v70 classic gekocht - een aantal probleempjes

Voor kenners: de "Roffel"
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

duoV70 schreef: dat van de gecorrodeerde aansluitingen ed herinner ik me nog van onze oude V70, ik heb toen alle massakabels laten vervangen, die waren tot in de isolatie gecorrodeerd.
Het vervangen van de massakabels, is dat veel werk? En weet je nog wat dat grapje jouw gekost heeft?
Mogelijk moet het bij mijn Classic ook gebeuren, ik ben daarom erg benieuwd.

Volgende week worden ze bij mij eerst doorgemeten om te zien óf en hoeveel weerstand ze geven....dan weet ik meer.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
henry classic v70
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
Locatie: N.O. Veluwe

Jelite schreef: Distributie ligt er weer vers op. En wat was het nodig.. vol met droogtescheurtjes. En de geleiderol liep ook niet soepel meer. Waterpomp en spanrol was niks aan te zien. Op naar het volgende..
Niet vervangen?
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Gebruikersavatar
Proeme
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 31.03.2014 - 17:26
Locatie: Groningen

Waterpomp en spanrol altijd direct meenemen. Je hebt de boel dan toch los, Kun je net zo goed alles doen ;-)

En wat betreft de hars, Goed gereedschap is het halve werk.
Inderdaad even kleien met bijvoorbeeld de producten van PoorBoys. Een middagje in de zon, op de oprit, en de auto staat er weer bij te glimmen.

Mooi om te zien dat er weer een liefhebber bij is die de trotse roffel op de weg houd!
Volvo S70 2.5 10v 144PK: ±340.000km (Nogsteeds in bezit, Van plan klaar te maken)
Volvo S80 MY'02 2.4T Dynamic 200PK: ±315.000km (Kapotte oliepomp tijdens rijden dus kapotte motor)
Volvo S80 MY'05 D5 Summum 163PK: ±320.000 (Daily)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gewoon even meten op de accu met starten en daarna ook op de startmotor. Als je een voltmeter met geheugen hebt kun je de minimale spanning meten. Als deze op de startmotor duidelijk lager is dan op de accu is de kabel van de startmotor het euvel. Als er weinig verschil in zit is waarschijnlijk de startmotor de veroorzaker.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

vervangen van de massakabels wat rond de 200 als ik het mij goed herinner
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

duoV70 schreef: vervangen van de massakabels wat rond de 200 als ik het mij goed herinner
Dank, lijkt mij de moeite waard. Ik heb afgelopen week de massa-aansluiting op het chassis schoongemaakt. Deze zit vlakbij de accu en is makkelijk bereikbaar; hij zag blauw van de corrosie.... Ik ben dan ook erg benieuwd hoe de rest er uitziet :o
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

kans dat de oxidatie ver binnen in de kabel zit...
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Vandaag alle massakabels gecontroleerd; eerst alle punten schoongemaakt en daarna alles doorgemeten. Hoogst gemeten weerstand was 0,03 Ω, daar is weinig mis mee lijkt me. Probleem dus nog altijd niet opgelost, mijn zoektocht gaat nog even door.....
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk echt dat je startmotor niet meer ok is. Meestal vervuilen ze van binnen waardoor de startmotor zwaar gaat draaien. Ik heb nog een goede liggen.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

edraket schreef: Ik denk echt dat je startmotor niet meer ok is. Meestal vervuilen ze van binnen waardoor de startmotor zwaar gaat draaien. Ik heb nog een goede liggen.
Ik houd hem in gedachten, maar ik ga nu eerst de brandstofpomp vervangen. Probleem bij mij is niet enkel dat hij soms moeilijk start, met daarbij soms ook een 'dood moment' net zoals bij de V70 van de starter van dit topic. Ook loopt mijn roffel nog altijd niet altijd goed, soms hikt en stottert hij en bij voorzichtig accelereren houdt hij in. Stationair draait hij zoals altijd prima, bij gaspedaal goed intrappen ook, maar het gebied daartussen is nog vaak nog een probleemgebied.

Wellicht is de brandstofpomp de boosdoener, die slijt uiteraard ook en zou na ruim 300.000 km weleens terminaal kunnen zijn; dat kan en mag wat mij betreft ook wel, ook ik houd ooit een keer op met werken ;-) Bij Estate services hebben ze een gebruikt exemplaar, origineel Volvo....of beter gezegd 'hadden' ze want ik heb hem zojuist besteld. (Eigenlijk heb ik liever een nieuwe van Bosch maar aangezien ik niet zeker weet of de brandstofpomp het euvel is vind ik € 55 voor een gebruikte pomp mooi genoeg.) Morgen of zaterdag ga ik hem erin zetten, is niet een al te moeilijk klusje, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Nogmaals, ik houd jouw startmotor zeker in gedachten, moeilijk starten kan wellicht ook een andere oorzaak hebben maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet; hij is laatst doorgemeten en gaf meer dan voldoende vermogen.
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Net even terug gelezen, denk idd dat het bij jou niet de startmotor is. Lees niet altijd terug, maar zag dat de topic starter andere problemen heeft die mogelijk wel op de startmotor duiden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
henry classic v70
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 11.12.2008 - 16:21
Locatie: N.O. Veluwe

xgeering schreef:

