Pagina 2 van 3
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 22:22
door Hans oet Twent
Jers3n schreef:
Nieuwe D2 2.0L 120pk/270Nm mag toch echt 1800kg trekken.
Zou best kunnen. 270NM en 1600KG is echt te krap. In NL wellicht wel haalbaar. In de bergen geen optie.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 22:23
door ufovolvo
Tja, gefopt door 't bericht en het trekgewicht van m'n eigen....

Of toch niet?
Ik mag er nu "maar" 1600 kg achter hebben, maar dat heeft te maken met de manier waarop de NL overheid het trekgewicht bepaald op een 18 procents helling en niet met wat Volvo daarvan vindt.
Neemt niet weg dat ik in het (verre) verleden een mij toebehorende japanse benzine 6 cilinder met 144 PK en 196 nM een heerlijke trekauto vond (voor 1300 kg caravan), totdat ik de eerste diesel kreeg. Het is dus ook zoiets van wat je maar net gewend bent. En al heb ik nu een automaat, van schakelen ben ik nooit slechter geworden

Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 22:28
door Hans oet Twent
ufovolvo schreef:
Tja, gefopt door 't bericht en het trekgewicht van m'n eigen....

Of toch niet?
Ik mag er nu "maar" 1600 kg achter hebben, maar dat heeft te maken met de manier waarop de NL overheid het trekgewicht bepaald op een 18 procents helling en niet met wat Volvo daarvan vindt.
Neemt niet weg dat ik in het (verre) verleden een mij toebehorende japanse benzine 6 cilinder met 144 PK en 196 nM een heerlijke trekauto vond (voor 1300 kg caravan), totdat ik de eerste diesel kreeg. Het is dus ook zoiets van wat je maar net gewend bent. En al heb ik nu een automaat, van schakelen ben ik nooit slechter geworden
Klopt wel wat je zegt..... 1500kg Kneus achter een 90pk 406 HDI de Alpen over gegaan..... Maar wel met veel schakelen, geen snelheid, 1 op 3 verbruik... berg op dan.... en samen geknepen billen.....
Nu 400NM met 1700KG Fendtje erachter.... heeeeeerlijk!!!!
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 22:50
door OGA244
Feit is dat n D2 1800kg mag trekken…
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 22:59
door Fredhead
Wat inderdaad klopt.
De 1300 kilo stond bij de D2 t/m 2015 en bij 2016 staat er 1800 kilo vermeld bij de carbase van Autoweek
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 08:20
door BendW
Ik zou er in ieder geval niet mee tot spanje rijden...
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 09:47
door V70/2.4D/2003
Ach, Utrechtse heuvelrug in zijn 3e versnelling over, de bult van Luik in zijn 2e.......het is vakantie dus het hoeft niet hard te gaan. Als we er maar komen.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 10:47
door BlackcurrantV70
V70/2.4D/2003 schreef:
Ach, Utrechtse heuvelrug in zijn 3e versnelling over, de bult van Luik in zijn 2e.......het is vakantie dus het hoeft niet hard te gaan. Als we er maar komen.
De niet sleurhut fanaten ergeren zich echter dood als ze achter die D2-tjes met sleurhut moeten hangen tijdens een vakantie....
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 11:02
door Fredhead
Maar dat is dan weer niet het probleem van degene die met de D2 op pad is.
Geloof dat mensen zich tegenwoordig aan vanalles ergeren.
Nog wel eens met een trailer op pad en tegenwoordig is het doodnormaal als men zich vlak voor je gooit, af gaat snijden of denkt dat je wel even zomaar stil staat.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 11:25
door Msuidgeest
Feit is inderdaad dat er nog maar weinig begrip is op de weg voor elkaar.
In de polder kom ik wel eens een 45-km-auto tegen. Heel niet erg want dat zie je toch ruim van te voren. Mar mijn haren gaan overeind staan op het moment dat het mistig is en dat wagentje tegen de middenstreep aan lekker voort sukkelt. Dan denk ik, ga weg want het snelheidsverschil in deze mist is gewoon te groot om op tijd op te vallen.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 11:28
door lint
Laat die mensen gewoon lekker rijden met hun caravan achter de D2 auto, even naar links en je kan inhalen.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 12:36
door bart simpson
lint schreef:Laat die mensen gewoon lekker rijden met hun caravan achter de D2 auto, even naar links en je kan inhalen.
90 is volgens mij de ook door een D2 probleemloos te halen snelheid, in Denemarken en Zweden mag je zelfs niet harder dan 80, en in Duitsland onder bepaalde omstandigheden 100, maar normaal ook 80.
