Met licht seinende tegenliggers

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Thunder
1st Gear member

Ik heb regelmatig te maken met met groot licht seinende tegenliggers. Ik heb dan het groot licht niet aan en de koplampen staan volgens de dealer niet te hoog. Dimlicht is constant ingeschakeld (staat dus niet op de automatische stand).

Zijn er meer V40 rijders die dit wel eens ervaren? Ik heb wel eens het gevoel dat het met de mistlampen te maken heeft, maar ik ben op zo'n moment wel eens langs de weg gestopt, maar toen bleken deze niet te branden. Iemand enig idee? Schakelen de mistlampen onder bepaalde omstandigheden vanzelf in?

Grt.,
Sander.
Osmium Grey V40 D4 R-Design
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Bij een R-design branden die 'mistlampen' altijd. Sommige mensen vinden dat het echte mistlampen zijn en denken dat dit niet mag en gaan dan seinen. Ik heb dat ook wel eens. Niks van aantrekken :)
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
tjub
1st Gear member

Of ze vinden je auto gewoon erg mooi..... :D
MY16 V40 D2 Business Sport Power Blue
Hyundai I40 1.7 CRDI Wagon Buss Ed
Skoda Octavia 1.9 TDI
Peugeot 307 break 2.0 D
Opel Astra 1.6 Station
Renault Laguna 1.6
VW Golf G60
VW Golf GTI
Toyota Corolla 1.6 DX
GS_Kes
2nd Gear member

Het branden van de dagrijverlichting (de V40 heeft aan de voorkant geen mistlampen) in het donker heeft te maken met Xenon of halogeen. Alleen bij Xenon gaat de dagrijverlichting zwakker branden, bij halogeen gaat de dagrijverlichting uit. Dit is wanneer de schakelaar op 'auto' staat, ik weet niet hoe dit zit als dimlicht op constant staat.
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb met mijn Momentum nog geen seinende mensen gehad dus misschien ligt aan de vorm van de dagrijverlichting in de bumper? Ik vind mijn lampen overigens vrij laag staan voor m'n gevoel.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
Ton.
1st Gear member

Tot op heden met mijn V40 geen last van gehad. Tevens een R-design (MY15), dus DRL brandt altijd. Ook als Xenon brandt.
Joh@n schreef: Ik vind mijn lampen overigens vrij laag staan voor m'n gevoel.
Heb ik door dealer iets hoger laten instellen. Rij nu een weekje met hogere afstelling. Een aanrader, ik vind het perfect. In die week ook geen seiners gehad.
In bestelling: Volvo V60 B3 Momentum Advantage - Denim Blue (MY21)
Volvo V40 2.0 D2 Business Sport - Power Blue (MY16)
Fab1Man
2nd Gear member

Ik heb mijn xenon lampen ook iets hoger laten afstellen, nog geen seiners gehad in de afgelopen anderhalf jaar.
Toegegeven, ik stoor me soms ook aan mistlampen van mensen en soms sein ik ook, maar tegelijkertijd weet ik dat het enorm hypocriet overkomt (want hoewel het DRL is, is het effect voor een leek hetzelfde) en dat diegene waarschijnlijk toch niet weet wat ik bedoel :P
Laatst gewijzigd door Fab1Man op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Oceanracer
Geartronic member

Mistlampen icm met dimlicht mag nog wel (let op, alleen bij regen, sneeuw en mist en minder dan 200 meter zicht), maar dagrijlicht icm dimlicht en/of stadslicht is ten alle tijden verboden, ongeacht de stand van de lichtschakelaar zou dit nooit samen mogen branden. Als dit wel gebeurt, linearecta naar de dealer en (softwarematig) laten oplossen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
V50 R
6th Gear member

Dagrijlicht wordt automatisch gedimd bij dimlicht aan, maar blijft wel branden bij de meeste nieuwe auto's. Dat is bij de v40 zo, net als bij audi, bmw, vw etc. Dus is niet afwijkend en hoef je niet voor naar de dealer.
bemmelenan
2nd Gear member

Sommige mensen vinden dat het echte mistlampen zijn en denken dat dit niet mag en gaan dan seinen.
Heb ik nog nooit meegemaakt!
maar dagrijlicht icm dimlicht en/of stadslicht is ten alle tijden verboden, ongeacht de stand van de lichtschakelaar zou dit nooit samen mogen branden. Als dit wel gebeurt, linearecta naar de dealer en (softwarematig) laten oplossen.
Als dit zo is had men nooit een type goedkeuring gekregen. Bij mij branden ze allebei tegelijk, origineel af fabriek.
Wel is het zo dat, zodra het dimlicht aan is, de dag-rijverlichting iets minder fel brand.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Oceanracer
Geartronic member

Dan functioneert het dagrijlicht als stadslicht. Waardeloos natuurljk, want dat hoort in de koplamp zelf thuis en niet onder in de bumper. Maar is bij wet niet verboden.
Overigens zijn de V40 & V60 2015-modellen afgeleverd met onwettige verlichting en is dit met MY16 aangepast. Het is dus zéker wel afwijkend met de VAG-groep wagens wat daarbij brandt NOOIT contourverlichting of stadslicht icm met dagrijlicht. Nou hier geen appels met peren gaan zitten vergelijken...
bemmelenan
2nd Gear member

