Diesel of LPG, de eeuwige discussie
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Gas verkort de levensduur drastisch... wat doen de 4ton-plussers op gas dan op 850-forum ??? 

If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 4th Gear member
Ik vond het ook al een erg boute uitspraak, ik heb eerder het idee dat sommige motorblokken gewoon niet echt geschikt zijn voor gas en andere blokken heel erg geschikt zijn voor gas.
Ik heb dan ook niet het idee dat de uitspraak: "gas verkort de levenduur van volvomotoren drastisch" met feiten is aan te tonen.
Let op, ik geloof direct dat er series motoren en dus ook volvo-motoren minder geschikt zijn voor gas, maar ik geloof niet dat de feiten aantonen dat dit voor alle volvomotoren geldt.
Ik heb dan ook niet het idee dat de uitspraak: "gas verkort de levenduur van volvomotoren drastisch" met feiten is aan te tonen.
Let op, ik geloof direct dat er series motoren en dus ook volvo-motoren minder geschikt zijn voor gas, maar ik geloof niet dat de feiten aantonen dat dit voor alle volvomotoren geldt.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ga maar eens op het Volvo700 forum kijken, hoe lang die gasbakken meegaan! Een Volvomotor kan heel goed en hééél erg lang met gas rijden. Dat wordt wellicht anders met kleine Franse motortjes....
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 4th Gear member
Ik weet het niet; er zijn volgens mij wel 400's met meer dan 3,5 ton op gas, maar het lijkt me niet dat er dan nog een ton bij op kan...Battlecruiser S80 schreef:Ga maar eens op het Volvo700 forum kijken, hoe lang die gasbakken meegaan! Een Volvomotor kan heel goed en hééél erg lang met gas rijden. Dat wordt wellicht anders met kleine Franse motortjes....
Ook de 1400 is geen slechte motor volgens mij, op het forum van de V3C staat de 1.7 als minder betrouwbaar bekend dan de 1.4.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Nou de Volvo die bij mij ooit het slechtst op gas liep, had bij de eerste eigenaar 250.000 km gelopen en ik heb daar nog zo'n 120.000km aan toegevoegd. Daarna is ie naar Polen gegaan, want rijden deed ie nog als de beste.
Volgens mij is het ondeskundig bijgeloof om zomaar te stellen dat een motor op gas niet goed is voor de levensduur. Bij robuuste motoren is dat bewezen anders.
Met franse motoren bedoel ik overigens niet de motoren die in Volvo's liggen (Volvo wil natuurlijk geen slechte motoren!), maar motortjes van andere Franse gevalletjes. Een Peug 104 op gas gaat meestal geen 400.000 km mee...
Volgens mij is het ondeskundig bijgeloof om zomaar te stellen dat een motor op gas niet goed is voor de levensduur. Bij robuuste motoren is dat bewezen anders.
Met franse motoren bedoel ik overigens niet de motoren die in Volvo's liggen (Volvo wil natuurlijk geen slechte motoren!), maar motortjes van andere Franse gevalletjes. Een Peug 104 op gas gaat meestal geen 400.000 km mee...
Volvo Rules the Road
-
- 6th Gear member
mehn schreef:Komop Ben, je weet toch dat daar ruzie van komtBen schreef:Voor en tegenstanders ontmoeten elkaar op dit forum. Laat ze maar komen al die vooroordelenMaar kom vooral met gedegen argumenten!

komt grotendeels omdat iedereen wel eens ergens iets heeft horen zeggen en toch wil meepraten.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Inderdaad. Ik lees alsmaar: 'heb ik gehoord' 'zoals ze zeggen' 'vertelde iemand' etc etc.
Laat nu maar eens wat feiten zien
Ik geloof iedereen, als het maar op feiten bewust en niet op loze kreten.
Laat nu maar eens wat feiten zien

