Pagina 2 van 2

Re: Van een v40 d4 Polestar naar een v40 d2...

Geplaatst: 16.02.2016 - 15:09
door rsnhakan
Ik was gisteren nog bij de dealer en even navraag gedaan: mensen passen het nieuwe rijden perfect toe en blijkbaar zijn deze motoren daar extra gevoelig voor.

Re: Van een v40 d4 Polestar naar een v40 d2...

Geplaatst: 16.02.2016 - 15:50
door kamikaze
Er zijn toch echt genoeg gevallen hier op het forum waaruit blijkt dat het niets met rijstijl te maken heeft. Veel leaserijders en veel met redelijk wat kilometers per jaar. Ik denk dat er maar weinig leaserijders echt op het verbruik gaan letten.

Misschien spelen de soort brandstof en/of buiten-binnen parkeren wel een rol?

Ik denk overigens dat Volvo al lang een oplossing heeft, maar dan halen ze die mooie co2 waardes niet meer...

Re: Van een v40 d4 Polestar naar een v40 d2...

Geplaatst: 16.02.2016 - 16:05
door V50 R
Heeft alles met het nieuwe rijden te maken. Daardoor vervuilt de egr klep sneller. Dus hakan en de dealer hebben een terecht punt.
Hier geen problemen overigens, maar het nieuwe rijden pas ik ook niet toe. Luister naar het blok en schakel niet op de indicator. Gemiddeld vebruik tot nu toe 5.,1/100, wat ik een prima score vind voor een bijna 200pk diesel die goed gebruikt worden.

Re: Van een v40 d4 Polestar naar een v40 d2...

Geplaatst: 16.02.2016 - 18:03
door zonoskar
Ik pas het nieuwe rijden wel toe, en rij korte stukjes. Ik hou dus mijn hart vast, maar het gaat al 30K Km goed. Mijn gemiddeld verbruik is ook 5.1/100 volgens de boordcomputer.

Re: Van een v40 d4 Polestar naar een v40 d2...

Geplaatst: 16.02.2016 - 18:12
door V50 R
5.1/100 is aan de pomp gemeten bij meer dan 80dkm. Boordcomputer is iets optimistischer bij mij. Rijd verder alleen lange stukken en als er geen file is rijd ik redelijk door.
Korte stukjes is funest voor je egr, veel vervuiling doordat egr open gaat staan. Probeer in de stad iets later te schakelen dan je indicator. Blok kan prima de toeren aan, dus ga niet 50 in de 4rijden omdat je indicator dat zegt bijvoorbeeld, scheelt ook niks in verbruik...
Maar on topic, wordt een mooie auto justin! :D

Re: Van een v40 d4 Polestar naar een v40 d2...

Geplaatst: 17.02.2016 - 07:00
door DanielD1976
Ik dacht dat een lekkende koeler het probleem was.
Dan heeft rijstijl er niet zoveel mee te maken.
Verder helpt hogere toerentallen niet om de EGR te sparen, vollast rijden wel.

P.S.
ik heb zelf ook een nieuwe koeler gekregen na 55k met wel regelmatig vollast en 199 op de teller rijden.
Deze zit er nu alweer 10k zonder problemen in, maar ik ben benieuwd als ik weer 45k verder ben.

Re: Van een v40 d4 Polestar naar een v40 d2...

Geplaatst: 17.02.2016 - 10:18
door Fab1Man
Ik zit na 66k op ongeveer 7L / 100km, toen ik er nog op lette bij m'n vorige werkgever (aangezien het ook voor m'n eigen rekening was), zat ik rond de 6-6.5L / 100km. Ik rijd dagelijks 200km. Ik weet het niet zeker, maar ik heb bijna het vermoeden da het te maken heeft met belasten op lage toeren al dan niet gecombineerd met kortere stukken. Dat zou bij een lesauto niet een hele rare rijstijl zijn, aangezien niet iedereen die verfijning heeft bij z'n eerste lessen. Er worden echter wel lange stukken gereden.

Re: Van een v40 d4 Polestar naar een v40 d2...

Geplaatst: 17.02.2016 - 12:44
door zonoskar
V50 R schreef: 5.1/100 is aan de pomp gemeten bij meer dan 80dkm. Boordcomputer is iets optimistischer bij mij. Rijd verder alleen lange stukken en als er geen file is rijd ik redelijk door.
Korte stukjes is funest voor je egr, veel vervuiling doordat egr open gaat staan.
Aan de pomp is het 5.46/100 volgens de leasemaatschappij. Ik woon 'helaas' maar 25Km van mijn werk, dus langere stukken rij ik niet zo vaak (in het weekend rij ik wel af en toe een paar 100 Km). Als ik de snelweg op rij geef ik hem wel even de sporen (150 Km/h invoegen). Voor de rest zien we over een jaar wel of mijn EGR problemen geeft. En zo niet, dan ligt het dus niet zo zeer aan de rijstijl :)