V60 PIH gaat plotseling laden tijdens lange ritten

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
IkeV70
5th Gear member

RoaldH schreef:
IkeV70 schreef:
Paul schreef: Regeneratie, deed oude om de 5000km, de nieuwe wilde het eigenlijk pas doen rond de 9000km, maar ja toen wilde ik alleen de auto even van het garage pad halen. Dus de arme wagen heeft het nog niet kunnen doen, poging twee gebeurde namelijk ook met verplaatsen van de auto...
Roetfilter regenereren gebeurt alleen als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Ik heb het vooral als ik de auto net heb gestart en ik rij de auto langzaam van zijn plaats. Dan is er een aarzeling en gaat de D5 ineens aan en begint de regeneratie. Bij mij is dat ook om de 5000 a 6000 km.
Volgens de handleiding kan dat dus geen roetfilter-regeneratie zijn, aangezien de motor dan nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ik ken dit ook niet. Regeneratie (althans de symptomen; diesel blijft lopen en accu wordt bijgeladen) zie ik alleen tijdens langere ritten gebeuren.
Ik heb wel eens dat de diesel bij volle accu en koude start toch aanslaat, maar dat heeft dan een andere reden. Een of andere tijdelijke beperking van het hybridesysteem, of het opwarmen van het interieur als de automatische verwarming uitstaat.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RoaldH
6th Gear member

IkeV70 schreef: Volgens de handleiding kan dat dus geen roetfilter-regeneratie zijn, aangezien de motor dan nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ik ken dit ook niet. Regeneratie (althans de symptomen; diesel blijft lopen en accu wordt bijgeladen) zie ik alleen tijdens langere ritten gebeuren.
Ik heb wel eens dat de diesel bij volle accu en koude start toch aanslaat, maar dat heeft dan een andere reden. Een of andere tijdelijke beperking van het hybridesysteem, of het opwarmen van het interieur als de automatische verwarming uitstaat.
De automatische verwarming staat aan. Het verbruik is veel hoger dan normaal en na 20/25 minuten valt het verbruik terug naar de normale waarden en dan reageert de auto weer normaal in Hybrid. Rara wat is dat?
Er is dan wel een tijdelijke beperking van het hybridesysteem. Auto loopt dan ook niet harder dan 154 km/h. Dit gedrag heb ik ook wel waargenomen tijdens lange ritten als we na een korte pauze verder willen rijden en de auto besluit om de D5 te starten na 5 meter elektrisch rijden...

Als je de automatische verwarming uit is zal de diesel normaal lopen totdat binnen een minuut of 5 de auto warm genoeg is om weer elektrisch te kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
IkeV70
5th Gear member

RoaldH schreef:
IkeV70 schreef: Volgens de handleiding kan dat dus geen roetfilter-regeneratie zijn, aangezien de motor dan nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ik ken dit ook niet. Regeneratie (althans de symptomen; diesel blijft lopen en accu wordt bijgeladen) zie ik alleen tijdens langere ritten gebeuren.
De automatische verwarming staat aan. Het verbruik is veel hoger dan normaal en na 20/25 minuten valt het verbruik terug naar de normale waarden en dan reageert de auto weer normaal in Hybrid. Rara wat is dat?
Ik weet niet wat het is, maar als de motor niet op bedrijfstemperatuur is, direct na een koude start, kan dit dus geen regeneren zijn. Misschien kan het regeneratrieproces wel direct na een warme start beginnen.

