Geluid nieuwe T3 2.0 VEA Benzine motor

ppcs
2nd Gear member

Wat ik begrepen heb is dat bij de 1.6 Ecoboosts de inlaat buis gaat fluiten. Bij de 2.0 VEA lijkt het wat anders te zijn, omdat het geluid totaal niet afhankelijk is van motorbelasting (hoeveel lucht er door geen gaat).
peesimon
1st Gear member

Na wat rapporten heen en weer via dealer en Volvo (NLD/Zweden?) zou dit moeten komen door de balansas module. Deze is in bestelling en wordt binnenkort vervangen. Wordt vervolgd.
Volvo V40 | Denim Blue | T2 | 6-speed manual | Nordic+ Luxury = Inscription| Bouwjaar2016 (MY2017) | Interieur P167 (bruin leder)
Volvo S40 | Green | 1.8 | Handgeschakeld | Kinetic | Bouwjaar 2005 | PDC | Stoelverwarming
Volvo S40 | Black | 1.8 Bi-Fuel| Handgeschakeld | Bouwjaar 2002
ppcs
2nd Gear member

Oef dat is in ieder geval spannend nieuws. Erger me de laatste tijd steeds meer aan de zoem. Ik hoop dat het probleem bij jou is opgelost met die balansas module. Dan ga ik ook direct bij mij dealer aankloppen. Wel vreemd dat ik nog geen feedback heb gekregen van Svala? Laat je het weten zodra die module is geïnstalleerd?

Trouwens: Weet iemand wat een balansas module is? Klinkt als iets wat diep in de motor verstopt zit?
Laatst gewijzigd door ppcs op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
peesimon
1st Gear member

Hallo ppcs en andere "fluiters" :-)

Als ik het goed begrepen heb, zorgt de balansas module (ik denk wat tandwieltjes e.d. als set bij elkaar heet dan een module) voor geen of minimale trillingen in het motorblok/interieur. Ik verneem ook wel wat trillingen in het koppelingspedaal als die ligt ingedrukt wordt en soms ook in het stuur.
Blijkbaar kan de module niet goed zijn, waardoor die fluittoon ontstaat.

Ik heb ook aan de dealer vermeld dat het op schakelen van de 1e naar de 2e versnelling erg "bokkig" gaat en de koppeling erg snel pakt. Hierdoor schakelt het niet fijn en is ook merkbaar van de 2e naar de 3e versnelling. Er ontstaat altijd een "schokje" waardoor het lijkt of je voor het eerst auto gaat rijden.....
Het 1 kan met het andere te maken hebben, dus eerst afwachten of vervanging verbetering zal geven. Maar als iemand dit ook herkent dan zou ik dit graag willen vernemen.

Ik kan het geluid het beste omschrijven als dat je vroeger in je eerste auto een autoradio zelf in ging bouwen en je had geen ontstoor spoel tussen je + leiding gedaan, dan kreeg je ook altijd een opzwiepend gierend geluid door je speakers heen in het ritme van het gas geven. Daar lijkt het op vind ik!

De auto zal zeker wel 1 tot 2 dagen daar staan, omdat de carter en nog veel meer er onderuit moet....pfff en dat voor een "nieuwe" auto.
Het onderdeel is besteld en nu maar afwachten, ik hou jullie op de hoogte!

Mvg,
Pee
Volvo V40 | Denim Blue | T2 | 6-speed manual | Nordic+ Luxury = Inscription| Bouwjaar2016 (MY2017) | Interieur P167 (bruin leder)
Volvo S40 | Green | 1.8 | Handgeschakeld | Kinetic | Bouwjaar 2005 | PDC | Stoelverwarming
s 60 summum
2nd Gear member

Voor wat betreft de koppeling;dit heb ik ook gehad,en daarom de platen en drukgroep laten vervangen.(115.000 km)
Daarna geen problemen meer.
ppcs
2nd Gear member

@ Peesimon: Wat betreft de koppeling, ik herken het bonkige schakelen van 1 naar 2 en in mindere mate van 2 naar 3. Dit is M.I. iets wat veel nieuwe auto's hebben. In verband met emissie eisen dalen de motor toeren langzaam tijden schakelen. Als je snel schakelt en de koppeling vrij snel laat opkomen dan gaat dat met een bonk. De truuk is om van 1 naar 2 en 2 naar 3 iets langzamer te schakelen. Verder heb ik geen problemen met schakelen of koppelen. Allemaal prima.

