V50 diesel

Geleverd vanaf 2003
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Beste forumleden,

Sinds kort ben ik een trotse eigenaar van een V50 2.0D uit 2006 en Donker grijs. Proefrit gemaakt en was niks mis met de auto en motorisch ook geen bijzonderheden. Nu merkte ik vanochtend dat ik een rateltje heb onder de motorkap, als ik de koppeling intrap is deze weg. Ook mis ik het vermogen, althans de turbo is niet te voelen. Ik hoor hem wel heel zachtjes. Geen sissend geluid of rare fluit, geen rook uit de uitlaat oid. Wel zie ik een melding "motor service vereist".

Weet iemand hier wat het zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!

Groeten
Laatst gewijzigd door V5011 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MarkV50
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 20.03.2016 - 17:23

Dat rateltje zal je drukgroep of dubbelmassavliegwiel zijn... volgens mij zijn dat altijd wel kritische punten bij een 1.6d d2 en n 2.0d correct me if im wrong other members!!!

Enfin dat rateltje heb ik ook, maar zit nog in de garantie dus ik ga het wel na laten kijken (1.6d)

Hm mijn ervaring met een 2.0d is dat ze toch aardig vlot zijn

Maar welkom en veel fijne km`s gewenst
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Welkom! Heb je foto's?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

[quote="MarkV50"]
Dat rateltje zal je drukgroep of dubbelmassavliegwiel zijn... volgens mij zijn dat altijd wel kritische punten bij een 1.6d d2 en n 2.0d correct me if im wrong other members!!!

Is dat een dure reparatie? Want een Volvo specialist komt uit op 1100 euro incl vliegwiel en druklager en een beunhaas in Schiedam op 750. Volvo garage op 1200-1300 euro.
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

foto's komen eraan! Even wat goeie schieten 8-)
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Welkom.
Dus niet met garantie gekocht?
Zelfs dan zou ik eerst bij de verkopende partij het probleem voorleggen.
Als je hem particulier gekocht hebt, wordt dat denk ik moeilijk.

Maar vermogen weg en de melding hebben mijn inziens niets met de ratel te maken.
Misschien eerst even verstandig de auto uit te laten lezen waarom de melding er staat.

En niet vergeten hier de uitslag te melden.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Voor wat betreft koppeling en vliegwiel, specialist of dealer. Bij onderhoud als dit moet je niet gaan bezuinigen, risico te groot voor naar mijn mening.
Voor wat betreft het vermogen, inderdaad uitlezen.

Minder vermogen kunnen veel oorzaken zijn.

Zomaar een aantal dingen:
- Brandstoffilter
- Verstuivers
- Turbo
- Vacuum
- Luchtmassameter
- EGR
- Vervuilde airintake
- Roetfilter indien van toepassing
- Turbodruk sensor
- Een stekkertje
- Distributie verschoven
- En nog veeeel meer

Wellicht iets dat je alvast kunt proberen: Luchtmassemeter reinigen met een daarvoor bestemd middel.
Dit komt regelmatijg voor bij de V50 2.0D 2005-2006

Nog een tip: Een (aankoop)keuring laten doen bij een volvo dealer voor Eur 99,-, dan weet je gelijk de volledige staat van de auto en eventuele gebreken.
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Bedankt voor jullie reacties :D

Inmiddels is de V50 uitgelezen. Schijnt een erg laag niveau regeneratievloeistof te hebben. Kan dat ermee te maken hebben? Ik wil best de luchtmassameter reinigen, alleen waar zit die precies? Of moet ik dat zelf uitvogelen hahaha. Ben een beginnende "do it myself".
Even voor de duidelijkheid, met accelereren voel ik dus helemaal geen turbodruk, geen duw in de rug. Hij maakt snelheid maar daar is ook alles mee gezegd.

Morgen is de planning om de koppeling te laten vervangen en ook het vliegwiel + druklager. Daarbij wordt dus ook het additief voor de regeneratie bijgevuld en zullen de totale kosten 1300 euro zijn. AUW!

Denken jullie dat dit ok is? Of kan het ook minder, vind het nogal rigoureus. Gezien ik de auto nog niet lang heb.