Ik houd hem in gedachten, maar ik ga nu eerst de brandstofpomp vervangen. Probleem bij mij is niet enkel dat hij soms moeilijk start, met daarbij soms ook een 'dood moment' net zoals bij de V70 van de starter van dit topic. Ook loopt mijn roffel nog altijd niet altijd goed, soms hikt en stottert hij en bij voorzichtig accelereren houdt hij in. Stationair draait hij zoals altijd prima, bij gaspedaal goed intrappen ook, maar het gebied daartussen is nog vaak nog een probleemgebied.

Wellicht is de brandstofpomp de boosdoener, die slijt uiteraard ook en zou na ruim 300.000 km weleens terminaal kunnen zijn; dat kan en mag wat mij betreft ook wel, ook ik houd ooit een keer op met werken ;-) Bij Estate services hebben ze een gebruikt exemplaar, origineel Volvo....of beter gezegd 'hadden' ze want ik heb hem zojuist besteld. (Eigenlijk heb ik liever een nieuwe van Bosch maar aangezien ik niet zeker weet of de brandstofpomp het euvel is vind ik € 55 voor een gebruikte pomp mooi genoeg.) Morgen of zaterdag ga ik hem erin zetten, is niet een al te moeilijk klusje, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Nogmaals, ik houd jouw startmotor zeker in gedachten, moeilijk starten kan wellicht ook een andere oorzaak hebben maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet; hij is laatst doorgemeten en gaf meer dan voldoende vermogen.
Bougie's, bougiekabels, rotor, verdelerkap, bobine > klinkt ook als een ontstekingsprobleem...
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

henry classic v70 schreef: Bougie's, bougiekabels, rotor, verdelerkap, bobine > klinkt ook als een ontstekingsprobleem...
Volledig mee eens, daarom is de volledige ontsteking inmiddels ook vervangen; van bobine tot bougies en alles wat daartussen zit. Verder:

- Brandstoffilter vervangen
- Vacuümslangen vervangen
- MAP-sensor schoongemaakt (het is een 10V dus geen LMM)
- Compressie gemeten, deze was goed en nagenoeg gelijk op alle cilinders
- Gasklephuis schoongemaakt
- Thermostaat vervangen
- Nokkenas-sensor en krukas-sensor uitgewisseld met een identieke donorauto, resultaat: de storing in mijn auto was er nog steeds, de donorauto met 'mijn' onderdelen daarentegen reed probleemloos
- Injectoren ultrasoon gereinigd inclusief zeefjes en o-ringen vervangen
- Massapunten schoongemaakt en doorgemeten, hoogst gemeten weerstand nu 0,03 Ω
- Startmotor doorgemeten
- Lambdasonde doorgemeten, deze pendelt netjes van 'rijk' naar 'arm' en vice versa en blijft ook nergens hangen/plakken
- Brandstofpomprelais overbrugd

De brandstofpomp zelf is dus nog niet eerder aan de orde geweest; zou wel logisch zijn geweest maar dit is het gevolg van een miscommunicatie tussen mij en de Volvo-specialist, kan gebeuren en net zo goed mijn fout zijn. Daarom nu dus alsnog een andere brandstofpomp erin, ik ben erg benieuwd wat dat oplevert......
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Goed, de brandstofpomp was dus niet het probleem; de ruilpomp heb ik erin gezet maar er is niks veranderd. Ik vond eigenlijk zelfs dat mijn 'oude' brandstofpomp er beter uitzag dan degene die ik nu erin gezet heb maar uiterlijk zegt natuurlijk ook niet alles over het functioneren ervan.

Wat me ook opviel, er was een extra massadraad naar de brandstofpomp getrokken, weet iemand waarom dat gedaan is? Overigens heb ik die extra massadraad ook weer opnieuw aangesloten, maar dat even terzijde.

Wat betreft stotteren en hikken ga ik weer verder met de zoektocht......
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt ook even de brandstofdruk meten op de rail. Soms is de drukregelaar niet lekker meer. Dan wordt er wel voldoende druk door de pomp aangeleverd, maar zorgt de defecte regelaar ervoor dat de druk te laag of te hoog op de rail wordt afgeleverd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

edraket schreef: Je kunt ook even de brandstofdruk meten op de rail. Soms is de drukregelaar niet lekker meer. Dan wordt er wel voldoende druk door de pomp aangeleverd, maar zorgt de defecte regelaar ervoor dat de druk te laag of te hoog op de rail wordt afgeleverd.
TOP, goede suggestie. Er kan inderdaad een verschil zijn tussen de druk vanuit de pomp en de druk op de rail, daar had ik niet aan gedacht. Probleem is alleen dat je dat volgens mij enkel kunt meten bij stationair draaien en daar doet het probleem zich nu juist niet voor, pas boven de 1500 tpm. Hoe kun je dit dan meten? Kan/mag dat met de linkervoet op de rem en met de rechtervoet op het gaspedaal tot 1500 - 2000 tpm?