Het is dus zéker wel afwijkend met de VAG-groep wagens wat daarbij brandt NOOIT contourverlichting of stadslicht icm met dagrijlicht. Nou hier geen appels met peren gaan zitten vergelijken...
Heb hiervoor een Bmw 3 serie gehad. Hierbij brandde wel degelijk De dimlichten in combinatie met de dagrijverlichting. De zgn
"angeleyes'
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
V50 R
6th Gear member

Oceanracer schreef: Dan functioneert het dagrijlicht als stadslicht. Waardeloos natuurljk, want dat hoort in de koplamp zelf thuis en niet onder in de bumper. Maar is bij wet niet verboden.
Overigens zijn de V40 & V60 2015-modellen afgeleverd met onwettige verlichting en is dit met MY16 aangepast. Het is dus zéker wel afwijkend met de VAG-groep wagens wat daarbij brandt NOOIT contourverlichting of stadslicht icm met dagrijlicht. Nou hier geen appels met peren gaan zitten vergelijken...
Bij audi branden de dagrijlichten wel degelijk mee, hetzij gedimd, bij bmw ook en de gte's zijn ook verlichte kerstbomen.

Hah wordt even bijscholen erwin met al die nieuwe modellen en verschillende verlichting units... ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Oceanracer
Geartronic member

Nogmaals, die functioneren op dat moment als stadslicht! En zit bij zowel BWM als Audi dus gewoon in de koplampunit.

Volvo heeft de plank volledig misgeslagen met die lelijke verlichting onder in de bumper en kan derhalve door andere weggebruikers als storend worden ervaren. Terecht trouwens, in mijn ogen. Het zijn soms net kermiswagens....
V50 R
6th Gear member

Zie plaatje hierboven, volkswagen zitten ze toch echt apart in de bumper net als nu bij bijvoorbeeld de golf.
Oceanracer
Geartronic member

Ik geef het op, tip om te updaten naar MY16-modellen heb ik aan TS gegeven, verder reageer ik niet meer op dit topic. Domme gelul van mensen met kleine pikkies die het kennelijk leuk vinden om met zo veel mogelijk verlichting rond te rijden moeten dat vooral blijven doen, maar dan niet lopen zeiken als er geseind wordt met grootlicht.
V50 R
6th Gear member

Jeetje erwin volgens mij moet jij even tot tien tellen...
bemmelenan
2nd Gear member

Ik geef het op, tip om te updaten naar MY16-modellen heb ik aan TS gegeven, verder reageer ik niet meer op dit topic. Domme gelul van mensen met kleine pikkies die het kennelijk leuk vinden om met zo veel mogelijk verlichting rond te rijden moeten dat vooral blijven doen, maar dan niet lopen zeiken als er geseind wordt met grootlicht.
Vroeger zeker veel gepest op school!? Tsjonge, jonge......Pffffft.....
Fredraket
4th Gear member

Qua mening over dagrijverlichting en stadslicht sluit ik me deels aan bij Erwin. Los van de discussie waar de dagrijverlichting of het stadslicht thuis hoort is het inderdaad zo dat bij alle genoemde merken de functie dagrijverlichting en stadslicht in één lamp is gecombineerd. Als dimlicht wordt ingeschakeld gaat de dagrijverlichting een standje minder branden en wordt dan stadslicht. Ik heb dat inmiddels met eigen ogen mogen aanschouwen bij een Volkswagen,een Peugeot en nu de V60.
Ook die mooie kermis in de VW bumper (op dit moment alleen nog maar de GTE modellen, om ze te kunnen herkennen) gaat dus minder fel branden.

Overigens heb ik ook dat men af en toe naar mij seint. Laats reed ik in de auto van mijn vrouw voor de Volvo en kom inderdaad constateren dat de V60 behoorlijke fel dimlicht heeft (xenon). Misschien minder prettig voor een tegenligger, mooi voor mij want ik heb veel licht voor de auto 8-)
Laatst gewijzigd door Fredraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
bemmelenan
2nd Gear member

]
Qua mening over verlichting sluit ik me aan bij Erwin. Los van de discussie waar de dagrijverlichting of het stadslicht thuis hoort is het inderdaad zo dat bij alle genoemde merken de functie dagrijverlichting en stadslicht in één lamp is gecombineerd. Als dimlicht wordt ingeschakeld gaat de dagrijverlichting een standje minder branden en wordt dan stadslicht
Iedreen geeft ook aan dat de dagrijlampen minder fel gaan branden bij het inschakelen van de dimlichten. Maar volgens mij ging het erom dat ze tegelijk met de dimlichten branden. en dat doen ze! In ieder geval bij de R-Design.
Heeft trouwens niks te maken met de lengte van de "leden".
Plaats reactie

Terug naar “V40”