Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en ben van plan om een V60 te gaan aanschaffen. Ik heb altijd al een zwak gehad voor Scandinavische auto's. Momenteel rij ik een Saab 1.8t waar ik altijd met veel plezier in gereden heb en nog trouwens. Maar soms wil je gewoon eens verjongen.
Ik zit alleen een beetje in dubio, Aangezien wij niet heel veel rijden ca. 11000 km/j is het eigenlijk niet verstandig om een diesel te gaan rijden. Van de andere kant moet er ook een caravan getrokken gaan worden dus is een diesel en zeker de D3 (volgens mij) een zeer goede trekker. De lichtere benzine modellen heb ik op de een of andere manier geen lekker gevoel bij. Qua diesel is er volgens mij ook wat meer aanbod.
Maar buiten of het financieel verstandig is heb ik ook nog een vraag over het gebruik van de D3 motor.
Aangezien wij niet veel km maken en dan ook nog vaak kortere stukken rijden <10km vraag ik mij af of het wel verstandig is om te gaan dieselen. Ik lees verschillende verhalen over roetfilters die niet schoon worden gebrand EGR die vervuild raakt. Maar deze zouden er ook weer uitgeprogrammeerd kunnen worden?
Dus mijn vraag wat is jullie advies hierin?
V60 D3 korte stukken ernstig?
- lint
- Geartronic member
Welkom.
De beschreven gebruiksomstandigheden zijn niet optimaal voor een diesel, je kan beter een voldoende krachtige benzineversie uitzoeken.
De beschreven gebruiksomstandigheden zijn niet optimaal voor een diesel, je kan beter een voldoende krachtige benzineversie uitzoeken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Thijs
- 7th Gear member
Met deze km's is idd benzine rijden wel beter voor auto en portemonnee. Hoe zwaar is de caravan die getrokken moet worden?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Onze C70 met 5 cyl D3 motor is nu 5 jaar en heeft 65000km gelopen, de auto wordt meestal door mijn vrouw gereden en haar woon/werk verkeer is 17km secundaire wegen, waarbij zelfs nog veel filerijden bij komt kijken.
We hebben nog nooit enig probleem ondervonden, tijdens de zomermaanden wordt de C70 wel eens tijdens het weekend gebruikt voor een lange rit, maar tijdens de wintermaanden toch haast uitsluitend die 17km heen en 17km terug.
1 x per jaar gaat de C70 naar de Provence heen en terug.
We hebben nog nooit enig probleem ondervonden, tijdens de zomermaanden wordt de C70 wel eens tijdens het weekend gebruikt voor een lange rit, maar tijdens de wintermaanden toch haast uitsluitend die 17km heen en 17km terug.
1 x per jaar gaat de C70 naar de Provence heen en terug.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Welkom.
Met dergelijke korte stukken geen Diesel nemen i.v.m. regeneratie roetfilter. (eigenlijk zijn ritjes van <10km voor elke auto slecht!)
Ook is bij 11.000 km een diesel economisch oninteressant (in NL)
Kijk je naar een gebruikte of nieuwe V60?
Een gebruikte T4 benzine (4 cil. Ford 1.6 turbo 180PK) doet het ook prima als caravan trekker.
Mijn vader rijdt met de zelfde motor in een Ford C-Max en is daar zeer tevreden mee (i.c.m. Detleffs 1350kg)
Een nieuwe T4 benzine (4 cil Volvo VEA 2.0 turbo 190PK) zal het nog beter doen (meer koppel)
Met dergelijke korte stukken geen Diesel nemen i.v.m. regeneratie roetfilter. (eigenlijk zijn ritjes van <10km voor elke auto slecht!)
Ook is bij 11.000 km een diesel economisch oninteressant (in NL)
Kijk je naar een gebruikte of nieuwe V60?
Een gebruikte T4 benzine (4 cil. Ford 1.6 turbo 180PK) doet het ook prima als caravan trekker.
Mijn vader rijdt met de zelfde motor in een Ford C-Max en is daar zeer tevreden mee (i.c.m. Detleffs 1350kg)
Een nieuwe T4 benzine (4 cil Volvo VEA 2.0 turbo 190PK) zal het nog beter doen (meer koppel)
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Geen Volvo meer
- lancer
- 6th Gear member
Gaat het om een nieuwe of gebruikte auto?
