Aanschaf V50 T5
- bveenhof
- 2nd Gear member
Ik zou graag een facelift willen hebben, maar die zijn er niet veel met een T5 en handbak. Niet binnen budget althans. Er staat 1 hele mooie op, volledig R uitgevoerd... maar die is een aardig stuk duurder.
'08 Volvo S60 2.5t Summum
Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
Upgrades: Full 3" uitlaat met sportkat, Bilstein B12 Pro kit, XC90 remmen rondom, CFE Full, PCC look spoiler, Bluetooth phone module
- bveenhof
- 2nd Gear member
Bedankt voor de tips! Het meeste wat ik lees zijn echter wel onderhoudspunten. Vervelend soms, weet ik uit ervaring, maar het maakt een auto niet minder betrouwbaar. Xenon verlichting, dynamo en de accu bijvoorbeeld, zijn gewoon slijtende onderdelen. Logisch dat het een keer vervangen moet worden, dat zal bij een ander merk niet anders zijn. Ik snap ook als geen ander dat je denkt: "Maar ik heb veel geld betaald voor een premium merk, dan mag dit toch niet stuk gaan?". Dat had ik ook bij mijn Audi... daar is nog voor zo'n 3000 ingegaan aan (vooral achterstallig) onderhoud en reparaties. Ook de accu!marcelrood schreef: Ik rij nu ook al twee jaar een t5...
Veel geluk met je zoek tocht

Gekke tikken bij het remmen en optrekken heb ik niet gehoord. De banden waren op, maar niet vreemd versleten. Volgens mij is dit ook meer een teken dat de auto uitgelijnd moet worden. Ik rijdt nu 3 jaar in een verlaagde auto en mijn banden waren ook verkeerd versleten. Maar als ik mijn stuur losliet, trok 'ie als een gek naar links. Uitlijning had dit kunnen voorkomen en dit zal bij een sportiever onderstel wat vaker nodig zijn met al die drempels

Koplampsproeiers en de ramen heb ik niet getest, maar indien dit niet (goed) werkt zal het wel in de garantie vallen lijkt me. Ik twijfel nog steeds of ik deze ga halen of niet. Vooral als je leest dat je voor hetzelfde bedrag, of ietsjes meer, een facelift hebt. Even alle opties afwegen kijken wat er hier nog uit te slepen valt

- ijsga
- 5th Gear member
Je bedoelt R-design? En waar staat die advertentie? We kijken graag even mee hierbveenhof schreef: Ik zou graag een facelift willen hebben, maar die zijn er niet veel met een T5 en handbak. Niet binnen budget althans. Er staat 1 hele mooie op, volledig R uitgevoerd... maar die is een aardig stuk duurder.

Ik zou zelf voor de facelift gaan, maar als je een hele goede deal kan krijgen voor deze, en hij ‘tickt alle boxes’, dan kan ik me voorstellen dat je voor deze gaat. Je kan ook je uiterste bod / eisen op tafel leggen en het even bij ze laten inweken. Ik ben zelf een paar dagen na een proefrit ook nog wel eens gebeld met een verrassend gunstig tegenbod van een garage.bveenhof schreef: Koplampsproeiers en de ramen heb ik niet getest, maar indien dit niet (goed) werkt zal het wel in de garantie vallen lijkt me. Ik twijfel nog steeds of ik deze ga halen of niet. Vooral als je leest dat je voor hetzelfde bedrag, of ietsjes meer, een facelift hebt. Even alle opties afwegen kijken wat er hier nog uit te slepen valtMisschien een hele gunstige financiering via Volvo of parkeersensoren, ofzo
![]()
En wat je zegt over de handbak klopt ook, zeker omdat in de laatste jaren de T5 motor alleen nog in combinatie met de Geartronic is geleverd en niet meer met een handbak. Succes met je beslissing. Laatste stukje advies; ga in minstens 1 andere V50 T5 proefrijden, dan heb je vergelijkingsmateriaal.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- bveenhof
- 2nd Gear member
Is misschien wel een goede, gewoon een uiterste bod geven en niet verder gaan. Kijken wat de dealer erop zegt. Hij staat al minimaal een half jaar bij TVK. De verkoper had het over een apk die verlopen is in 2014, maar na het checken van het kenteken, zie je dat de APK pas een half jaartje verlopen is. Ik kan me dus voorstellen dat ze 'm uit de voorraad willen hebben en dat geeft wellicht wat speling, alhoewel ze die indruk niet echt gaven 
Hij tickt wel aardig wat boxes hoor. Er zit bijv. geen navigatie in, maar dit is wel de enig die ik heb gezien met een sportstuur. En dat lederen sportstuur met de breede handgrepen, lag toch wel verdomd lekker in mijn handjes!
Parkeersensoren zou ik wel graag willen, wellicht zijn die af te dwingen in de prijs. Verder is de facelift wel mooier, maar ik zou me daar niet op blindstaren. Wellicht ga ik toch op zoek naar R design bumpers / lipkit, waardoor de auto er al een stuk beter uitziet.
Ik ga misschien nog wel een geartronic rijden, maar het idee van een automaat staat me niet aan. Je kunt inderdaad wel zelf op- en terugschakelen, maar je hebt dan weer geen flippers op het stuur. Ik zal in deze wel een zeur zijn, maar goed...
Er staan overigens weinig T5'en hier in de buurt (Omgeving Zaandam), dus voor een tweede proefrit zit je dan snel ruim een uur in de auto. En qua prijs heb ik gemerkt dat het uiteindelijk niet veel scheelt. Sure, voor 1500 meer koop je deze: http://www.autowereld.nl/volvo/v50/2-5- ... tml#foto-4
Die heeft volgens mij een R design bumper / lip pakket en dikke velgen. Maar dan weer geen sportstuur en ook geen xenon. Dilemma's en keuzes...