Zelf had ik nog twee andere suggesties wat probleem zou kunnen veroorzaken:

1) Dynamo is aan het overlijden --> accu wordt gewoon bijgeladen, accuspanning is goed. Maar wellicht zijn er dioden kapot die (zouden) moeten zorgen voor gelijkspanning.
2) Spanning op een injector (of enkele injectoren) valt af en toe weg.

Ad 1) Deze suggestie lijkt me enigszins onwaarschijnlijk, bij problemen met de dynamo had er volgens al een lampje in het dashboard moeten gaan branden. Maar ik kan er naast zitten, ik weet tenslotte ook niet alles......... :-)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Jelite
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.02.2017 - 16:03

Even een update. De oorzaak van het scheeftrekken bij remmen is verholpen. De draagarm rubbers waren nodig aan vervanging toe. Ik heb aan beide kanten de draagarmen laten vervangen. Probleem opgelost.

Net als xgeering nog wel het start"probleem". Ik heb de massakabels en aansluitingen laten controleren, maar dit zag er allemaal netjes uit. Monteur vermoedt toch dat het vanuit de startmotor komt. Mijn gevoel zegt nog steeds dat het in de stroomvoorziening ligt, maar dat is een gevoelskwestie. Ik ben nu in overweging om toch maar een nieuwe startmotor te gaan monteren. Bij m'n berlingo heb ik het zelf gedaan, ik weet niet of het een lastig klusje is bij de v70, maar ik overweeg het zelf te doen..
Volvo v70 2.5 Aut. Comfort-Exclusive
Citroen Berlingo 2.0 hdi (grijskenteken)
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Jelite schreef: Net als xgeering nog wel het start"probleem". Ik heb de massakabels en aansluitingen laten controleren, maar dit zag er allemaal netjes uit. Monteur vermoedt toch dat het vanuit de startmotor komt. Mijn gevoel zegt nog steeds dat het in de stroomvoorziening ligt, maar dat is een gevoelskwestie. Ik ben nu in overweging om toch maar een nieuwe startmotor te gaan monteren. Bij m'n berlingo heb ik het zelf gedaan, ik weet niet of het een lastig klusje is bij de v70, maar ik overweeg het zelf te doen..
Mooi dat er in ieder geval weer iets is opgelost. Wat betreft het startprobleem van jouw classic, als dat enkel bij het starten is en hij daarna motorisch wel goed loopt, dan zou ik het zeker ook zoeken in de startmotor. Misschien even een pm naar edraket, die heeft nog een goede liggen; 'elke euro die je niet hoeft uit te geven is er weer eentje' (wijsheid die ik ooit van mijn boekhouder heb geleerd :D ) Zeker omdat je niet zeker weet of je startmotor het euvel is lijkt me dit een prima manier om dat uit te vinden dan wel om hem uit te sluiten. Tenzij je een geldboom in je tuin hebt staan................(als dat zo is, mag er dan een stekkie van? De mijne doet het niet :-) )
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb inderdaad nog een startmotor liggen, dus als je interesse hebt....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

xgeering schreef:
edraket schreef: Je kunt ook even de brandstofdruk meten op de rail. Soms is de drukregelaar niet lekker meer. Dan wordt er wel voldoende druk door de pomp aangeleverd, maar zorgt de defecte regelaar ervoor dat de druk te laag of te hoog op de rail wordt afgeleverd.
TOP, goede suggestie. Er kan inderdaad een verschil zijn tussen de druk vanuit de pomp en de druk op de rail, daar had ik niet aan gedacht. Probleem is alleen dat je dat volgens mij enkel kunt meten bij stationair draaien en daar doet het probleem zich nu juist niet voor, pas boven de 1500 tpm. Hoe kun je dit dan meten? Kan/mag dat met de linkervoet op de rem en met de rechtervoet op het gaspedaal tot 1500 - 2000 tpm?
Vanavond de brandstofdruk gemeten; wel enkel op de brandstofpomp want bij deze brandstofdrukmeter waren niet de benodigde materialen om ook op de rail te meten. Maar volgens mij zou dat geen verschil kunnen maken aangezien de brandstofdrukregelaar zit aangesloten op de retour, dit verbaasde mij enigszins, had hem eerder op de aanvoer verwacht maar dat even terzijde.

Bij meten op de pomp gaf hij bij de start een druk van > 3 bar, deze zakt daarna terug tot 2,7 à 2,8 bar waar hij vervolgens ook blijft hangen, zowel bij stationair draaien als bij het verhogen naar 2000 tpm.

Ook bij niet draaiende motor nog even de vacuümslang van de brandstof drukregelaar losgemaakt, er druppelde geen benzine uit maar bij een klein beetje eraan zuigen proefde ik wel benzinedampen. Volgens mij hoort dat niet en zou dat kunnen duiden op een klein/beginnend lek in het membraam. Voor de zekerheid toch maar de brandtof drukregelaar vervangen ???
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”