Spacers

Geleverd vanaf 2003
jupianv50
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.09.2016 - 17:41

Ik volg dit even, ben benieuwd naar je ervaring verder.
viewtopic.php?t=72878

Volvo XC90 4.4 V8
Volvo V50 D5 Edition II MY2009
Audi A4 B7 2.0 TDI Pro-line 2005
Volkswagen Golf V 2.0 TDI GT Sport 2007
Volkswagen Golf IV 1.9 TDI ARL 1999
Opel Omega 2.0 DTH 1999
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27015
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V70/2.4D/2003 schreef: En het gebruik van spacers, wat zegt het voertuigreglement daarvan?
Zolang de banden niet buiten de wielkasten komen is het goed
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

fredhead schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: En het gebruik van spacers, wat zegt het voertuigreglement daarvan?
Zolang de banden niet buiten de wielkasten komen is het goed
Dat mag gerust, zolang het maar niet meer dan 3cm is :-D
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27015
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daar willen Ger z'n collega's langs de weg nog wel eens wat moeilijker over doen.
Maar het mag inderdaad wel, ik zet fout :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7752
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

MartijnAbel schreef:
fredhead schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: En het gebruik van spacers, wat zegt het voertuigreglement daarvan?
Zolang de banden niet buiten de wielkasten komen is het goed
Dat mag gerust, zolang het maar niet meer dan 3cm is :-D
Volgens mij geldt de 2% regel: meer dan dit obv typegoedkeuring is niet toegestaan.
Deze 2% regel kan in principe theoretisch ook al overtreden worden wanneer je binnen die 3cm blijft.
Naast de ABS afwijking lijkt het me toch een niet door de ontwerpers bedoelde wijze van belasten welke nooit goed kan zijn (de spoorbreedte is door de ontwerpers niet voor niets op een bepaalde waarde gesteld).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27015
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De spacers waar dit topic over gaat veranderen volgens mij niets aan de werking van de abs.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7752
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Alleen al het feit dat er niet voor niets een specifieke spoorbreedte is toegepast in het ontwerp (waar heel veel andere zaken op zijn afgestemd, dus ook de werking en afstelling van het ABS) vind ik meer dan genoeg reden om met spacers niet zorgeloos rond te rijden. Zeker niet wanneer je rijstijl ietwat 'sportief' is.
Maar pas vooral toe wat je leuk vindt staan.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat.
Het enige wat verandert bij een remactie is het grotere moment tav de wielophanging; de rubbers. Het draaimoment blijft identiek. (radiaal is er voor het wiel geen verandering opgetreden door deze verbreding) Maar ALS dat een factor is, (je hebt er over 1cm op 40cm, is ~2 procent groter moment) mag je ook geen al te goede banden monteren, met teveel grip. Of zou je te warm asfalt moeten vermijden, anders zouden de krachten te groot worden. En daarnaast rem je ruwweg 10% op de achterwielen tav de voorwielen. En los daarvan; je ophangingsrubbers varieren ook in shore waarde door een varierende buitentemperatuur (los van de reguliere slijtage).
Vind het om eerlijk te zijn je redenatie onredelijk ver gezocht en de beinvloeding van deze verbreding op het ABS. (anti blokkeer systeem) betwijfel ik ten zeerste.

ABS heeft het geen effect op, op een geometrische doorberekening van een bochtencorrectie in de ESC. Ook daarvoor gelden bovengenoemde variabelen. Misschien is er zelfs een scenario denkbaar waarin ze je leven zouden redden ipv andersom.

Tsja. 10mm verbreding is erg beschaafd, om meteen met termen als 'sjonnie gehalte' te gaan smijten begrijp ik niet. In je handtekening heb je het over een diffuser/skidplate en skirts.
Laatst gewijzigd door buikijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

buikijn schreef:
De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat.
Het enige wat verandert bij een remactie is het grotere moment tav de wielophanging; de rubbers. Het draaimoment blijft identiek. (radiaal is er voor het wiel geen verandering opgetreden door deze verbreding) Maar ALS dat een factor is, (je hebt er over 1cm op 40cm, is ~2 procent groter moment) mag je ook geen al te goede banden monteren, met teveel grip. Of zou je te warm asfalt moeten vermijden, anders zouden de krachten te groot worden. En daarnaast rem je ruwweg 10% op de achterwielen tav de voorwielen. En los daarvan; je ophangingsrubbers varieren ook in shore waarde door een varierende buitentemperatuur (los van de reguliere slijtage).
Vind het om eerlijk te zijn je redenatie onredelijk ver gezocht en de beinvloeding van deze verbreding op het ABS. (anti blokkeer systeem) betwijfel ik ten zeerste.