Hij tickt wel aardig wat boxes hoor. Er zit bijv. geen navigatie in, maar dit is wel de enig die ik heb gezien met een sportstuur. En dat lederen sportstuur met de breede handgrepen, lag toch wel verdomd lekker in mijn handjes!

Ik ga misschien nog wel een geartronic rijden, maar het idee van een automaat staat me niet aan. Je kunt inderdaad wel zelf op- en terugschakelen, maar je hebt dan weer geen flippers op het stuur. Ik zal in deze wel een zeur zijn, maar goed...

Die heeft volgens mij een R design bumper / lip pakket en dikke velgen. Maar dan weer geen sportstuur en ook geen xenon. Dilemma's en keuzes...

- berndw
- 2nd Gear member
Ik neem de afstand tot de verkoper eigenlijk nooit mee in de overweging. Heb mijn huidige auto op ruim 2 uur rijden enkele reis gekocht. Ben er 2 keer naartoe gereden en weer terug uiteraard. Is wel 1000km, maar als je dan de auto hebt die je wilt, is 't het altijd waard in mijn ogen. Maargoed uiteraard is dat persoonlijk. Ik zou eerder spijt hebben van een minder complete auto, dan van 1000km rijden.
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)
Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
- ijsga
- 5th Gear member
Je kan op basis van de verzekeringsdatum (‘datum aansprakelijkheid’ in Finnik kenteken app op iOS) zien wanneer hij voor het laatst van eigenaar is gewisseld, dat is 02-06-2015.bveenhof schreef: Is misschien wel een goede, gewoon een uiterste bod geven en niet verder gaan. Kijken wat de dealer erop zegt. Hij staat al minimaal een half jaar bij TVK. De verkoper had het over een apk die verlopen is in 2014, maar na het checken van het kenteken, zie je dat de APK pas een half jaartje verlopen is. Ik kan me dus voorstellen dat ze 'm uit de voorraad willen hebben en dat geeft wellicht wat speling, alhoewel ze die indruk niet echt gaven![]()
De navigatie in de V50 is flink verouderd kwa techniek, dus daar zou ik sowieso niet teveel waarde aan hechten. Verdere opties die je noemt klinken goed.bveenhof schreef: Hij tickt wel aardig wat boxes hoor. Er zit bijv. geen navigatie in, maar dit is wel de enig die ik heb gezien met een sportstuur. En dat lederen sportstuur met de breede handgrepen, lag toch wel verdomd lekker in mijn handjes!Parkeersensoren zou ik wel graag willen, wellicht zijn die af te dwingen in de prijs. Verder is de facelift wel mooier, maar ik zou me daar niet op blindstaren. Wellicht ga ik toch op zoek naar R design bumpers / lipkit, waardoor de auto er al een stuk beter uitziet.
Ja flippers zijn wel leuk inderdaad i.c.m. een automaat (heb ze geprobeerd in een Audi A1 en VW Touran). De advertentie die je doorstuurt wordt trouwens als Momentum omschreven, maar er missen een aantal opties die bij het Momentum pakket horen, zoals volumebediening op het stuur en waarschijnlijk ook cruise control, erg kale uitvoering. Even zoeken leert dat het in werkelijkheid een Kinetic is, en die zijn heel kaal kwa opties. Lekker laten staan dus.bveenhof schreef: Ik ga misschien nog wel een geartronic rijden, maar het idee van een automaat staat me niet aan. Je kunt inderdaad wel zelf op- en terugschakelen, maar je hebt dan weer geen flippers op het stuur. Ik zal in deze wel een zeur zijn, maar goed...Er staan overigens weinig T5'en hier in de buurt (Omgeving Zaandam), dus voor een tweede proefrit zit je dan snel ruim een uur in de auto. En qua prijs heb ik gemerkt dat het uiteindelijk niet veel scheelt. Sure, voor 1500 meer koop je deze: http://www.autowereld.nl/volvo/v50/2-5- ... tml#foto-4