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hoi, We hebben 1x een 460 en 2x een 245 en 1x een V70 op LPG gehad zonder noemenswaardige problemen. Daarna op diesel een V70 2.5D gehad en nu een D5. Mij hoor je niet over LPG klagen, vooral als er bij de pomp een leuk blondje staat..... dan is veel tanken toch nog leuk ! Minder te spreken ben ik over de VW diesel, die wel trekt als een beer maar toch bij veel km's de nodige aandacht vergt. Wanneer de garage niet goed oplet heb je toch een probleem... en ik heb er wel een paar gehad die flink in de euro's liepen en met een org. Volvo-motor op LPG nooit problemen gehad. De nw. Volvo motoren willen minder goed op LPG omdat o.a. de klepstoters niet hydraulisch zijn en dan n.a.w. bij 150.000 km uitgesteld zijn en er een nw. kop op moet. De D5 hebben we pas en ik hoop dat dit goed gaat..... Volvo staat immers voor kwaliteit.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
de 2922cc motor heeft wél hydraulische klepstoters, maar ook daar is nooit een specifieke lpginstallatie voor ontwikkeld. Mogelijk omdat de motor in Nederland te weinig verkocht is. En da's jammer want in de VS bv. is het (samen met de T6) de standaardmotor van de S80.
Volvo Rules the Road
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Contacteer:
Tja, Alleen voor een markt van 150-400? LPG auto's is natuurlijk niemand te porren. en da's best jammer. Zeer het feit dat ze in GB LPG aan het promoten zijn.
Anyway, afgezien van een enkele ongenuanceerde mening, wordt er best redelijk gepraat over dit item verder.
Anyway, afgezien van een enkele ongenuanceerde mening, wordt er best redelijk gepraat over dit item verder.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- 1st Gear member
Ik rij zelf met veel plezier (vooral bij het afrekenen bij de pomp) in een V70 bifuel uit 2002 (inmiddels 167.000km). Daarvoor in een S40 met een Volvo LPI installatie (198.000 km).
Mooi weggewerkt, aangepaste koppen.
Ben zeer te spreken over LPG!! Op de autorai werd LPG weer flink gepromoot (Gasfx). Ook in Duitslland kun je steeds meer gas tanken
Enige nadeel.... de korte aktieradius (om de 400km tanken)
Ik heb ook proefgereden in de D5. Ongelooflijk dat dat een diesel is. kan me voorstellen dat veel mensen wild enthousiast zijn. Gas blijft echter voorlopig het goedkoopste en schoonste alternatief.
Mooi weggewerkt, aangepaste koppen.
Ben zeer te spreken over LPG!! Op de autorai werd LPG weer flink gepromoot (Gasfx). Ook in Duitslland kun je steeds meer gas tanken
Enige nadeel.... de korte aktieradius (om de 400km tanken)
Ik heb ook proefgereden in de D5. Ongelooflijk dat dat een diesel is. kan me voorstellen dat veel mensen wild enthousiast zijn. Gas blijft echter voorlopig het goedkoopste en schoonste alternatief.
- CeeBee
- 5th Gear member
Het feit is gewoon , dat hoe ingewikkelder de moderne motoren worden, hoe minder ze geschikt zijn voor lpg, gewoon omdat de fabrikanten van lpg-instalaties gewoon niet voor elke auto een specifiek (software)pakket kunnen maken, krijg je dus voor elk type motor een gemiddelde, en de ervaring leert , dat het vaker fout als goed gaat.
Neem dan ook bv de cylinderkoppen van de nieuwe Volvo's , en je hebt helemaal een probleem(bifuel natuurlijk weer niet).
Maar idd lekker zuinig en schoon.
Diesel is al 100 jaar in ontwikkeling, en dat kan je nu telkens beter merken.
Maar gewone euro 98 ................................
Neem dan ook bv de cylinderkoppen van de nieuwe Volvo's , en je hebt helemaal een probleem(bifuel natuurlijk weer niet).
Maar idd lekker zuinig en schoon.
Diesel is al 100 jaar in ontwikkeling, en dat kan je nu telkens beter merken.
Maar gewone euro 98 ................................

XC40 B3 Plus Dark

-
- 6th Gear member
welke ervaringen zijn dat dan?, de jouwe?.ceebee schreef: en de ervaring leert , dat het vaker fout als goed gaat.
Neem dan ook bv de cylinderkoppen van de nieuwe Volvo's , en je hebt helemaal een probleem
kan ik moeilijk geloven omdat je eerder dit schreef:
duidelijk een bewijs dat je uit je nek l*lt.ceebee schreef: Er is geen vrachtwagen op LPG, waarom zou dat zijn??
1: Geen vermogen.
2: Niet voldoende LPGpompen
3: Bergen met ellende.
er is niks mis met de cylinderkoppen van de nieuwe volvo's.
de kwaliteit van de kleppen is welliswaar minder dan de <2000 modellen, maar hoeft geen probleem te zijn.
plaats een klepbeschermingssysteem, dit systeem geeft gigantische resultaten wat betreft de termijn voor het regelen van de kleppen.
de klepspeling moet wel in de gaten gehouden worden.
een verdubbeling van de levenstduur met klepbeschermingsystemen is geen onzin, dit zijn resultaten van onderzoekcentrum Vito.
dat een D5 reuze rijdt is inderdaad zo, het is een beer van een motor, maar om daarvoor iedere discussie over lpg af te kraken. :?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Velen hebben een of andere negatieve ervaring met lpg in een jonge Volvo op dit forum, misschien is de conclusie voorbarig om te stellen dat je het daardoor misschien beter niet kunt doen, maar.......... het staat toch iedereen vrij het de "hard way" te ervaren?850Turbo schreef:er is niks mis met de cylinderkoppen van de nieuwe volvo's.
de kwaliteit van de kleppen is welliswaar minder dan de <2000 modellen, maar hoeft geen probleem te zijn.
plaats een klepbeschermingssysteem, dit systeem geeft gigantische resultaten wat betreft de termijn voor het regelen van de kleppen.
de klepspeling moet wel in de gaten gehouden worden.
een verdubbeling van de levenstduur met klepbeschermingsystemen is geen onzin, dit zijn resultaten van onderzoekcentrum Vito.
dat een D5 reuze rijdt is inderdaad zo, het is een beer van een motor, maar om daarvoor iedere discussie over lpg af te kraken. :?
Volvo geeft geen enkele vorm van garantie bij LPG gebruik (behalve de Bi-fuel) op kop of kleppen binnen de garantieperiode van 24 maanden.
Met alle respect voor Vito en hun kennis, die doen er toch ook niks aan als kop of kleppen overleden zijn?
Het is zonder discussie "rekening man" een aantal schrijvers proberen die boodschap over te brengen, en het is aan jou (of aan die ander die om advies vroeg) wat er mee te doen.
- CeeBee
- 5th Gear member
850Turbo schreef:welke ervaringen zijn dat dan?, de jouwe?.ceebee schreef: en de ervaring leert , dat het vaker fout als goed gaat.
Neem dan ook bv de cylinderkoppen van de nieuwe Volvo's , en je hebt helemaal een probleem
kan ik moeilijk geloven omdat je eerder dit schreef:duidelijk een bewijs dat je uit je nek l*lt.ceebee schreef: Er is geen vrachtwagen op LPG, waarom zou dat zijn??
1: Geen vermogen.
2: Niet voldoende LPGpompen
3: Bergen met ellende.
quote]
Wat snap je nou niet ?
Daar staat toch 2 keer een negatief beeld over lpg?![]()
We hebben bij ons in de garage, vanaf half jaren tachtig , tot half negentig , altijd gas ingebouwd, overal in , vooral Vialle installaties.
Maar op het laatst was het niet meer van een tank , een leidingkje , verdampertje en een paar afsluiters, nee, je moest ing. in de it zijn om alleen al de doos open te maken waar het in zat.
:?
En als dan de gasboeren al zeggen , :kun je beter niet in die auto bouwen , zegt genoeg lijkt me. :oops:
Maar jij zal wel weer positieve :?: ervaringen hebben,
Ik dus niet, maar ik l*l toch uit me nek.
XC40 B3 Plus Dark