Bij een nieuwe gaat het altijd om een 2l blok. Het enige verschil zit in de turbo of compressor en de software. Voor een niet al te grote caravan zou een T3 voldoende moeten zijn.
Bij een gebruikte auto hangt het van het bouwjaar af wat voor een motorblok het is (1.6, 2 of zelfs 2.4)
Bij een nieuwe gaat het altijd om een 2l blok. Het enige verschil zit in de turbo of compressor en de software. Voor een niet al te grote caravan zou een T3 voldoende moeten zijn.
Bij een gebruikte auto hangt het van het bouwjaar af wat voor een motorblok het is (1.6, 2 of zelfs 2.4)
-
- 4th Gear member
je kan ook het roetfilter laten verwijderen en de EGR weg laten schrijven
'heb je toch een heerlijke diesel en geen last van eventuele fouten die kunnen voorkomen van korte stukjes
maar ook hierbij zijn er zoals altijd voor en tegenstanders,
neem anders maar eens contact op met Obbe van Volvotune.nl in Elst
die kan je haarfijn uitleggen wat kan en niet kan
Marcel
'heb je toch een heerlijke diesel en geen last van eventuele fouten die kunnen voorkomen van korte stukjes
maar ook hierbij zijn er zoals altijd voor en tegenstanders,
neem anders maar eens contact op met Obbe van Volvotune.nl in Elst
die kan je haarfijn uitleggen wat kan en niet kan
Marcel
V70 D5 Summum plus standkachel GT 2010
V60 D4 Summum plus 8 traps AT 2015
[V60 D3 GT Summum 2011
XC90 2.5T Exclusive 2004
Ford Focus 1.6 D wagon 2012
V70 2.5 T 2006 black sapphire
citroen Xsara break 2005
citroen ax
V70 R 2004 black Sapphire
V70 R 1998 saffron pearl
855 T5 1995 nautic blue
Amazone 1966 rood
460 zilvergrijs 1995
V60 D4 Summum plus 8 traps AT 2015
[V60 D3 GT Summum 2011
XC90 2.5T Exclusive 2004
Ford Focus 1.6 D wagon 2012
V70 2.5 T 2006 black sapphire
citroen Xsara break 2005
citroen ax
V70 R 2004 black Sapphire
V70 R 1998 saffron pearl
855 T5 1995 nautic blue
Amazone 1966 rood
460 zilvergrijs 1995
-
- 1st Gear member
Ik heb 2 proefritten gemaakt in een handgeschakelde en automaat D3 maar idd ze rijden heerlijk. Vandaar dat ik er ook interesse in heb.
In aanschaf zijn ze ook een stuk goedkoper waardoor het 'duurder' dieselen volgens mij weer redelijk rechtgetrokken wordt.
Maar aan het feit dat ik hoofdzakelijk kortere stukken rij kan ik niets veranderen
.
Waarschijnlijk zullen wij wel wat meer km gaan rijden. +-1000km extra.
Ik zit alleen nog met de vraag hoe ernstig is het om korte stukken te rijden met een diesel. Dat de motor bij koude starten meer slijt snap ik maar dat is met benzine net zo. Maar kan ik serieuze problemen verwachten die ik bij een benzine zeker niet heb?
In aanschaf zijn ze ook een stuk goedkoper waardoor het 'duurder' dieselen volgens mij weer redelijk rechtgetrokken wordt.
Maar aan het feit dat ik hoofdzakelijk kortere stukken rij kan ik niets veranderen

Waarschijnlijk zullen wij wel wat meer km gaan rijden. +-1000km extra.
Ik zit alleen nog met de vraag hoe ernstig is het om korte stukken te rijden met een diesel. Dat de motor bij koude starten meer slijt snap ik maar dat is met benzine net zo. Maar kan ik serieuze problemen verwachten die ik bij een benzine zeker niet heb?
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Contacteer:
Zoals eerder beschreven roetfilter zal telkens de regeneratie cylcus niet afmaken bij korte stukjes, wat niet bepaald goed te noemen is.
