt hij leger dan de ondergrens dat wordt Pure uitgeschakeld en gaat de accu meteen bijladen omdat de toegestane ondergrens bij Hybrid hoger ligt dan bij Pure.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Ok, dan geloof ik je :), en standaard staat de auto op hybrid bij het starten dus dat verklaart het dan. Kan iemand zien of, bij het selecteren van "pure", de actieradius dan veranderd van 35 naar 40? Anders is het mogelijk toch anders.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Nee, de actieradius in je display verandert niet. Alleen de werkelijke kWh die je uit de accu kan halen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Ok, dus de display die 35 toont is dan nog niet verklaard. Misschien een simpel software bugje?

Want een V60 PIH van ruim 2 jaar oud toont nog steeds 50 bij volgeladen batterij en deze heeft zeker enige degradatie.
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

dubbel
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Millimetervreter. schreef: Ik zat vandaag in de showroom bij Svala Leiderdorp in een XC90 T8 en daar gaf het systeem volledig opgeladen en ook 35 km aan!
Auto stond binnen en kon toch niet weten hoe koud het buiten was :)
Het kan voorkomen gaf ik aan :) Dat is mijn ervaring.

RichieB schreef: Ik zet altijd de airco weer op automatisch als ik Pure heb aangezet. Dus dat verklaart het niet. In de Pure mode kan je meer kWh halen uit de accu. Zo is dat ook uitgelegd tijdens de PIH informatieavond in Beesd.
+1
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”