Met licht seinende tegenliggers

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Fab1Man
2nd Gear member

Ik vind de reactie ook nogal extreem. Dat Volvo voor de huidige oplossing gekozen heeft bij MY15 en MY16 is hun keuze en daar kunnen de bestuurders nogal weinig aan doen. Verder laat iedereen hier in het midden liggen wat juist is qua montage; in de bumper of in de koplampunit.
Citroën heeft een aparte ledstrip boven de koplampunit zitten, de Renault Megane, Peugeot 508, VW Passat GTE, VW Golf GTE hebben allemaal DRL in de bumper zitten en ja, deze zijn allemaal geschakeld met het dimlicht (en of dat nou stadslicht wordt of niet, daar ging de discussie niet om). De nieuwe Mini (Clubman?) heeft led mistlampen, waarbij je dus ook DRL in de bumper hebt.

Dus inderdaad, alleen Volvo doet dit... Wat een non-issue.
Mirko
1st Gear member
Contacteer:

Fab1Man schreef: Ik vind de reactie ook nogal extreem. Dat Volvo voor de huidige oplossing gekozen heeft bij MY15 en MY16 is hun keuze en daar kunnen de bestuurders nogal weinig aan doen. Verder laat iedereen hier in het midden liggen wat juist is qua montage; in de bumper of in de koplampunit.
Citroën heeft een aparte ledstrip boven de koplampunit zitten, de Renault Megane, Peugeot 508, VW Passat GTE, VW Golf GTE hebben allemaal DRL in de bumper zitten en ja, deze zijn allemaal geschakeld met het dimlicht (en of dat nou stadslicht wordt of niet, daar ging de discussie niet om). De nieuwe Mini (Clubman?) heeft led mistlampen, waarbij je dus ook DRL in de bumper hebt.

Volvo doet dus precies hetzelfde als de andere genoemde merken/types? Op het moment dat dimlicht wordt ingeschakeld (enkel bij Xenon) wordt de DRL geschakeld naar "stadslicht modus" (een behoorlijk stuk zwakker dan wanneer dimlicht is uitgeschakeld). Overigens is het lijstje nog wel wat langer met auto's waarbij de DRL onderin de bumper blijft branden in stadslicht modus onder andere de DS serie van Citroen zie ik hier regelmatig mee rijden.
Laatst gewijzigd door Mirko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fredraket
4th Gear member

bemmelenan schreef:
]
Qua mening over verlichting sluit ik me aan bij Erwin. Los van de discussie waar de dagrijverlichting of het stadslicht thuis hoort is het inderdaad zo dat bij alle genoemde merken de functie dagrijverlichting en stadslicht in één lamp is gecombineerd. Als dimlicht wordt ingeschakeld gaat de dagrijverlichting een standje minder branden en wordt dan stadslicht
Iedreen geeft ook aan dat de dagrijlampen minder fel gaan branden bij het inschakelen van de dimlichten. Maar volgens mij ging het erom dat ze tegelijk met de dimlichten branden. en dat doen ze! In ieder geval bij de R-Design.
Heeft trouwens niks te maken met de lengte van de "leden".
Ik vind het allemaal prima, zolang maar heel goed duidelijk is dat ik NIET gesproken heb over de "lengte van de leden". Beetje jammer dat je dat meeneemt in een reactie op mijn opmerking. Het was iets netter geweest als je dat met de juiste verwijzing had gedaan.

Wat schijnbaar niet wil doordringen is dat de dagrijverlichting stadslicht wordt op het moment dat je de dimlichten inschakelt. Dus ja, je dagrijverlichting brandt als je de dimverlichting inschakelt maar dan met de functie stadslicht. Want dagrijverlichting mag wetttelijk niet gecombineerd worden met andere verlichting aan de voorzijde.... Ook daar zijn we het volgens mij allemaal wel over eens....
Feit is: zolang iemand niet heeft zitten prutsen aan zijn verlichting is dit hoe het is en heb je het maar te accepteren. Of je ruilt je auto in.