ABS heeft het geen effect op, op een geometrische doorberekening van een bochtencorrectie in de ESC. Ook daarvoor gelden bovengenoemde variabelen. Misschien is er zelfs een scenario denkbaar waarin ze je leven zouden redden ipv andersom.

Tsja. 10mm verbreding is erg beschaafd, om meteen met termen als 'sjonnie gehalte' te gaan smijten begrijp ik niet. In je handtekening heb je het over een diffuser/skidplate en skirts.
Het zijn typisch antwoorden en reacties van Lease rijders, die eigenlijk zelf graag deze aanpassingen en of veranderingen aan hun auto hadden willen toepassen of hebben, maar dit niet mag van hun lease maatschappij, en dan met allerlei statements aankomen om deze aanpassingen de grond in te boren.

Morgen middag heb ik een afspraak staan om de auto vierkant uit te lijnen, het uitlijn bedrijf was zeer benieuwd geworden na mijn verhaal en vraag van de spacers, en wat hiervan wel of niet een probleem zou kunnen zijn, hij was zeer enthousiast en nodigde mij direct uit om de auto vierkant uit te lijnen om zo een conclusie te trekken.

Uitslag volgt morgenavond :D
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Ik vind het echt een eerste klas verbreding! Heb je de spacers laten lasersnijden? Ik heb de beschikking over een cnc, ik weet niet of je er tekeningen oid van hebt? Of overweeg je deze set commercieel in te zetten? Wat voor bouten heb je gebruikt?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27015
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

snorremans schreef:
buikijn schreef:
De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat.
Het enige wat verandert bij een remactie is het grotere moment tav de wielophanging; de rubbers. Het draaimoment blijft identiek. (radiaal is er voor het wiel geen verandering opgetreden door deze verbreding) Maar ALS dat een factor is, (je hebt er over 1cm op 40cm, is ~2 procent groter moment) mag je ook geen al te goede banden monteren, met teveel grip. Of zou je te warm asfalt moeten vermijden, anders zouden de krachten te groot worden. En daarnaast rem je ruwweg 10% op de achterwielen tav de voorwielen. En los daarvan; je ophangingsrubbers varieren ook in shore waarde door een varierende buitentemperatuur (los van de reguliere slijtage).
Vind het om eerlijk te zijn je redenatie onredelijk ver gezocht en de beinvloeding van deze verbreding op het ABS. (anti blokkeer systeem) betwijfel ik ten zeerste.

ABS heeft het geen effect op, op een geometrische doorberekening van een bochtencorrectie in de ESC. Ook daarvoor gelden bovengenoemde variabelen. Misschien is er zelfs een scenario denkbaar waarin ze je leven zouden redden ipv andersom.

Tsja. 10mm verbreding is erg beschaafd, om meteen met termen als 'sjonnie gehalte' te gaan smijten begrijp ik niet. In je handtekening heb je het over een diffuser/skidplate en skirts.
Het zijn typisch antwoorden en reacties van Lease rijders, die eigenlijk zelf graag deze aanpassingen en of veranderingen aan hun auto hadden willen toepassen of hebben, maar dit niet mag van hun lease maatschappij, en dan met allerlei statements aankomen om deze aanpassingen de grond in te boren.

Morgen middag heb ik een afspraak staan om de auto vierkant uit te lijnen, het uitlijn bedrijf was zeer benieuwd geworden na mijn verhaal en vraag van de spacers, en wat hiervan wel of niet een probleem zou kunnen zijn, hij was zeer enthousiast en nodigde mij direct uit om de auto vierkant uit te lijnen om zo een conclusie te trekken.