Ik ga wel vandaag even bellen met de dealer om te kijken of ze iets weten mbt de fluittoon. Peesimon heb je al een afspraak staan bij de dealer voor de Balansasmodule?
peesimon
1st Gear member

@ppcs,

Het onderdeel is vorige week besteld, maar ik heb nog geen bericht gekregen dat het binnen is. Even afwachten en anders ga ik even bellen. V.w.b. het schakelen, dat zou wel eens kunnen dat het te maken heeft met de emissie eisen, want het toerental zakt inderdaad vrij langzaam naar beneden, waardoor je erg langzaam moet schakelen om het een beetje "vloeiend" te laten gebeuren. Maar ja, hoe gaat dit dan in een automaat? Die mensen zullen daar geen tot minder last van hebben denk ik? Het wordt storend als je voor een stoplicht op de linker baan zit en je wilt ietsje sneller optrekken dan de auto op de rechter baan. Dit gaat, of met een slippende koppeling, of met een flinke "bok". Maar goed, daar gaat de dealer na het "gefluit" naar kijken.

Het is mij ook opgevallen dat het "up" en "down" shift metertje rechts in je dashboard eigenlijk gelijk naar boven gaat om aan te geven dat je op moet schakelen, dit heeft ook weer te maken met die emissie eisen..... Probeer het maar eens voor elkaar te krijgen om dat metertje naar beneden te krijgen, nou dan slaat je motor bijna af zo laag zit je dan in je toeren!... :-)
Minor detail maar toch.....

Prima hoor, om aan die eisen te komen, maar het moet wel leuk blijven vind ik. Wordt weer vervolgd.
ppcs
2nd Gear member

Ik kan het geluid het beste omschrijven als dat je vroeger in je eerste auto een autoradio zelf in ging bouwen en je had geen ontstoor spoel tussen je + leiding gedaan, dan kreeg je ook altijd een opzwiepend gierend geluid door je speakers heen in het ritme van het gas geven. Daar lijkt het op vind ik
Grappig, je hebt inderdaad het geluid behoorlijk accuraat beschreven! Het klinkt soms inderdaad net zo. Ik heb ook gebeld en ze gaven hetzelfde aan mbt de balasasmodule. Nog geen afspraak etc kunnen maken. Als ik meer weet houd ik jullie op de hoogte.
ppcs
2nd Gear member

Zijn er nog updates hier? Meer mensen die het geluid hebben of mensen die inmiddels als een fix hebben? Mijn auto gaat eind Juni naar de Dealer en gaan ze er uitgebreid naar kijken en hopelijk lossen ze het op. Ik hou jullie op de hoogte.
peesimon
1st Gear member

Hallo ppcs en anderen,

Het probleem is opgelost! Ik heb het vorige week laten repareren, het was inderdaad de balansas module. Het viel in de garantie, tenminste bij mij wel :-)
Het duurde vrij lang met bestellen waarschijnlijk omdat meerdere auto's er last van hebben of omdat ze moesten wachten op een gemodificeerde module.... auto rijdt weer als vanouds en het geluid is foetsie! Ook lijkt de auto wat minder "bokkig" te rijden.....
Als het goed is, gaan ze dit bij jou ook doen en moet het "probleem" verholpen zijn. Veel suc6 en ik hoor graag of het bij jou ook weg is.

Mvg,
Pee
PGV90
6th Gear member

@PPCS en anderen,

Goed dat er een oplossing is;
even off-topic, ik zoek een V60 T3 voor mijn moeder,
ik dacht dat de nieuwe T3 vanaf 2015 het nieuwe 1.5 Volvo blok is, maar jullie schrijven 2.0?
- zij er verschillende versies?

En weet iemand vanaf wanneer de T3 met een 6traps GT geleverd is (ik wil geen Powershift).
Alvast dank.
Laatst gewijzigd door PGV90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
PGV90
6th Gear member

PGV70 schreef: ik dacht dat de nieuwe T3 vanaf 2015 het nieuwe 1.5 Volvo blok is, maar jullie schrijven 2.0?
- zij er verschillende versies?
Inmiddels iets dieper gegraven in het forum,
ben er nu achter dant handgeschakelde T3 een 2.0 heeft en automaat een 1.5 T3 - zou wel eens met uitstoot en belasting maatregelen kunnen samenhangen.