Die heeft volgens mij een R design bumper / lip pakket en dikke velgen. Maar dan weer geen sportstuur en ook geen xenon. Dilemma's en keuzes...![]()
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
- ijsga
- 5th Gear member
Ben ik het ook mee eens, al kan het soms handig zijn (bijvoorbeeld kwa garantie) als die afstand wat kleiner is. In de 6 maanden garantieperiode van m’n huidige V50 ben ik overigens maar 1 keer terug geweest. Was toen op 35 mins rijden van m’n woonplaats. Leuke is dat die gasten zo kundig/aardig zijn dat ik er nu nog steeds kom voor het onderhoud. Inmiddels is het ongeveer 50 mins rijden. Overigens vanuit Zaandam goed te bereiken deze Volvo vakgarage. Ze hebben alleen geen V50 T5 voor je staan. Ik heb ze eerder gevraagd om een oogje voor me open te houden (was zelf ook op zoek naar een V50 T5, voor nu even niet meer), en hun conclusie was dat er toch erg veel afgetrapte exemplaren werden aangeboden.berndw schreef: Ik neem de afstand tot de verkoper eigenlijk nooit mee in de overweging. Heb mijn huidige auto op ruim 2 uur rijden enkele reis gekocht. Ben er 2 keer naartoe gereden en weer terug uiteraard. Is wel 1000km, maar als je dan de auto hebt die je wilt, is 't het altijd waard in mijn ogen. Maargoed uiteraard is dat persoonlijk. Ik zou eerder spijt hebben van een minder complete auto, dan van 1000km rijden.
- ijsga
- 5th Gear member
Deze heeft overigens wel AWD, staat ietsje hoger op de wielen maar geen wielspinbveenhof schreef: Sure, voor 1500 meer koop je deze: http://www.autowereld.nl/volvo/v50/2-5- ... tml#foto-4
Die heeft volgens mij een R design bumper / lip pakket en dikke velgen. Maar dan weer geen sportstuur en ook geen xenon. Dilemma's en keuzes...![]()

- bveenhof
- 2nd Gear member
Mee eens hoor, dat de afstand geen rol zou moeten spelen. Ik heb voor mijn A3 ook 2 keer gereden, a 416km per retour rit. Toen had ik wel de uitvoering en de motor die ik hebben wou. Dus staat er echt ergens een mooi exemplaar, dan ga ik wel. Punt is... die staan er niet binnen budget 
AWD zat ik ook wel aan te denken. Wil 'm misschien laten chippen, dus dan zal het zeker goed uitkomen. Maar inderdaad zwaarder en standaard een halve seconde trager tot de 100. Zul je denk ik weinig van merken in de praktijk, maar toch!
Plus, ik denk dat de FWD T5 met goede banden ook al veel minder wielspin zal genereren 
Die V50 die ik stuurde, laat ik sowieso staan. Ik zag inderdaad dat er op het stuur al een hoop knoppen ontbraken. En navigatie mag dus ook van het lijstje, als dat dan toch oude meuk is. Dan liever een TomTom of, zoals ik het nu doe, Android met Google Maps. Werkt ook prima.
Dat er een hoop afgetrapte modellen staan, neem ik direct van je aan. Dat doet me toch weer meer naar dealer TVK neigen. Ik ga nog even met ze onderhandelen! Wie weet kan er nog iets van de prijs af, of een andere leuke optie erbij. Ik blijf voor deze auto openstaan.