(Ik dacht trouwens dat het regeneratieproces wel gewoon te onderbreken is door over te schakelen naar Pure, maar misschien vergis ik me daarin)

Handleiding MY2014 schreef: Onder normale rijomstandigheden blijven de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen in het filter achter. Om de roetdeeltjes te verbranden en het filter te legen wordt een zogeheten regeneratie gestart. Daarvoor moet de motor de normale bedrijfstemperatuur hebben. De regeneratie van het roetfilter vindt auto-
matisch plaats en duurt normaal 10–20 minuten. Bij een lage gemiddelde snelheid kan dit iets langer duren. Tijdens de regeneratie kan het brandstofverbruik iets stij-
gen.
Bij regeneratie vindt op de achtergrond een tijdelijke oplading van de hybride-accu plaats die vergelijkbaar is met de functie in de SAVE-stand, zie Aandrijving - rijstanden (p.262).
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Paul
Geartronic member

Motor start trouwens ook als het onder de 16 graden is en je voorverwarming hebt uitgeschakeld.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
IV39
4th Gear member

Vanmorgen een melding gekregen die ik nog niet gezien had.. "Fout Accu opladen, Service spoed!!" Ik moet erbij zeggen dat de auto ook niet opgeladen was terwijl deze wel aan de laadpaal hing.
Ik dacht das niet goed, dan laat de 12v accu ook niet en sta ik dadelijk stil langs de weg.

Garage gebeld en ik moest natuurlijk langs komen om de auto uit te laten lezen.... wat denk je?????? Niks te vinden, geen melding niks... vind ik toch raar..
Daar aan de laadpaal gehangen en alles deed het gewoon.

Dus maar weer naar huis gegaan en tot nu toe gaat alles goed en ik hoop dat dit zo blijft...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
RoaldH
6th Gear member

IV39 schreef: Vanmorgen een melding gekregen die ik nog niet gezien had.. "Fout Accu opladen, Service spoed!!" Ik moet erbij zeggen dat de auto ook niet opgeladen was terwijl deze wel aan de laadpaal hing.
Ik dacht das niet goed, dan laat de 12v accu ook niet en sta ik dadelijk stil langs de weg.

Garage gebeld en ik moest natuurlijk langs komen om de auto uit te laten lezen.... wat denk je?????? Niks te vinden, geen melding niks... vind ik toch raar..

Dus maar weer naar huis gegaan en tot nu toe gaat alles goed en ik hoop dat dit zo blijft...
Dit heb ik een keergehad toen het elektriciteitsnet niet helemaal stabiel was en de auto was gestopt met laden. Dit moet kort gebeurd zijn nadat ik de auto met lege accu had "weggezet", omdat de volgende dag de accu ook leeg was.
IV39
4th Gear member

RoaldH schreef:
IV39 schreef: Vanmorgen een melding gekregen die ik nog niet gezien had.. "Fout Accu opladen, Service spoed!!" Ik moet erbij zeggen dat de auto ook niet opgeladen was terwijl deze wel aan de laadpaal hing.

Dit heb ik een keergehad toen het elektriciteitsnet niet helemaal stabiel was en de auto was gestopt met laden. Dit moet kort gebeurd zijn nadat ik de auto met lege accu had "weggezet", omdat de volgende dag de accu ook leeg was.
Of de melding er al gelijk stond weet ik niet omdat je eerst de melding over de gordels krijgt. Ik zag het pas na 150M. Toen ik weer thuis was gelijk de stekker er weer in gestoken maar toen werd er niet geladen... dat zou ik bij een korte storing dan wel verwachten. Tot nu toe werkt alles weer zoals het hoort. Hopelijk blijft het ook zo.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
RoaldH
6th Gear member

IV39 schreef:
Of de melding er al gelijk stond weet ik niet omdat je eerst de melding over de gordels krijgt. Ik zag het pas na 150M. Toen ik weer thuis was gelijk de stekker er weer in gestoken maar toen werd er niet geladen... dat zou ik bij een korte storing dan wel verwachten. Tot nu toe werkt alles weer zoals het hoort. Hopelijk blijft het ook zo.
Bij mij wilde hij ook pas laden na het resetten van de schuko-mennekes adapter. Dus stekker eruit en schakelaar ook afzetten. Pas na de 2e keer waren de rode lampjes weg en begon de auto met laden/ Toeval? Ik weet het echt niet...
IV39
4th Gear member

