Re: Volvo Cars zet vol in op elektrificatie
Geplaatst: 06.07.2017 - 09:31
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Dat kan zo zijn.evert65 schreef: En ik ben klimaat scepticus , dus ook niet blij met het achterna lopen van deze hype door volvo
Het klimaat varieert altijd al van warm naar koud in de loop der eeuwen , dat door een paar overgesubsideerde vn-ers het opeens aan de mensheid wordt toe geschreven is gewoon bullshit
Het staat je uiteraard vrij om zelf te kiezen waar je voor of tegen bent. Maar feit is dat wij flink op weg zijn om in pakweg 200 jaar alle fossiele brandstoffen op te fikken. Deze brandstoffen zijn ontstaan uit organisch materiaal die CO2 hebben vastgelegd in uiteindelijk koolstof. Een ieder zou moeten kunnen begrijpen dat wanneer je CO2 die in vele tienduizenden jaren is vastgelegd in 150 jaar weer emitteert je een, laat ik het voorzichtig omschrijven, een forse onbalans creëert. Wat exact de effecten daarvan zijn dat weten we niet maar alleen al het enkele feit de de brandstoffen straks op zijn maakt dat het best slim is om naar alternatieven te kijken. Daarbij zijn inmiddels nagenoeg alle wetenschappers en geleerden het er wel over eens dat er sprake is van een versterking van het broeikas effect wat wij global warming noemen. Let wel een versterking van het broeikas effect, hadden we geen broeikaseffect dat zou zelfs de kachel van onze Volvo's niet afdoende zijn.evert65 schreef: En ik ben klimaat scepticus , dus ook niet blij met het achterna lopen van deze hype door volvo
Het klimaat varieert altijd al van warm naar koud in de loop der eeuwen , dat door een paar overgesubsideerde vn-ers het opeens aan de mensheid wordt toe geschreven is gewoon bullshit
Daar is je push: http://www.ad.nl/buitenland/over-23-jaa ... ~a3d71767/Blue-Eyes schreef:
Ik wacht op de overheid, op de push waardoor fabrikanten gedwongen worden te inviteren in een fors hoger tempo, maar die komt niet.
Over 23 jaar is de verkoop van benzine- en dieselauto's in Frankrijk verboden
Frankrijk, één van ’s werelds grootste autoproducenten, gaat de verkoop van diesel- en benzineauto’s verbieden.
Binnen nu en minder dan 25 jaar komt er in Frankrijk een totaalverbod op de verkoop van auto’s die op benzine of diesel rijden. Alleen ‘schone’ auto’s zijn vanaf 2040 nog toegestaan. Om het financiële leed voor de Fransen te verzachten, komt er een compensatieregeling. ,,Iedereen die een diesel van voor 1997 of een benzineauto van voor 2001 inwisselt voor een schonere auto, krijgt een premie’’, aldus minister van Milieuzaken Nicolas Hulot.
De minister zei gisteren dat niets zo’n autorevolutie in de weg staat. Hij verwees expliciet naar ‘een Europese autofabrikant die overstag is’. Afgelopen woensdag maakte het van oorsprong Zweedse Volvo bekend vanaf 2019 alleen nog hybride en elektrische modellen te zullen produceren.
,,De oplossingen bestaan. Onze eigen fabrikanten staan in de startblokken om ze in de praktijk te brengen’’, aldus Hulot.
Niet uniek
De Franse ‘revolutie’ is niet geheel uniek. Eerder kondigde ook Noorwegen al aan ‘diesel- en benzinevrij’ te willen worden, zelfs al per 2025. Alleen hoort Frankrijk bij de grootste autoproducenten ter wereld met merken als Renault, Citroën en Peugeot.
Minister Hulot kondigde ook andere maatregelen aan die van Frankrijk een gidsland moeten maken. Vanaf 2040 mogen die geen fossiele brandstoffen meer in Frankrijk worden gewonnen. Alle nieuwe aanvragen voor de winning van kolen, gas, olie en ook schaliegas worden afgewezen, zei hij.
Het aandeel van kernenergie in de Franse stroomvoorziening wordt, zoals Macron al tijdens zijn verkiezingscampagne had beloofd, teruggebracht van ongeveer driekwart naar 50 procent. Hoge prioriteit wordt eveneens gegeven aan de woningmarkt. ,,Gebouwen die slecht geïsoleerd zijn en teveel energie verbruiken, moeten binnen nu en tien jaar worden afgebroken.’’
Klimaatverdrag
Hulot toonde zich ambitieus. ,,Frankrijk moet leiderschap tonen bij het tegengaan van de klimaatveranderingen. Het Klimaatverdrag is onomkeerbaar.’’ De Franse president Macron liet zich eerder al soortgelijk uit. ,,Let’s make our planet great again’’, zei hij in het Engels, nadat de Amerikaanse president Trump een maand geleden aankondigde uit het Klimaatverdrag van Parijs te stappen.
En zo blijkt maar weer, het gaat echt niet om het milieujalex_h schreef:Overigens: als onze volksvertegenwoordigers het lpg-rijden fiscaal niet de nek om hadden gedraaid, hadden we nu waarschijnlijk al veel meer goeds voor het milieu gedaan dan we de komende decennia ooit zullen doen, maar dat terzijde.
http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pre ... erier.htmlRapport van IVL Swedish Environmental Institute in opdracht van Swedish Energy Agency en Swedish Transport Administration: productie van een batterij voor een elektrische auto kost 150-200 kilo CO2 per kWh.
Dus voordat de Tesla P100D rijdt, heeft de productie van de batterij al 15-20 ton CO2 opgeleverd. Voor de Tesla Model 3 is dat 9-12 ton CO2.
(Daar moet een benzine-auto een aantal jaar voor rijden...)
De productie van eenmaal 100kWh laden levert 0,581 kg CO2/kWh * 100= 58.1 kg CO2 op (via energiecentrales Monitoringsprotocol van Agentschap NL).
Daar rijdt de Tesla 400 km mee, dus dat levert omgerekend 145 gram CO2/km op
De batterij gaat ca 150.000 km mee. Omgerekend levert de productie in het gunstigste geval 15.000.000 gram CO2/150.000km = 100 gram CO2/km op.
Kortom: rijden in de Tesla P100D levert 245 gram CO2/km op. Er zijn maar weinig nieuwe benzine of diesel-auto's die dat nog uitstoten.
Tesla loopt inderdaad voor. Overwegend met problemen ... want ook daar gaat niet alles zoal men het bedacht heeft.JeroenSpock schreef: Ja de verliezen zijn groot, maar van olie in de grond tot diesel aan de pomp? Wel even eerlijk vergelijken.
Laat Volvo maar even opschieten als ze willen mee doen met de EV. Tesla loopt best ver voor.
Als ik je footer zo lees dan kan je makkelijk tot ver na de aow gerechtigde leeftijd in volvo's rijden met een ICE zonder hybride gizmo'sOdin schreef: Geen nieuwe Volvo meer voor mij dus, niets dan extra gewicht en ellende die batterij auto's. Zowel volledig accu als hybride komt er bij mij niet in.
Waterstof is wel interessant, probleem is nog steeds grootschalige productie die meer energie oplevert dan kost en het in de auto omzetten waarvoor nog steeds exotische en dure materialen nodig zijn.
Al die stekker auto's mogen ze lekker houden.