Pagina 2 van 2

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 25.05.2016 - 13:57
door E.Werker
Totdat je wel besluit het filter weg te halen, de wet gewijzigd wordt en je gepakt wordt zonder filter. Dan krijgen we hier te horen dat het onnodig is en dat altijd de dieselrijders worden gepakt etc.

Als je geen gedoe wilt is het wellicht toch handig een benzine auto aan te schaffen. Die paar keer per jaar met een caravan kan een T4 vast wel aan.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 25.05.2016 - 18:36
door Fredhead
Thijs schreef: Laten we voorop stellen dat ik het filter netjes in tact laat, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die "gesnapt" is zonder filter of dichte EGR.. Dus wel veel praatjes van tegenstanders maar zonder dat er uberhoubt al iets in de wet geweizigd is of dat iemand gepakt is...
Aangezien ik ook geen werkend dpf meer heb houd ik het ook in de gaten.
De verhalen momenteel gaan over nieuwe auto's en het verschil tussen geen filter en werkend filter schijnt lastig te meten te zijn met dure apparatuur.

Op dit moment wordt er gekeken of er geen storingen ed. zijn.
Op de Volvotune methode is mijn auto nu 2 keer probleemloos goed gekeurd.

Geeft uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar ik vermoed dat die wetgeving nog wel even duurt.

In het geval van de TS blijf ook ik erbij dat een benzine een betere keuze is.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 25.05.2016 - 19:07
door kuupertie
EGR dicht, Roetfilter er uit en OBD tuning is een verademing en een stuk goedkoper als al het andere. Voor 500 ben je van al het gezeik af.
Ook ik hoor rumoer...vandaar dat mijn V70 nog voorzien is, zodra er problemen komen...zal ik niet twijfelen.
Korte stukjes zijn funest in ieder geval.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 25.05.2016 - 21:34
door Volvolof
Lijkt me niet verstandig om alleen voor het caravan rijden een diesel te kopen.
Hoe erg is het nou om af en toe voor een flinke helling terug te moeten schakelen en wat toeren te maken.
Bovendien klinkt een benzinemotor op toeren gewoon veel beter dan een diesel. Zelfs als het gaat om een 5 cilinder tractor motor tegenover een 4 cilinder limousine motor (nou ja smaken verschillen, ik weet dat er veel liefhebbers zijn van de Diesel rammel)

Kijk voor de grap eens naar de reviews op caravantrekker.nl en dan met name bij de Ford S-Max, Mondeo en C-max met de 1.6 ecoboost. Bijna zonder uitzondering zeer positief. Ook heeft de redactie twee Fords met deze motor gereviewd en is daar zeer positief over. Ik zou me geen zorgen maken over over het trekken van een caravan met een 1.6 T4 motor.

btw: als je toch voor de D3 gaat: de eerste D3's waren 163pk versies. Op een gegeven moment is er een 136pk D3 gekomen en hebben ze de 163pk versie D4 genoemd.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 25.05.2016 - 21:56
door BlackcurrantV70
Ga je nu een Legendarische Volvo 5 cyl diesel met een tractor vergelijken, tjonge tjonge.....

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 25.05.2016 - 22:46
door witte-nl
Op NU.nl heeft een artikel gestaan dat het niet strafbaar is om de roetfilter te verwijderen. Dit is dan welliswaar een foutje geweest van de minister en wordt weer snel hersteld. Maar op dit moment mag het dus.
Ik zou het tegenstrijdig vinden als het nu mag en straks verplichten ze je weer om het eronder te zetten. Maar ja het blijft wetgeven waar je niks op in te brengen hebt...

Maar Ik vraag me alleen af in hoeverre men dit dadelijk kan en gaat controleren op een APK.
Als de filter er nog onder zit maar wel is doorgeboord kunnen ze dit toch niet controlen. Het zou wel kunnen maar dan moet het filter er fysiek onderuit gehaald worden.
Ook in de software van de auto kunnen ze toch niet gaan kijken? Dit betekend dat elke APK keurmeester dit moet gaan zoeken in de software van de auto?
Als ze gaan meten lees ik op verschillende sites dat de roetmeting nog altijd binnen de marges ligt, of dit echt zo is weet ik niet.

