geen stabilisatorstang achterzijde

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

edraket schreef: maar de stabi achter is wel afgestemd op de voorkant.
Zal er voor dan een andere stang zitten als je achter niet één hebt, dan wanneer je achter we één hebt?
Er zit bij mij voor een stang van 23mm.



Ik zal volgende week een keer naar Hunterparts, die zal vast wel een aantal hebben liggen.
Maar zit er qua bevestigingspunten verschil tussen die van de V70 en de S60?
Ik zal voor de zekerheid de afstand tussen de twee punten onder de auto wel even opmeten.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waar ligt de grens van wel of geen stabilisatorstang?

Wel apart, nu ik weet dat er geen stabilisatorstang onder mijn auto zit, heb ik het idee dat de achterkant erg doorhangt in de bochten.
Ik heb de auto altijd al erg slap gevonden aan de achterkant. Ondanks de eibach pro set en de (nieuwe) monroe reflex dempers.
De V70n zal natuurlijk nooit een bochtenridder worden, maar wel altijd het gevoel gehad dat het beter kon.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9305
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

hvt schreef:Maar zit er qua bevestigingspunten verschil tussen die van de V70 en de S60?
Voor zo ver ik van een demontagebedrijf begreep niet. Had bijna een 19mm V70 stang gekocht tot dat ik de losse rubbers tegen kwam en mijn stang heb gerepareerd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Zat me net te bedenken dat mijn V70 als duitser zijn leven begonnen is.
Misschien dat het daarom wel anders is.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
De Don
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27

Lijkt mij dat een stabilisatorstang aan de achterkant gewoon standaard is voor alle motortypen,een station is daarnaast toch juist bedoeld om te beladen?
Ik denk dat ie bij de vorige eigenaar kapot is gegaan door een steen of een bult in de weg of op wat voor een andere manier dan ook en dat er geen nieuwe opgekomen is,of de één of andere garage heeft een fout gemaakt en is bij onderhoudswerk "vergeten" de stabi terug te plaatsen.

Een stabilisatorstang is bedoeld om het ongelijkmatig inveren van de veren te voorkomen waardoor er in bochten minder overhellen optreed,na montage van een stabilisatorstang achter zul je zeker verschil merken.
De Don® logisch™.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13762
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Maar helemaal zeker weet je het toch ook niet
Gebruikersavatar
De Don
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27

Nee inderdaad,als deze vraag mij over welk willekeurig model dan ook van Mercedes was gevraagd had ik het antwoord met zekerheid kunnen geven.
Maar je moet van het meest logische uitgaan,en dat is dat die stang er gewoon standaard op hoort te zitten,ook bij een Volvo.
De Don® logisch™.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zoals ik in het begin al aangaf is niet elke V70 met een stabilisator achter uitgerust.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
De Don
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27

Zoals ik begrijp uit het verhaal van hvt zitten de bevestigingspunten er wel,en ervaart hij de achterkant van de auto als slap,ik zou er gewoon één onderzetten scheelt allicht.
De Don® logisch™.
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Nou, hij zit eronder.
Vanmorgen een stabilisatorstang opgehaald bij Hunterparts.
Het is één van 19 mm geworden.
Eerst de staalborstel in de haakse slijper er maar eens over gehad en zwart gespoten.
Hij zal wel niet lang mooi blijven, maar werkt wat prettiger als hij netjes is.
Toen kwam het, auto met de kont omhoog en situatie bekeken.
Hij moet over de uitlaat en handrem kabel heen, deze dus maar losgehaald. En uitlaat met een spanband opgevangen.
Nog niet ertussen te krijgen. Aan één kant kon ik hem al achter de veer steken, alleen aan de andere kant zat de veer met schokdemper in de weg.
Uiteindelijk de schokdemper eruitgehaald en de uiteinde van de stang door de veer kunnen krijgen.
Ook nog die u-vormige armen losgemaakt, maar toen kreeg ik hem op zijn plaats. Dus begonnen met alles weer vast te zetten.
Toen ik als laatste de uitlaat en handrem kabels weer vast wou zetten, bleken de kabels aan de verkeerde kant te zitten. :'(
Kon ik weer een groot gedeelte los maken.