AWD zat ik ook wel aan te denken. Wil 'm misschien laten chippen, dus dan zal het zeker goed uitkomen. Maar inderdaad zwaarder en standaard een halve seconde trager tot de 100. Zul je denk ik weinig van merken in de praktijk, maar toch!

Die V50 die ik stuurde, laat ik sowieso staan. Ik zag inderdaad dat er op het stuur al een hoop knoppen ontbraken. En navigatie mag dus ook van het lijstje, als dat dan toch oude meuk is. Dan liever een TomTom of, zoals ik het nu doe, Android met Google Maps. Werkt ook prima.
Dat er een hoop afgetrapte modellen staan, neem ik direct van je aan. Dat doet me toch weer meer naar dealer TVK neigen. Ik ga nog even met ze onderhandelen! Wie weet kan er nog iets van de prijs af, of een andere leuke optie erbij. Ik blijf voor deze auto openstaan.
Laatst gewijzigd door bveenhof op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- ijsga
- 5th Gear member
Ben benieuwd welke T5 het gaat worden. Als je ‘m eenmaal hebt zien we natuurlijk graag foto’s!
- bveenhof
- 2nd Gear member
Uiteraard komt er een uitgebreide foto reportage zodra er een Volvo voor m'n deur staat! De TVK V50 heeft echter wel weer een minpuntje... geen xenon 
Ik weet uit ervaring dat het ombouwen naar xenon vaak niet perfect werkt, indien het er niet fabrieksaf opzit. En units kosten een vermogen, voor mijn A3 kwam het op 400 ~ 500 euro per unit. Aangezien ik nu ook xenon heb, ben ik bang dat de stap terug naar halogeen een beetje tegen gaat vallen.

Ik weet uit ervaring dat het ombouwen naar xenon vaak niet perfect werkt, indien het er niet fabrieksaf opzit. En units kosten een vermogen, voor mijn A3 kwam het op 400 ~ 500 euro per unit. Aangezien ik nu ook xenon heb, ben ik bang dat de stap terug naar halogeen een beetje tegen gaat vallen.
Laatst gewijzigd door bveenhof op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- ijsga
- 5th Gear member
Originele Xenon monteren is sowieso niet mogelijk (is een software ding). En aftermarket setjes kunnen – volgens sommige forumleden – voor elektronicaproblemen zorgen door piekspanningen. Als je xenon wilt zou ik inderdaad een V50 zoeken die deze optie al heeft.
- bveenhof
- 2nd Gear member
Dat had ik inderdaad ook gelezen. Wellicht dan toch de halogeen upgraden naar een Philips x-treme vision en wachten tot er een betaalbare set units voorbij komt? Want als je de complete units vervangt, geven deze geen storing lijkt me toch?
Zou nog wel een concessie zijn waar ik mee kan leven, in ruil voor die dikke T5
Zou nog wel een concessie zijn waar ik mee kan leven, in ruil voor die dikke T5

