Pagina 2 van 4

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 03.02.2017 - 22:02
door Msuidgeest
Energie dus? Doet mij denken aan mijn stagetijd op de Flevocentrale, nu Maximacentrale: daar heb ik veel geleerd. Ik kwam als E-mannetje (je bent nog groen) maar had toch meer interesse voor de stoominstallaties.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 02.08.2017 - 17:35
door VolvoRover
Heeft er iemand eigenlijk al problemen gehad met de benzine motoren?
Zijn er hier gevoelige punten van bekend?
Zou hier graag wat feedback over hebben

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 02.08.2017 - 20:03
door Hans oet Twent
Hans oet Twent schreef: In relatief korte tijd 100K op de teller gezet. Ik gok er op dat de D4 motoren het lang gaan volhouden. Ding doet het rete goed.
Dat is nog steeds zo. 153K inmiddels.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 02.08.2017 - 20:36
door Jelmer de Jong
Hier ook een D4 met 210K op de teller en behalve een verzameling EGR-kleppen is er niets aan de hand. Tot ik morgen probeer te starten... :-/

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 15.08.2017 - 14:16
door db84
ik heb in 3 jaar tijd 160.000 km met een V40 D4 gereden (met een polestar upgrade minder dan 3 jaar).
Ik heb tot nu toe nog nooit problemen met de auto gehad. Dat was met VAG helaas een ander verhaal. Maar dat kan ook pech zijn geweest. Al las ik wel op het web dat veel mensen problemen hadden met de VAG motoren.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 15.08.2017 - 15:39
door wim de jong
ik denk dat de levensduur van elke moderne motor sterk afhangt van 3 factoren:

- de geluksfactor. (tsja, gewoon domme pech)
- geregeld goed onderhoud plegen. (vooral de diesels, D2, D3 en D4 hebben goed onderhoud nodig)
- hoe gaat de gebruiker er mee om. (je kan hem helemaal aan gort trappen natuurlijk, bijv in de winter direct na de koude start, direct flink gassen en doorrijden in de versnellingen)

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 15.08.2017 - 17:52
door mga1600
De T5 en T6 benzinemotoren hebben dezelfde onderbouw als de diesels, en aangezien het loopwerk in een diesel
zwaardere belast wordt door hogere drukken verwacht ik juist dat de hoofdcomponenten van de benzinemotoren lang erg heel zullen blijven....., tenzij je die natuurlijk voortdurend tot 6000 rpm opjaagt maar dat doet geen mens.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 05.09.2017 - 17:21
door VolvoRover
heeft er iemand van jullie weet van koelproblemen? hetzij gescheurde cilinderwanden bij D4?

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 05.09.2017 - 19:26
door V70/2.4D/2003
Als ik af en toe zo belees en weet hoe onze Han oet Twent zijn D4 laat blazen op de Autobahn dan kan het niet anders dan dat die blokken wel wat kunnen hebben.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 05.09.2017 - 19:51
door diesel01
V70/2.4D/2003 schreef: Als ik af en toe zo belees en weet hoe onze Han oet Twent zijn D4 laat blazen op de Autobahn dan kan het niet anders dan dat die blokken wel wat kunnen hebben.
Die van mij draait bij 160 in de 8 2500rpm en dus nauwelijks belasting.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 05.09.2017 - 22:22
door sebastiaan84
diesel01 schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Als ik af en toe zo belees en weet hoe onze Han oet Twent zijn D4 laat blazen op de Autobahn dan kan het niet anders dan dat die blokken wel wat kunnen hebben.
Die van mij draait bij 160 in de 8 2500rpm en dus nauwelijks belasting.
Dat valt te bezien. Ik neem aan de de GT bij vol gas direct een paar trapjes terugschakelen zal. Lugging is namelijk niet echt best. Die knakker van Engineering Explained heeft er eens een item over gemaakt.


Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 20.10.2018 - 08:48
door wolff24v
Met de V60 D4 gt in 2,5 jaar ruim 180k km gereden, enige is inderdaad de EGR, met ca 110k km is het geheel van klep en leidingwerk onder garantie vervangen. Iedere dag minstens 2x 130 km (goed warm) gereden, en zo nu en dan ook wat sneller :-) , dus verhaal van EGR problemen kan je voorkomen door veel en snel rijden ging voor mij niet op.
Maar, begrijp me goed, ik zie de D4 nog steeds als een probleemloze motor.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 20.10.2018 - 21:08
door Fredraket
Onlangs mijn V60 D4 GT8 ingeleverd met 214k op de teller. Super betrouwbare auto gebleken. Nooit problemen gehad. Wel regelmatig, net als Han, goed gas gegeven op de Duitse Autobahn. En dan niet 150 of 160 maar gewoon vol gas tot hij niet meer harder kon (hoogste was 244 op de teller). Vinden ze volgens mij wel lekker. Oh ja, ook geen olieverbruik of zo.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 20.10.2018 - 21:17
door MichelR
Pas mijn V40 ingeruild. Bijna 4 jaar gereden iets over 80.000 km met een V40 D4 met Polestar tuning uit 2014 totaal geen problemen gehad.
Geen enkel probleem met EGR of olie verbruik.

