Pagina 2 van 2
Re: 10sec lang diesel binnen 2 minuten na vertrek?
Geplaatst: 18.12.2018 - 09:06
door RoaldH
ppheijnen schreef:
Ik heb mijn auto naar onderhoud gebracht (vorige) week.
Er is een CAN update uitgevoerd en sindsdien heb ik het gevoel dat de motor veel sneller wil bijspringen in het begin.
Dat je dus bij koud weer minder gaf kan, mag geven voordat de hulp van de brandstofmotor gebruikt. Als je dan op pure knop drukt of gas lang loslaat gaat de motor inderdaad weer uit.
Dit is nieuw voor mij en heb ik niet eerder gemerkt. Ik heb de auto wel pas sinds dit voorjaar in gebruik dus geen ervaring met winterse omstandigheden
Merk je ook een verschil in dit gedrag als de buitentemperatuur hoger of lager is, of springt de diesel in het algemeen eerder bij in de stand Hybrid?
Re: 10sec lang diesel binnen 2 minuten na vertrek?
Geplaatst: 18.12.2018 - 11:18
door gvs
RoaldH schreef:
gvs schreef:
Bedankt voor de reactie Roald,
automatisch verwarmen staat uiteraard (altijd) aan, en voor alle duidelijkheid, ik heb het ook alleen als het echt koud is buiten (rond het vriespunt of kouder).
Deze winter tot op heden dus alleen het afgelopen weekend, en vandaag (maandag 17 dec) met een buitentemp van >5 graden komt het al niet meer voor.
Mijn volvo is overigens modeljaar MY14.1 en heeft eind oktober weer onderhoud (met software updates? en een nieuwe airco) gekregen.
Oke. Duidelijk. Maar verwarm je de auto voor (preconditioning) met diesel of met elektra? En rij je (ongeveer) weg rond de ingestelde tijd of ben je ongeduldig?
Mijn auto staat thuis in de (verwarmde) garage, en staat dus standaard ingesteld op voorverwarmen met de standkachel op diesel. Normaliter start ik de voorverwarming als ik binnen een paar minuten ga vertrekken, maar zondag heb ik op een buitenparkeerplaats (voor het eerst, om te kijken of het verschil maakte) de preconditioning-timer ingesteld en ben ook pas op dat moment vertrokken. Maakte geen verschil, bij het inschakelen startte de motor al, nog voordat ik op pure kon drukken, of de versnelling in D kon zetten. 10sec later sloeg de motor af, en was pure weer beschikbaar. Pas daarna ben ik vertrokken, en heb ik de hele rit probleemloos in pure mogen rijden.
Echter elke keer als ik echter het contact uitzet en weer inschakel krijg ik de 10 sec motorloop opnieuw, ongeacht de hoeveelste rit van de dag het is, of het feit dat de dieselmotor zojuist al een kwartiertje gelopen heeft, en de motor/olie/koelvloeistof voldoende warm zou moeten zijn.
Er wordt ook niets aangegeven in het display omtrent de reden waarom pure 'tijdelijk niet beschikbaar' is.
Op zichzelf is het natuurlijk niet echt een groot probleem, ik vraag me er alleen af waarom ze dit bij Volvo bedacht kunnen hebben, of wat er in mijn auto fout zou kunnen gaan wat dit gedrag tot gevolg heeft.
Re: 10sec lang diesel binnen 2 minuten na vertrek?
Geplaatst: 18.12.2018 - 12:23
door RoaldH
gvs schreef:
RoaldH schreef:
gvs schreef:
Bedankt voor de reactie Roald,
automatisch verwarmen staat uiteraard (altijd) aan, en voor alle duidelijkheid, ik heb het ook alleen als het echt koud is buiten (rond het vriespunt of kouder).
Deze winter tot op heden dus alleen het afgelopen weekend, en vandaag (maandag 17 dec) met een buitentemp van >5 graden komt het al niet meer voor.
Mijn volvo is overigens modeljaar MY14.1 en heeft eind oktober weer onderhoud (met software updates? en een nieuwe airco) gekregen.
Oke. Duidelijk. Maar verwarm je de auto voor (preconditioning) met diesel of met elektra? En rij je (ongeveer) weg rond de ingestelde tijd of ben je ongeduldig?
Mijn auto staat thuis in de (verwarmde) garage, en staat dus standaard ingesteld op voorverwarmen met de standkachel op diesel. Normaliter start ik de voorverwarming als ik binnen een paar minuten ga vertrekken, maar zondag heb ik op een buitenparkeerplaats (voor het eerst, om te kijken of het verschil maakte) de preconditioning-timer ingesteld en ben ook pas op dat moment vertrokken. Maakte geen verschil, bij het inschakelen startte de motor al, nog voordat ik op pure kon drukken, of de versnelling in D kon zetten. 10sec later sloeg de motor af, en was pure weer beschikbaar. Pas daarna ben ik vertrokken, en heb ik de hele rit probleemloos in pure mogen rijden.
Echter elke keer als ik echter het contact uitzet en weer inschakel krijg ik de 10 sec motorloop opnieuw, ongeacht de hoeveelste rit van de dag het is, of het feit dat de dieselmotor zojuist al een kwartiertje gelopen heeft, en de motor/olie/koelvloeistof voldoende warm zou moeten zijn.
Er wordt ook niets aangegeven in het display omtrent de reden waarom pure 'tijdelijk niet beschikbaar' is.
Op zichzelf is het natuurlijk niet echt een groot probleem, ik vraag me er alleen af waarom ze dit bij Volvo bedacht kunnen hebben, of wat er in mijn auto fout zou kunnen gaan wat dit gedrag tot gevolg heeft.
Dan is er wel iets raars met jouw auto aan de hand. Ik zou dan de accu minimaal 15 minuten loskoppelen van de auto. De accuklem loshalen is al goed genoeg. Hierdoor worden alle waardes in de auto weer gereset. Vaak is dat genoeg om een aantal rare storingen te verhelpen.
Re: 10sec lang diesel binnen 2 minuten na vertrek?
Geplaatst: 18.12.2018 - 19:53
door rsnhakan
Die updates ook altijd.
Re: 10sec lang diesel binnen 2 minuten na vertrek?
Geplaatst: 18.12.2018 - 22:31
door RoaldH
rsnhakan schreef:
Die updates ook altijd.
Klopt. Zeker in de periode 2013-2014 dramatisch...