Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21362
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Energie dus? Doet mij denken aan mijn stagetijd op de Flevocentrale, nu Maximacentrale: daar heb ik veel geleerd. Ik kwam als E-mannetje (je bent nog groen) maar had toch meer interesse voor de stoominstallaties.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
VolvoRover
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.02.2015 - 17:05
Locatie: Witgoor-Dessel

Heeft er iemand eigenlijk al problemen gehad met de benzine motoren?
Zijn er hier gevoelige punten van bekend?
Zou hier graag wat feedback over hebben
1988 Rover 827Vitesse,1993 Rover 620i,1994 Rover 827Coupé,1995 Rover 827Saloon,1998 Rover 620Si,2002 Rover 45,2003 Rover 25,2003 Rover 75Tourer,2004 MG ZT,2004 Rover 75 V8,1995 BMW 730 V8
2014 Volvo S60 T3
2015 Volvo V70 T4
2016 Volvo V70 T4 GT
2017 Volvo S60 T6
Past: Rover P6 2000TC,Rover Sterling 2.0,Rover 416Si,LR Freelander 2 TD4,Volvo C70 2.4,Volvo V70 D3
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10620
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hans oet Twent schreef: In relatief korte tijd 100K op de teller gezet. Ik gok er op dat de D4 motoren het lang gaan volhouden. Ding doet het rete goed.
Dat is nog steeds zo. 153K inmiddels.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hier ook een D4 met 210K op de teller en behalve een verzameling EGR-kleppen is er niets aan de hand. Tot ik morgen probeer te starten... :-/
db84
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 27.06.2014 - 10:11

ik heb in 3 jaar tijd 160.000 km met een V40 D4 gereden (met een polestar upgrade minder dan 3 jaar).
Ik heb tot nu toe nog nooit problemen met de auto gehad. Dat was met VAG helaas een ander verhaal. Maar dat kan ook pech zijn geweest. Al las ik wel op het web dat veel mensen problemen hadden met de VAG motoren.
Volvo V40 D4 R-Design
Osmium Grey metallic
Business Pack Connect & Winter Line
18" Ixion II
Polestar Tuning
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

ik denk dat de levensduur van elke moderne motor sterk afhangt van 3 factoren:

- de geluksfactor. (tsja, gewoon domme pech)
- geregeld goed onderhoud plegen. (vooral de diesels, D2, D3 en D4 hebben goed onderhoud nodig)
- hoe gaat de gebruiker er mee om. (je kan hem helemaal aan gort trappen natuurlijk, bijv in de winter direct na de koude start, direct flink gassen en doorrijden in de versnellingen)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3161
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

De T5 en T6 benzinemotoren hebben dezelfde onderbouw als de diesels, en aangezien het loopwerk in een diesel
zwaardere belast wordt door hogere drukken verwacht ik juist dat de hoofdcomponenten van de benzinemotoren lang erg heel zullen blijven....., tenzij je die natuurlijk voortdurend tot 6000 rpm opjaagt maar dat doet geen mens.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
VolvoRover
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 28.02.2015 - 17:05
Locatie: Witgoor-Dessel

heeft er iemand van jullie weet van koelproblemen? hetzij gescheurde cilinderwanden bij D4?
1988 Rover 827Vitesse,1993 Rover 620i,1994 Rover 827Coupé,1995 Rover 827Saloon,1998 Rover 620Si,2002 Rover 45,2003 Rover 25,2003 Rover 75Tourer,2004 MG ZT,2004 Rover 75 V8,1995 BMW 730 V8
2014 Volvo S60 T3
2015 Volvo V70 T4
2016 Volvo V70 T4 GT
2017 Volvo S60 T6
Past: Rover P6 2000TC,Rover Sterling 2.0,Rover 416Si,LR Freelander 2 TD4,Volvo C70 2.4,Volvo V70 D3
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Als ik af en toe zo belees en weet hoe onze Han oet Twent zijn D4 laat blazen op de Autobahn dan kan het niet anders dan dat die blokken wel wat kunnen hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V70/2.4D/2003 schreef: Als ik af en toe zo belees en weet hoe onze Han oet Twent zijn D4 laat blazen op de Autobahn dan kan het niet anders dan dat die blokken wel wat kunnen hebben.
Die van mij draait bij 160 in de 8 2500rpm en dus nauwelijks belasting.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

diesel01 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Als ik af en toe zo belees en weet hoe onze Han oet Twent zijn D4 laat blazen op de Autobahn dan kan het niet anders dan dat die blokken wel wat kunnen hebben.
Die van mij draait bij 160 in de 8 2500rpm en dus nauwelijks belasting.
Dat valt te bezien. Ik neem aan de de GT bij vol gas direct een paar trapjes terugschakelen zal. Lugging is namelijk niet echt best. Die knakker van Engineering Explained heeft er eens een item over gemaakt.

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
wolff24v
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 11.08.2012 - 22:10
Locatie: Zeeland

Met de V60 D4 gt in 2,5 jaar ruim 180k km gereden, enige is inderdaad de EGR, met ca 110k km is het geheel van klep en leidingwerk onder garantie vervangen. Iedere dag minstens 2x 130 km (goed warm) gereden, en zo nu en dan ook wat sneller :-) , dus verhaal van EGR problemen kan je voorkomen door veel en snel rijden ging voor mij niet op.
Maar, begrijp me goed, ik zie de D4 nog steeds als een probleemloze motor.
2019 Volvo V60 T5 Inscription
2017 Mercedes-Benz CLA 200dShooting brake aut
2014 Volvo V60 D4 gt Momentum
2004 Volvo V70 2.5t AWD gt
1997 Volvo V70 2.5 20v aut
1992 Volvo 440
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Onlangs mijn V60 D4 GT8 ingeleverd met 214k op de teller. Super betrouwbare auto gebleken. Nooit problemen gehad. Wel regelmatig, net als Han, goed gas gegeven op de Duitse Autobahn. En dan niet 150 of 160 maar gewoon vol gas tot hij niet meer harder kon (hoogste was 244 op de teller). Vinden ze volgens mij wel lekker. Oh ja, ook geen olieverbruik of zo.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Pas mijn V40 ingeruild. Bijna 4 jaar gereden iets over 80.000 km met een V40 D4 met Polestar tuning uit 2014 totaal geen problemen gehad.
Geen enkel probleem met EGR of olie verbruik.

En dan reed ik maar 60 km per dag woon/werk verkeer. Wel sportieve rijstijl.
Probleemloze motor.
Laatst gewijzigd door MichelR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
IwanW
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23.04.2019 - 21:08

Op een paar maanden na heb ik mijn D4 5 jaar. De kilometerstand is 245.000. De auto is altijd op tijd bij de dealer onderhouden en ik rij (al zeg ik het zelf) rustig en hou rekening met de diesel. Helaas moet ik constateren dat de D4 motor nu al totaal op is. Een kleine historie:
- ca 10000 km eerst EGR storing
- ca 90000 km eerste keer EGR koeler vervangen
- ca 170000 km tweede keer EGR koeler vervangen
- daarna EGR regelaar zelf vervangen
- ca 210000 km - de motor begint plotseling meer olie te verbruiken (van minder dan 0,5l/30000km naar 0,5l/2500 km). De norm schijnt te zijn max 0,5l/1000 km.
- nu 245000 km - weer EGR koeler.
Analyse van dealer: er heeft naw altijd een mankementje in de motor gezeten en nu gaat hij nu zoveel lekken dat reparatie geen zin meer heeft en moet de motor gereviseerd of vervangen worden of de hele auto :( .

Enige historie van een Diesel rijder: Ford Escort: ca 400000 km zonder probleem, Opel Vectra: ca 350000 km zonder probleem, S60-D5: ca 450000 zonder echte problemen, Audi A4: 270000 km zonder probleem; nu deze ellende... Wie heeft er een concreet advies. Vanwege deze waardeloze kwaliteit van de motor, twijfel ik of ik Volvo wil blijven rijden...javascript:void(0);
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21362
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hoezo waardeloze kwaliteit? Die andere diesels die je opsomt zijn allemaal auto's uit een ver verleden toen een dieselmotor nog alleen maar uit een luchtfilter, brandstofpomp en een uitlaat bestond: daar kan niets kapot gaan.
De huidige diesels moeten aan allerlei eisen voldoen en zodra er een contactje een keer hapert heb je ellende. Dat is het nadeel van moderne techniek waar uitstoot belangrijker is dan storingen. Dat ligt niet aan Volvo maar meer aan diegene die de milieuregels bedenken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13734
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Geen van die eerdere diese ls had een egr of 'n roetfilter
Gebruikersavatar
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

Mijn S60 D4 5 cylinder uit 2012 (MY2013) heeft de eerste 90.000km elke week ruim 1500km gereden, daarna elke week 250km (andere baan, hoop vrije tijd ineens :-) ). Eerst dus elke 30.000km een beurt, nu elk jaar.

Een keer heb ik een melding gehad kort na starten 's ochtends "laat motor controleren" en was ie to 2,5-3 duizen toeren begrensd. Een Volvo dealer gelukkig vlak in de buurt, die heeft 'm uitgelezen maar niks bijzonders kunnen constateren.
Een hele tijd later een soortgelijke melding maar geen begrenzing. Was een dubbele sensor (temp/druk) van de turbo als ik het goed heb.

Verder nooit enig probleem gehad. Afgelopen weekend nog de duitse A31 als testbaan met 235 op de teller (219 volgens de GPS), geen enkel probleem nu bij 172.000km, geen olie verbruik.

En toch ga ik 'm inruilen voor een XC40 op benzine, ik rij gewoon niet genoeg om de diesel tot z'n recht te laten komen.

Hiervoor 2 maal een Alfa 159SW, eerst 1.9JTDm (195.000km) en toen een 2.0JTDm (170.000). In beide een keer een ECR klep vervangen, en kentekenplaat verlichting defect; klinkt triviaal, hele bumper moest er af. Bij beide 159's, dus een zwak plekje daar :-) Beiden ook geen olieverbruik. Dat was wel anders met de S60's die ik daarvoor had gehad (op benzine), vooral de 2.0T ging olie zuipen.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1570
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Als je geluk hebt gaan de VEA diesel motoren 2 ton mee, zou Volvo daarom de riem interval verlaagd hebben, anders blijven ze met enorme hoeveelheden riemsets liggen.. :whistle:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

The Mechanic schreef: Als je geluk hebt gaan de VEA diesel motoren 2 ton mee, zou Volvo daarom de riem interval verlaagd hebben, anders blijven ze met enorme hoeveelheden riemsets liggen.. :whistle:
Heb jj enig idee wat de reden is van de sterk verkorte interval?
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”