De benzine turbo motor komt deels in de buurt van een diesel, namelijk lange(re) koppel band als een n/a motor en vaak koppel ook wat eerder beschikbaar. Een sterke benzine motor kan ook prima trekken, ook dergelijke gewichten.
It's your shot natuurlijk, maar ik zou voor die paar kilometers per jaar dat je een caravan erachter hangt niet een diesel kopen als je de rest van het jaar geen gebruik maakt van de voordelen van de diesel tov een vergelijkbare benzine variant.
De benzine turbo motor komt deels in de buurt van een diesel, namelijk lange(re) koppel band als een n/a motor en vaak koppel ook wat eerder beschikbaar. Een sterke benzine motor kan ook prima trekken, ook dergelijke gewichten.
It's your shot natuurlijk, maar ik zou voor die paar kilometers per jaar dat je een caravan erachter hangt niet een diesel kopen als je de rest van het jaar geen gebruik maakt van de voordelen van de diesel tov een vergelijkbare benzine variant.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Het trekken van een caravan is niet het enige pluspunt van een diesel, verbruik ligt meestal lager dan een vergelijkbare benzine, brandstof is goedkoper en de diesel heeft een pak meer koppel op lage toeren dan een benzine.
Toen wij in 2012 in Zweden waren hebben we daar proefgereden met een C70 T5, toch een beetje het topmodel in benzine voor de C70 en die viel dik tegen qua koppel op lage toeren ivm onze D3....
Wij hebben bij de aankoop van de C70 D3 besloten om het aan te kijken hoe de diesel zich zou gaan gedragen met de veelal kortere stukjes en tot nu toe geen enkel probleem gezien.
Mijn schoonouders rijden nu al 2 jaar een XC70 D4 AWD ook veelal korte stukken (20.000km in 36 maand) en ook daar nog geen enkel probleem gehad.
Let wel dit zijn allemaal de "oudere" 5 cyl motoren, over de nieuwe 4 cylinders durf ik me niet uit te spreken.
Toen wij in 2012 in Zweden waren hebben we daar proefgereden met een C70 T5, toch een beetje het topmodel in benzine voor de C70 en die viel dik tegen qua koppel op lage toeren ivm onze D3....
Wij hebben bij de aankoop van de C70 D3 besloten om het aan te kijken hoe de diesel zich zou gaan gedragen met de veelal kortere stukjes en tot nu toe geen enkel probleem gezien.
Mijn schoonouders rijden nu al 2 jaar een XC70 D4 AWD ook veelal korte stukken (20.000km in 36 maand) en ook daar nog geen enkel probleem gehad.
Let wel dit zijn allemaal de "oudere" 5 cyl motoren, over de nieuwe 4 cylinders durf ik me niet uit te spreken.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- Fredhead
- Geartronic member
Met deze verwachting zou ik voor een benzine versie gaan.
Diesel mag wel zuiniger zijn en goedkoper aan de pomp, maar met zulke korte ritjes is een diesel niet heel veel zuiniger dan een benzinemotor en de wegenbelasting is een stuk duurder.
Althans, wel hier in Nederland en dan haal je er voor die enkele keer met de caravan achter de auto geen voordeel uit.
Ook nog eens met de kans met problemen met een roetfilter dat vroeg of laat een keer vol gaat zitten.
Een beetje benzine trekt die caravan ook wel weg
Diesel mag wel zuiniger zijn en goedkoper aan de pomp, maar met zulke korte ritjes is een diesel niet heel veel zuiniger dan een benzinemotor en de wegenbelasting is een stuk duurder.
Althans, wel hier in Nederland en dan haal je er voor die enkele keer met de caravan achter de auto geen voordeel uit.
Ook nog eens met de kans met problemen met een roetfilter dat vroeg of laat een keer vol gaat zitten.