Nu maar weer on topic?
Nog meer leden last van seinende tegenliggers?
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Fredraket schreef: Ik vind het allemaal prima, zolang maar heel goed duidelijk is dat ik NIET gesproken heb over de "lengte van de leden".
Het was @oceanracer die over de 'leden' begon.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
Fab1Man
2nd Gear member

Mirko schreef:
Fab1Man schreef: Ik vind de reactie ook nogal extreem. Dat Volvo voor de huidige oplossing gekozen heeft bij MY15 en MY16 is hun keuze en daar kunnen de bestuurders nogal weinig aan doen. Verder laat iedereen hier in het midden liggen wat juist is qua montage; in de bumper of in de koplampunit.

Volvo doet dus precies hetzelfde als de andere genoemde merken/types? Op het moment dat dimlicht wordt ingeschakeld (enkel bij Xenon) wordt de DRL geschakeld naar "stadslicht modus" (een behoorlijk stuk zwakker dan wanneer dimlicht is uitgeschakeld). Overigens is het lijstje nog wel wat langer met auto's waarbij de DRL onderin de bumper blijft branden in stadslicht modus onder andere de DS serie van Citroen zie ik hier regelmatig mee rijden.
Precies! Dit waren even wat modellen die ik zo uit m'n hoofd kon noemen, de DS series hebben ook een lichtkermis. Maar goed, ik stoor me er dan ook niet aan.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Ik begrijp niet hoe die V40 een type goedkeuring krijgt zonder de DRL te dimmen. Ook de Kia Picanto heeft dit, felle wit/blauwe leds onder de halogeen projector die in het donker erg irritant schijnen terwijl het dimlicht niet verblind.
Gistermiddag een vrij jonge V70, stadslicht aan en felle leds in het mistlicht. Zal wel achteraf gedaan zijn.

Sowieso jammer dat Volvo mee doet met die onzin. Ze waren zo goed bezig, motor aan = dimlicht aan.
Wat was het probleem? Mensen die 2 nieuwe lampjes te duur vinden? Mensen die denken dat het brandstofverbruik er van omhoog gaat? Meeloop gedrag met Audi?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
jeroenv_
2nd Gear member

JeroenSpock schreef: Sowieso jammer dat Volvo mee doet met die onzin. Ze waren zo goed bezig, motor aan = dimlicht aan.
Wat was het probleem? Mensen die 2 nieuwe lampjes te duur vinden? Mensen die denken dat het brandstofverbruik er van omhoog gaat? Meeloop gedrag met Audi?
Nee hoor, gewoon Europese wetgeving waar ze wel aan moeten voldoen.
Wetgeving voor Dagrijverlichting in Nederland

Dagrijverlichting vanaf 2011 standaard
Auto’s die in 2011 en daarna nieuw op de markt komen, moeten standaard voorzien zijn van verlichting voor overdag. De Europese Unie stelt de ‘dagrijverlichting’ vanaf dan verplicht.

De speciale verlichting maakt een auto beter zichtbaar overdag, maar verbruikt (in tegenstelling tot dimlicht) nauwelijks energie.
Bron
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
Fab1Man
2nd Gear member

JeroenSpock schreef: Ik begrijp niet hoe die V40 een type goedkeuring krijgt zonder de DRL te dimmen. Ook de Kia Picanto heeft dit, felle wit/blauwe leds onder de halogeen projector die in het donker erg irritant schijnen terwijl het dimlicht niet verblind.
Gistermiddag een vrij jonge V70, stadslicht aan en felle leds in het mistlicht. Zal wel achteraf gedaan zijn.

