Ik heb sinds 2 dagen dat mijn V60 bij het begin van vrijwel elke rit binnen een paar minuten de pure mode vervangt door hybrid, de dieselmotor 10 sec laat lopen, en daarna de diesel weer uitschakelt, en de melding geeft dat pure mode weer beschikbaar is.
Accu is vol, brandstof is volgens mij niet te oud (dan zou ie ook niet na 10 sec weer opgeven), en ondanks de kou de laatste dagen gebeurt het ook als de auto net uit de verwarmde garage komt...
automatische verwarmen is gewoon ingeschakeld in de settings, en de dieselkachel doet het ook perfect.
Ik heb de auto inmiddels 3 jaar, en het gedrag is nieuw voor mij, en de auto is ook niet recent in onderhoud geweest.
Iemand enig idee?
alvast bedankt,
Guy
10sec lang diesel binnen 2 minuten na vertrek?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 06.09.2009 - 19:07
Iets met vrieskou?
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Of een software-update in de beurt?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik heb dit ook.
De auto zegt hier zelf over: Temperatuur hybridesysteem te laag, pure niet beschikbaar.
Kennelijk zorgt de parkeerverwarming niet direct voor voldoende warmte in het hybridesysteem.
De auto zegt hier zelf over: Temperatuur hybridesysteem te laag, pure niet beschikbaar.
Kennelijk zorgt de parkeerverwarming niet direct voor voldoende warmte in het hybridesysteem.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Gebruik je de elektrische parkeerverwarming of de standkachel?IkeV70 schreef: Ik heb dit ook.
De auto zegt hier zelf over: Temperatuur hybridesysteem te laag, pure niet beschikbaar.
Kennelijk zorgt de parkeerverwarming niet direct voor voldoende warmte in het hybridesysteem.
Als ik de auto niet (of niet voldoende lang) heb voorverwarmd, dan slaat de diesel snel aan. Om na korte tijd weer uit te blijven.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33100
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Had het zaterdag ook, koude auto. Vanochtend nergens last van, parkeerverwarming 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Standkachel. Heeft zeker een half uur voorverwarmd. Interieur was dan ook goed warm, ruiten en speigels ontdooid.RoaldH schreef:Gebruik je de elektrische parkeerverwarming of de standkachel?IkeV70 schreef: Ik heb dit ook.
De auto zegt hier zelf over: Temperatuur hybridesysteem te laag, pure niet beschikbaar.
Kennelijk zorgt de parkeerverwarming niet direct voor voldoende warmte in het hybridesysteem.
Als ik de auto niet (of niet voldoende lang) heb voorverwarmd, dan slaat de diesel snel aan. Om na korte tijd weer uit te blijven.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Bij mij wel altijd met voorverwarming, dan komt het voor.
Ga ik om 6;30 weg, dan zet ik de voorverwarming op 6:45.
De auto staat anders ruim een halfuur vooraf te stomen. Dat is echt niet nodig met dit weer. Als die kachel 10 min. vooraf aanstaat dan is het in de auto flink warm.
Ja die 10cm sneeuw is dan niet van het dak. Maar het heeft nog niet gesneeuwd. Doch we doen altijd even een doek over de voorruit. Scheelt enorm.
Ga ik om 6;30 weg, dan zet ik de voorverwarming op 6:45.
De auto staat anders ruim een halfuur vooraf te stomen. Dat is echt niet nodig met dit weer. Als die kachel 10 min. vooraf aanstaat dan is het in de auto flink warm.
Ja die 10cm sneeuw is dan niet van het dak. Maar het heeft nog niet gesneeuwd. Doch we doen altijd even een doek over de voorruit. Scheelt enorm.
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Kijk, dat is nog eens millieuvriendelijk! Een standkachel maar toch een doek op je voorruit. Mijn ervaring is dat de auto prima zelf in de gaten houdt hoe koud het is en dus hoe lang vantevoren hij moet gaan verwarmen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Is dat zo, die van mij start al ruim een half uur van te voren, dat gaat met een gejoel tussen de huizen, dat wil ik de buren niet aandoen.
Echt in 10min. is de auto van binnen heerlijk warm. Die deken heeft zelfs een kapstok aan de muur. Echt helemaal top!
Echt in 10min. is de auto van binnen heerlijk warm. Die deken heeft zelfs een kapstok aan de muur. Echt helemaal top!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 19.02.2013 - 20:53
Mijn auto staat meestal gewoon binnen, maar inderdaad 10min standkachel is eigenlijk altijd ruim voldoende ook als het erg koud is... alleen het omschakelen tussen binnen en buiten (wel of geen dieselkachel) is dermate omslachtig dat ik binnnen eigenlijk alleen bij hoge uitzondering voorverwarm.
Terug naar het originele probleem... Gisteren was het +8 graden en heb ik de accu wel leeg kunnen rijden zonder de diesel te starten... Ik ben dus geneigd te denken dat mijn probleem temperatuur gerelateerd is, maar daar kom ik waarschijnlijk vanzelf achter zodra het weer kouder wordt.
Terug naar het originele probleem... Gisteren was het +8 graden en heb ik de accu wel leeg kunnen rijden zonder de diesel te starten... Ik ben dus geneigd te denken dat mijn probleem temperatuur gerelateerd is, maar daar kom ik waarschijnlijk vanzelf achter zodra het weer kouder wordt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 19.02.2013 - 20:53
Inmiddels 2 jaar verder heb ik de indruk dat het puur met de buitentemperatuur te maken heeft, en niet met motor/olie/koelvloeistof.
