Hoe is de betrouwbaarheid van de S40/V50 op benzine?

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Ik geloof niet zo in een resultaat van beter dan 1:15 met de 1.8 of 2.0 laat staan de 2.4
Ik zit bij continu 100kmh op ongeveer 1:15 maar dan houdt het ook wel op. Tenzij je niet boven 70 uit komt...
Ik rij vaak lange afstanden 300 enkeltje, waarbij de CC meestal op 105 staat en zit gemiddeld aan de pomp op 7,2L/100km. Kortom 1:16? Dan vraag ik echt -hoe?-
Aparte is ook dat ik met mijn verbruik bij de zuinigste hoor op Spritmonitor.
Mijn verreweg zuinigste verbruik ooit kwam op 6,4L/100km gemiddeld, dus 1:15,6

Van 136 naar 196k in 2 jaar, gaat nog steeds prima. Weinig gedoe.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Zowel de Ford duratec 4 cil als de Volvo 5cil zijn zeer betrouwbaar.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Jan2855
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 17.06.2006 - 21:40

JTC30 schreef: Ik geloof niet zo in een resultaat van beter dan 1:15 met de 1.8 of 2.0 laat staan de 2.4
Ik zit bij continu 100kmh op ongeveer 1:15 maar dan houdt het ook wel op. Tenzij je niet boven 70 uit komt...
Ik rij vaak lange afstanden 300 enkeltje, waarbij de CC meestal op 105 staat en zit gemiddeld aan de pomp op 7,2L/100km. Kortom 1:16? Dan vraag ik echt -hoe?-
Hier ook 6,8/100km op de BC en 6,85/100km aan de pomp. Dit alles bij dezelfde rijstijl maar wel verdeelt over snelweg a 100kmh en binnendoor a 60 - 80 kmh. Bij meer doorrijden zit ik ook aan 7,1/100km op de BC en 7,2/100km aan de pomp.
Volvo 343 1978
Volvo 360 1986
Volvo 340 1990
Volvo V40 1.8 2001
Volvo V50 1.6D 2008
Volvo V50 2.0 Limited Edition 2012 Caspian Bleu; Webasto EVO 5 standkachel
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Hier op de boordcomputer een verbruik van: 1 op 20 (5 l/ 100 km) bij een constante snelheid van 80 km/u in de zesde versnelling. De vijfpitter draait dan met 1600 rpm, op de cruise control kan dit dan een lekker economisch ritje worden.
Een T5 kan dus best zuinig rijden. Maar.... zodra je gas bij geeft wordt dit natuurlijk een ander verhaal.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3741
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

JTC30 schreef: Ik geloof niet zo in een resultaat van beter dan 1:15 met de 1.8 of 2.0 laat staan de 2.4
Ik zit bij continu 100kmh op ongeveer 1:15 maar dan houdt het ook wel op. Tenzij je niet boven 70 uit komt...
Ik rij vaak lange afstanden 300 enkeltje, waarbij de CC meestal op 105 staat en zit gemiddeld aan de pomp op 7,2L/100km. Kortom 1:16? Dan vraag ik echt -hoe?-
Aparte is ook dat ik met mijn verbruik bij de zuinigste hoor op Spritmonitor.
Mijn verreweg zuinigste verbruik ooit kwam op 6,4L/100km gemiddeld, dus 1:15,6

Van 136 naar 196k in 2 jaar, gaat nog steeds prima. Weinig gedoe.
Stroomlijn V50 beter dan een C30?
Verschil in bandenspanning?
Bandenmaat 215/50/17 vs ???
Andere olie?

Ik reed lange afstanden 1 op 16, 157 km enkele reis zonder file met 100 km/h GPS. Gemeten aan de pomp.
En dan geeft de BC soms echt wel 1 op 17-18 aan.

Overigens zitten in het huidige verbruik van 1 op 12 ook de ritjes in het dorp om 's avonds de kinderen van school cq. opvang te halen.
Met veel afremmen en optrekken is een 2.0 echt wel een stuk zuiniger dan een 2.4(i).
Naar de wintersport op hoge snelheid zal een 2.4(i) wellicht zuiniger zijn; de 2.0 doet hier +- 1 op 11 met snelheden tussen de 130 en 170 km/h.