Ik kreeg geen rode lamp maar deze bleef gewoon wit...
Maar goed, tot nu toe gaat het goed en de auto is alweer helemaal opgeladen...
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
RoaldH
6th Gear member

@IV39: even een korte aanvulling. Lampjes op de auto bleven wit/geel. Maar op de adapter was alles rood.
IV39
4th Gear member

RoaldH schreef: @IV39: even een korte aanvulling. Lampjes op de auto bleven wit/geel. Maar op de adapter was alles rood.
AH... helder. Bedankt. Zal het in de gaten houden mocht het weer gebeuren... tot en met vandaag geen storingen meer gehad :).
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Tukker999
4th Gear member

@Vaudi 1 minuut of 2 minuten is voldoende. Je hoort dan een soort klonk van achter uit de auto. Het systeem wordt uitgeschakeld. Bekend probleem, bekende oplossing

Dat spontane bijladen heb ik laatst ook gehad.
Het viel op aan het verbruik op de snelweg. (zie foto)
Ik dacht eerst ook aan regenereren.
Mooi niet.
Wat ik ook schakelde van Save naar pure, naar hybride, power of 4WD, niks hielp.
Na een tijdje hield het op en toen stond 'ie op 20 km.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Tukker999
4th Gear member

Misschien moeten ze een software reset knop inbouwen.....
Alt-Ctrl-Del of zo
RoaldH
6th Gear member

HeinvdW schreef: Misschien moeten ze een software reset knop inbouwen.....
Alt-Ctrl-Del of zo
Een paar minuten de auto afsluiten werkt als reset. Totaal niet handig als je onderweg bent...
RoaldH
6th Gear member

HeinvdW schreef: @Vaudi 1 minuut of 2 minuten is voldoende. Je hoort dan een soort klonk van achter uit de auto. Het systeem wordt uitgeschakeld. Bekend probleem, bekende oplossing

Dat spontane bijladen heb ik laatst ook gehad.
Het viel op aan het verbruik op de snelweg. (zie foto)
Ik dacht eerst ook aan regenereren.
Mooi niet.
Wat ik ook schakelde van Save naar pure, naar hybride, power of 4WD, niks hielp.
Na een tijdje hield het op en toen stond 'ie op 20 km.
Waaraan merkte je dat de auto niet aan het regenereren was? Bij mij lijkt de auto kort na het starten te gaan bedenken of het tijd is om te regenereren en dan slaat de D5 aan en kun je zeker een km of 20 niet elektrisch rijden.
Tukker999
4th Gear member

@Ronald
Omdat regenereren vrij snel afgelopen is en omdat de accu op 0 stond en na het feestje van het hogere brandstofverbuik op 20 km stond.
Het kan overigens best zo zijn dat er ondertussen ook nog geregenereerd werd hoor.
Bij de Citroën DS5 hybride wordt het regenereren keurig op de display aangegeven.
Autozoeker
5th Gear member

Best wel apart dat ze dan nog steeds niet achter zijn wat de oorzaak is, ik heb destijds vaak over geklaagd. Om de 700km had ik het, je kon de klok er bijna op gelijk zetten.
Tukker999
4th Gear member

Vandaag bij de dealer laten uitlezen. Niets te vinden over het laden.
Autozoeker
5th Gear member

Ja dat was ook vaak het antwoord, en daarna gooien ze het op regeneratie. Ik was ook niet verder gekomen.
RoaldH
6th Gear member

Autozoeker schreef: Best wel apart dat ze dan nog steeds niet achter zijn wat de oorzaak is, ik heb destijds vaak over geklaagd. Om de 700km had ik het, je kon de klok er bijna op gelijk zetten.
Er zit bij mij de laatste tijd meer kilometers tussen. Eerder was het om de 700-1000km en nu denk ik bijna het dubbele.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”