Wat ze wel aan kunnen pakken zijn de bedrijven die het doen. En ja het strafbaar maken mocht je gepakt worden dat je de lul bent. Maar een controle op de APK? Ik weet het niet.
Wel bij nieuwe autos kan ik me voorstellen dat fabrikanten verplicht gaan worden om de roetfilter en EGR info op de één of andere manier aan te bieden aan de APK keurmeester.

...ben gewoon even hardop aan het denken 8-)
Beetje discussie op gang krijgen want ik ga deze week weer naar een V60 kijken en misschien wel een knoop doorhakken.

Wat betreft een benzine uitvoering:
Een T4 is toch een 2000-3000 euries duurder dan een diesel. Of hij heeft al wat meer km gelopen.
Een goed alternatief merk in benzine... Geen idee
- Audi A4 -> olie problemen met motor blok
- BMW 3 serie -> duur en mogen niet voldoende trekken, alleen de hele zware jongens
- Mercedes -> duur en minder opties voor het zelfde geld.
- alternatief.....?

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 25.05.2016 - 22:55
door E.Werker
Officieel voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring en mag dus niet aanwezig zijn op de weg. De goedkeuring heeft te maken met het aanwezig zijn van een roetfilter, en om deze te verwijderen zou een WOK melding op kunnen leveren. Of het gezien wordt is een 2e maar het zeker niet legaal om zo'n filter te verwijderen. Daarnaast is Nu.nl een nieuws site, en niet een betrouwbare bron. Het zou niet de eerste keer zijn dat er iets onwaars op die site staat.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 26.05.2016 - 03:40
door Fredhead
Obbe heeft nog een brief van de rdw liggen dat het verwijderen toe is gestaan.
Mocht iemand er langs gaan lees het eens door :)

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 26.05.2016 - 06:03
door kuupertie
Ben benieuwd naar de brief.
Er is subsidie verstrekt bij de aankoop van de auto met roetfilter. Kon dus wel eens op economisch delict uit gaan. Maar wie heeft wanneer het filter verwijderd ?
Als het filterhuis leeg gehaald is, heb je geen wetenschappelijke autotechniek nodig om dit te controleren. Een vol huis klinkt dof. Een leeg filter klinkt hol.
Ik ben van mening dat een specialist het zelfs aan het uitlaatgeluid kan horen. Mijn 525d starte en klonk een stuk mooier. Free flow for everyone !!

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 26.05.2016 - 09:17
door Fredhead
Ligt ter inzage in Elst. Heb het al vaker geroepen, maar eigenlijk zou die brief eens online moeten komen.

Mijn filter is overigens niet helemaal leeg gehaald, maar uitgeboord in dezelfde diameter als de rest van de uitlaat.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 26.05.2016 - 22:29
door witte-nl
Obbe heeft mij het ook verteld over die brief.
Maar dit is waarschijnlijk tijdelijk "toegestaan" vanwege het foutje van de minister.
Men wil dit dus weer rechttrekken....maar wanneer en hoe.

Als ik het nu laat doorboren en er komt een APK op zal ik dus een nieuw filter moeten plaatsen en de software weer aan moeten laten passen. Kosten?
Of nu ergens een vervuild filter op de kop tikken en door laten boren?

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 27.05.2016 - 06:04
door kuupertie
Ik betwijfel of ze dat kunnen doen met terugwerkende kracht.
Wie zegt dat IK het roetfilter buiten werking heb gesteld ? Ik weet niet wat het filter bij Volvo kost, maar bij de BMW was enkel het filter 1.600 euro.
Daarnaast is het nu blijkbaar toegestaan en ze kunnen mensen niet gaan verplichten dit te laten herstellen.

Ik denk dat ze eerst de verwijderaars het leven moeilijk gaan maken. Na een aantal jaren zal het bij APK anders gecontroleerd gaan worden.
Anyway. Ik ga NU niet preventief verwijderen (2 jaar terug wel), maar als ik problemen krijg gaat ie er uit.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 27.05.2016 - 08:35
door Fredhead
Vooralsnog gingen de controles voor nieuwe auto's gelden.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 27.05.2016 - 11:27
door REPSOL
Heb net een mail naar Obbe gestuurd voor het uitschrijven van de EGR en het verwijderen van de roetfilter.
Ik zal eens vragen naar de veel besproken brief en dit zeker hier gaan delen.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 27.05.2016 - 12:30
door Jers3n
kuupertie schreef: Ik betwijfel of ze dat kunnen doen met terugwerkende kracht.
Wie zegt dat IK het roetfilter buiten werking heb gesteld ? Ik weet niet wat het filter bij Volvo kost, maar bij de BMW was enkel het filter 1.600 euro.
Daarnaast is het nu blijkbaar toegestaan en ze kunnen mensen niet gaan verplichten dit te laten herstellen.

