V50 diesel

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10509
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik ben benieuwd....
Verhaal herken en erken ik niet van de 2ltr diesel. (Heb 2 Mondeo's met die motor gereden) Dingen hebben bestwel wat torque onderin. Stoplichtsprinter is het niet maar op de lange baan kun je heeeel goed meekomen. Af en toe flink laten gymnastieken is niet slecht....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Ook bij ford kan je die problemen hebben, kijk maar even op het ford mondeo forum. Je hebt gelijk dat de 2.0 diesels veder hele fijne en degelijke blokken zijn. Vooral zonder roetfilter weinig tot geen motorische problemen mits goed onderhouden en niet het nieuwe rijden is toegepast en veel korte stukken zijn gereden. Ook de roetfilter blokken kunnen probleemloos zijn mits goed onderhouden (daar gaat het wel eens mis) en juist bereden. Probleem is dat de motorische problemen vaak pas na 200.000 km of 250.00 km beginnen en de tweede, derde of vierde eigenaar de gevolgen van verkeerd onderhoud en rijden gaat merken. Nogmaals, het gaat vaker goed dan fout, maar als je zo'n twijfel achtige occasion hebt, dan kan het tijd en geld kosten om alles weer 100% te hebben.

Ook dealers hebben pas laat doorgekregen dat het onderhouden van roetfilter- motoren erg nauw luistert en dat het gebruik van de juiste olie, additieven en rijstijl advies belangrijk zijn. In verschillende olie topics heb ik hier al eens aandacht aan gegeven.

@Topic starter: Nu niet bang worden O-) hahaha...komt vast allemaal wel goed. En het is nog niet vastgesteld dat het roetfilter de oorzaak is :police: :D
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Update:

Na luchtmassa meter te hebben losgemaakt door de specialist, kwam er noodloop. Na uitlezen van Bangarage is de conclusie: turbodruk regelventiel stuk. Alle andere zaken zoals roetfilter en turbo etc zijn uitgesloten. Lage turbodruk is de uitleg voor mijn ervaringen.

Deze wordt morgen vervangen, hopelijk is dat het inderdaad.

Morgen weer een update! Onderhand gaan er veel euro's in de V50 zitten...Had het niet verwacht.
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

O-) Losmaken bij de V50 betekend inderdaad noodlop, gelijk ook gereinigd?

Tubrodruk regelventiel klinkt logisch er vanuit gaande dat deze de storing gaf en niet afwijkende waardes gaf vanuit een andere oorzaak. Ben benieuwd morgen, hopen dat dit het is en je na deze kosten eindelijk van alle PK's en koppel kan genieten :D 8-)
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Hoop het ook! We willen ermee op vakantie naar Spanje dus moet wel goed zijn allemaal. Luchtmassa niet schoongemaakt, hoe doe ik dat? Met contactspray?
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Liever geen contactspray, de meeste laten een substantie achter welke een beetje kleeft of vettig is, dit houd juist weer vuil vast. Beter is ook om geen remmenreiniger te gebruikten, maar een speciaal daarvoor bestemd goedje te halen bij bijvoorbeeld een grossier.

Of deze:
https://www.conrad.nl/nl/sensorreiniger ... 14619.html
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Als er echt iets is met een LMM kun je hem beter vervangen, schoonmaken doet net zoveel kwaad als goed in de regel. Sowieso NOOIT de binnenkant aanraken.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Je kan de lmm prima reinigen met de daarvoor bestemde middelen, alleen inderdaad nooit aanraken. Er zijn inmiddels werkplaatsen die het standaard doen bij vervangen luchtfilter. Dat het schadelijke zo zijn is inmiddels achterhaald als de juiste middelen worden gebruikt.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Update:

Turbodruk regelventiel of turbodruk convector is vervangen. Turbodruk is voelbaar alleen niet voor 100% heb ik het gevoel. Althans niet 340nm aan koppen. Kunnen hier nog meer oorzaken zijn? Begin de moed wel een beetje te verliezen eerlijk gezegd :(
MarcV50
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 10.07.2015 - 11:18

Hoi Ron,

Ik zat in een vergelijkbare situatie als jij... Gebruikte V50 gekocht.