Uitslag volgt morgenavond :D
Dat zijn nog eens reacties van een bedrijf! :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7752
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Leaserijder? Nope!
Just common sence....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Ik denk ook dat het verhaal van die abs problemen in dit geval gewoon onzin is. Er zijn zoveel variabelen door slijtage / rijomstandigheden waardoor die 1 cm verwaarloosbaar is. Neem bv een weg die perfect vlak is. En dan 1 die een beetje bol staat. Op die moment wijzigt de gemiddele spoorbreedte al een stuk meer dan 1cm.
Ik kan niet geloven dat een abs systeem dan zo snel afwijkt. Alles heeft toleranties en marges.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

buikijn schreef: Ik vind het echt een eerste klas verbreding! Heb je de spacers laten lasersnijden? Ik heb de beschikking over een cnc, ik weet niet of je er tekeningen oid van hebt? Of overweeg je deze set commercieel in te zetten? Wat voor bouten heb je gebruikt?
Ik heb op de sloop een beschadigde achterwiel draagarm gehaald en hiervan alle niet noodzakelijke attributen verwijderd zodat ik een plat model overhield.
Vervolgens bij een plaatselijke smid twee rest stukken metaal opgehaald van 10 mm dik, de bout gaten overgenomen het grote gat is er met een plasma snijder uitgehaald, en daarna met ellebogen stoom het gat op maat gemaakt, de originele bouten (treksterkte 10.9) zijn te kort, ik heb deze vervangen voor cilinderkop inbusbouten M 10 x 40 met een treksterkte van 12.9
Ik kan een overtrek tekening maken mocht je dit willen, of het voorbeeld model van mij overnemen, ik zelf ga er geen commerciële acties mee doen.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7752
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nou dat kan je zowaar als professioneel beschouwen.
Lijkt me meer dan veilig.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Vanmiddag is de ( gratis ) afspraak na gekomen, de auto is vierkant uitgelijnd, net zoals ik al de hele tijd al dacht, de spacers hebben geen enkele invloed op de uitlijning of stuurgedrag van de auto.

De auto is een half jaar geleden uitgelijnd nadat ik de voorste draagarmen had vervangen, de verbreding door de spacers heeft geen invloed op de uitlijning en het rijgedrag van de auto, alle metingen vielen binnen de toleranties en marges die er gelden voor een V50.

Ook gehad over de vermeende verminderde werking van de ABS ( Teebee ) ook hier zijn de antwoorden positief, de spacers hebben geen enkele invloed op de werking van de ABS, niets houd me nu nog tegen om de spacers uiteindelijk vast te lassen.
Laatst gewijzigd door snorremans op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
ammie 69
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.10.2015 - 21:02

En dan massa productie
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7752
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

buikijn schreef:

Tsja. 10mm verbreding is erg beschaafd, om meteen met termen als 'sjonnie gehalte' te gaan smijten begrijp ik niet. In je handtekening heb je het over een diffuser/skidplate en skirts.
het sjonnie-gehalte ontstaat mi met name wanneer je het combineert met rode remklauwen; die combi schreeuwt mij te veel.
Dat is mijn mening, en dus een kwestie van smaak.
Overigens om een diffuser, skidplate en skirts (allen origineel Volvo) hier gelijk aan te stellen, dát begrijp ik dan weer niet, aan jou zal een cc uitvoering dus niet besteed zijn. Maar je wilde een punt maken neem ik maar aan.
Blijft ook een kwestie van smaak zullen we maar denken...

OT: ik blijf er bij: spacers hebben meer negatieve invloed op de techniek van een auto (in al z'n complexiteit) dan de meesten willen geloven.
Er zijn zat technische artikelen te vinden waar het op z'n minst ernstig in twijfel wordt getrokken.
(de commercie geeft dan uiteraard weer het nodige 'positieve' tegengas, maar das verklaarbaar)
Maar zoals ik al eerder zei: doe vooral wat je mooi vindt.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Ik ben niet helemaal into dit gedeelte van de auto, maar moest je de wiellagers ook verwijderen? Of kan dat als 1 geheel eraf en dan de spoorverbreding erachter?
Best gaaf hoe je dit zo gemaakt hebt! Zou willen dat ik de kunde en gereedschap had!

Zoals anderen al zeiden: commercieel maken! 8-) O-)
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

m-kliko schreef: Ik ben niet helemaal into dit gedeelte van de auto, maar moest je de wiellagers ook verwijderen? Of kan dat als 1 geheel eraf en dan de spoorverbreding erachter?
Best gaaf hoe je dit zo gemaakt hebt! Zou willen dat ik de kunde en gereedschap had!

Zoals anderen al zeiden: commercieel maken! 8-) O-)
Het is niet zo heel spannend, wiellager gaat in zijn geheel er af ( vier bouten los halen ) de rembracket demonteren en de spacer word tussen het achterwiellager en de draagarm gemonteerd.

Met commercieel maken ben ik mee bezig me aan het oriënteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door snorremans op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”