XC90... doen?

Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Als je van dat bedrag uit gaat kan het niet mis gaan lijkt mij. De reparaties waar Bart het over heeft zijn echt geen jaarlijks terugkerende dingen hoor!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Ik heb mazzel.... een oliebeurt, apk en door ouderdom een nieuwe radiator.
Zo'n 800,,- voor een jaartje rijden... maar het hangt ook een beetje van jezelf af.

Ben je onhandig en breng je hem voor ieder piepje naar de dealer? Dan kassa....
Heb je de afwijking dat onderdelen uit een Volvo doosje beter zijn dan a-merk na-leveranciers? Dan eveneens kassa...

Je hebt een oude auto... moet daar altijd nieuw spul op? Of neem je soms genoegen met recycling onderdelen? (sloop klinkt zo kloterig he).
Mijn vader had de nivomats lek... ben je lekker mee met zo'n 700, per stuk bij de dealer.. ongemonteerd.
Of is een werkend setje van 125, per stuk van een 7 jaar jongere xc90 ook goed?

Het concept xc90 en de hele design filosofie is van Volvo maar ook zij kopen gewoon in bij de handel.
Dus je kunt bijv wel je radiator van volvo kopen maar die van valeo of nissen functioneren ook uitstekend en passen 100%

Al met al een heeeeerlijke auto...
Zoek een goeie ! Neem de tijd er voor.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12899
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Thijs schreef: Als je van dat bedrag uit gaat kan het niet mis gaan lijkt mij. De reparaties waar Bart het over heeft zijn echt geen jaarlijks terugkerende dingen hoor!
Klopt, zijn dingen die ook een autoleven mee kunnen gaan. Bij ons helaas niet... Die EGR is erg gevoelig voor hoe je de auto gebruikt, en dat was bij ons vooral erg korte stukjes.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Op gevaar af om eigenaren voor het hoofd te stoten: een XC90 D5 blijkt gewoon een slechte auto te zijn.
Ik heb hem 1 1/2 jaar, 1 keer op de platte kar naar de garage wegens het EGR systeem, 1 keer heeeeel voorzichtig naar de garage omdat ik geen remmen had en nu 20.000 km later hetzelfde! Kosten: 1800 euro. E.e.a. omdat Volvo heeft besloten om de vacuumpomp door de motor te laten aandrijven. Stom. Zelfs de monteur zegt dat ik gelijk heb met mijn mening. (Een elektrische zoals in mijn 780's was zeker te duur?) Dus: lekke keerring, olie via de pomp naar de bekrachtiger: gevolg is dat de hele boel (weer-) naar z'n grootje is. De auto gekocht met 104.000 km op de teller, volledig dealeronderhouden vanaf het begin, nu 126.000 km op de teller en ik wil het kreng nooit meer zien. En voor de goede orde: ik weet wat van auto's, ik heb totaal 7 stuks, waaronder een LandRover 110, een Amazon Combi, een 144 Twwe 780 Bertones en een 940 estate....ik rijdt Volvo's sinds 1979.

De dealer heeft me een demo XC60 XENIUM aangeboden met 6000 km op de teller voor een lagere prijs, maar ik schrijf op die XC90 gewoon even 10.000 euris af in 1 1/2 jaar.
Koop een tweede hands Maserati, die gaat ook stuk, maar dan heb je wel plezier gehad!

Ik moest het even kwijt, kijk op internet maar eens naar tevredenheidsonderzoeken, had ik ook moeten doen.

ps hoe de benzineuitvoeringen zijn weet ik niet, maar dat ga ik ook niet uitvinden.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is wel een hele slechte ervaring met een XC90 D5, kan mij wel voorstellen dat je er even klaar mee bent.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

dat begrijp ik ook... :(

Gisteren heel gesprek gehad bij een vereniging waar ik bij zit over (grotere) autos. Conclusie was dat er eigenlijk geen goede zijn, althans geen met een fatsoenlijke garantie hebt dat je geen enorme kosten oploopt. Uit de mond van een monteur en een monteur/handelaar.

xc70 / xc90, x5 , espace. Allemaal risico op leegzuigen van de portemonnee.