Die 280Nm is bij 1750 t/min een uiterst fatsoenlijke waarde om 1800kg te verplaatsen, dit is zelfs goed vergelijkbaar met een 200pk 2.4T of een 2.9 van ooit.
Gezeur dus dat het onverantwoord zou zijn (een caravan van 1800kg is an sich onverantwoord)
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 12:49
door BendW
1800kg caravan is zeker niet onverantwoord met de juiste wagen er voor...
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 13:07
door Marcnij
bart simpson schreef:
lint schreef:Laat die mensen gewoon lekker rijden met hun caravan achter de D2 auto, even naar links en je kan inhalen.
90 is volgens mij de ook door een D2 probleemloos te halen snelheid, in Denemarken en Zweden mag je zelfs niet harder dan 80, en in Duitsland onder bepaalde omstandigheden 100, maar normaal ook 80.
Die 280Nm is bij 1750 t/min een uiterst fatsoenlijke waarde om 1800kg te verplaatsen, dit is zelfs goed vergelijkbaar met een 200pk 2.4T of een 2.9 van ooit.
Gezeur dus dat het onverantwoord zou zijn (een caravan van 1800kg is an sich onverantwoord)
Tempo100 ontheffing voor Duitsland krijg je voor een caravan van 1800kg achter een V70 sowieso niet.
Een van de eisen is namelijk max totaalgewicht aanhanger is max 100% van het leeggewicht van het trekkend voertuig.
Persoonlijk vind ik dat ook de grens, vanwege stabiliteit dus los van de motorisering.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 25.12.2016 - 16:01
door BlackcurrantV70
lint schreef:
Laat die mensen gewoon lekker rijden met hun caravan achter de D2 auto, even naar links en je kan inhalen.
Op een 4 vaks baan is dat geen probleem, maar als je er achter hangt op de B routes tussen Grenoble en de Provence kan je inhalen wel vergeten....
Nee een caravanfan ben ik zeker niet.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 26.12.2016 - 17:36
door V480-S60
Een D2 is een betrouwbare caravantrekker. En onzin dat ie het niet aankan. Bart Simpson slaat wat dat betreft de spijker op zijn kop.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 26.12.2016 - 21:47
door ufovolvo
En een weetje voor de caravanners onder ons: in Frankrijk mag je op de snelwegen ook met caravan 130, zeggen ze. Niet dat ik dat doe, zou me veels te hard gaan, maar toch.
Alleen: als je zwaarder bent dan 3.500 kilo totaal toelaatbaar gewicht krijg je er wel een bon voor, hoor! Dan nl. max 90 km/u op de peage. Al moet ik wel zeggen, dat ze er volgens mij niet erg strak op controleren.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 27.12.2016 - 08:43
door BendW
Ik heb altijd 120 gereden in belgie en frankrijk met de caravan aan de haak,zonder enig probleem.Goeie trekker,goed beladen caravan en loopt als een trein...
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 27.12.2016 - 09:59
door diesel01
Toch bijzonder..iemand die mij verteld dat 150 op een autobahn je reinste zelfmoord is en ab-so-luut onverantwoord, doet zelf 120 met een caravan omdat het mag.
Terwijl ik ze op de autoroute tegenkom met de caravan in de verkeerde richting op zijn kant met de kont van de auto in de lucht.
Heel vroeger toen ik naar het zuiden reed kwamen mensen met caravans mij voorbij met dergelijke snelheden, vaak Duitsers met dikke E klasse en dito caravan.
De wind verplaatsing van een Daf XF zorgde er dan voor dat de caravan een zwieper kreeg, wanneer we het dan toch over onverantwoord hebben!
Maar goed On topic, die D2 gaat er niet komen.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 27.12.2016 - 11:39
door BendW
Idd,daar heb je een punt.Als je met een wagen rijd die niet voldoende zwaar is,als je aan je max trek gewicht zit,niet voldoende vermogen,caravan die niet goed beladen is,kogeldruk die niet gecontroleerd is,geen anti slinger koppeling,bandendruk niet in orde dan is het onverandwoord.Als je zorgt dat je combinatie in orde is voor je vertrekt dan is er niks aan de hand,loopt als een trein...Ik rijd dagelijks met +40 ton 90km/h dus waarom zou je met 3 ton geen 120 kunnen rijden...Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en je combinatie volledig in orde is geen probleem...Ik zou de D2 in ieder geval laten staan als caravan trekker als je veel naar het zuiden wil rijden,versrandige beslissing...