Trekgewicht D2

Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10680
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jers3n schreef: Nieuwe D2 2.0L 120pk/270Nm mag toch echt 1800kg trekken.
Zou best kunnen. 270NM en 1600KG is echt te krap. In NL wellicht wel haalbaar. In de bergen geen optie.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Tja, gefopt door 't bericht en het trekgewicht van m'n eigen.... :D Of toch niet?

Ik mag er nu "maar" 1600 kg achter hebben, maar dat heeft te maken met de manier waarop de NL overheid het trekgewicht bepaald op een 18 procents helling en niet met wat Volvo daarvan vindt.

Neemt niet weg dat ik in het (verre) verleden een mij toebehorende japanse benzine 6 cilinder met 144 PK en 196 nM een heerlijke trekauto vond (voor 1300 kg caravan), totdat ik de eerste diesel kreeg. Het is dus ook zoiets van wat je maar net gewend bent. En al heb ik nu een automaat, van schakelen ben ik nooit slechter geworden :P
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10680
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

ufovolvo schreef: Tja, gefopt door 't bericht en het trekgewicht van m'n eigen.... :D Of toch niet?

Ik mag er nu "maar" 1600 kg achter hebben, maar dat heeft te maken met de manier waarop de NL overheid het trekgewicht bepaald op een 18 procents helling en niet met wat Volvo daarvan vindt.

Neemt niet weg dat ik in het (verre) verleden een mij toebehorende japanse benzine 6 cilinder met 144 PK en 196 nM een heerlijke trekauto vond (voor 1300 kg caravan), totdat ik de eerste diesel kreeg. Het is dus ook zoiets van wat je maar net gewend bent. En al heb ik nu een automaat, van schakelen ben ik nooit slechter geworden :P
Klopt wel wat je zegt..... 1500kg Kneus achter een 90pk 406 HDI de Alpen over gegaan..... Maar wel met veel schakelen, geen snelheid, 1 op 3 verbruik... berg op dan.... en samen geknepen billen.....
Nu 400NM met 1700KG Fendtje erachter.... heeeeeerlijk!!!!
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13782
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Feit is dat n D2 1800kg mag trekken…
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27416
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat inderdaad klopt.
De 1300 kilo stond bij de D2 t/m 2015 en bij 2016 staat er 1800 kilo vermeld bij de carbase van Autoweek
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik zou er in ieder geval niet mee tot spanje rijden...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ach, Utrechtse heuvelrug in zijn 3e versnelling over, de bult van Luik in zijn 2e.......het is vakantie dus het hoeft niet hard te gaan. Als we er maar komen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8505
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

V70/2.4D/2003 schreef: Ach, Utrechtse heuvelrug in zijn 3e versnelling over, de bult van Luik in zijn 2e.......het is vakantie dus het hoeft niet hard te gaan. Als we er maar komen.
De niet sleurhut fanaten ergeren zich echter dood als ze achter die D2-tjes met sleurhut moeten hangen tijdens een vakantie....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27416
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar dat is dan weer niet het probleem van degene die met de D2 op pad is.

Geloof dat mensen zich tegenwoordig aan vanalles ergeren.
Nog wel eens met een trailer op pad en tegenwoordig is het doodnormaal als men zich vlak voor je gooit, af gaat snijden of denkt dat je wel even zomaar stil staat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21458
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Feit is inderdaad dat er nog maar weinig begrip is op de weg voor elkaar.

In de polder kom ik wel eens een 45-km-auto tegen. Heel niet erg want dat zie je toch ruim van te voren. Mar mijn haren gaan overeind staan op het moment dat het mistig is en dat wagentje tegen de middenstreep aan lekker voort sukkelt. Dan denk ik, ga weg want het snelheidsverschil in deze mist is gewoon te groot om op tijd op te vallen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29612
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Laat die mensen gewoon lekker rijden met hun caravan achter de D2 auto, even naar links en je kan inhalen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

lint schreef:Laat die mensen gewoon lekker rijden met hun caravan achter de D2 auto, even naar links en je kan inhalen.
90 is volgens mij de ook door een D2 probleemloos te halen snelheid, in Denemarken en Zweden mag je zelfs niet harder dan 80, en in Duitsland onder bepaalde omstandigheden 100, maar normaal ook 80.
Die 280Nm is bij 1750 t/min een uiterst fatsoenlijke waarde om 1800kg te verplaatsen, dit is zelfs goed vergelijkbaar met een 200pk 2.4T of een 2.9 van ooit.
Gezeur dus dat het onverantwoord zou zijn (een caravan van 1800kg is an sich onverantwoord)
Volvo for life
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