Sowieso jammer dat Volvo mee doet met die onzin. Ze waren zo goed bezig, motor aan = dimlicht aan.
Dat is het hem juist, dit topic is geëxplodeerd vanwege verwarring. Zoals jeroenv_ ook aantoont, het hebben van DRL is verplicht overdag (dit staat verder los van het moeten voeren van DRL in combinatie met dimlicht). Waar dat deze zit, in de koplampunit of in de bumpers is daarbij niet van belang. Daarnaast dimt het DRL wel degelijk bij het inschakelen van dimlicht indien van toepassing, waarbij het zich "voordoet" als stadslicht. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de V40 met xenon, MY15 en MY16.
Er wordt hier tevens een vergelijking gemaakt met andere auto-modellen waarbij er genoeg te vinden zijn die DRL los van koplampunit monteren en deze ook (gedimd) aan zijn in combinatie met dimlicht. Het is dus niet zo dat Volvo hier een eigen beleid in voert of zo.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Dan nogmaals de vraag, wat is er mis met standaard dimlicht aan bij motor aan? Volvo liep jaren voor op die Europese regelgeving...
Als je dimlicht altijd brandt, kan je ook niet zonder licht rijden.
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Fab1Man
2nd Gear member

JeroenSpock schreef: Dan nogmaals de vraag, wat is er mis met standaard dimlicht aan bij motor aan? Volvo liep jaren voor op die Europese regelgeving...
Als je dimlicht altijd brandt, kan je ook niet zonder licht rijden.
Daar is an sich ook niks mis mee, maar dat was niet de vraag van dit topic ;).
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Klopt, we gaan wel een beetje offtopic. Maar dat is op dit forum altijd zo als het over verlichting gaat.
Fredraket
4th Gear member

JeroenSpock schreef: Klopt, we gaan wel een beetje offtopic. Maar dat is op dit forum altijd zo als het over verlichting gaat.
Af en toe gaan we ook wel eens bij ander onderwerpen offtopic. Niet vaak........ O-) Hooguit een enkele keer :D

Waarmee de originele vraag dus nog steeds niet is beantwoord......
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
redfox
1st Gear member

JeroenSpock schreef: Ik begrijp niet hoe die V40 een type goedkeuring krijgt zonder de DRL te dimmen.
Zover ik weet wordt DRL wel degelijk gedimd. Op m'n my16 brand de DRL fel wanneer de hoofdverlichting uit is. Zodra de hoofdverlichting aan gaat wordt de DRL gedimd en branden ze dus zwakker.
Thunder
1st Gear member

Ik heb er de afgelopen dagen op gelet, maar ik kan niet ontdekken of/wanneer de "mistlampen" inschakelen. Als ik langs een winkelraam rij of stop en ga kijken zijn ze eigenlijk altijd uit.

Als ik 's avonds over een weg met hoge bermen rij heb ik wel het idee dat het licht vrij breed schijnt. Ik snap er dus nog steeds niks van :(

Grt.,
Sander.
Laatst gewijzigd door Thunder op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Osmium Grey V40 D4 R-Design
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

Heb je eigenlijk xenon verlichting?
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
Thunder
1st Gear member

Hallo Joh@n,

Nee, gewoon halogeen.

Grt.,
Sander.

Off-topic, ik zie dat mijn voorgaande 2 leasers exact dezelfde waren als de jouwe, tot aan de uitvoering aan toe :D
V50 R
6th Gear member

Als je halogenenverlichting hebt dan wordt de led verlichting uitgzet zodra het dimlicht wordt ingeschakeld, bij xenon blijft hij branden, maar worden de leds wel gedimd.
Thunder
1st Gear member

Dan blijft het een mystery. De afgelopen dagen weer een paar keer getrakteerd op lichtsignalen.

Grt.,
Sander.
V50 R
6th Gear member

Halogeen misschien iets te hoog afgesteld? Kan soms iets verspringen na verloop van tijd.
Thunder
1st Gear member

Nope, gecontroleerd door de dealer en OK bevonden. Desondanks hebben ze ze toch ook nog wat lager afgesteld, maar zonder het gewenste resultaat.

Grt.,
Sander.
Plaats reactie

Terug naar “V40”