Dus ik heb me er bij neer gelegd :-)
Had nog een X5 bekeken maar dan ben je toch een stuk ouder voor t zelfde geld. 185dkm voor 20.000eu, geen garantie... >_<

Zo even kijken bij een XC90 met 125dkm op de teller. Met half jaar garantie. Scheelt alweer :P
Laatst gewijzigd door rdkraker op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik wens je veel succes. Je kunt natuurlijk geluk hebben, net als de vorige eigenaar van mijn XC90.
Tot en met de 940 had je met een Volvo geen geluk nodig, die waren gewoon goed, dat wist je. Misschien de 850/70 classic ook nog, die heb ik overgeslagen, daarna was het blijkbaar over. Sindsdien zijn er kennelijk goede en slechte. De V70 2.4 170pk 2002 die ik heb gehad was ook niet best helaas, reden waarom ik een tjdje geen nieuwere Volvo heb gehad...en dan deze schandelijke auto...
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3168
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Vervelend van die slechte ervaringen, maar ik ken verschillende mensen die juist heel erg blij zijn met de lage onderhoudskosten van hun xc90 classic (waarbij ook een d5). Als ik op het forum hier kijk zijn er in V70's e.d. al plenty mensen die 500k kilometers of meer met zo'n ding rijden, dus om nu te roepen dat het een slechte auto is vind ik wel heel erg kort door de bocht. Overigens vind ik de genoemde afschrijving over 1,5 jaar voor een auto van dez klasse nog wel meevallen als ik dat vergelijk met wat mijn broer kwijt was bij het inruilen van een X5 van nog geen jaar oud (die bijna meer in de garage van de dealer had gestaan dan op straat omdat alles wat fout kon gaan ook fout ging met dat ding).
Een klassieker schrijft helemaal niet meer af, soms zelfs in tegendeel. Dat mag je niet vergelijken.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Omdat er heel veel XC90en rondrijden zitten er uiteraard genoeg slechte tussen.
Maar dat heb je ook als je een Golfje koopt. Er zijn leuke bij die ook echt van een net mannetje geweest zijn maar heeeeel veel zijn toch van het kereltje met de 'achterstevorenpet' geweest.

Volvo heeft xc dieselmotor niet gemaakt dus een slecht design kun je hen niet verwijten. Wel eventueel een minder slimme keuze voor dat ene type motorblok.
De benizne T6 is daarentegen een uitstekende motor... maar ja daar hebben ze dan weer een doorsnee automaatje tegenaan gehangen.
Wel door ruimtegebrek maar goed... Er zit een GM bak onder en die hebben echt ook wel betere in hun assortiment.
Vroeger in mijn Corvette had ik meer koppel als nu en die GM bak ging echt niet daardoor stuk.

Keuzes keuzes keuzes.... er zitten mindere bij... Altijd...
Alle auto's die ik heb gehad kenden wel een hoop gedoe... Het waren altijd 2e handsjes dus ik nam het maar voor lief.
Maar ik begrijp je prima als je zegt 'voor mij geen xc meer'. Ik neem er geen aanstoot aan... ik heb mazzel een prima xc getroffen te hebben.


Heel erg zonde van je ellende en tien mille afschrijving.
Maar troost je... Het kan altijd erger.
Mercedessen die roesten, bmw's met
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12899
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

whitehorsekart schreef: Op gevaar af om eigenaren voor het hoofd te stoten: een XC90 D5 blijkt gewoon een slechte auto te zijn.
Ik heb hem 1 1/2 jaar, 1 keer op de platte kar naar de garage wegens het EGR systeem, 1 keer heeeeel voorzichtig naar de garage omdat ik geen remmen had en nu 20.000 km later hetzelfde! Kosten: 1800 euro. E.e.a. omdat Volvo heeft besloten om de vacuumpomp door de motor te laten aandrijven. Stom. Zelfs de monteur zegt dat ik gelijk heb met mijn mening. (Een elektrische zoals in mijn 780's was zeker te duur?) Dus: lekke keerring, olie via de pomp naar de bekrachtiger: gevolg is dat de hele boel (weer-) naar z'n grootje is. De auto gekocht met 104.000 km op de teller, volledig dealeronderhouden vanaf het begin, nu 126.000 km op de teller en ik wil het kreng nooit meer zien. En voor de goede orde: ik weet wat van auto's, ik heb totaal 7 stuks, waaronder een LandRover 110, een Amazon Combi, een 144 Twwe 780 Bertones en een 940 estate....ik rijdt Volvo's sinds 1979.
De EGR is niet XC90 specifiek, volgens mij de vacuumpomp ook niet. Dat mag je de XC90 dus eigenlijk niet aanrekenen, Volvo wel.

Dat je na 20.000 km weer hetzelfde het is uiteraard kwalijk, is dit iets wat je dealer had kunnen zien? Blijkbaar is het dik 100.000 km goedgegaan, en daarna binnen 30k 2 x fout.