En dan reed ik maar 60 km per dag woon/werk verkeer. Wel sportieve rijstijl.
Probleemloze motor.

D4 is een al al ellende, kwalitatief slecht

Geplaatst: 24.04.2019 - 19:28
door IwanW
Op een paar maanden na heb ik mijn D4 5 jaar. De kilometerstand is 245.000. De auto is altijd op tijd bij de dealer onderhouden en ik rij (al zeg ik het zelf) rustig en hou rekening met de diesel. Helaas moet ik constateren dat de D4 motor nu al totaal op is. Een kleine historie:
- ca 10000 km eerst EGR storing
- ca 90000 km eerste keer EGR koeler vervangen
- ca 170000 km tweede keer EGR koeler vervangen
- daarna EGR regelaar zelf vervangen
- ca 210000 km - de motor begint plotseling meer olie te verbruiken (van minder dan 0,5l/30000km naar 0,5l/2500 km). De norm schijnt te zijn max 0,5l/1000 km.
- nu 245000 km - weer EGR koeler.
Analyse van dealer: er heeft naw altijd een mankementje in de motor gezeten en nu gaat hij nu zoveel lekken dat reparatie geen zin meer heeft en moet de motor gereviseerd of vervangen worden of de hele auto :( .

Enige historie van een Diesel rijder: Ford Escort: ca 400000 km zonder probleem, Opel Vectra: ca 350000 km zonder probleem, S60-D5: ca 450000 zonder echte problemen, Audi A4: 270000 km zonder probleem; nu deze ellende... Wie heeft er een concreet advies. Vanwege deze waardeloze kwaliteit van de motor, twijfel ik of ik Volvo wil blijven rijden...javascript:void(0);

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 24.04.2019 - 21:27
door Msuidgeest
Hoezo waardeloze kwaliteit? Die andere diesels die je opsomt zijn allemaal auto's uit een ver verleden toen een dieselmotor nog alleen maar uit een luchtfilter, brandstofpomp en een uitlaat bestond: daar kan niets kapot gaan.
De huidige diesels moeten aan allerlei eisen voldoen en zodra er een contactje een keer hapert heb je ellende. Dat is het nadeel van moderne techniek waar uitstoot belangrijker is dan storingen. Dat ligt niet aan Volvo maar meer aan diegene die de milieuregels bedenken.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 25.04.2019 - 07:57
door OGA244
Geen van die eerdere diese ls had een egr of 'n roetfilter

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 25.04.2019 - 11:52
door wurtel
Mijn S60 D4 5 cylinder uit 2012 (MY2013) heeft de eerste 90.000km elke week ruim 1500km gereden, daarna elke week 250km (andere baan, hoop vrije tijd ineens :-) ). Eerst dus elke 30.000km een beurt, nu elk jaar.

Een keer heb ik een melding gehad kort na starten 's ochtends "laat motor controleren" en was ie to 2,5-3 duizen toeren begrensd. Een Volvo dealer gelukkig vlak in de buurt, die heeft 'm uitgelezen maar niks bijzonders kunnen constateren.
Een hele tijd later een soortgelijke melding maar geen begrenzing. Was een dubbele sensor (temp/druk) van de turbo als ik het goed heb.

Verder nooit enig probleem gehad. Afgelopen weekend nog de duitse A31 als testbaan met 235 op de teller (219 volgens de GPS), geen enkel probleem nu bij 172.000km, geen olie verbruik.

En toch ga ik 'm inruilen voor een XC40 op benzine, ik rij gewoon niet genoeg om de diesel tot z'n recht te laten komen.

Hiervoor 2 maal een Alfa 159SW, eerst 1.9JTDm (195.000km) en toen een 2.0JTDm (170.000). In beide een keer een ECR klep vervangen, en kentekenplaat verlichting defect; klinkt triviaal, hele bumper moest er af. Bij beide 159's, dus een zwak plekje daar :-) Beiden ook geen olieverbruik. Dat was wel anders met de S60's die ik daarvoor had gehad (op benzine), vooral de 2.0T ging olie zuipen.

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 25.04.2019 - 12:43
door The Mechanic
Als je geluk hebt gaan de VEA diesel motoren 2 ton mee, zou Volvo daarom de riem interval verlaagd hebben, anders blijven ze met enorme hoeveelheden riemsets liggen.. :whistle:

Re: Nieuwe D4 en T5 motoren levensduur?

Geplaatst: 25.04.2019 - 15:39
door edraket
The Mechanic schreef: Als je geluk hebt gaan de VEA diesel motoren 2 ton mee, zou Volvo daarom de riem interval verlaagd hebben, anders blijven ze met enorme hoeveelheden riemsets liggen.. :whistle:
Heb jj enig idee wat de reden is van de sterk verkorte interval?