Rest nog de vraag vanaf wanneer (jaar/maand) de T3 met GT combinatie op de markt kwam.
En hoe kan je dat precies aflezen van een auto - staat dat op het type codering plaatje?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
ppcs
2nd Gear member

Alle 1.5 T3 Geartronic hebben de nieuwe Volvo Automaat. Zoek je naar een 1.5 dan zit je altijd goed!

@ Peesimon, heel fijn dat je het even laat weten en nog fijner dat de oplossing is gevonden. Mijn auto staat nu bij de dealer voor 1) de fluittoon/balansas module en 2 de trillende pook die resoneert. Ik heb beide kwaaltjes geerft haha. Keep you guys posted.
ppcs
2nd Gear member

@ Peesimon. Bij mij is de Balansas module ook vervangen, maar dit heeft het probleem helaas niet opgelost. Volgende stap is dat mijn auto naar beest moet. Helaas the story continues.
ppcs
2nd Gear member

Ok allemaal ik heb weer een update. De balansassen zijn dus vervangen en dat heeft in mijn geval niet geholpen. Na contact met Zweden blijkt dat een specifieke serie motorcodes dit geluid structureel heeft. Auto's van daarvoor of daarna hebben het niet of het kan worden opgelost door de balansas module. Ik zal binnenkort mijn motorcode even opzoeken, zodat jullie dat ook weten. Ze kunnen er dus niks aan doen en er rijden duizenden van rond. Ik moet er even goed over nadenken wat ik hiervan vind en of ik er verder nog achteraan wil gaan. Het kan ik elk geval geen kwaad en zit bij sommige motor types dus in het design. Voor nu maar proberen lekker van de auto te genieten.

Jullie nog ervaringen?
Jelmer de Jong
6th Gear member

1498cc is nieuw met 112KW, 250NM. Oud is 1596cc met 110KW, 240NM.
V60-stuurder
1st Gear member

@ppcs (en andere reageerders/lezers van dit topic),

ik ben sinds een maand gelukkig eigenaar van een V60 T3 Nordic + sport (demo auto dus 2de hands) met bijna 6000 km op de teller. Ik begrijp dat het fluiten zich pas na 10.000+ km's laat horen en dan alleen nog bij bepaalde motortypes/series.
Kunnen jullie aangeven welke dat zijn en zou een evt preventief vervangen nodig zijn ivm schade aan motor of versnellingsbak?

Mvg

Nico
V60 Nordic+ Sport (R-Design) T3 Bursting Blue Metalic
V60-stuurder
1st Gear member

@ppcs (en andere reageerders/lezers van dit topic),

ik ben sinds een maand gelukkig eigenaar van een V60 T3 Nordic + sport (demo auto dus 2de hands) met bijna 6000 km op de teller. Ik begrijp dat het fluiten zich pas na 10.000+ km's laat horen en dan alleen nog bij bepaalde motortypes/series.
Kunnen jullie aangeven welke dat zijn en zou een evt preventief vervangen nodig zijn ivm schade aan motor of versnellingsbak?

Mvg

Nico
V60 Nordic+ Sport (R-Design) T3 Bursting Blue Metalic
ppcs
2nd Gear member

Hi Nico,

Goed om te horen dat je zo blij bent met de nieuwe V60! Bij mij zijn uiteindelijk 2 zaken vervangen onder garantie:
- De balansasmodule (Fluitende motor)
- Schakel kabels (trillende pook in 4)

Beide zaken hebben m.i. geen invloed op de duurzaamheid van de motor en preventief vervangen is denk ik niet nodig. Het zijn zaken die de bestuurder als storend kan ervaren, maar geen dingen die technisch malheur kunnen veroorzaken volgens mij. Gewoon lekker genieten van die Volvo dus :-).
Juwiter
Starter

Ja, inderdaad, die uitert irritante fluittoon, varierend op het toerental, heb ik ook.
Dealer zegt, probleem met de balansas, oplssing pas 2e kwartaal 2018 beschikbaar?
Irriteert me behoorlijk, dus ik denk dat ik toch maar weer een afspraak maak.
Heb een V40 T3 inscription
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”