Toen ik de auto 5 jaar geleden kocht wilde ik minimaal een handgeschakelde 2.0 Edition II met schuifdak en lage kmstand hebben. Een 2.4 was er toen alleen met automaat, de 2.4(i) en T5 bleken gewoon niet te koop te zijn binnen mijn budget. Met 20k km per jaar loopt het verschil in verbruikskosten natuurlijk nog meer op, maar wellicht was me dat wel waard geweest. Ik had domweg de keuze niet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Denk niet dat de stroomlijn van een V50 beter is. Rechte achterkant...
Banden 205/50/17 smaller, zou zuiniger moeten zijn.
Spanning op 2,5 bar rondom.
Olie is de aanbevolen olie van Ford. (Formula F 5w30)

Bij 100kmh geeft mijn auto tussen 5,8-6,5L/100km aan. Dat komt lang niet in de buurt van 1:18... En gemiddeld is het absoluut onhaalbaar.. feit is ook dat niemand op Spritmonitor dat haalt...

Bij 130-170 heb ik overigens ook heel andere scores dan die jij noem t . Bij 150 zit ik op 12L/100km
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Hoe kun je stellen dat tussen de 130 en 170 je auto 1 op 11 doet? ;-) als je 99 van de 100 km 130 rijd allicht is het dan haalbaar.

Ik doe ritjes met snelheden tussen de 100 en 130 kmh waarvan zeker 80 procent 130 op gps met gemiddelden van rond de 8,5 - 8,8 l/100 km. 1 op 11,8 laten we maar zeggen.

Maargoed voordat we verzanden in rijstijl discussies, ik denk dat TS zijn vraag mbt hoge km standen wel beantwoord is door mij.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3741
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gewoon een snelle rit naar de wintersport met de hogere snelheden snelheden tussen de 130 en 170 km/h. Het verkeer laat natuurlijk soms ook maar veel lagere snelheden toe en ik moet ook wel eens tanken en rijd dan met lagere snelheid een Tankstelle binnen...:-)
Idd weinig vergelijkbaar maar om aan te geven dat het verbruik op een langere, snellere ook nog best prima is. Zolang je maar niet vaak volgas geeft en een beetje anticipeert. Geheel afhankelijk van de rijstijl dus...:-)

1 op 18 (verbruiksmeter is trouwens om te zetten, heb ik laten doen) is dan natuurlijk op vals plat of sterke wind mee.

Nog een voordeel van de viercilinder vs een vijfcilinder: de auto is lichter en minder zwaar in de neus. Minder onderstuur dus wanneer je eens een beetje wild doet...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ja hallo noem al die voordelen maar op van die 4pitter, maar de roffel van de 5pitter maakt veel goed ;-)
Zwaar in de neus ben ik het zeker mee eens, dat merk je wel. Eigenlijk is die 2.4 wat te zwaar voor een omgebouwde Ford Focus :-)
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3741
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ja, die roffel ken ik wel! Heerlijk!
Mijn ouders rijden/reden geblazen Volvo vijfcilinders maar de roffel was pas echt mooi in de ongeblazen S60 2.4i van een collega en de vervangende auto van mijn specialist, een S70 2.4.
Een mooie 2.4(i) zat er toen gewoon niet in en mijn vrouw is op dit moment heel gelukkig met de 2.0...:-)
Als vakantieauto rijd ik er nog altijd heel graag in.

Ik vermaak me sinds een dik jaar dagelijks met een andere Zweedse schone...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

sequence schreef: Ja hallo noem al die voordelen maar op van die 4pitter, maar de roffel van de 5pitter maakt veel goed ;-)
Zwaar in de neus ben ik het zeker mee eens, dat merk je wel. Eigenlijk is die 2.4 wat te zwaar voor een omgebouwde Ford Focus :-)
Een verschil van 87 kilo in leeg gewicht (zie bijlage) van de auto lijkt me niet zo gek veel uitmaken in de neus, maargoed ervaring heb ik er niet mee. Een vijpittert heeft tov een 4 pittert aanmerkelijk meer koppel om de neus door een bocht heen te trekken. :love:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3741
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

87 kg extra voornamelijk in de neus zorgt natuurlijk voor een andere gewichtsverdeling, dat merk je echt wel.
Die extra trekkracht erbij opgeteld; hoe gaat een 2.4(i) in hemelsnaam een bocht om...? ;-)
Maar wat niet weet wat niet deert....:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sowieso zal de 5 cilinder er anders in liggen en dat merk je ook wel. Verder naar voren of achteren bij de vooras maakt veel uit
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

raspaardje schreef: 87 kg extra voornamelijk in de neus zorgt natuurlijk voor een andere gewichtsverdeling, dat merk je echt wel.
Die extra trekkracht erbij opgeteld; hoe gaat een 2.4(i) in hemelsnaam een bocht om...? ;-)
Maar wat niet weet wat niet deert....:-)
Idd wat niet weet wat niet deert ^_^