- CeeBee
- 5th Gear member
Ik had/heb het over lpg in het algemeen , geen specifieke jaartallen, maar haal een paar dingen aan, willekeurig, van toen en nu.
We hebben auto's gehad die echt probleemloos 350000
km+ gelopen hadden, maar ook meerdere wagens die de 50000km niet zonder ellende haalden, en de eigenaars kwamen huilen, omdat er geen garantie op gegeven kon worden, ook Volvo geeft geen garantie met achteraf lpg inbouw.
Nog 1 keer , lpg is meestalgeen optimale combinatie in een willekeurige auto.
We hebben auto's gehad die echt probleemloos 350000
km+ gelopen hadden, maar ook meerdere wagens die de 50000km niet zonder ellende haalden, en de eigenaars kwamen huilen, omdat er geen garantie op gegeven kon worden, ook Volvo geeft geen garantie met achteraf lpg inbouw.
Nog 1 keer , lpg is meestalgeen optimale combinatie in een willekeurige auto.
XC40 B3 Plus Dark

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@850turbo
Wat zou Vito dan ten voordele van lpi en een Volvo geconcludeert hebben?
En, wat moet ik me voorstellen bij: een klepbeschermingssysteem?
Voeg je daarbij iets mechanisch toe aan een bestaande motor?
Wat zou Vito dan ten voordele van lpi en een Volvo geconcludeert hebben?
En, wat moet ik me voorstellen bij: een klepbeschermingssysteem?
Voeg je daarbij iets mechanisch toe aan een bestaande motor?
-
- 6th Gear member
Vito is een onderzoekscentrum dat oa onderzoek doet naar uitlaatgasemmisies, alternatieve energiebronnen zoals biodiesel, aardgas, lpg en ook brandstofcellen.
zopas hebben ze in Zwitserland nog een vergelijkende test gedaan tussen een dieselbus en een aardgasbus.
vorig jaar hebben ze (in opdracht?) een V70 R motor getest met LPi, de levenduur was verdubbeld tegenover de verwachting van Volvo Zweden.
een klepbeschermingsysteem is oa flashlube.
is een systeem dat olie toevoegd bij de kleppen die bestaat uit loodvervangend produkt.
in het begin van de XC70 met LPT motoren waren veel klachten van verbrande kleppen.
sinds de plaatsing van flashlube gebeurt het niet meer dat kleppen inbranden.
wél regelmatige controle van klepspeling bijhouden. (anders krijg je weer dezelfde verhalen als hierboven)
zopas hebben ze in Zwitserland nog een vergelijkende test gedaan tussen een dieselbus en een aardgasbus.
vorig jaar hebben ze (in opdracht?) een V70 R motor getest met LPi, de levenduur was verdubbeld tegenover de verwachting van Volvo Zweden.
een klepbeschermingsysteem is oa flashlube.
is een systeem dat olie toevoegd bij de kleppen die bestaat uit loodvervangend produkt.
in het begin van de XC70 met LPT motoren waren veel klachten van verbrande kleppen.
sinds de plaatsing van flashlube gebeurt het niet meer dat kleppen inbranden.
wél regelmatige controle van klepspeling bijhouden. (anders krijg je weer dezelfde verhalen als hierboven)