Al met al een grotere klus dan ik had verwacht.
Nog niet een echte proefrit gedaan, alleen een klein stukje heen en weer gereden. Voelde in eerste instantie wel beter.
Had het wel gehad vanavond. Het ene moment onder de auto, daarna links, dan weer rechts, om daarna er weer onder te kruipen, enz.
En dat alles op de grond.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Jij durft... Ik had laatst mijn S60 op dezelfde as-steunen staan en geen haar op mijn hoofd die er over nadacht om er onder te gaan liggen...

Ik ben benieuwd naar het resultaat en of het uiteindelijk merkbaar zal zijn.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9305
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Lijkt wel op de zelfde as steunen die wij hier ook hebben, wat is er mis mee dan?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik kreeg de auto er gewoon niet vast op staand. Als ik tegen de auto duwde terwijl hij op de steunen stond bleef het wiebelen...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29538
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Er zijn vast en zeker meer robuuste as-steunen te koop, lijkt mij ook veiliger
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Dat deze steunen enigszins wiebelen is logisch.
Het gewicht van de auto rust op de middelste poot, deze moet dus goed op de grond staan.
Daarom zit er enigszins speling op de 3 poten, anders zou bij beetje vuil onder één van de poten de middenpoot nooit goed op de grond rusten.
Dit soort steunen zijn zelfs te krijgen die 12 ton aankunnen en 1 meter hoog zijn.
Ik heb van tevoren de auto met veel kracht heen en weer getrokken en ondanks dat het een beetje bewoog bleef hij stabiel staan.
Anders was ik er natuurlijk nooit onder gekropen.
Ik zou de auto niet op 4 van deze willen hebben staan.
Als een vierpoot, zoals op onderstaande foto, niet op een zuiver vlakke vloer staat wiebelt die ook.

Het is belangrijk dat de steun op een stabiel punt onder de auto staat. Staal op staal kan ook snel gaan glijden.
Verder moeten de wielen die op de grond staan goed geblokkeerd staan en moet de vloer deze (punt)belasting aankunnen.

Ondanks dat ik mij niet onveilig heb gevoeld, wil ik toch een keer andere aanschaffen.
Ik denk dat een niet inklapbare driepoot het stabielste is.
Iets met 3 poten wankelt nooit, ook niet als de ondergrond niet zuiver vlak is.

Maar bedankt voor de bezorgdheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Ik zag dat het type assteun die ik heb als TUV gekeurd verkocht worden.
Gelijk maar even in de garage gekeken naar die van mij.

Er zit een sticker op met: TUV Sud, GS (Geprüfte Sicherheit) en CE.
En mag maximaal 3 ton hebben.
Ik ga er dus vanuit dat er veilig mee gewerkt kan worden tot 3 ton.
Mits goed geplaatst en onbeschadigd natuurlijk.

Belangrijk is natuurlijk wel dat je er zelf een goed gevoel bij hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Lekker bezig hvt, jammer dat je nog geen km's hebt kunnen maken.
Ben benieuwd naar je ervaring
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mooi werk!

Over de assteunen, de 205 staat ook op 4 van die inklapbare op een rechte vloer en die staat echt goed stabiel.
Scheelt wel dat die auto amper wat weegt en iedere steun gemiddeld 200 kilo hoeft te houden.

Voor de S60 heb ik niet inklapbare 4 poten die een kleine 60 cm omhoog kunnen.
Mogen 3ton hebben en daar staat de auto goed stabiel op.

Geef wel altijd een aardige zwieber aan de auto voor ik eronder ga liggen, liever dat ie dan een keer van de steun af glijd dan dat ik eronder lig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9305
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

En al een stukje geknalt met die V70?
Genoeg leuke bochtjes daar waar jij woont ;)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
De Don
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27

Ben benieuwd hoe het nu uiteindelijk bevalt met de stabilisatorstang achter.
Die assteunen van je tweede foto gebruik ikzelf ook,heb daar regelmatig mijn Mercedes mee ondersteund en die weegt ruim 200 kg zwaarder dan de Volvo,ik laat de krik er ook altijd met geblokkeerde wielen onderstaan.
De Don® logisch™.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”