Ik wacht jullie reacties af 8-)
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Ik zou me ook maar zorgen gaan maken over de staat van het roetfilter.
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Inderdaad staat van roetfilter meenemen, als de vloeistof op is dan hoeft dit niet direct voor problemen te zorgen zoals inhouden, een vol roetfilter wel. Ze moeten uit m'n hoofd elke 240.000 überhaupt worden vervangen. Wist trouwens niet dat het 2006 model ook al vloeistof had...weer wat geleerd.

Ik zou deze auto toch echt even door een dealer/specialist laten nalopen. Hoop dat je de auto voordelig hebt kunnen kopen.Lmm komt na je filterhuis.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Heb je voor je de meedenkers onder ons nog wat meer info. Kmstand, onderhoudshistorie en welke foutcodes zijn uitgelezen :D 8-) O-)
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Ron11 schreef: Bedankt voor jullie reacties :D

Inmiddels is de V50 uitgelezen. Schijnt een erg laag niveau regeneratievloeistof te hebben. Kan dat ermee te maken hebben? Ik wil best de luchtmassameter reinigen, alleen waar zit die precies? Of moet ik dat zelf uitvogelen hahaha. Ben een beginnende "do it myself".
Even voor de duidelijkheid, met accelereren voel ik dus helemaal geen turbodruk, geen duw in de rug. Hij maakt snelheid maar daar is ook alles mee gezegd.

Morgen is de planning om de koppeling te laten vervangen en ook het vliegwiel + druklager. Daarbij wordt dus ook het additief voor de regeneratie bijgevuld en zullen de totale kosten 1300 euro zijn. AUW!

Denken jullie dat dit ok is? Of kan het ook minder, vind het nogal rigoureus. Gezien ik de auto nog niet lang heb.

Ik wacht jullie reacties af 8-)
Als je bij 1500 tpm het gas intrapt moet je tegen de 2000 tpm toch echt de turbo in voelen komen.

Bij de koppeling inderdaad de hele set in 1 keer doen, als hij binnen 50.000km weer open moet ben je direct je besparing kwijt want de kosten zitten voor een groot deel in het werk.

Regeneratievloeistof is er om je roetfilter te onderhouden, als die dichtslibt kost dat zeker vermogen en daar moet je niet mee rond blijven rijden! Als je roetfilter door gebrek aan regvl. al nagenoeg dicht zit helpt bijvullen echt niet meer, dan moet hij er onderuit om goed schoon te maken, of te worden vervangen.

Als je een auto van een half jaar ouder had gekocht had je die dpf zooi niet gehad...
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

km stand is 225dkm, onderhoudshistorie bij de volvo dealer in Breda. Voor zover ik weet alleen de foutcodes van het lage peil regeneratievloeistof en dat daarom de turbo niet op volle kracht zoog. Verder geen andere foutcodes, althans niet wat mij verteld is.

Hij staat nu bij de Volvo specialist, einde van de dag weet ik meer en is mijn portomonee een stuk lichter. Ik heb aangegeven dat ze ook naar het roetfilter moeten kijken ivm dichtzitten. Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28614
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Hopelijk komt het allemaal goed met je V50, sterkte ermee.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

lint schreef: Hopelijk komt het allemaal goed met je V50, sterkte ermee.
Bedank!
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Heb het even nagezocht, roetfilter moet inderdaad uiterlijk bij 240.000 KM worden vervangen. Wanneer er problemen zijn rond jouw KM-stand dus niet te veel geld aan lap middelen uitgeven maar gelijk goed aanpakken.

Tevens de vraag die je zou moeten stellen "waarom is de vloeistof op"? Als de auto op schema z'n beurten heeft gehad zou je van beurt tot beurt moeten kunnen rijden zonder bij te vullen onder normale omstandigheden. Dit ka iets zeggen over hoe de auto is bereden. Veel korte stukken (<40 KM per rit) en bijvoorbeeld het nieuwe rijden. Deze twee zaken zorgen voor extra vervuiling van filter en motor.