Achteraf gezien de fout van mijn leven, maar nu een duizend of 2-3 is hij motorisch wel goed en rijd ik al tientallen probleemloze kilometers.

Vergis je sowieso niet. Een V50 1.6D of 2.0D is rete traag.... De gemiddelde Ford Ka trekt je er vierkant uit bij het stoplicht..
MarkV50
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 20.03.2016 - 17:23

Mijn 1.6D is gechipt en alles behalve traag!
heeft wel het gebruik van n benzine auto daar niet van...

maar een ongechipte trekt idd nog geen vettige frikandel van tafel :P
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

MarcV50 schreef: Hoi Ron,

Ik zat in een vergelijkbare situatie als jij... Gebruikte V50 gekocht.

Achteraf gezien de fout van mijn leven, maar nu een duizend of 2-3 is hij motorisch wel goed en rijd ik al tientallen probleemloze kilometers.

Vergis je sowieso niet. Een V50 1.6D of 2.0D is rete traag.... De gemiddelde Ford Ka trekt je er vierkant uit bij het stoplicht..
Ik heb een 2.0D gehad maar die was echt niet traag hoor en niet getuned, gewoon standaard 136pk.
V40 T2 Nordic+
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Heb zelf een V50 2.0D gereden vanaf 0 KM t/m 275.000 KM, en deze was alles behalve traag. Auto haalde met gemak meer dan 200 KM/H op de teller en door het koppel sneller dan de gemiddelde 14% leasebak.

@Ron11:

Zoals ik zei kan het inderdaad een zoektocht gaan worden, maar als je zeker weet dat er "geen" foutcodes meer zijn, dan rest er niets anders dan stapsgewijs het e.e.a. uit te gaan sluiten, maar voordat je hier aan begint, uitlezen en een scope doen tijdens het rijden kan heel veel zoeken en garagerekeningen voorkomen. Het is belangrijk om te weten welke waardes bijvoorbeeld de turbo geeft op welk moment. Als je zelf geen tijd of zin hebt om te gaan zoeken/sleutel dan zou ik de wagen naar een echte diagnose-specialist brengen dan wel in samenspraak met de dealer en het e.e.a. afkaderen.

Daarnaast spookt nog steeds het roetfilter door m'n hoofd, gezien de km-stand en het "geringe" aantal kilometers voor de leeftijd van de auto 225.000 / 10 jaar= 22.500 KM per jaar. Wil je een optimaal functionerende auto met roetfilter etc etc hebben, dan moet er gewoon veel mee gereden worden en ook lange stukken.

Ook kan er spraken zijn van interne vervuiling, het laten reinigen van EGR en air-intake kan veel verhelpen/voorkomen:
http://volvov70forum.com/topic.php?t=8950

De dealer kan overigens het regeneratie-proces van het roetfilter forseren, wellicht dat dit helpt

Wil je wel zelf het e.e.a. uitsluiten dan stapsgewijs de volgende zaken controleren/vervangen

- Luchtmassameter reinigen (vervangen)
- DPF en Turbo cleaner toevoegen en dan het liefst een paar honderd KM non-stop rijden, autobahn of lang in z'n 4e versnelling
- Turbo-slangen controleren op lekkage
- Vacuum controleren


UiIteindelijk zal het zeker goed komen, maar je moet ook wel een beetje geluk hebben met je garage/dealer of specialist.

Ik had ook een vergelijkbaar probleem, maar mijn dealer heeft de auto uiteindelijk naar Rica en beek auto racing in wateringen/den haag gebracht om daar diagnose te laten stellen. Zij hebben dit toen gezamenlijk weten op te lossen. Bij mij was het uiteindelijk de luchtmassameter, ondaks dat er een nieuwe was geplaatst. Echter hebben ze bij de dealer wel de volgende zaken vervangen voordat het was opgelost:

- 1x verstuiver
- Luchtmassameter
- Turbodruk regelaar
- Turbo Slang
- Intercooler
- Brandstoffilter
- Distributie (in overleg vroegtijdig laten doen om het e.e.a. uit te sluiten)