Neemt niet weg dat ik ook zou balen met een auto die me in de steek laat...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Of het specifiek is of niet, het geeft in nog geen 20.000 km twee keer problemen. Het zit hem in de constuctie, met de electrische vacuumpomp heb je dit niet. Ik reken het Volvo dus wel aan, ik heb niets aan al die veiligheidsmaatregelen als ik geen remmen heb. ( Of heb ze juist erg hard nodig!)

Zoals gezegd: de dealer hier weet dat ik een stel klassieke Volvo's heb en die zagen aankomen dat ze een klant verloren, (ik was al aan het kijken nar dingen als Outlander etc.) dus hebben ze me een 6 maanden oude XC60 D4 AWD met alle opties aangeboden die als directiewagen dienst deed voor een alleszins redelijke prijs+kwijtschelding reparatiekosten XC90 en een nieuwe afneembare trekhaak op de 60....
Het ding heeft 6000 km op de teller en nog 2 1/2 jaar garantie, tijd genoeg om te zien hoe deze zich houdt!

De monteur verzekert me dat de pompconstructe is veranderd (!!!) en ook de geartronic is verbeterd. Dat is ook goed te voelen, want deze X60 is veeeel reactiever dan de XC90. Voortschrijdende techniek zonder twijfel, maar toch.
Kortom ik heb de deal geaccepteerd en na enkele dagen rijden kan ik iedere liefhebber van oudere types Volvo's een XC60 aanraden, dat rijdt zoals een Volvo hoort te rijden..terwijl ik helemaal niet zo van de diesels ben!

PS die genoemde 10.000 is zonder die dure reparaties hoor....
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mad2000, wie heeft de D5 motor dan wel gemaakt als Volvo het niet was ?

Volgens mij was de 5 cyl diesel weldegelijk Volvo, ik heb nu al 4 Volvo's gehad met 5 cyl diesel en nog geen enkel probleem gehad behalve 1 wervelklep die dan nog onder garantie vervangen is.

XC60 kon mij dan weer niet bekoren, veel te stug weggedrag zelfs met 18" velgen.
Na 2 jaar en 70.000km ingeruild voor XC70 waarvan ik uitermate tevreden ben.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

En de XC60 veert beter dan de XC90, die echt een stuiterbal was. De XC70 is voor mij te zacht, maar ieder zijn voorkeur!
En die 5 cilinder: Audi?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Volgens mij was de 5 cyl diesel weldegelijk Volvo,
Je hebt gelijk.... ik was in de veronderstelling dat deze een 'Wolfsburg' blok was.

Maar los daarvan klopt de opmerking van whithorsekart volgens mij niet dat je geen remmen hebt zonder de vacuum pomp. Je bedoeld dat er geen bekrachtiging meer is.
Remmen werken wel degelijke alleen moet je heeeeel hard trappen omdat normaal de bekrachtiging jouw spierkracht over neemt / aanvult.
Los daarvan kan ik me goed voorstellen dat je jezelf een ongeluk schrikt als je opeens heel hard moet trappen voor een beetje rem reactie.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Nou, ik zou zeggen, probeer dat maar eens met die zware XC90, hij stopt echt niet hoor........
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12899
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Ik heb het één keer meegemaakt met onze Xsara, je schrikt je helemaal rot!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Ik heb het één keer meegemaakt met onze Xsara, je schrikt je helemaal rot!
Yep... kan ik beamen... leuk is anders. En als het druk op straat is ben je rijp voor de afdeling cardiologie.

Maar hij remt echt. Alleen als je nagaat dat je bekrachtiger de remdruk zo'n 3 a 4x vermenigvuldigd dan moet je zonder bekrachtiging ontzettend hard trappen. Neem als voorbeeld maar een zak zand van 20kilo. Duw die weg met 1 voet en je moet al moeite doen... je bekrachtiging voert dat nog eens op tot zo'n 60-80 kilo. Dan kun je je voorstellen hoeveel kracht je in je pedaal moet trappen om op de snelweg een beetje vertraging af te dwingen van een ruim 2 ton wegende zweed.

