v70 classic gekocht - een aantal probleempjes

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
Jelite
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.02.2017 - 16:03

Beste forumgenoten.. al langer was ik bezoeker van dit forum, maar nu ik sinds kort bezitter ben van een mooie v70 2.5 140pk aut. uit '99 is er ook de noodzaak lid te worden. Er zijn een paar euvels die ik moet gaan verhelpen bij deze geweldige bak. Een klein opsomminkje:

-lak: er zit van dat hars uit de bomen op dat de vorige eigenaar te lang heeft laten zitten. Hier zoek ik een manier voor om het alsnog van de lak te krijgen.

-remmen: Auto behoorlijk naar 1 kant wanneer er iets steviger geremd wordt. Bij zacht remmen gaat ie wel recht. Rem ik iets harden dan trekt ik duidelijk naar links. Rem ik nog harder dan gaat ie wel weer recht. Er zit een soort van scheeftrek moment in. Hier zoek ik nog de oorzaak van.

-Starten: Lijkt wel of hij een beetje te weinig stroom krijgt als ik de motor wil starten. Draai het contact om.. dan gebeurt er wel iets maar is er toch een soort van dood moment. Dan ineens krijgt de startmotor de motor wel aan. Tot nu toe start hij iedere keer, maar het voelt niet zo lekker. Lijkt wel of de startmotor er teveel moeite mee heeft, of dat hij meer stroom moet hebben. Heb er al een 2e accu aan gehad dmv startkabels.. maar dit veranderde niks. Hier moet ik dus ook nog de oorzaak van achterhalen. Ik zag iets voorbij komen van slechte accupolen.. hier zal ik eerst eens naar gaan kijken.

-cruise control: Deze werkt, maar ik krijg 'm lastig geactiveerd en het plusknopje werkt niet. Ik denk verdenk de contactjes in het hendeltje. Nieuw hendeltje erop?

-overig: Distributie is vervangen in 2006 by 160.000. Auto heeft nu 277.000 gelopen. Ik geloof dat ie om de 10 jr nieuw moet.. dus deze zal ik op korte termijn ook maar vervangen.

Overall ben ik erg blij dat ik tegen deze auto ben aangelopen. Er ging toch een zoektocht van een paar maand aan vooraf. Mocht iemand een probleem herkennen en een tip hebben dan hoor ik dat graag. Vooral die remafwijking en start"probleem" wil ik snel verhelpen.
Volvo v70 2.5 Aut. Comfort-Exclusive
Citroen Berlingo 2.0 hdi (grijskenteken)
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

gefeliciteerd!

van harsen heb ik geen verstand :-) maar van scheeftrekken wel. kan zijn dat jouw stabilisatorstang - of draagarmrubbers ietwat vergaan zijn. Startmotor kan aan revisie toe zijn, is moeilijk zo iets van te zeggen...
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Beste Jan, voor het verwijderen van hars, neem eens contact op met Steve van Driven2shine (forumsponsor) Die kan je daar hoogstwaarschijnlijk wel iets voor leveren.
Distributie? Nu wel heel snel doen 10 jaar is echt de max.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

ik lees voor vervangen riem ook wel intervallen van 80.000 tot 120.000 km, dan is jouw huidige kilometrage wel alarmerend zou ik zeggen :-)
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Eigenlijk zou je de distributie nog deze week moeten doen. Dit kan in principe geen uitstel meer hebben.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Voor de hars, probeer het even met WD40. Even in laten weken, zou moeten lukken. Daarna wel even weer goed ontvetten. En dat kan dan weer met regulier afwasmiddel.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Distributieriem moet elke 120.000km of iedere 10 jaar, dus het wordt wel tijd, nou zit die er bij mij ook al twee jaar te lang er op maar qua kilometrage heb ik nog 20.000 te gaan.

Slecht starten en andere vreemde zaken....slechte (gecorrodeerde) massa en + aansluitingen is een kwaal van de V70 classic, dus niet alleen de accupolen maar ook aansluitingen naar massa en b.v. startmotor, zou dat eerst eens nagaan kijken voordat je aan dure accu's, startmotoren etc. begint.