Nee een 2.4i zal Zandvoort niet zo snel rondgaan als mijn good old Whiteline koni slet (rondom de 2 minuten) Maar ik denk dat bij een rondje sturen over zandvoort dat beetje meer neusgewicht van een 2.4i tov een 1.8 of een 2.0 wel opgevangen word door meer hogere topsnelheid en makkelijker uit accelereren.

Dat doen we niet op de openbare weg uiteraard, maar daarom zei ik ook ik weet niet of dat beetje meer gewicht in de neus de 2.4i nou daadwerkelijk echt lomper doet aanvoelen als een 4 pitter.

Een ding is een feit, als je een dynamisch sturende Volvo wilt dan zit je bij de C30/S40/V50 prima tov de V70 etc.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

sebastiaan84 schreef:
sequence schreef: Ja hallo noem al die voordelen maar op van die 4pitter, maar de roffel van de 5pitter maakt veel goed ;-)
Zwaar in de neus ben ik het zeker mee eens, dat merk je wel. Eigenlijk is die 2.4 wat te zwaar voor een omgebouwde Ford Focus :-)
Een verschil van 87 kilo in leeg gewicht (zie bijlage) van de auto lijkt me niet zo gek veel uitmaken in de neus, maargoed ervaring heb ik er niet mee. Een vijpittert heeft tov een 4 pittert aanmerkelijk meer koppel om de neus door een bocht heen te trekken. :love:
Juist! De V50 T5 heeft geen overstuur, maar onderstuur heb ik nog nooit gehad. Onderstel is gewoon heel goed en die "zware" motor heeft daar niet veel invloed op imho.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3741
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Tegen zoveel ervaring kunnen de natuurkundige wetten niet op natuurlijk...:-)

http://www.autoweek.nl/autotest/volvo-v ... ntum-2007/
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Rijd als eerste eigenaar al 10 jaar een V50 2.4 automaat voor woonwerk verkeer en vakantie. Het motorblok is zo goed als onverwoestbaar, en de auto ligt in elke situatie als een blok op de weg. Afgezien van de bekende slijtage onderdelen zijn er alleen draag arm rubbers en een stofhoes vervangen. De enige reden waarom ik hem nog niet ingeruild heb is omdat ik geen vijf cilinder terug krijg :-/
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

over de 'zwaar in de neus tav de 2.0'

Onze 2.4i; ik heb redelijk wat verschillende auto's langer gehad (meer dan 30K), V40, S60 2.4t, Passat b7 2.0 tdi , Leon 2.0tdi dsg in diesel (als je het over te zwaar in de neus hebt, is dat de auto, ben er verscheidene keren mee over de voorkant gedribbeld, waardeloze auto in dat opzicht), golf VI en VII, audi A1, Octavia 3, Jetta hybride, maar deze V50 rijdt qua wegligging echt een klasse beter. Je kan er zelfverzekerd de bochten mee om. Ik rijd er echt met het meest plezier in waarin ik tot nu toe in een auto heb gereden. De soepelheid van het accelereren, het bochtengedrag, en sinds de laatste oliewissel het perfecte schakelgedrag van de M56 (wie had dat verwacht). Echt een genot om in te sturen. het is lang geleden dat ik voor mijn plezier de auto pakte om even een stukje te toeren. Dat gecombineerd met de 5 cilinder roffel is het kersje op de taart.

Misschien zijn mijn standaarden anders dan de jouwe.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3741
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik heb natuurlijk nooit gezegd dat een 2.4(i) slecht door een bocht zou gaan.
Sterker nog, een V50 stuurt gewoon erg goed met zijn onderstel dat gebaseerd is op dat van de Focus.

Bochtjes pakken 2.0 vs. 2.4(i) vindt dan ook plaats in één van de hoogste categoriën.
Waarbij een viercilinder het net wint vanwege de betere gewichtsverdeling.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

We zitten er niet mee op het circuit en vind je argument ronduit zwak.
Laatst gewijzigd door buikijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”