In 2016 en 2017 duurde het nog een tijdje voordat de motor aansloeg als ik uit de garage wegreed, maar nu in 2018 merkt mijn auto eigenlijk binnen een km van huis al dat het buiten koud genoeg is om de motor even te willen laten draaien op diesel.
Hij doet het nu ook als de motor volledig voorverwarmd is met de standkachel, en zelfs bij elke start opnieuw als ik na 20min op diesel te rijden de auto even uitzet en weer opstart.
In alle gevallen is pure na 10 seconden draaien op diesel gewoon weer beschikbaar, en dat meldt ie ook keurig op het display. Het zijn in mijn geval vooral zinloze koude starts van de dieselmotor, maar dan alleen als het buiten echt koud is.
Ik ben ervan overtuigd dat iemand bij Volvo dit als gewenst gedrag geprogrammeerd heeft, maar nog niemand heeft mij ooit kunnen uitleggen waarom het zinnig zou zijn.
In 2016 en 2017 duurde het nog een tijdje voordat de motor aansloeg als ik uit de garage wegreed, maar nu in 2018 merkt mijn auto eigenlijk binnen een km van huis al dat het buiten koud genoeg is om de motor even te willen laten draaien op diesel.
Hij doet het nu ook als de motor volledig voorverwarmd is met de standkachel, en zelfs bij elke start opnieuw als ik na 20min op diesel te rijden de auto even uitzet en weer opstart.
In alle gevallen is pure na 10 seconden draaien op diesel gewoon weer beschikbaar, en dat meldt ie ook keurig op het display. Het zijn in mijn geval vooral zinloze koude starts van de dieselmotor, maar dan alleen als het buiten echt koud is.
Ik ben ervan overtuigd dat iemand bij Volvo dit als gewenst gedrag geprogrammeerd heeft, maar nog niemand heeft mij ooit kunnen uitleggen waarom het zinnig zou zijn.
Laatst gewijzigd door gvs op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Hoi GVS. Ik herken dat gedrag niet. Bij mij blijft de diesel uit. Mits voorverwarmd en automatisch verwarmen is ingeschakeld.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 19.02.2013 - 20:53
Bedankt voor de reactie Roald,
automatisch verwarmen staat uiteraard (altijd) aan, en voor alle duidelijkheid, ik heb het ook alleen als het echt koud is buiten (rond het vriespunt of kouder).
Deze winter tot op heden dus alleen het afgelopen weekend, en vandaag (maandag 17 dec) met een buitentemp van >5 graden komt het al niet meer voor.
Mijn volvo is overigens modeljaar MY14.1 en heeft eind oktober weer onderhoud (met software updates? en een nieuwe airco) gekregen.
automatisch verwarmen staat uiteraard (altijd) aan, en voor alle duidelijkheid, ik heb het ook alleen als het echt koud is buiten (rond het vriespunt of kouder).
Deze winter tot op heden dus alleen het afgelopen weekend, en vandaag (maandag 17 dec) met een buitentemp van >5 graden komt het al niet meer voor.
Mijn volvo is overigens modeljaar MY14.1 en heeft eind oktober weer onderhoud (met software updates? en een nieuwe airco) gekregen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58
Ik heb mijn auto naar onderhoud gebracht (vorige) week.
Er is een CAN update uitgevoerd en sindsdien heb ik het gevoel dat de motor veel sneller wil bijspringen in het begin.
Dat je dus bij koud weer minder gaf kan, mag geven voordat de hulp van de brandstofmotor gebruikt. Als je dan op pure knop drukt of gas lang loslaat gaat de motor inderdaad weer uit.
Dit is nieuw voor mij en heb ik niet eerder gemerkt. Ik heb de auto wel pas sinds dit voorjaar in gebruik dus geen ervaring met winterse omstandigheden
Er is een CAN update uitgevoerd en sindsdien heb ik het gevoel dat de motor veel sneller wil bijspringen in het begin.
Dat je dus bij koud weer minder gaf kan, mag geven voordat de hulp van de brandstofmotor gebruikt. Als je dan op pure knop drukt of gas lang loslaat gaat de motor inderdaad weer uit.
Dit is nieuw voor mij en heb ik niet eerder gemerkt. Ik heb de auto wel pas sinds dit voorjaar in gebruik dus geen ervaring met winterse omstandigheden
Current car: Volvo V60 D6 PIH
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6351
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Voor mij is dit gedrag ook totaal onherkenbaar, zelfs bij buitentemperaturen van enkele graden onder o.RoaldH schreef: Hoi GVS. Ik herken dat gedrag niet. Bij mij blijft de diesel uit. Mits voorverwarmd en automatisch verwarmen is ingeschakeld.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Oke. Duidelijk. Maar verwarm je de auto voor (preconditioning) met diesel of met elektra? En rij je (ongeveer) weg rond de ingestelde tijd of ben je ongeduldig?gvs schreef: Bedankt voor de reactie Roald,
automatisch verwarmen staat uiteraard (altijd) aan, en voor alle duidelijkheid, ik heb het ook alleen als het echt koud is buiten (rond het vriespunt of kouder).
Deze winter tot op heden dus alleen het afgelopen weekend, en vandaag (maandag 17 dec) met een buitentemp van >5 graden komt het al niet meer voor.
Mijn volvo is overigens modeljaar MY14.1 en heeft eind oktober weer onderhoud (met software updates? en een nieuwe airco) gekregen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir