Hoelang (Km) zouden we kunnen van deze motoren?
Zou het echt Volvo kwaliteit zijn?
Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10481
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
In relatief korte tijd 100K op de teller gezet. Ik gok er op dat de D4 motoren het lang gaan volhouden. Ding doet het rete goed.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
ach, het is altijd wel dat de 1 veel plezier heeft van een type motor, de ander juist veel pech.
alles staat of valt hoe je als bestuurder ermee omgaat, (manier warm rijden) en op tijd zijn onderhoud krijgt.
hier zit bijna iedereen te foeteren op een 1,6 PSA motor, ik reed er in 3 jaar 275000 km mee, probleemloos.
het volgende probleemkindje hier is de D2 motor....in mijn vorige V50 stond hij op 225000 km.
nu met de V60, in bijna 1 jaar staat he D2 al op 56000 km......zonder enkel probleem.
er zijn slechts 3 dingen belangrijk voor een hoge probleemloos hoge kilometerstand: goed onderhoud, goed onderhoud en goed onderhoud.
de tegenwoordige motoren zijn vrij betrouwbaar, er zitten geen slechte tussen.
een merk wil zijn naam niet op het spel zetten door een krakkemikkige motor erin te hangen.
wel blijft het een feit dat een dieselmotor wat meer km kan maken dan een benzinemotor......
alles staat of valt hoe je als bestuurder ermee omgaat, (manier warm rijden) en op tijd zijn onderhoud krijgt.
hier zit bijna iedereen te foeteren op een 1,6 PSA motor, ik reed er in 3 jaar 275000 km mee, probleemloos.
het volgende probleemkindje hier is de D2 motor....in mijn vorige V50 stond hij op 225000 km.
nu met de V60, in bijna 1 jaar staat he D2 al op 56000 km......zonder enkel probleem.
er zijn slechts 3 dingen belangrijk voor een hoge probleemloos hoge kilometerstand: goed onderhoud, goed onderhoud en goed onderhoud.
de tegenwoordige motoren zijn vrij betrouwbaar, er zitten geen slechte tussen.
een merk wil zijn naam niet op het spel zetten door een krakkemikkige motor erin te hangen.
wel blijft het een feit dat een dieselmotor wat meer km kan maken dan een benzinemotor......
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
En ook moet maken. De meeste die ik spreek met motorproblemen zijn dieselaars die vanwege de bijtelling voor deze brandstof hebben gekozen maar dagelijks niet verder komen dan 20 kilometer rijden. Motoren vinden het lekker om warm te worden, het is niet voor niets dat je lokale brandweer af en toe een rondje Nederland doet met voertuigen die amper worden gebruikt.wim de jong schreef:
wel blijft het een feit dat een dieselmotor wat meer km kan maken dan een benzinemotor......
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 15.08.2015 - 18:09
Ik heb nooit afstanden gereden korter dan 50 KM.
Wel twee keer Oostenrijk en twee keer Spanje .
Ik rij altijd net warm en stop ook netjes(motor even tot rust laten komen)
Toch 10 tal keren problemen EGR eb sensoren.
De motor is prima maar het milieu is hier het probleem maar je moet toch naar de garage.
Hebben ander
merken ook EGR problemen ?
Wel twee keer Oostenrijk en twee keer Spanje .
Ik rij altijd net warm en stop ook netjes(motor even tot rust laten komen)
Toch 10 tal keren problemen EGR eb sensoren.
De motor is prima maar het milieu is hier het probleem maar je moet toch naar de garage.
Hebben ander

- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Iets met lariekoek zoals het daar staat, minstens net zo belangrijk is hoe de berijder er mee omgaat. Zelfs een oerdegelijke 5 pitter zonder turbo kun je kapot trappen binnen enkele duizenden kilometers, hoe goed het onderhoud ook geweest is.wim de jong schreef: er zijn slechts 3 dingen belangrijk voor een hoge probleemloos hoge kilometerstand: goed onderhoud, goed onderhoud en goed onderhoud.
Ik ken vrij weinig mensen die een diesel kozen ivm bijtelling, de meeste mensen die ik ken die met een lease auto kleine afstanden reden zat verplicht vast aan kleine stad auto's met een 3 of 4 pitter benzine, e.a. hangt natuurlijk ook samen met het leasebudget van de baas.
Uit ervaring kan ik vertellen dat bijvoorbeeld Shell/NAM de mensen die minder als 40.000 op jaarbasis zouden rijden verplicht lieten kiezen voor een benzine variant.
Anyway het ging hier om de VEA motoren. Zelf geen ervaring mee, collega rijd voor de lease een S60 D4 VEA tot op heden zonder problemen, krijgt in duitsland regelmatig de sporen en word verder goed bereden. Stand om en nabij de 100.000 km nu.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Mijn V70 D4 heeft nu een kleine 60.000 km op de teller zonder enig probleem. Dat is natuurlijk nog niet echt heel veel. Ik probeer ook steeds om de motor op temperatuur te laten komen (ik zet in die fase het start/stop-systeem uit), laat bij snelle rit (bijv. plasstop autobahn) gezond verstand spreken door even rustig aan te doen alvorens de parking op te rijden en mijn auto krijgt uiteraard het voorgeschreven onderhoud in een prima garage. Soms doe ik ook eens een kort ritje waarbij de motor niet voldoende op temperatuur komt.
Iedereen kan pech hebben natuurlijk, de D4-blokken zijn nog zo recent dat er nog geen echt goed beeld is van de levensduur t.o.v. bijvoorbeeld het 5-cylinderblok.
Iedereen kan pech hebben natuurlijk, de D4-blokken zijn nog zo recent dat er nog geen echt goed beeld is van de levensduur t.o.v. bijvoorbeeld het 5-cylinderblok.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 27.11.2016 - 20:14
Heb zelf d4 gt8 xc60 gereden nieuw tot 75000 km, buiten de reguliere beurten gn garage gezien, rijd wel altyd eerst goed warm maar dan tamelijk vlot. Ik durf zelf te stellen dat hij beter is dan de d5 185 pk van mijn vorige xc90.
Ik denk om die zogezegde egr problemen te vermijden je toch regelmatig een langere snellere rit moet maken.
Mijn gemiddeld verbruik was 7.5 liter / 100 km in de zomer, winter bijna 8
Dealer was hier heel tevreden mee, volgens hem waren degenen die problemen hadden allemaal wagens die minder dan 7 liter/100 km verstookten
Conclusie : zeer tevreden over de nwe 4 cilinder,
Ik denk om die zogezegde egr problemen te vermijden je toch regelmatig een langere snellere rit moet maken.
Mijn gemiddeld verbruik was 7.5 liter / 100 km in de zomer, winter bijna 8
Dealer was hier heel tevreden mee, volgens hem waren degenen die problemen hadden allemaal wagens die minder dan 7 liter/100 km verstookten
Conclusie : zeer tevreden over de nwe 4 cilinder,
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dit lijkt me er een voor de fabeltjeskrant. Ze lu**en vaak ook maar wat. En zo worden de fabeltjes de wereld in geholpen!oostvleteren schreef: Heb zelf d4 gt8 xc60 gereden nieuw tot 75000 km, buiten de reguliere beurten gn garage gezien, rijd wel altyd eerst goed warm maar dan tamelijk vlot. Ik durf zelf te stellen dat hij beter is dan de d5 185 pk van mijn vorige xc90.
Ik denk om die zogezegde egr problemen te vermijden je toch regelmatig een langere snellere rit moet maken.
Mijn gemiddeld verbruik was 7.5 liter / 100 km in de zomer, winter bijna 8
Dealer was hier heel tevreden mee, volgens hem waren degenen die problemen hadden allemaal wagens die minder dan 7 liter/100 km verstookten
Conclusie : zeer tevreden over de nwe 4 cilinder,
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Wat ik nog mis is betrouwbaarheid bij hogere kilometerstanden. 250000+ blijft het dan allemaal nog wat heel
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Dat is een vraag die we ons met zijn allen telkens stellen wanneer de motoren weer hogere specifieke vermogens gaan leveren. Ik kan me nog goed herinneren dat die eerste 90 pk 1.9l TDI's kwamen en ook ik dacht als dat maar goed gaat. Naar mijn inschatting is de duurzaamheid alleen maar toegenomen en als er wat faalt dan is het een hulpaggregaat als dynamo, startmotor, aircopomp oid. Hoe vaak moeten er tegenwoordig nog een koppakking worden vervangen, wat eerst normaal voorkwam in de levensduur van een auto is nu uitzondering geworden.sbv schreef: Wat ik nog mis is betrouwbaarheid bij hogere kilometerstanden. 250000+ blijft het dan allemaal nog wat heel
Productietechnieken, olie kwaliteit manier van motor besturing het is allemaal enorm doorontwikkeld en beter geworden. De vermogens van de motoren nemen toe maar het feitelijke vermogen dat nodig is om een auto 120 km/h te laten rijden is niet verandert waardoor het specifieke vermogen hoger is maar relatieve belasting lager, de motoren hebben gewoon veel meer "over" en reserve. Een hoop van dit soort gevoelens worden ingegeven door sentiment, vroeger waren een hoop dingen beter en ohw die 5 cilinder sound (die is ook heerlijk). Persoonlijk vind ik stoommachines overigens erg leuk maar daar mag ik dan gelukkig weer mee werken.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20889
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Off topic: @Niels, stoommachines. Interessant. Waar is dat en is daar een website van? En waar hebben we het over? Stationaire machines of stoomlocomotieven.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Stoommachine, kan ook een stoomturbine zijn.... 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
zijn inderdaad meestal turbines maar heb toch ook wel in een enkel project met een spilling motor te maken gehad. Nog mooier dan een 5 cil. Volvo zo'n stoomlocomotief zonder wielen alleen gaan die dingen niet in vacuum
Wij bouwen speciale verbrandinginstallaties voor geur en oplosmiddel emissie bestrijding en speciale stoomketels voor warmteteterugwinning in vervuilende rookgassen zoals van bv glasovens of bij verbranding van industrieel afval die worden met enige regelmaat gecombineerd met stoom cycli om e te maken. Voor industriële projecten is het vermogen relatief klein meestal zo'n 10 - 20 MW thermisch en tot ca 1 - 4 MW electrisch als er e wordt geproduceerd.
Wij bouwen speciale verbrandinginstallaties voor geur en oplosmiddel emissie bestrijding en speciale stoomketels voor warmteteterugwinning in vervuilende rookgassen zoals van bv glasovens of bij verbranding van industrieel afval die worden met enige regelmaat gecombineerd met stoom cycli om e te maken. Voor industriële projecten is het vermogen relatief klein meestal zo'n 10 - 20 MW thermisch en tot ca 1 - 4 MW electrisch als er e wordt geproduceerd.