- gose91
- 3rd Gear member
Voor zover ik begrijp moet er dan wel iets omgeprogammeerd worden [EDIT: kan niet, zie hieronder].bveenhof schreef: Want als je de complete units vervangt, geven deze geen storing lijkt me toch?
Hier ook tegenvallende lichtopbrengst. Er wordt aangeraden om de lenzen schoon te maken, maar dat heeft weinig geholpen. "Glas" is bij mij nauwelijks verweerd.
Ik open tzt een topic, waarin ik toch xenon in een S40/V50 ga proberen. Materiaal is alvast €30 bovenop de xenonset
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- sbv
- 6th Gear member
ook originele units geven storing. De software zit simpelweg niet in de auto en kan er ook niet ingezet worden
Volvo Zweden zal dan bijv de optie xenon moeten toevoegen aan de software en die werken daar niet aan mee.
Dealer kan het wel aanvinken als software pakket maar dan zal de melding komen niet beschikbaar of niet compatible.
Volvo Zweden zal dan bijv de optie xenon moeten toevoegen aan de software en die werken daar niet aan mee.
Dealer kan het wel aanvinken als software pakket maar dan zal de melding komen niet beschikbaar of niet compatible.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- bveenhof
- 2nd Gear member
Hmm.. als ik zo de reactie van @sbv lees, is het niet verstandig. Ik ben toch wel benieuwd naar jouw project, of het goed gaat. Las ook dat lang niet iedere auto stuk gaat, sommige doen het perfect en andere geven storingen en slopen de ruitenwissermotor of zelfs de computer. Is wel een aardig risico. Van wat ik gezien heb, kunnen betere halogeen lampen al een groot verschil maken (tot 3x de lichtopbrengst van de fabriekslampen).gose91 schreef: Ik open tzt een topic, waarin ik toch xenon in een S40/V50 ga proberen. Materiaal is alvast €30 bovenop de xenonset
- gose91
- 3rd Gear member
In Amerika en hier vziw ook één rijden al Volvo's rond met die aanpassing.
Het komt erop neer dat in HalogeenVolvo's de koplampen 50x per seconde aan en uit gaan . Iets waar je niks van merkt, behalve dat het halogeen bolletje langer meegaat. Xenonsets kunnen hier heel slecht tegen: ze gaan als het ware 50x per seconde opnieuw starten. Daar horen hoge voltages bij en daar kan de ruitenwissermotor die dezelfde min deelt slecht tegen. Zou je er nu een affabriek xenonlamp in zetten heb je nog steeds dat pulssignaal vanuit de ECM, dus die lampen gaan net zo goed versneld stuk.
Door dit pulssignaal mbv een condensator recht te vegen en een aparte min aan te leggen kan je een schone 12V naar de xenon leggen en de ruitenwissermotor (en ECM en verdere electronica) beter beschermen tegen ellende.
Het komt erop neer dat in HalogeenVolvo's de koplampen 50x per seconde aan en uit gaan . Iets waar je niks van merkt, behalve dat het halogeen bolletje langer meegaat. Xenonsets kunnen hier heel slecht tegen: ze gaan als het ware 50x per seconde opnieuw starten. Daar horen hoge voltages bij en daar kan de ruitenwissermotor die dezelfde min deelt slecht tegen. Zou je er nu een affabriek xenonlamp in zetten heb je nog steeds dat pulssignaal vanuit de ECM, dus die lampen gaan net zo goed versneld stuk.
Door dit pulssignaal mbv een condensator recht te vegen en een aparte min aan te leggen kan je een schone 12V naar de xenon leggen en de ruitenwissermotor (en ECM en verdere electronica) beter beschermen tegen ellende.
- bveenhof
- 2nd Gear member
Duidelijk verhaal! Ik zou van de xenon wegblijven dan
Vooral omdat het geen goedkope hobbie is om die meuk te vervangen. Voor een goede xenon pit, betaal je makkelijk 60 tot 80 euro per lamp. Beetje zonde om dat regelmatig te moeten doen.
Overigens, de S60 biedt wel aardig wat meer qua opties!
http://www.autowereld.nl/volvo/s60/2-5t ... tails.html
Vraag me alleen af of je die kofferbakruimte van de V50 gaat missen dan.

Overigens, de S60 biedt wel aardig wat meer qua opties!
http://www.autowereld.nl/volvo/s60/2-5t ... tails.html
Vraag me alleen af of je die kofferbakruimte van de V50 gaat missen dan.
- gose91
- 3rd Gear member
En juist om te voorkomen dat je regelmatig die lamp moet vervangen, zijn die aanpassingen nodig. Niks wegblijven, hebbe,hebbe! Wordt vervolgd...bveenhof schreef: Duidelijk verhaal! Ik zou van de xenon wegblijven danVooral omdat het geen goedkope hobbie is om die meuk te vervangen. Voor een goede xenon pit, betaal je makkelijk 60 tot 80 euro per lamp. Beetje zonde om dat regelmatig te moeten doen.
- m-kliko
- 4th Gear member
Valt me ook op dat de facelift T5 grotere uitlaten heeft, klopt dat?
Ik vind die van de facelift in ieder geval mooier! (Sowieso vind ik facelift veel mooiere lampen hebben).
Ik vind die van de facelift in ieder geval mooier! (Sowieso vind ik facelift veel mooiere lampen hebben).
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Je kan nooit teveel PK's hebben.