Cruise control schakelaars willen ook nog wel eens kapot gaan, voor zo'n € 80,- / € 90,- heb je een nieuwe
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

dat van de gecorrodeerde aansluitingen ed herinner ik me nog van onze oude V70, ik heb toen alle massakabels laten vervangen, die waren tot in de isolatie gecorrodeerd.
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
Gebruikersavatar
Jelite
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.02.2017 - 16:03

Oei, die distributieriem schrik ik wel even van. Als hier de carnaval voorbij is dan maak ik gelijk een afspraak met m'n monteur. Laat 'm wel even op de oprit staan. De andere tips neem ik zeker ten harte. Ik kom erop terug als ik iets niet opgelost krijg.
Volvo v70 2.5 Aut. Comfort-Exclusive
Citroen Berlingo 2.0 hdi (grijskenteken)
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

maestro12 schreef: Slecht starten en andere vreemde zaken....slechte (gecorrodeerde) massa en + aansluitingen is een kwaal van de V70 classic, dus niet alleen de accupolen maar ook aansluitingen naar massa en b.v. startmotor, zou dat eerst eens nagaan kijken voordat je aan dure accu's, startmotoren etc. begint.
Moeilijk starten heeft mijn Classic soms ook last van, maar niet altijd. Soms gaat het zo moeizaam dat hij op 4 cilinders start, dan komt na 1 à 2 seconden de 5e cilinder erbij. Het is nooit in me opgekomen dat dit met een gecorrodeerde massakabel te maken zou kunnen hebben. Ook het stotteren/hikken waar hij nog steeds af en toe last van heeft zou hierdoor misschien verklaard kunnen worden. Overigens start en loopt hij uiteindelijk wel altijd, hij heeft me nog geen dag in de steek gelaten :-)

Alle massakabels zijn vorig jaar al wel los geweest en schoongemaakt, maar als de corrosie verderop in de (isolatie van) de kabel zit heeft dat natuurlijk geen zin gehad. Wat zou het vervangen van de massakabels kosten? Iemand een idee waar ik op kan rekenen? Hoeveel kabels zijn het eigenlijk?
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

mijn classic deed dat ook, eerst 4 en dan 5, kan aan een relais liggen heb ik me laten vertellen die speciaal ervoor zorgt dat d 5de cilinder aan het werk gaat
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een relais voor de 5e cilinder, hoe verzinnen ze het. Is echt een heel vreemd verhaal en gewoon niet waar.
Wat het slechte starten betreft, even de spanning meten aan de accu en aan de startmotor tijdens het starten. Dat geeft meteen uitsluitsel. Kan ook best de startmotor zijn, die is ook al bijna 20 jaar oud!
Distributieriem stelt niet zoveel voor, is een riemje een rolletje en 2 uurtjes werk. Mag niet heel veel meer dan 250 euro kosten.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

duoV70 schreef:kan aan een relais liggen heb ik me laten vertellen die speciaal ervoor zorgt dat d 5de cilinder aan het werk gaat
Een apart relais voor de 5e cilinder? Lijkt me eerlijk gezegd een sterk verhaal. Maar ik kan hier niet oordelen op kennis van zaken, enkel op gevoel. Mocht het toch anders zijn.....ik lees graag mee!
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Thunderbird
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 11.05.2016 - 09:06
Contacteer:

Hars verwijderen met valet pro glue and tarremover en daarna kleien met een goede klei (bv PoorBoys, Monello, Mothers) en een clay lube (bv PoorBoys clay lube)

Mocht je toevallig in de buurt van Heerenveen/Joure wonen, mag je hier wel even langs komen, wil ik het wel even voor je doen.
Laatst gewijzigd door Thunderbird op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jelite
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.02.2017 - 16:03

Dank thunderbird, die lak weer in orde krijgen schuif ik even naar de toekomst. Ga zeker die producten aanschaffen. Eerst focus ik me op de technische kant.

Als eerst de distributieriem. Waar ik gelijk een vraag over heb. Heeft deze auto hydraulische of mechanische spanner. Scheelt 100 euro volgens m'n garage. Maar kunnen ze vooraf niet aangeven. Kan dat?
Volvo v70 2.5 Aut. Comfort-Exclusive
Citroen Berlingo 2.0 hdi (grijskenteken)
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Dacht hydraulisch....
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als het een 10 klepper is hydraulische spanner
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29526
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is mooi, scheelt weer geld
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Jelite
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.02.2017 - 16:03

Distributie ligt er weer vers op. En wat was het nodig.. vol met droogtescheurtjes. En de geleiderol liep ook niet soepel meer. Waterpomp en spanrol was niks aan te zien. Op naar het volgende..
Volvo v70 2.5 Aut. Comfort-Exclusive
Citroen Berlingo 2.0 hdi (grijskenteken)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mooi. En nou kan je met een gerust gemoed op vakantie met de KK37. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”