Bij mij speelde dit rond de 200.000 KM, uiteindelijk finacieel goed kunnen afwikkelen, deel garantie, deel coulance en door foute diagnose vanuit hun kant niet alles gefactureerd, maar heeft me wel een paar maanden frustratie gekost.
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Bedankt allemaal, geeft de burger weer moed. Maar moet wel zeggen dat er nog een hoop uit te zoeken is. Is er iemand die mij wellicht wil helpen? Ik ben beginnende klusser en ben erg nieuwsgierig. Ik zit de afgelopen week veel uren op het forum te lezen en zoeken.
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

BlackSpider schreef: Daarnaast spookt nog steeds het roetfilter door m'n hoofd, gezien de km-stand en het "geringe" aantal kilometers voor de leeftijd van de auto 225.000 / 10 jaar= 22.500 KM per jaar. Wil je een optimaal functionerende auto met roetfilter etc etc hebben, dan moet er gewoon veel mee gereden worden en ook lange stukken.
Komt bij dat hij misschien wel als leaseauto is begonnen, met de eerste jaren veel kilometers .
En de laatste jaren veel kleine stukjes.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Ben net uit frustratie gaan zoeken en gevonden! Scheurtje van 1.5cm in een dikke slang vanaf de radiator of intercooler weet niet wat het precies is. Heb een foto maar weet niet hoe ik die moet toevoegen. Het is die dikke slang van ongeveer 20 cm lang. Heb mn vriendin gas laten geven en mn vinger op het scheurtje gehouden en ik voelde licht wat lucht met erop en eraf houden. Terwijl de volvo garage een storing meette met de turbodruk regelventiel, vreemd.

Ik heb wat tape erom gedaan kijken of het wat uitmaakt.
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Een dikke slang die van/naar een "radiator" gaat en lucht voert, is inderdaad onderdeel van de luchttoevoer van de motor. De lucht komt binnen bij het luchtfilter, gaat dan naar de turbo die de druk verhoogt en daarmee ook de temperatuur, dan naar de intercooler (de "radiator") om de lucht weer zo veel mogelijk af te koelen en tot slot naar de motor. Het gat wat je nu gevonden hebt, zal lucht laten ontsnappen en de druk verlagen. Dat effect wordt groter naarmate de turbo meer toeren maakt en dat merk je pas bij het rijden. Even gas geven vanuit stationair is onvoldoende om de turbo echt op toeren te brengen. Ik denk dat er een goede kans is dat je het lek (pun intended) boven water hebt!

En ik bedenk me nu dat het motormanagement waarschijnlijk ook de mist ingaat. De sensor die de hoeveelheid lucht meet die door het luchtfilter gaat, rapporteert wat anders dan de hoeveelheid lucht die daadwerkelijk bij de motor arriveert.
Laatst gewijzigd door Ripley op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Op dit plaatje, rechtsonder dat vierkantje met dat rondje. Die dikke slang die dan naar de turbo loopt.

https://www.google.nl/search?q=motor+v5 ... gI6a1bM%3A
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Goed bezig Ron !!! :D
Ik denk alleen niet dat Tape helpt, enige tape dat even kan helpen is deze:

http://www.tesa.nl/consumenten/zelfklev ... ape,c.html

Wellicht dat het gewone tape voor een proefritje net genoeg is, nu wel voldoende druk, dan gelijk een nieuwe slang monteren.

Ik ben benieuwd.

Mosterd na de maaltijd, maar als je nog verder moet zoeken naar lekker, haal dan bij de bouwmart een fles gaslekzoeker. Dit is dik schuim dat je kan spuiten, werkt perfect weet ik inmiddels uit ervaring :'(

Als dit het was, dan zou ik toch nog even een coulance gaan vragen bij de dealer, lees korting op de slang voor een onvolledige diagnose.. :police: :lol: O-)
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Cascarsi
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41

Fijn zo'n dealer. Lekker de auto aan de uitleesapparatuur hangen ipv daadwerkelijk met verstand naar een auto kijken :-( De klant betaalt toch wel.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”