Grappig is anders... Dat geef ik meteen toe.
(andersom heb ik ook meegemaakt... de 'klunk' ervaring . Bij mijn -echte- mini was er een rubbertje kapot gegaan in de remcilinder waardoor alle remvloeistof wegliep. Ik reed op de snelweg en kwam bij de verkeerslichten op circuit Velperbroek aan. Trapte op de rem en hoorde 'klunk'... 0,00 remdruk meer... :fgrin: o.O De klunk was de zuiger in de hoofdremcilinder... Da's schrikken...! En de ontdekking van die dag was dat je in een mini met 100km/u best van de 4 in de 1 kan en vol aan de handrem kunt hangen :D )
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik vind het toch ergens wel een beetje een raar verhaal over die vacuümpomp..... Na 20K al voor de tweede keer defect is wel heel bijzonder en doet mij vermoeden dat er heel iets anders aan de hand is of gewoon niet goed gerepareerd de eerste keer.
Om dat een constructiefout te noemen vind ik discutabel. Ook herken ik me niet in het feit dat een XC90 een stuiterbak is, ik zou haast zeggen het tegendeel (zeker t.o.v. een XC60 die m.i. juist veel stugger is). Hij helt nogal als een zeecontainer op een woelige zee.....
Maar goed, iedereen zijn mening.

Wat betreft de kosten heb ik wel de ervaring dat een XC90 duur is. Ik heb in 3 jaar 100.000 kilometer (van 118K naar 219K) gereden en voor bijna 11.000 euro aan garage rekeningen betaald;
Bijna 2400 euro voor normaal onderhoud (olie, filters, ruitenwissers en dergelijke), totaal dus 2,4 cent per kilometer
Bijna 3500 euro aan slijtage delen (remschijven/blokken, banden, wiellager, stabi stangen), totaal dus 3.5 cent per kilometer
700 euro aan preventief onderhoud (spoelen automaat, intake reiniging)
En ruim 4000 euro aan in mijn ogen pech (gasklep, condensor, klepdekselpakking en daarna de wervelklep, turbo slang, thermostaat, revisie differentieel....). Op een gegeven moment stond het huilen mij wel nader dan het lachen.

Maar goed, als ik dan bedenk hoe fijn en comfortabel de auto rijdt, hoeveel ruimte hij heeft, dat bijna alles vervangen is wat er kapot kan gaan (hoop ik) en dat ik waarschijnlijk in een auto rijdt waarvan er maar één in Nederland rondrijdt, ach dat maakt dan weer veel goed.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12899
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Gouwe schreef: Ik vind het toch ergens wel een beetje een raar verhaal over die vacuümpomp..... Na 20K al voor de tweede keer defect is wel heel bijzonder en doet mij vermoeden dat er heel iets anders aan de hand is of gewoon niet goed gerepareerd de eerste keer.
Om dat een constructiefout te noemen vind ik discutabel. Ook herken ik me niet in het feit dat een XC90 een stuiterbak is, ik zou haast zeggen het tegendeel (zeker t.o.v. een XC60 die m.i. juist veel stugger is). Hij helt nogal als een zeecontainer op een woelige zee.....
Maar goed, iedereen zijn mening.

Wat betreft de kosten heb ik wel de ervaring dat een XC90 duur is. Ik heb in 3 jaar 100.000 kilometer (van 118K naar 219K) gereden en voor bijna 11.000 euro aan garage rekeningen betaald;
Bijna 2400 euro voor normaal onderhoud (olie, filters, ruitenwissers en dergelijke), totaal dus 2,4 cent per kilometer
Bijna 3500 euro aan slijtage delen (remschijven/blokken, banden, wiellager, stabi stangen), totaal dus 3.5 cent per kilometer
700 euro aan preventief onderhoud (spoelen automaat, intake reiniging)
En ruim 4000 euro aan in mijn ogen pech (gasklep, condensor, klepdekselpakking en daarna de wervelklep, turbo slang, thermostaat, revisie differentieel....). Op een gegeven moment stond het huilen mij wel nader dan het lachen.

Maar goed, als ik dan bedenk hoe fijn en comfortabel de auto rijdt, hoeveel ruimte hij heeft, dat bijna alles vervangen is wat er kapot kan gaan (hoop ik) en dat ik waarschijnlijk in een auto rijdt waarvan er maar één in Nederland rondrijdt, ach dat maakt dan weer veel goed.
Wat is je kilometerstand? Vooral die pechzaken vind ik wel kostbaar...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bart,

Ik heb een MY '07 D5 GT net als jij. Heb de auto gekocht met 118K op de teller en nu 3 jaar later 219K op de teller.
Bij 150K de gasklep, condensor, klepdekselpakking en de motorsteunen. Bij 173K de turboslang. Bij 184K de wervelklep en de thermostaat en bij 208K een revisie van het achter differentieel met bijbehorende oliepomp.
Btw; nieuw differentieel kost alleen al ca. 3500 euro, ik heb hem via de dealer laten reviseren voor 1700 incl. nieuwe oliepomp.
Heb hier ergens een topic over gepost.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”