UPDATE 11/12/2016 Overmatige olielekkage Turbo V50 T5 [opgelost!]

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

E.Werker schreef: 32 boutjes kan je best even nalopen, ze mogen niet los zitten natuurlijk, maar zo vast als een wielmoer hoeven ze ook niet.

Er is dus vanaf de bovenkant (kleppendeksel, turbo & distributie etc) niets te vinden qua olie? Dan blijven er steeds minder dingen over, carter, carterontluchting, koppakking. Zit er een oliekoeler op een t5?
Bovenkant zit idd helemaal niks qua olie. Carterontluchting is gecontroleerd en niet lek of verstopt, koppakking zou ik ook moeten zien aan de bovenkant, zit ook niks. Oliekoeler lekt ie ook niet, dis is zonder druppen o.i.d.
Ze verdenken de carterpanpakking, dus die gaan ze a.s. maandag/dinsdag loshalen en nakijken. Pakking dus ook meteen vervangen.
Kleppendeksel zal ik even controleren of laten doen, kijken of daar wat zit. Het zit ook op de aandrijafas aan de bijrijderskant en ze denken dat deze de olie rondslingert onder de auto. Daarom is het ook enigzins moeilijk zoeken.

Heb je toevallig een foto o.i.d. van de boutjes van dr kleppendeksel? Ik zou niet weten waar te zoeken :p
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Vanochtend even de nieuwe olie gebracht, die gaan ze vandaag/morgen wisselen omdat de carterpan toch los moet. Kleppendeksel gaan ze ook nog even controleren. Is wel doorg gaf die aan, maar de boutje nalopen kan sowieso geen kwaad. Morgen dus meer :D
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Wellicht verstandig om de rest van de zaken in het carter ook direct even te laten controleren tijdens de beurt. Ik las laatst iets over een 2.4t met een verharde o-ring bij de oliepomp wat voor lage oliedruk kan zorgen en het zeefje in de aanzuigbuis. Ik heb geen idee of de t5 en 2.4t met elkaar verbonden zijn, maar wellicht dat de constructie vergelijkbaar is? Je hebt natuurlijk nu de kans..
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Thanks voor de reply :D
Vandaag de auto weer op kunnen halen na bijna een week autoloos te zijn geweest. De olielekkage is als het goed is verholpen.
Er bleek een slang aan de zijkant van het blok te zitten die niet helemaal goed vast heeft gezeten wss. Die hebben ze een slag gegeven en nu is het een kwestie van in de gaten houden. Blijft er toch nog lekkage, dan gaat de carterpan alsnog los.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Hopen dat het nu opgelost is dan. Enig idee welke slang het was? Nu nog maar even een keertje de auto goed inspecteren dus na een ritje, om er zeker van te zijn dat de olie aan de binnenkant blijft ipv aan de buitenkant.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

E.Werker schreef: Hopen dat het nu opgelost is dan. Enig idee welke slang het was? Nu nog maar even een keertje de auto goed inspecteren dus na een ritje, om er zeker van te zijn dat de olie aan de binnenkant blijft ipv aan de buitenkant.
Durf ik zo 1,2 niet te zeggen. Er moest een steun los om de carterpan e.d. los te halen, toen viel er een drup op zijn hand. Toen is die maar eens verder gaan zoeken, en heeft ie de carterpan even gelaten voor wat het is. Nu idd even in de gaten houden en over een weekje even onder de auto kruipen :D
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Net even onder de auto gekropen en alles is kurkdroog! Goed nieuws dus. Ben bang dat toch door de verhoogde druk er wat los is komen te zitten, of het is puur dom toeval.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”