Een beetje benzine trekt die caravan ook wel weg

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- mga1600
- 6th Gear member
Mijn schoondochter rijdt in een BMW 320 D. Eerder reed ze dagelijks zo'n twee maal 45 km en was het altijd een probleemloze auto.....dat was tot voor kort. Tegenwoordig rijdt ze (i.v.m. een andere werkkring) vooral veel kleine stukjes. En geloof het of niet: er zijn prompt grote problemen met de auto: het roetfilter is niet meer te reinigen, heeft te veel tegendruk waardoor de auto niet liet meer trekt, foutmeldingen geeft. Dat repareren kost bij BMW veel centjes. Ik weet niet of een BMW wat dat betreft anders uitgevoerd is dan een Volvo , maar bij haar garage hebben ze haar gezegd dat ze maar beter naar een benzine-versie kan kijken "want dit problem blijft zeker komen bij korte eindjes...... "
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 1st Gear member
Ik heb contact gehad met volvotune en zij zeggen dat als de roetfilter en EGR eruit is dat korte stukken geen probleem meer moet zijn. althans niet meer als met een benzine.
Ik snap de reacties om benzine te gaan rijden maar
- de benzine versies liggen qua prijs toch een stuk hoger. Prijsverschil kan ik best een paar jaar voor gaan dieselen.
- diesel vind ik heerlijk rijden omdat ik meer eencruiser ben dan een racer. Dus onderin vermogen
- paar keer per jaar met de caravan eruit met 400Nm lijkt me toch ook heerlijk.
Kortom ik denk dat ik voor de 'meerkosten' (vaste lasten) van diesel toch wat extra comfort krijg.
Het enige wat me nog een beetje tegen houdt is het technisch verantwoord ivm de korte stukken. Maar langzaam krijg ik hier ook een goed gevoel over dat het niet uitmaak diese of benzine mits de filter en EGR eruit zijn.
Daarbij wil ik toch een auto die min. 1500kg mag trekken. En ik heb nog altijd geen lekker gevoel bij de lichte benzine motoren met de turbo's. Kijk als je leased dan zou ik er geen probleem mee hebben maar particulier ben ik nog niet overtuigd van deze motoren.
Ik snap de reacties om benzine te gaan rijden maar
- de benzine versies liggen qua prijs toch een stuk hoger. Prijsverschil kan ik best een paar jaar voor gaan dieselen.
- diesel vind ik heerlijk rijden omdat ik meer eencruiser ben dan een racer. Dus onderin vermogen
- paar keer per jaar met de caravan eruit met 400Nm lijkt me toch ook heerlijk.
Kortom ik denk dat ik voor de 'meerkosten' (vaste lasten) van diesel toch wat extra comfort krijg.
Het enige wat me nog een beetje tegen houdt is het technisch verantwoord ivm de korte stukken. Maar langzaam krijg ik hier ook een goed gevoel over dat het niet uitmaak diese of benzine mits de filter en EGR eruit zijn.
Daarbij wil ik toch een auto die min. 1500kg mag trekken. En ik heb nog altijd geen lekker gevoel bij de lichte benzine motoren met de turbo's. Kijk als je leased dan zou ik er geen probleem mee hebben maar particulier ben ik nog niet overtuigd van deze motoren.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hou er rekening mee dat er wetgeving in de maak is die het verwijderen van DPF en EGR strafbaar maakt.
En gezien de heisa die er momenteel rond 'sjoemeldiesels' is, ga er maar van uit dat dat niet lang meer duurt en de boetes hoog zullen zijn.
En gezien de heisa die er momenteel rond 'sjoemeldiesels' is, ga er maar van uit dat dat niet lang meer duurt en de boetes hoog zullen zijn.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Geen Volvo meer
-
- 1st Gear member
Ik lees het idd.
Nu ben ik niet zo bang voor het strafbare deel maar de APK...
Kunnen ze dit wel controleren?
Fysiek zit hij er nog onder weliswaar zonder inhoud...
Zou een APK meester moeten gaan kijken in de software van de auto?
Nu ben ik niet zo bang voor het strafbare deel maar de APK...
Kunnen ze dit wel controleren?
Fysiek zit hij er nog onder weliswaar zonder inhoud...
Zou een APK meester moeten gaan kijken in de software van de auto?
- Thijs
- 7th Gear member
Laten we voorop stellen dat ik het filter netjes in tact laat, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die "gesnapt" is zonder filter of dichte EGR.. Dus wel veel praatjes van tegenstanders maar zonder dat er uberhoubt al iets in de wet geweizigd is of dat iemand gepakt is...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015