Ik denk dat ze eerst de verwijderaars het leven moeilijk gaan maken. Na een aantal jaren zal het bij APK anders gecontroleerd gaan worden.
Anyway. Ik ga NU niet preventief verwijderen (2 jaar terug wel), maar als ik problemen krijg gaat ie er uit.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Koop eens een opgevoerde brommer met o.a. een verkeerde (illegale) uitlaat. Bij constatering zijn er twee keuzes, weer origineel/legaal maken of inbeslagname brommer. Dus dat terugbrengen naar origineel is, lijkt mij, niet eens een discussie punt, dat is gewoon wettelijk geregeld. Wie het heeft aangebracht/uitgevoerd doet niet ter zake.

Het draait om het constateren. Rij je met diezelfde opgevoerde brommer rond zonder dat je aangehouden wordt en het opvoeren geconstateerd wordt, gaat het 'goed' en zal er geen haan naar kraaien (tenzij je bv een ongeval veroorzaakt en blijkt dat je onverzekerd bent, maar dan moet het illegale feit wel geconstateerd zijn, dat speelt bij auto's mogelijk minder).
Mocht het rondrijden met een verwijderd roetfilter weer verbonden worden, loopt je m.i. vooral risico dat het geconstateerd wordt. En als dat gebeurt zul je het moeten herstellen. (Wellicht wordt het verstandig om de verkoper van een 2e hands diesel een document te laten ondertekenen dat de auto voldoet aan de typegoedkeuring? Zo niet, dan is hij aansprakelijk voor de herstelkosten oid.).
daarnaast zal er mogelijk een boete volgen voor een economisch of wellicht een milieu delict.

Wat ik nu inderdaad begrijp is het verwijderen op zich nu niet verboden, of je er dan wel mee rond mag rijden weet ik niet. Wel is het zo dat de auto aan de uitstoot eisen (bij APK) moet voldoen, maar dat is in de meeste gevallen met dicht EGR en verwijderd roetfilter wel het geval.
Je zou kunnen overwegen alleen de EGR dicht te laten zetten, daardoor zal de roetproducuctie sterk afnemen, waardoor het roetfilter ook minder vaak hoeft te regenereren/minder snel problemen zal geven. Nadeel is dat de motor ook wat minder snel warm word, wat bij een moderne diesel sowieso al lang duurt, en dat lijkt mij weer geen gelukkige combi met de korte stukjes.

En ja, wij rijden nu diesel, en duidelijk minder dan een paar jaar geleden (ca 12.000 tov 24.000 km/j). Gelukkig rijden we nog steeds veel langere ritten, 95% van de ritten is 50 km of langer. Dus met warm rijden en regenereren gaat dat wel goed.
Maar mochten we nu een andere auto gaan kopen gaan we zonder twijfel voor een benzine, zelfs al zouden we weer iets meer gaan rijden. Echter bevalt de XC nog altijd goed en een andere kost altijd meer, voor dat verschil kunnen we nog wel even diesel rijden.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 01.06.2016 - 20:27
door Twigger
Mijn ervaring met een V50 2.0D. Eerste jaren veel km's en lange ritten, probleemloos. Daarna twee jaar korte stukken, 20km enkele rit. Dat vond hij niet leuk, garage had iedere apk keuring weer moeite om hem met de uitstootwaardes er door te krijgen. 11K per jaar dan kun je volgens mij beter voor benzine gaan, scheelt je een hoop onderhoudskosten.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 02.06.2016 - 20:50
door vankol
Is dagelijks 35 km heen en 35 terug op voornamelijk 80 km weg een probleem, of krijg je de roet filter zo wel schoon?

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 02.06.2016 - 21:50
door Marcnij
Ik maak dagelijks een vergelijkbare rit en de auto komt gewoon aan zijn regeneratie cycli toe.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 04.06.2016 - 10:11
door vankol
Hoe merk je dat hij regenereert? ik heb het niet gemerkt let ook op de verbruik monitor.

Re: V60 D3 korte stukken ernstig?

Geplaatst: 04.06.2016 - 11:34
door Marcnij
Verbruik bij constante snelheid.