1800kg caravan is zeker niet onverantwoord met de juiste wagen er voor...
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

bart simpson schreef:
lint schreef:Laat die mensen gewoon lekker rijden met hun caravan achter de D2 auto, even naar links en je kan inhalen.
90 is volgens mij de ook door een D2 probleemloos te halen snelheid, in Denemarken en Zweden mag je zelfs niet harder dan 80, en in Duitsland onder bepaalde omstandigheden 100, maar normaal ook 80.
Die 280Nm is bij 1750 t/min een uiterst fatsoenlijke waarde om 1800kg te verplaatsen, dit is zelfs goed vergelijkbaar met een 200pk 2.4T of een 2.9 van ooit.
Gezeur dus dat het onverantwoord zou zijn (een caravan van 1800kg is an sich onverantwoord)
Tempo100 ontheffing voor Duitsland krijg je voor een caravan van 1800kg achter een V70 sowieso niet.
Een van de eisen is namelijk max totaalgewicht aanhanger is max 100% van het leeggewicht van het trekkend voertuig.
Persoonlijk vind ik dat ook de grens, vanwege stabiliteit dus los van de motorisering.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8505
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

lint schreef: Laat die mensen gewoon lekker rijden met hun caravan achter de D2 auto, even naar links en je kan inhalen.
Op een 4 vaks baan is dat geen probleem, maar als je er achter hangt op de B routes tussen Grenoble en de Provence kan je inhalen wel vergeten....

Nee een caravanfan ben ik zeker niet.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een D2 is een betrouwbare caravantrekker. En onzin dat ie het niet aankan. Bart Simpson slaat wat dat betreft de spijker op zijn kop.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

En een weetje voor de caravanners onder ons: in Frankrijk mag je op de snelwegen ook met caravan 130, zeggen ze. Niet dat ik dat doe, zou me veels te hard gaan, maar toch.

Alleen: als je zwaarder bent dan 3.500 kilo totaal toelaatbaar gewicht krijg je er wel een bon voor, hoor! Dan nl. max 90 km/u op de peage. Al moet ik wel zeggen, dat ze er volgens mij niet erg strak op controleren.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik heb altijd 120 gereden in belgie en frankrijk met de caravan aan de haak,zonder enig probleem.Goeie trekker,goed beladen caravan en loopt als een trein...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21180
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Toch bijzonder..iemand die mij verteld dat 150 op een autobahn je reinste zelfmoord is en ab-so-luut onverantwoord, doet zelf 120 met een caravan omdat het mag.
Terwijl ik ze op de autoroute tegenkom met de caravan in de verkeerde richting op zijn kant met de kont van de auto in de lucht.
Heel vroeger toen ik naar het zuiden reed kwamen mensen met caravans mij voorbij met dergelijke snelheden, vaak Duitsers met dikke E klasse en dito caravan.
De wind verplaatsing van een Daf XF zorgde er dan voor dat de caravan een zwieper kreeg, wanneer we het dan toch over onverantwoord hebben!
Maar goed On topic, die D2 gaat er niet komen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Idd,daar heb je een punt.Als je met een wagen rijd die niet voldoende zwaar is,als je aan je max trek gewicht zit,niet voldoende vermogen,caravan die niet goed beladen is,kogeldruk die niet gecontroleerd is,geen anti slinger koppeling,bandendruk niet in orde dan is het onverandwoord.Als je zorgt dat je combinatie in orde is voor je vertrekt dan is er niks aan de hand,loopt als een trein...Ik rijd dagelijks met +40 ton 90km/h dus waarom zou je met 3 ton geen 120 kunnen rijden...Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en je combinatie volledig in orde is geen probleem...Ik zou de D2 in ieder geval laten staan als caravan trekker als je veel naar het zuiden wil rijden,versrandige beslissing...
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”