Hierbij nog een recent (de laatste, wel een vorm van WC eend adviseert WC eend, maar toch) artikel over filters.
Tevens een tweetal goede onafhankelijk artikels van een diagnose specialist.

http://www.driving-dutchman.nl/voorkom- ... reventief/
http://www.driving-dutchman.nl/hoe-een- ... -leiden-2/

https://www.mijngrossier.nl/romax-biedt ... en-of-niet

Heel veel succes met het onderhoud, ik weet zeker dat je na deze eerste grote kosten straks weer een super fijne auto hebt!
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Update:

Vandaag 1200 euro aan de openhalen van de koppeling, nieuw massavliegwiel, druklager en regeneratievloeistof bijvullen. Net een rit van 300km achter de rug voor wat aankleding van mijn V50. Regeneratie tijd genoeg zou je zeggen. Maar ik voel geen verschil. Turbodruk is nog altijd afwezig, het voelt alsof in de 1ste en 2de versnelling de turbo heel zachtjes aanwezig is, toeren rond 3000 en doorschakelen anders kom ik haast niet vooruit. Maar voor de rest geen power in de motor. Zal het roetfilter dan toch vol zitten met zooi?

Iemand nog een idee? Ik denk soms aan een slang los, scheurtjes of toch de roetfilter vol waardoor hij niet goed kan aanzuigen. Maar ja...wie ben ik...het voelt in ieder geval alsof er geen turbo in zit.

Alvast bedankt!
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Het is natuurlijk lastig om zonder de auto gereden te hebben en uit te lezen een oordel te geven wat er aan de hand is, maar wanneer een specialist verwacht dat het inhouden na bijvullen van vloeistof weg kan zijn mag zich wat mij betreft geen (diesel)specialist noemen...dat vind ik tenmisnte..sorry als ik hier mensen tegen het zeren been mee stoot. :'( :'(

Ik denk dat het goed is om bij het begin te beginnen, afhankelijk van wat je zelf kan en wil doen zou je de volgende stappen kunnen overwegen:

Zelf te doen, ook voor iemand zonder sleutel ervaring :D :

- Forte (dan wel gelijkwaardig) DPF cleaner i.c.m. turbo cleaner en diesel cleaner gebruiken bij max 50 liter goede diesel, te koop bij diverse dealers
- LMM reinigen

Overigens blijft het wel een feit dat het roetfilter volgens voorschrift op 240.000 KM moet worden vervangen
Als de vorige eigenaar een rustige en korte afstand rijder geweest is kan het best zo zijn dat het filter gewoon vol zit, uitlezen zal dit moeten uitwijzen. Houd overigens wel je oliepeil goed in de gaten, stijgend olie peil is geen goed teken.

Laten dan doen of zelf doen, dan wel met iemand van het forum die jou wil en kan helpen:

1) Uitlezen met vida, zonder waardes van roetfilter, raildruk, verstuiver opbrengst, LMM waardes etc etc blijft het lastig om een oordeel op afstand te doen.
2) EGR / Intake reinigen (op het volvov70forum wordt hier heel veel mee gedaan en veel over bekend)
3) Alle slangen, ook vacuum slangen controleren op lekkage
4) Controle van de distributie-stand, is deze overigens al eens vervangen en zo ja, wanneer?
5) Als er niet te achterhalen is wanneer het brandstoffilter is vervangen, dan preventief vervangen (dit zijn de kosten niet en ook makkelijk zelf te doen)
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
V5011
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.07.2016 - 19:36
Locatie: Haarlem

Bedankt BlavkSpider! Nuttige tips, heb vandaag wat cleaners gekocht bij Brezan. Auto staat nu bij Volvo Amstelveen om uitgelezen te worden. Na het vullen van regeneratievloeistof was de adm??? Niet gereset. Nu iets meer turbodruk maar nog niet optimaal. Kijken wat volvo er zelf van zegt.

Hou jullie op de hoogte!
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Ik ben benieuwd wat de dealer constateert, wellicht dat de reinigers en van het weekend in de z'n 4e versnelling over de rijksweg rijden ook een beetje helpt:):):)
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”